iltasyazilim
FD Üye
İskoçya Abertay Üniversitesi’nde Neil W Kirk, Linda Fiala, Kenneth C ScottBrown ve Vera Kempe, ikidilliliğin bireyi neden daha zeki olmaya yönelttiğini açıklamak için bir araştırma gerçekleştirdiler Bugüne kadar iddia edilenin tersine gerçekleştirdikleri deneyde ikidilliliğin bilişsel bir avantaj sağladığına yönelik herhangi bir veri elde edemediler
İkidilli olmanın yürütücü kontrol (executive control) bakımından bir avantaj sağladığı düşüncesi, son yıllarda yapılan birçok bilimsel çalışmanın odak noktası olmuş durumdaydı Ancak yapılan deneylerde iki dil bilmenin bireylere bilişsel bir yarar sağlamadığı saptandı Abertay Üniversitesi’ndeki araştırma ekibi bu araştırmalarında daha önce incelenmeyen bazı noktaları ele aldı Tekdilli ve ikidillilerden oluşan iki gruba Simon Testi1 olarak bilinen ve ruhbilimcilerin “engelleme denetimini inceledikleri bir tür zekâ testi uygulandı Elde edilen verilerde ikidilli bireylerin tekdilli bireylerden daha iyi performans sergilemediği ortaya kondu Araştırma ekibinin yürütücülüğünü yapan Prof Dr Vera Kempe, çalışmaya ilk başladıklarında herkes gibi iki grup arasında belirgin bir fark ortaya çıkacağını düşündüklerini, ancak iki grubun performansı arasında hiçbir farklılık çıkmayışına şaşırdıklarını bildirdi
Daha önceleri bilim adamları ikidilli bireylerin tekdilli bireylere göre daha üst seviyede bilişsel esnekliğe sahip olduklarını ileri sürmüşlerdi Bunun nedenini ikidilli olmanın beynin işler bellek, problem çözme gibi üst bilişsel işlevlerini güçlendirmesine dayandırmışlardı Ruhbilimcilerden gelen bir diğer açıklama da ikidilli bireylerdeki iki dili eş zamanlı kullanma kontrolünün bir üstünlük olduğu yönündeydi Edinburgh Üniversitesi araştırmacıları tarafından yayınlanan başka bir çalışma ise bu duruma bambaşka bir bakış açısı getirmişti 1947’de 11 yaşındayken test edilen ikidilli ve tekdilli bireyler, 2010 yılında 70’li yaşlarına geldiklerinde tekrar aynı testten geçmiş ve sonuçlar ikidilli yaşlı bireylerin tekdilli gruba göre bilişsel becerilerde önde olduğunu göstermişti İkidilli olmanın bu yaş grubunu okuma becerileri ve zekâ yönünden zinde tuttuğu yönünde bir iddia ortaya atılmıştı
Abertay Üniversitesi’nde araştırmacılar, tüm bu savların tersine, ikidilliliğin böylesi avantajları olmadığını ileri sürüyorlar Araştırmacılar, ruhbilimcilerin ikidillik ve zekâ ilişkisi konusunda eğilimli olmalarına karşın ortada somut ve kesin kanıtlar olmadığını –göçmen olma veya çeşitli kültürlerden gelerek başka bir ortama uyum sağlama gibi– ikidilli olmanın getirdiği diğer etkenlerin belli konularda fayda sağlayabileceğini ancak zihinsel bir üstünlükten söz edilemeyeceğini öne sürüyorlar
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
İkidilli olmanın yürütücü kontrol (executive control) bakımından bir avantaj sağladığı düşüncesi, son yıllarda yapılan birçok bilimsel çalışmanın odak noktası olmuş durumdaydı Ancak yapılan deneylerde iki dil bilmenin bireylere bilişsel bir yarar sağlamadığı saptandı Abertay Üniversitesi’ndeki araştırma ekibi bu araştırmalarında daha önce incelenmeyen bazı noktaları ele aldı Tekdilli ve ikidillilerden oluşan iki gruba Simon Testi1 olarak bilinen ve ruhbilimcilerin “engelleme denetimini inceledikleri bir tür zekâ testi uygulandı Elde edilen verilerde ikidilli bireylerin tekdilli bireylerden daha iyi performans sergilemediği ortaya kondu Araştırma ekibinin yürütücülüğünü yapan Prof Dr Vera Kempe, çalışmaya ilk başladıklarında herkes gibi iki grup arasında belirgin bir fark ortaya çıkacağını düşündüklerini, ancak iki grubun performansı arasında hiçbir farklılık çıkmayışına şaşırdıklarını bildirdi
Daha önceleri bilim adamları ikidilli bireylerin tekdilli bireylere göre daha üst seviyede bilişsel esnekliğe sahip olduklarını ileri sürmüşlerdi Bunun nedenini ikidilli olmanın beynin işler bellek, problem çözme gibi üst bilişsel işlevlerini güçlendirmesine dayandırmışlardı Ruhbilimcilerden gelen bir diğer açıklama da ikidilli bireylerdeki iki dili eş zamanlı kullanma kontrolünün bir üstünlük olduğu yönündeydi Edinburgh Üniversitesi araştırmacıları tarafından yayınlanan başka bir çalışma ise bu duruma bambaşka bir bakış açısı getirmişti 1947’de 11 yaşındayken test edilen ikidilli ve tekdilli bireyler, 2010 yılında 70’li yaşlarına geldiklerinde tekrar aynı testten geçmiş ve sonuçlar ikidilli yaşlı bireylerin tekdilli gruba göre bilişsel becerilerde önde olduğunu göstermişti İkidilli olmanın bu yaş grubunu okuma becerileri ve zekâ yönünden zinde tuttuğu yönünde bir iddia ortaya atılmıştı
Abertay Üniversitesi’nde araştırmacılar, tüm bu savların tersine, ikidilliliğin böylesi avantajları olmadığını ileri sürüyorlar Araştırmacılar, ruhbilimcilerin ikidillik ve zekâ ilişkisi konusunda eğilimli olmalarına karşın ortada somut ve kesin kanıtlar olmadığını –göçmen olma veya çeşitli kültürlerden gelerek başka bir ortama uyum sağlama gibi– ikidilli olmanın getirdiği diğer etkenlerin belli konularda fayda sağlayabileceğini ancak zihinsel bir üstünlükten söz edilemeyeceğini öne sürüyorlar
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız