4157 Esma Bintu Yezid İbni'sSeken elEnsariyye radıyallahu anha'nın anlattığına gore, Esma, ResUlullah aleyhissalatu vesselam zamanında kocasından boşanmıştır Ve o sıralarda boşanan kadın icin henuz iddet bekleme hukmu yoktu İşte bu sebeple, Esma boşanınca, Allah Teala Hazretleri, boşanan icin iddet bekleme emrini indirdi
Ebu Davud, Talak 36, (2281)
4158 İbnu Abbas radıyallahu anhuma anlatıyor: Allah Teala Hazretleri: Boşanan kadınlar kendi kendilerine uc aybaşı hali beklerler(Bakara 228) buyuruyor Yine Allah Teala Hazretleri: Kadınlarınız arasında ay hali gormekten kesilenler ile ay hali gormemiş olanların iddetleri hususunda şupheye duşerseniz, bilin ki, onların iddet beklemesi uc aydır(Talak 4) (Onceki ayet) bu ikinci ile neshedilmiş oldu Keza Allah Teala Hazretleri (birinci ayetten bazı hukumleri neshederek) buyurmuştur ki: Mu'min kadınlarla nikahlanıp, onları, temasta bulunmadan boşadığınızda, artık onlar icin soze iddet saymaya luzum yoktur Kendilerine bağışta bulunarak onları guzellikle serbest bırakın(Ahzab 49)
Ebu Davud, Talak 10, (2195), 27, (2282); Nesai, Talak 54, (6, 187), 74, (6, 212)
4159 Yine İbnu Abbas radıyallahu anhuma, Boşanan kadınlar kendi kendilerine uc aybaşı hali beklerler, eğer Allah'a ve ahiret gunune inanmışlarsa, rahimlerinde Allah'ın yarattığını gizlemeleri kendilerine helal değildir, kocaları bu arada barışmak isterlerse, karılarını geri almakta daha cok hak sahibidirler(Bakara 223) ayeti icin der ki: Bu ayete gore, erkek hanımını uc kere de boşasa ona donmeye hakkı vardır Bu hukum şu ayetle neshedildi: Boşanma iki defadır (Ondan sonrası) ya iyilikle tutmak, ya guzellikle salmaktır(Bakara 229)
Nesai, Talak 74, (6, 212)
4160 Suleyman İbnu Yesar rahimehullah anlatıyor: elAhvas, hanımını boşamıştı Hanımı ucuncu hayızın kanama muddetinde iken Şam'da oldu Hz Muaviye radıyallahu anh, Zeyd İbnu Sabit radıyallahu anh'a yazarak bunun hukmunu sordu Zeyd cevaben şoyle yazdı: Eğer kadın, ucuncu hayz'ın kanama devresine girmiş idiyse, kocadan tamamen ayrılmış, koca da ondan ayrılmıştır Ne kadın, kocaya, ne de koca kadına varis olamaz
Muvatta, Talak 56, (2, 577)
4161 Rebi' Bintu Muavvız radıyallahu anha'nın anlattığına gore, ResUlullah aleyhissalatu vesselam zamanında, kocasından muhala'a yoluyla ayrılmıştır ResUlullah aleyhissalatu vesselam da ona bir hayız muddetince iddet beklemesini emretmiştir (veya kadına emredilmiştir)
Tirmizi, Talak 10, (1185); Nesai, Talak 53, (5, 186)
VEFAT İDDETİ
4162 Ummu Seleme radıyallahu anha anlatıyor: Beni Eslem'den Subey'a adında bir kadın hamile iken kocası olmuştu Beni Abdi'ddar'dan Ebu'sSenabil İbn Ba'kik, kadınla evlenmek istedi Kadın onunla evlenmekten imtina etti Adam: Vallahi, iki muddetin sonuncusuna kadar iddet beklemedikce evlenmen caiz değil!dedi Kadın yirmi gun kadar bekledi, derken nifas oldu Sonra da ResUlullah aleyhissalatu vesselam 'a gelerek durumu arzetti Aleyhissalatu vesselam: Evlen!buyurdu
Buhari, Talak 39, Tefsir, Talak 2; Muslim, Talak 57, (1485); Muvatta, Talak 83, (2, 589, 590); Tirmizi, Talak 17, (1193); Nesai, Talak 56, (6, 190, 191)
4163 Muslim'deki rivayet şoyledir: Ummu Seleme radıyallahu anha dedi ki: Subey'a, kocasının vefatından birkac gece sonra nifas oldu Kadın, durumunu ResUlullah'a zikretti Aleyhissalatu vesselam evlenmesini soyledi
Muslim, Talak 57, (1485)
