iltasyazilim
FD Üye
İhtilafı metali ’ nedir? Ramazana ve bayrama başlama günlerinin öbür olmasının sebebi nedir?
Kur ’anı Kerim ’de güneş ve ayın bir hesaba tarafından hareket ettiği (Rahman, 555) bunların, diğer fonksiyonlarının yanında bununla birlikte birer hesap ölçüsü kılındığı (En ’am, 696), yılların sayısını ve hesabı bilmemiz için aya menziller ödev edildiği (Yunus, 105), gökler ve yer yaratıldığı vakit on iki ay meydana gelecek şekilde bir nizam konduğu (Tevbe, 936), ayın yeryüzünden hilal biçiminde başlayıp aşama aşama bambaşka şekillerde görülmesinin halk müziği ve hac için vakit ölçüleri olduğu (Bakara 2189) açıklama edilmektedir
Bu ayeti kerimelerden, Hz Peygamber (sas) ’in uygulamalarından ve O ’nun Ramazanın başlangıcı ve sonuyla ilgili olarak açıklama buyurduğu, “Hilali görür görmez oruca başlayın; onu her tarafta görünce bayram yapın Hava kapalı olur (da hilal görülmez) ise içinde bulunduğunuz ayı otuza tamamlayın (Buhari, Savm 11; Müslim, Sıyam, 1720) mealindeki hadislerinden, İslam ’da ibadet hayatına ve öteki bir takım hükümlere ilişkin vakitlerin belirlenmesinin, herkesin kolayca anlayıp hayata geçirebileceği son derece pratik ve sade bir kurala bağlandığı anlaşılmaktadır
Dünyanın dairesel olması nedeniyle hilalin bir yerde görülürken diğer yerde görülmemesi mümkündür Buna “ihtilafı metali yani ayın doğuş yer ve vakitlerinin farklılığı denilir
Oruca başlarken, ihtilafı metalie itibar edilip edilmeyeceği konusunda İslam alimleri ayrı düşünceler ileri sürmüşlerdir Hanefi mezhebine kadar ayın görülmesinde ihtilafı metali (ayın görüldüğü yerler arasındaki farklılığa) şeref edilmez Dolayısıyla dünyanın herhangi bir yerinde hilal görüldüğü takdirde, bundan bilen tüm Müslümanların oruca başlaması gerekir (İbn Abidin, Reddu ’lmuhtar, II, 393394)
Şafiiler ise, ihtilafı metali ’a haysiyet edilmesi gerektiğini, dolayısıyla dünyanın herhangi bir uygun görülen hilalin, oraya uzakta yerler için geçerli olmayacağını belirtmişlerdir (Şirbini, Muğni ’lMuhtac, Beyrut 1997, I, 619620)
17 İslam ülkesinden kırktan pozitif din ve astronomi bilgininin katılımıyla 1978 yılında İstanbul ’da gerçekleştirilen “Rü ’yeti Hilal Konferansında, dünyanın herhangi bir bölgesinde görülen hilal ile tüm Müslümanların oruca başlayacakları kararı alınmıştır *
Kur ’anı Kerim ’de güneş ve ayın bir hesaba tarafından hareket ettiği (Rahman, 555) bunların, diğer fonksiyonlarının yanında bununla birlikte birer hesap ölçüsü kılındığı (En ’am, 696), yılların sayısını ve hesabı bilmemiz için aya menziller ödev edildiği (Yunus, 105), gökler ve yer yaratıldığı vakit on iki ay meydana gelecek şekilde bir nizam konduğu (Tevbe, 936), ayın yeryüzünden hilal biçiminde başlayıp aşama aşama bambaşka şekillerde görülmesinin halk müziği ve hac için vakit ölçüleri olduğu (Bakara 2189) açıklama edilmektedir
Bu ayeti kerimelerden, Hz Peygamber (sas) ’in uygulamalarından ve O ’nun Ramazanın başlangıcı ve sonuyla ilgili olarak açıklama buyurduğu, “Hilali görür görmez oruca başlayın; onu her tarafta görünce bayram yapın Hava kapalı olur (da hilal görülmez) ise içinde bulunduğunuz ayı otuza tamamlayın (Buhari, Savm 11; Müslim, Sıyam, 1720) mealindeki hadislerinden, İslam ’da ibadet hayatına ve öteki bir takım hükümlere ilişkin vakitlerin belirlenmesinin, herkesin kolayca anlayıp hayata geçirebileceği son derece pratik ve sade bir kurala bağlandığı anlaşılmaktadır
Dünyanın dairesel olması nedeniyle hilalin bir yerde görülürken diğer yerde görülmemesi mümkündür Buna “ihtilafı metali yani ayın doğuş yer ve vakitlerinin farklılığı denilir
Oruca başlarken, ihtilafı metalie itibar edilip edilmeyeceği konusunda İslam alimleri ayrı düşünceler ileri sürmüşlerdir Hanefi mezhebine kadar ayın görülmesinde ihtilafı metali (ayın görüldüğü yerler arasındaki farklılığa) şeref edilmez Dolayısıyla dünyanın herhangi bir yerinde hilal görüldüğü takdirde, bundan bilen tüm Müslümanların oruca başlaması gerekir (İbn Abidin, Reddu ’lmuhtar, II, 393394)
Şafiiler ise, ihtilafı metali ’a haysiyet edilmesi gerektiğini, dolayısıyla dünyanın herhangi bir uygun görülen hilalin, oraya uzakta yerler için geçerli olmayacağını belirtmişlerdir (Şirbini, Muğni ’lMuhtac, Beyrut 1997, I, 619620)
17 İslam ülkesinden kırktan pozitif din ve astronomi bilgininin katılımıyla 1978 yılında İstanbul ’da gerçekleştirilen “Rü ’yeti Hilal Konferansında, dünyanın herhangi bir bölgesinde görülen hilal ile tüm Müslümanların oruca başlayacakları kararı alınmıştır *