nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
İkindi namazı ne süre başlar ne zamana kadar kılınabilir?
İkindi namazı vaktinin başlangıcı, öğlen namazı vaktinin sona ermesine yan olduğu için, öğle namazının sona ermesi konusundaki manzara ayrılığı ikindi vaktinin başlamasına da yansımıştır Dolayısıyla İmam Ebû Yûsuf ile İmam Muhammed ve öteki mezhep imamlarına kadar öğle vakti, her şeyin gölgesi ‘feyi zevâl ’ hariç kendisinin bir misli olduğu süre biter ve ikindi namazının vakti başlar Buna asrı evvel (ikindi namazının ilk vakti) denir Ebû Hanîfe ’ye kadar ise öğle vaktinin bitişi, her şeyin gölgesi “feyi zevâl hariç kendisinin iki misli olduğu süre biter ve ikindi namazının vakti başlar Buna asrı sânî (ikindi namazının ikinci vakti) denir Diyanet İşleri Başkanlığı takviminde asrı evvel uygulaması esas alınmaktadır İkindi namazının son vakti güneşin batışından anında öncedir Ama mazeret yoksa bu belli başlı değin geciktirmemek gerekir Hz Peygamber (sas), ikindi namazını güneş sararıncaya değin bırakıp daha sonra tavuğun yem topladığı gibi aceleyle kılmayı, münafıkların namazı olarak nitelemiştir (Ebû Dâvûd, Salât, 5) Ama daha önce kılınamamışsa, güneş batmak üzere de olsa kılınır (Kâsânî, Bedâî ’, I, 124; Merğînânî, elHidâye, I, 256, 261262; Zeylaî, Tebyîn, I, 80; İbn Kudâme, elMuğnî, II, 1516) Hz Peygamber (sas) şöyle buyurmuştur: “Güneş batmazdan önce ikindi namazından bir rekâta yetişen, namazın tamamına yetişmiş sayılır (Buhârî, Mevâkit 28) Şâfiî mezhebine göre ikindi namazının vakti, kendi içinde “fâziletli, “ihtiyârî, “kerâhetsiz cevâz, “kerâhetli cevâz ve “özür edinmek üzere beşe ayrılır Her şeyin gölgesinin bir buçuk katına çıktığı zamana dek fazilet, iki misline çıktığı zamana değin ihtiyarî vakittir Bir özür yok iken bu ihtiyarî vakti geçirmek caiz değildir Mekruh süre ise bundan sonra güneşin batmasına kadarki vakittir Güneşin batışından önce bir rekât da olsa kılabilen kimse ikindi namazını kılmış olur ( İbn Kudame, elMuğnî, II, 1516;Nevevî, elMecmû ’, III, 27) *
İkindi namazı vaktinin başlangıcı, öğlen namazı vaktinin sona ermesine yan olduğu için, öğle namazının sona ermesi konusundaki manzara ayrılığı ikindi vaktinin başlamasına da yansımıştır Dolayısıyla İmam Ebû Yûsuf ile İmam Muhammed ve öteki mezhep imamlarına kadar öğle vakti, her şeyin gölgesi ‘feyi zevâl ’ hariç kendisinin bir misli olduğu süre biter ve ikindi namazının vakti başlar Buna asrı evvel (ikindi namazının ilk vakti) denir Ebû Hanîfe ’ye kadar ise öğle vaktinin bitişi, her şeyin gölgesi “feyi zevâl hariç kendisinin iki misli olduğu süre biter ve ikindi namazının vakti başlar Buna asrı sânî (ikindi namazının ikinci vakti) denir Diyanet İşleri Başkanlığı takviminde asrı evvel uygulaması esas alınmaktadır İkindi namazının son vakti güneşin batışından anında öncedir Ama mazeret yoksa bu belli başlı değin geciktirmemek gerekir Hz Peygamber (sas), ikindi namazını güneş sararıncaya değin bırakıp daha sonra tavuğun yem topladığı gibi aceleyle kılmayı, münafıkların namazı olarak nitelemiştir (Ebû Dâvûd, Salât, 5) Ama daha önce kılınamamışsa, güneş batmak üzere de olsa kılınır (Kâsânî, Bedâî ’, I, 124; Merğînânî, elHidâye, I, 256, 261262; Zeylaî, Tebyîn, I, 80; İbn Kudâme, elMuğnî, II, 1516) Hz Peygamber (sas) şöyle buyurmuştur: “Güneş batmazdan önce ikindi namazından bir rekâta yetişen, namazın tamamına yetişmiş sayılır (Buhârî, Mevâkit 28) Şâfiî mezhebine göre ikindi namazının vakti, kendi içinde “fâziletli, “ihtiyârî, “kerâhetsiz cevâz, “kerâhetli cevâz ve “özür edinmek üzere beşe ayrılır Her şeyin gölgesinin bir buçuk katına çıktığı zamana dek fazilet, iki misline çıktığı zamana değin ihtiyarî vakittir Bir özür yok iken bu ihtiyarî vakti geçirmek caiz değildir Mekruh süre ise bundan sonra güneşin batmasına kadarki vakittir Güneşin batışından önce bir rekât da olsa kılabilen kimse ikindi namazını kılmış olur ( İbn Kudame, elMuğnî, II, 1516;Nevevî, elMecmû ’, III, 27) *