4164 Ebu Seleme İbnu Abdurrahman anlatıyor: Ben ve Ebu Hureyre, İbni Abbas radıyallahu anhum'un yanında iken, bir kadın gelerek: Ben hamileyken kocam oldu, cocuk da kocamın olmesinden dort ay gecmeden doğdu (İddetim dolmuş sayılır mı)?diye sordu İbnu Abbas radıyallahu anhuma: İddetin iki muddetin sonuncusudurdedi Ebu Seleme: Bana ResUlullah aleyhissalatu vesselam 'ın Ashab'ından bir adam, boyle bir durumda ResUlullah aleyhissalatu vesselam 'ın evlenmeyi emrettiğini haber verdidedi Ebu Hureyre der ki: Buna ben de şehadet ederim
Nesai, Talak 56, (6, 194)
4165 Nafi' rahimehullah anlatıyor: Hz İbni Omer radıyallahu anhuma'ya, hamile iken kocası olen kadından sorulmuştu Cocuğu doğurunca helal olur, (evlenebilir)cevabını verdi (Orada bulunanc bir adam ilave etti: ) Hz Omer radıyallahu anh da: Kocası yatakta, henuz defnedilmemiş iken doğum yapsa da kadın (evlenmeye) helaldirdemişti
Muvatta, Talak 84, (2, 589)
4166 Amr İbnu'lAs radıyallahu anh dedi ki: Peygamberimiz aleyhissalatu vesselam'ın sunnetini bize carpıtmayın Kocası olen kadının iddeti dort ay on gundur, yani ummu veled hakkında
Ebu Davud, Talak 48, (2308)
4167 İbnu Omer radıyallahu anhuma diyordu ki: Efendisi olan ummu veled'in iddeti bir hayız devresidir
Muvatta, Talak 92, (2, 593)
İSTİBRA
4168 Ebu Sa'id radıyallahu anh anlatıyor: ResUlullah aleyhissalatu vesselam Huneyn seferi sırasında Evtas'a bir ordu gonderdi Ordu duşmanla karşılaştı ve carpıştılar Musluman askerler onlara galebe caldı, bir miktar kadını da esir etti ResUlullah aleyhissalatu vesselam 'ın Ashabından bir kısımları, ele gecirilen cariyelere teması, muşrik kocaları sebebiyle sanki gunah addettiler Bunun uzerine aziz ve celil olan Allah şu ayeti inzal buyurdu (Mealen): Evli kadınlarla evlenmeniz de haram kılındı Maliki bulunduğunuz cariyeler mustesna(Nisa 24) Yani bunlar (esir aldıklarınız) iddetlerini doldurunca size helaldır
Muslim, Rada' 33, (1456); Tirmizi, Nikah 36, (1132); Ebu Davud, Nikah 45, (2155, 2157) Nesai, Nikah 59, (6, 110)
4169 İrbaz İbnu Sariye radıyallahu anh anlatıyor: ResUlullah aleyhissalatu vesselam , karınlarındaki yuku vaz' etmedikce (doğurmadıkca) esirelere temasta bulunmayı yasakladı
Tirmizi, Siyer 15, (1564)
4170 Ruveyfi' İbnu Sabit elEnsari radıyallahu anh anlatıyor: ResUlullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: Allah'a ve ahiret gunune inanan bir kimseye, suyunu başkasının ekinine dokmesi, yani hamile (esire)ye teması helal değildir Keza Allah'a ve ahirete inanan mu'min kişiye, istibra hasıl olmazdan once esire kadına teması helal olmaz Keza Allah'a ve ahirete inanan kimseye, taksim edilmezden once ganimet malından satması helal değildir
Ebu Davud, Nikah 45, (2158, 2159); Tirmizi, Nikah 35, (1131)
4171 Ebu'dDerda radıyallahu anh anlatıyor: ResUlullah aleyhissalatu vesselam seferlerinin birinde, bir cadırın kapısında, doğumu yakın olan hamile bir kadın gordu Kadın hakkında sual etti
Falancanın cariyesi!dediler
Aleyhissalatu vesselam: Herhalde o, cariyeye temas etmek istiyor!buyurdu Muhatapları Evet!deyince: Ona, kabre kadar onunla beraber olacak bir lanetle lanet etmek icimden geldi O nasıl olur da kendine helal olmadığı halde (kadının karnındakı cocuğu) kendine varis kılar veya nasıl olur da kendine helal olmayan (bebeği) hizmetci kılar?buyurdular
Muslim, Nikah 139, (1441); Ebu Davud, Nikah 45, (2156)
4172 İbnu Omer radıyallahu anhuma demiştir ki: Temas edilmiş bulunan bir cariye hediye edilir veya satılır veya azad edilirse onun rahmi bir hayız muddetince istibra edilsin Bakirenin istibrası aranmaz
Rezin tahric etmiştir Buhari, bu rivayeti muallak olarak zikretmiştir (Buyu, 111)
Ebu Davud, Talak 36, (2281)
4158 İbnu Abbas radıyallahu anhuma anlatıyor: Allah Teala Hazretleri: Boşanan kadınlar kendi kendilerine uc aybaşı hali beklerler(Bakara 228) buyuruyor Yine Allah Teala Hazretleri: Kadınlarınız arasında ay hali gormekten kesilenler ile ay hali gormemiş olanların iddetleri hususunda şupheye duşerseniz, bilin ki, onların iddet beklemesi uc aydır(Talak 4) (Onceki ayet) bu ikinci ile neshedilmiş oldu Keza Allah Teala Hazretleri (birinci ayetten bazı hukumleri neshederek) buyurmuştur ki: Mu'min kadınlarla nikahlanıp, onları, temasta bulunmadan boşadığınızda, artık onlar icin soze iddet saymaya luzum yoktur Kendilerine bağışta bulunarak onları guzellikle serbest bırakın(Ahzab 49)
Ebu Davud, Talak 10, (2195), 27, (2282); Nesai, Talak 54, (6, 187), 74, (6, 212)
4159 Yine İbnu Abbas radıyallahu anhuma, Boşanan kadınlar kendi kendilerine uc aybaşı hali beklerler, eğer Allah'a ve ahiret gunune inanmışlarsa, rahimlerinde Allah'ın yarattığını gizlemeleri kendilerine helal değildir, kocaları bu arada barışmak isterlerse, karılarını geri almakta daha cok hak sahibidirler(Bakara 223) ayeti icin der ki: Bu ayete gore, erkek hanımını uc kere de boşasa ona donmeye hakkı vardır Bu hukum şu ayetle neshedildi: Boşanma iki defadır (Ondan sonrası) ya iyilikle tutmak, ya guzellikle salmaktır(Bakara 229)
Nesai, Talak 74, (6, 212)
4160 Suleyman İbnu Yesar rahimehullah anlatıyor: elAhvas, hanımını boşamıştı Hanımı ucuncu hayızın kanama muddetinde iken Şam'da oldu Hz Muaviye radıyallahu anh, Zeyd İbnu Sabit radıyallahu anh'a yazarak bunun hukmunu sordu Zeyd cevaben şoyle yazdı: Eğer kadın, ucuncu hayz'ın kanama devresine girmiş idiyse, kocadan tamamen ayrılmış, koca da ondan ayrılmıştır Ne kadın, kocaya, ne de koca kadına varis olamaz
Muvatta, Talak 56, (2, 577)
4161 Rebi' Bintu Muavvız radıyallahu anha'nın anlattığına gore, ResUlullah aleyhissalatu vesselam zamanında, kocasından muhala'a yoluyla ayrılmıştır ResUlullah aleyhissalatu vesselam da ona bir hayız muddetince iddet beklemesini emretmiştir (veya kadına emredilmiştir)
Tirmizi, Talak 10, (1185); Nesai, Talak 53, (5, 186)
VEFAT İDDETİ
4162 Ummu Seleme radıyallahu anha anlatıyor: Beni Eslem'den Subey'a adında bir kadın hamile iken kocası olmuştu Beni Abdi'ddar'dan Ebu'sSenabil İbn Ba'kik, kadınla evlenmek istedi Kadın onunla evlenmekten imtina etti Adam: Vallahi, iki muddetin sonuncusuna kadar iddet beklemedikce evlenmen caiz değil!dedi Kadın yirmi gun kadar bekledi, derken nifas oldu Sonra da ResUlullah aleyhissalatu vesselam 'a gelerek durumu arzetti Aleyhissalatu vesselam: Evlen!buyurdu
Buhari, Talak 39, Tefsir, Talak 2; Muslim, Talak 57, (1485); Muvatta, Talak 83, (2, 589, 590); Tirmizi, Talak 17, (1193); Nesai, Talak 56, (6, 190, 191)
4163 Muslim'deki rivayet şoyledir: Ummu Seleme radıyallahu anha dedi ki: Subey'a, kocasının vefatından birkac gece sonra nifas oldu Kadın, durumunu ResUlullah'a zikretti Aleyhissalatu vesselam evlenmesini soyledi
Muslim, Talak 57, (1485)
