İkindi namazı ne zaman başlar ne zamana kadar kılınabilir?
İkindi namazı vaktinin başlangıcı, oğlen namazı vaktinin sona ermesine bağlı olduğu icin, oğle namazının sona ermesi konusundaki goruş ayrılığı ikindi vaktinin başlamasına da yansımıştır Dolayısıyla İmam EbU YUsuf ile İmam Muhammed ve diğer mezhep imamlarına gore oğle vakti, her şeyin golgesi ‘feyi zeval’ haric kendisinin bir misli olduğu zaman biter ve ikindi namazının vakti başlar Buna asrı evvel (ikindi namazının ilk vakti) denir EbU Hanife’ye gore ise oğle vaktinin bitişi, her şeyin golgesi “feyi zeval haric kendisinin iki misli olduğu zaman biter ve ikindi namazının vakti başlar Buna asrı sani (ikindi namazının ikinci vakti) denir Diyanet İşleri Başkanlığı takviminde asrı evvel uygulaması esas alınmaktadır İkindi namazının son vakti guneşin batışından hemen oncedir Ancak mazeret yoksa bu ana kadar geciktirmemek gerekir Hz Peygamber (sas), ikindi namazını guneş sararıncaya kadar bırakıp sonra tavuğun yem topladığı gibi aceleyle kılmayı, munafıkların namazı olarak nitelemiştir (EbU DavUd, Salat, 5) Fakat daha once kılınamamışsa, guneş batmak uzere de olsa kılınır (Kasani, Bedai’, I, 124; Merğinani, elHidaye, I, 256, 261262; Zeylai, Tebyin, I, 80; İbn Kudame, elMuğni, II, 1516) Hz Peygamber (sas) şoyle buyurmuştur: “Guneş batmazdan once ikindi namazından bir rekata yetişen, namazın tamamına yetişmiş sayılır (Buhari, Mevakit 28) Şafii mezhebine gore ikindi namazının vakti, kendi icinde “faziletli, “ihtiyari, “kerahetsiz cevaz, “kerahetli cevaz ve “ozur olmak uzere beşe ayrılır Her şeyin golgesinin bir bucuk katına cıktığı zamana kadar fazilet, iki misline cıktığı zamana kadar ihtiyari vakittir Bir ozur yok iken bu ihtiyari vakti gecirmek caiz değildir Mekruh vakit ise bundan sonra guneşin batmasına kadarki vakittir Guneşin batışından once bir rekat da olsa kılabilen kimse ikindi namazını kılmış olur ( İbn Kudame, elMuğni, II, 1516;Nevevi, elMecmU’, III, 27)
İkindi namazı vaktinin başlangıcı, oğlen namazı vaktinin sona ermesine bağlı olduğu icin, oğle namazının sona ermesi konusundaki goruş ayrılığı ikindi vaktinin başlamasına da yansımıştır Dolayısıyla İmam EbU YUsuf ile İmam Muhammed ve diğer mezhep imamlarına gore oğle vakti, her şeyin golgesi ‘feyi zeval’ haric kendisinin bir misli olduğu zaman biter ve ikindi namazının vakti başlar Buna asrı evvel (ikindi namazının ilk vakti) denir EbU Hanife’ye gore ise oğle vaktinin bitişi, her şeyin golgesi “feyi zeval haric kendisinin iki misli olduğu zaman biter ve ikindi namazının vakti başlar Buna asrı sani (ikindi namazının ikinci vakti) denir Diyanet İşleri Başkanlığı takviminde asrı evvel uygulaması esas alınmaktadır İkindi namazının son vakti guneşin batışından hemen oncedir Ancak mazeret yoksa bu ana kadar geciktirmemek gerekir Hz Peygamber (sas), ikindi namazını guneş sararıncaya kadar bırakıp sonra tavuğun yem topladığı gibi aceleyle kılmayı, munafıkların namazı olarak nitelemiştir (EbU DavUd, Salat, 5) Fakat daha once kılınamamışsa, guneş batmak uzere de olsa kılınır (Kasani, Bedai’, I, 124; Merğinani, elHidaye, I, 256, 261262; Zeylai, Tebyin, I, 80; İbn Kudame, elMuğni, II, 1516) Hz Peygamber (sas) şoyle buyurmuştur: “Guneş batmazdan once ikindi namazından bir rekata yetişen, namazın tamamına yetişmiş sayılır (Buhari, Mevakit 28) Şafii mezhebine gore ikindi namazının vakti, kendi icinde “faziletli, “ihtiyari, “kerahetsiz cevaz, “kerahetli cevaz ve “ozur olmak uzere beşe ayrılır Her şeyin golgesinin bir bucuk katına cıktığı zamana kadar fazilet, iki misline cıktığı zamana kadar ihtiyari vakittir Bir ozur yok iken bu ihtiyari vakti gecirmek caiz değildir Mekruh vakit ise bundan sonra guneşin batmasına kadarki vakittir Guneşin batışından once bir rekat da olsa kılabilen kimse ikindi namazını kılmış olur ( İbn Kudame, elMuğni, II, 1516;Nevevi, elMecmU’, III, 27)