iltasyazilim
FD Üye
İkinci El Cep Telefonu Aldım; Geri Vermek İstiyorum
Soru: 2 el cep telefonu aldım Ödeme yaptığım dekont haricinde bir evrak yok elimde Ben bunu nasıl iade ederim, hakkım var mıdır? Alalı az önce 3 gun oldudiye soran bir arkadaşımıza cevabımız
Yanıt: Soru bazı yönleriyle açık değil, fakat varsayımlarla cevaplayalım
3 gün önce aldığınız ikinci el cep telefonunu iade edip paranızı almanız olası değil Çünkü bir malın satılmasıyla o mülk satın alanın mülkü olur ve temlik gerçekleşir Parasını ödeyip satmak mahallini terk ettikten sonra, mal iadesi olmaz
Peygamberimiz bir Hadis'de Alıcı ve satıcı, satmak mahallinden ayrılmadıkça (alış verişten vaz geçmekte) muhayyerdirlerbuyurmuştur
Aldığınız malın bir kusuru yoksa, beğenmedimyada vaz geçtimdiyemezsiniz Bu mubah olsa, herkes aynı şeyi yapar ve piyasa bozulur, satılan malların temliki gerçekleşmez, gerçek sahibi belirsiz olur
Aldığınız mal ikinci el olduğu için, biçimsizleşme riski yüksektir Hatta birçok süre, satan kişiler zeka, o cihazın muhtemel sıcacık sorunlarını bilememektedirler bu nedenle, ikinci el cep telefonunun arıza yapması ihtimaline istinaden, satıcılar müşterilerin haklarını gözeterek muhakkak bir zaman garanti vermelidirler ama, arıza durumunda müşterilerini mağdur etmesinler Ama bu dediğimiz genelde yapılmamaktadır Bazıları 1 gün, bazıları 3 gün, bir kısmı 1 hafta, bir kısmı da 1 ay garanti verebilmektedir Fakat bu konuda bu hassasiyeti gösteren kimseler, ikinci el piyasasında genelde yoktur Yada pek azdır Mülk benden çıktı, ben satarken sağlamdıdiyerek, alıcı kendi kaderine terk edilmektedir Ama burada, müşterinin ne bir bilgisi ne de bir suçu vardır
Örneğin siz, yalnızca bu telefonuzu meşru bir bahane olmadan, diğer şeyler düşünüp iade etmek ve o parayla başka şeyler yapmak istiyorsanız; satıcı bunu kabul etmek zorunda değildir Çünkü elinizdeki mal, size aittir O kişi de satıcı olduğuna göre, sizden o malı satın edinmek zorunda yok! Lakin iyi niyetle, size duygusal yaklaşır ve paranızı saptamak isterse, bu da, onun size iyiliği olur Ama siz satıcıya, bunu sizden aldımdiyerek ne kadar laf sarf etseniz, beyhudedir
Hiç kullanılmamış (gayri müsta'mel) ve garanti zarfında olmayan ürünlerde de iade olmaz Lakin müsta'mel malların satış esnasında da problemi olup olmadığı sık sık bilinemez Aldıktan daha sonra nüksedebilir Bu noktada, tip haklarını gözetip, ticarette hasar etmeden o kimseye imkân ölçüsünde yardım etmek esastır Bu cins satışlardaki ihtilafları onarmak için, satmak esnasında şartları icap ve kabul açısından net olarak ortaya düzenlemek gerekir Ticaret mallarının çeşitlerine uygun bir şekilde, garanti süreleri açık açık konuşulmalıdır Mümkünse bunlar, belgeyle, tescil altına alınmalıdır Fakat satıcı bazı şeyler konuşulmasa bile, kendi sorumluluklarını bilmelidir:
Bozuk mal satmamalıdır
Malların ayıbını söylemelidir
Satıştan daha sonra bozulması durumunda, lüzum müsta'mel ve gerekse gayri müsta'mel mülk olsun, garanti süresi içinde ise, o malın tamiratını yada anlaşmada mevcutsa, malın değiştirilmesini sağlamalıdır
Ticaret erbabı satmak şartlarına riayet etmelidir Mesela pek çok tüccar, müsterisine icabında, iade almayız, ama başka malla değiştiririzdemektedirler Müşteriler de bu iyi niyeti istismar ederek, hiç bir niçin yokken malı satıcıya getirerek, satıcıya kuytuaçık şekillerde zulmetmemelidirler Zira ara sıra satıcı müşteriye, bazen de müşteri satıcıya zulmedebilir Ticarette, alım satımda zulümden ve kul hakkından güçlü olarak sakınmalıdır Allahu A'lem
Sanırım istediğiniz cevabı almışsınız Farklı bir ebat varsa, baştan yanıt yazarız inşâallah
