Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Lideri Murat Şahsuvaroğlu, son devirde otomotiv piyasasına gündeme gelen ikinci el piyasada yaşananlarla ilgili açıklama yaptı.
Türkiye'de üretilen araçlarda şu anda rastgele bir stok düşüncesi olmadığını lisana getiren Şahsuvaroğlu, şunları kaydetti:
"Ama yurt dışından gelen otomobillerde klasik ocak ayı Noel (Christmas) tatili sonraki, fabrikaların kendi içindeki sayımları üzere nedenlerden ötürü ocak ayında çok fazla üretim olmuyor. Bilhassa Christmas tatili nedeniyle. Şubatın birinci haftasında otomobiller üretirler, Avrupa'dan gelenler 3 haftaya buraya gelir, daha uzaktan gelenler ise martın 15-20'sini bulur. Lakin iç pazarda üretilen araçlarda şu anda benim gördüğüm kadarıyla bir tedarik sorunu yok. Ancak talep fazla. Talep üretimin üstünde. Hasebiyle fabrikalar da kendini buna nazaran ayarlayacaktır diye düşünüyorum."
"İkinci eldeki fiyat artışının ana nedeni hurda teşvikinin sona ermesi"
Geçen yıl bu periyotlarda tüketicilerin yüksek faizlerden ötürü otomobil satın almaya yanaşmadığını lisana getiren Şahsuvaroğlu, "Faizler çok yüksekti. Artık yüzde 0,49 yerli araçlarda, yüzde 0,79'da ithal araçlarda. Faizin burada olduğu yerde bu kadar düşük olduğu yerde otomobil satışı olmaz mı. Alışılmış yüzde 100'e yakın bir satış artışı var. Mevduat faizinin düşmesi insanların parasını yavaş yavaş tekrar arabaya, konuta döndürmesini sağladı. Bundan sonra ticaret de açılır, işler de açılır, başka bütün dallar de harekete geçer diye düşünüyorum." dedi.
Şahsuvaroğlu, ikinci el araçlardaki fiyat artışına ait ise "İkinci eldeki araçların bu kadar pahalanmasının ana nedeni hurda teşvikinin sona ermesidir. Hurda teşviki bittiği için ikinci el fiyatları hurda teşviki kadar arttı. Piyasada da zati artış manasında konuşulan sayılar 10-15 bin lira. Hurda teşviki devam etmiş olsaydı bu 15 bin lira farklar piyasada olmazdı." değerlendirmesinde bulundu.