4164 Ebu Seleme İbnu Abdurrahman anlatıyor: Ben ve Ebu Hureyre, İbni Abbas radıyallahu anhum'un yanında iken, bir kadın gelerek: Ben hamileyken kocam oldu, cocuk da kocamın olmesinden dort ay gecmeden doğdu (İddetim dolmuş sayılır mı)?diye sordu İbnu Abbas radıyallahu anhuma: İddetin iki muddetin sonuncusudurdedi Ebu Seleme: Bana ResUlullah aleyhissalatu vesselam 'ın Ashab'ından bir adam, boyle bir durumda ResUlullah aleyhissalatu vesselam 'ın evlenmeyi emrettiğini haber verdidedi Ebu Hureyre der ki: Buna ben de şehadet ederim
Nesai, Talak 56, (6, 194)
4165 Nafi' rahimehullah anlatıyor: Hz İbni Omer radıyallahu anhuma'ya, hamile iken kocası olen kadından sorulmuştu Cocuğu doğurunca helal olur, (evlenebilir)cevabını verdi (Orada bulunanc bir adam ilave etti: ) Hz Omer radıyallahu anh da: Kocası yatakta, henuz defnedilmemiş iken doğum yapsa da kadın (evlenmeye) helaldirdemişti
Muvatta, Talak 84, (2, 589)
4166 Amr İbnu'lAs radıyallahu anh dedi ki: Peygamberimiz aleyhissalatu vesselam'ın sunnetini bize carpıtmayın Kocası olen kadının iddeti dort ay on gundur, yani ummu veled hakkında
Ebu Davud, Talak 48, (2308)
4167 İbnu Omer radıyallahu anhuma diyordu ki: Efendisi olan ummu veled'in iddeti bir hayız devresidir
Muvatta, Talak 92, (2, 593)
İSTİBRA
4168 Ebu Sa'id radıyallahu anh anlatıyor: ResUlullah aleyhissalatu vesselam Huneyn seferi sırasında Evtas'a bir ordu gonderdi Ordu duşmanla karşılaştı ve carpıştılar Musluman askerler onlara galebe caldı, bir miktar kadını da esir etti ResUlullah aleyhissalatu vesselam 'ın Ashabından bir kısımları, ele gecirilen cariyelere teması, muşrik kocaları sebebiyle sanki gunah addettiler Bunun uzerine aziz ve celil olan Allah şu ayeti inzal buyurdu (Mealen): Evli kadınlarla evlenmeniz de haram kılındı Maliki bulunduğunuz cariyeler mustesna(Nisa 24) Yani bunlar (esir aldıklarınız) iddetlerini doldurunca size helaldır
Muslim, Rada' 33, (1456); Tirmizi, Nikah 36, (1132); Ebu Davud, Nikah 45, (2155, 2157) Nesai, Nikah 59, (6, 110)
4169 İrbaz İbnu Sariye radıyallahu anh anlatıyor: ResUlullah aleyhissalatu vesselam , karınlarındaki yuku vaz' etmedikce (doğurmadıkca) esirelere temasta bulunmayı yasakladı
Tirmizi, Siyer 15, (1564)
4170 Ruveyfi' İbnu Sabit elEnsari radıyallahu anh anlatıyor: ResUlullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: Allah'a ve ahiret gunune inanan bir kimseye, suyunu başkasının ekinine dokmesi, yani hamile (esire)ye teması helal değildir Keza Allah'a ve ahirete inanan mu'min kişiye, istibra hasıl olmazdan once esire kadına teması helal olmaz Keza Allah'a ve ahirete inanan kimseye, taksim edilmezden once ganimet malından satması helal değildir
Ebu Davud, Nikah 45, (2158, 2159); Tirmizi, Nikah 35, (1131)
4171 Ebu'dDerda radıyallahu anh anlatıyor: ResUlullah aleyhissalatu vesselam seferlerinin birinde, bir cadırın kapısında, doğumu yakın olan hamile bir kadın gordu Kadın hakkında sual etti
Falancanın cariyesi!dediler
Aleyhissalatu vesselam: Herhalde o, cariyeye temas etmek istiyor!buyurdu Muhatapları Evet!deyince: Ona, kabre kadar onunla beraber olacak bir lanetle lanet etmek icimden geldi O nasıl olur da kendine helal olmadığı halde (kadının karnındakı cocuğu) kendine varis kılar veya nasıl olur da kendine helal olmayan (bebeği) hizmetci kılar?buyurdular
Muslim, Nikah 139, (1441); Ebu Davud, Nikah 45, (2156)
4172 İbnu Omer radıyallahu anhuma demiştir ki: Temas edilmiş bulunan bir cariye hediye edilir veya satılır veya azad edilirse onun rahmi bir hayız muddetince istibra edilsin Bakirenin istibrası aranmaz
Rezin tahric etmiştir Buhari, bu rivayeti muallak olarak zikretmiştir (Buyu, 111)