Soru: 2 el cep telefonu aldım Ödeme yaptığım dekont haricinde bir evrak yok elimde Ben bunu nasıl iade ederim, hakkım var mıdır? Alalı az önce 3 gun oldudiye soran bir arkadaşımıza cevabımız
Yanıt: Soru bazı yönleriyle açık değil, fakat varsayımlarla cevaplayalım
3 gün önce aldığınız ikinci el cep telefonunu iade edip paranızı almanız olası değil Çünkü bir malın satılmasıyla o mülk satın alanın mülkü olur ve temlik gerçekleşir Parasını ödeyip satmak mahallini terk ettikten sonra, mal iadesi olmaz
Peygamberimiz bir Hadis'de Alıcı ve satıcı, satmak mahallinden ayrılmadıkça (alış verişten vaz geçmekte) muhayyerdirlerbuyurmuştur
Aldığınız malın bir kusuru yoksa, beğenmedimyada vaz geçtimdiyemezsiniz Bu mubah olsa, herkes aynı şeyi yapar ve piyasa bozulur, satılan malların temliki gerçekleşmez, gerçek sahibi belirsiz olur
Aldığınız mal ikinci el olduğu için, biçimsizleşme riski yüksektir Hatta birçok süre, satan kişiler zeka, o cihazın muhtemel sıcacık sorunlarını bilememektedirler bu nedenle, ikinci el cep telefonunun arıza yapması ihtimaline istinaden, satıcılar müşterilerin haklarını gözeterek muhakkak bir zaman garanti vermelidirler ama, arıza durumunda müşterilerini mağdur etmesinler Ama bu dediğimiz genelde yapılmamaktadır Bazıları 1 gün, bazıları 3 gün, bir kısmı 1 hafta, bir kısmı da 1 ay garanti verebilmektedir Fakat bu konuda bu hassasiyeti gösteren kimseler, ikinci el piyasasında genelde yoktur Yada pek azdır Mülk benden çıktı, ben satarken sağlamdıdiyerek, alıcı kendi kaderine terk edilmektedir Ama burada, müşterinin ne bir bilgisi ne de bir suçu vardır
Örneğin siz, yalnızca bu telefonuzu meşru bir bahane olmadan, diğer şeyler düşünüp iade etmek ve o parayla başka şeyler yapmak istiyorsanız; satıcı bunu kabul etmek zorunda değildir Çünkü elinizdeki mal, size aittir O kişi de satıcı olduğuna göre, sizden o malı satın edinmek zorunda yok! Lakin iyi niyetle, size duygusal yaklaşır ve paranızı saptamak isterse, bu da, onun size iyiliği olur Ama siz satıcıya, bunu sizden aldımdiyerek ne kadar laf sarf etseniz, beyhudedir
Hiç kullanılmamış (gayri müsta'mel) ve garanti zarfında olmayan ürünlerde de iade olmaz Lakin müsta'mel malların satış esnasında da problemi olup olmadığı sık sık bilinemez Aldıktan daha sonra nüksedebilir Bu noktada, tip haklarını gözetip, ticarette hasar etmeden o kimseye imkân ölçüsünde yardım etmek esastır Bu cins satışlardaki ihtilafları onarmak için, satmak esnasında şartları icap ve kabul açısından net olarak ortaya düzenlemek gerekir Ticaret mallarının çeşitlerine uygun bir şekilde, garanti süreleri açık açık konuşulmalıdır Mümkünse bunlar, belgeyle, tescil altına alınmalıdır Fakat satıcı bazı şeyler konuşulmasa bile, kendi sorumluluklarını bilmelidir:
Bozuk mal satmamalıdır
Malların ayıbını söylemelidir
Satıştan daha sonra bozulması durumunda, lüzum müsta'mel ve gerekse gayri müsta'mel mülk olsun, garanti süresi içinde ise, o malın tamiratını yada anlaşmada mevcutsa, malın değiştirilmesini sağlamalıdır
Ticaret erbabı satmak şartlarına riayet etmelidir Mesela pek çok tüccar, müsterisine icabında, iade almayız, ama başka malla değiştiririzdemektedirler Müşteriler de bu iyi niyeti istismar ederek, hiç bir niçin yokken malı satıcıya getirerek, satıcıya kuytuaçık şekillerde zulmetmemelidirler Zira ara sıra satıcı müşteriye, bazen de müşteri satıcıya zulmedebilir Ticarette, alım satımda zulümden ve kul hakkından güçlü olarak sakınmalıdır Allahu A'lem
Sanırım istediğiniz cevabı almışsınız Farklı bir ebat varsa, baştan yanıt yazarız inşâallah