Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

İktisat Profesörü hesapladı: Köprünün maliyeti 1.2 milyar dolar, erken açarak fazladan 2,1 milyar dolar kazandılar

İktisat Profesörü hesapladı: Köprünün maliyeti 1.2 milyar dolar, erken açarak fazladan 2,1 milyar dolar kazandılar

bilgisayarci

FD Üye
Katılım
Ocak 9, 2022
Mesajlar
38,141
Etkileşim
1
Puan
38
Yaş
96
F-D Coin
63
Osmangazi%2DKoprusu%2Dnden%2Dgecmek%2D118%2DTL%2Doldu%2D229903%2D20200102075700%2Ejpg

Sözcü gazetesinde yer alan habere göre, Başkent Üniversitesi İktisat Bölümü Başkanı Prof. Dr. Uğur Emek, Osmangazi Köprüsü’nün resmi olarak 15 yıllık işletme süresinin mart ayında başladığını belirterek köprünün hizmete girdiği tarihten resmi olarak işletme sözleşmesinin devreye alındığı tarih arasında geçen sürede işletmecinin 2 milyar 148 milyon dolar kazandığını hesapladı.

SAYIŞTAY DA HAKSIZ KAZANCA ATIF YAPMIŞTI

Sayıştay denetçileri firmanın inşaat çalışmalarına sözleşmeye aykırı olarak erken başladığını tespit etmiş bu durumun büyük haksız kazanca neden olduğunu vurgulamışlardı.



Sözleşmeye göre köprü ve otoyolların işletim süresi 22 yıl 4 ay. Bu sürenin 7 yılı “yapım süreci” olarak tanımlandı. İşletmeci firma inşaatı, 7 yıldan önce bitirdiğinde sözleşme gereği artan süre işletme süresi olan 22 yıl 4 aya eklenecekti. İnşaat çalışmalarına sözleşmeden önce başlayan firma daha yer teslimi yapılmadan inşaata başladı.

Böylece işletmeci firmanın, inşaatı bir an önce bitirerek fazladan köprüyü işletme süresi elde ederek yine haksız kazanç elde edeceği raporda vurgulandı. 

Sayıştay denetçileri, firmanın inşaat çalışmalarına fiili olarak ne zaman başladığının tespit edilemediğini, bu sebeple haksız kazancın net olarak hesaplanamadığını belirtti. Yani, işletmeci firmanın fazladan ne kadar bir süre işletme hakkı elde ettiği net olarak hesaplanamamıştı.



İşte Uğur Emek’in yazısının ilgili bölümü:

Köprünün maliyeti 1.2 milyar dolar

Osmangazi Köprüsü Gebze-İzmir otobanın bir bileşenidir. Sözleşmeye göre otoyolun toplam maliyeti sözleşme tarihindeki kurdan 6,5 milyar dolar* ve Osmangazi Köprüsü’nün maliyeti de 1,2 milyar dolardır (projenin toplam maliyetinin % 19'udur).

Sözleşmeye göre yapım süresi 7 yıl ve işletme süresi de 15 yıl 4 aydır. Sözleşme kapsamında geçiş garantileri kesimlere göre değişmektedir. Aşağıdaki tabloda sözleşmeye göre verilen geçiş garantileri adet ve tutar bazında verilmektedir. Sözleşmeye göre 15 yıl 4 ay boyunca işletmeciye 10,4 milyar dolar tutarında gelir garantisi verildi.



Yapım maliyeti içerisinde payı % 19 olan Osmangazi köprüsünün işletmeciye verilen garantileri içerisindeki payı % 76'dır. Peki neden? Gelin bu sorunun cevabını arayalım.

Sözleşmeye göre yatırım süresinin 7 yıl olduğunu belirtmiştik. Yatırım bu süreden önce tamamlanırsa, aradaki fark işletme süresine eklenecektir. Yatırım gecikirse de aradaki fark işletme süresinden indirilecektir (ikinci seçeneğin uygulandığı bir proje duymadım).

Sözleşmeye göre Gebze-İzmir projesinde kısmi kabul yapılması mümkündür. Yatırım süresi sona ermeden tamamlanan kesim için işletmecinin gelir tahsil etmesinin önü açılacak ve bu süre toplam işletme süresine de ilave edilecektir.



Gebze-İzmir otoyolunun sözleşmesi 15/03/2013 yılında yürürlüğe girdi ve yapım işleri 15/03/2020 tarihinde tamamlandı. İşletme süresi de bu tarihte başladı ve sözleşme 15/07/2035 tarihinde sona erecektir.

RASYONEL FIRSATÇILIK İŞ BAŞINDA

Her rasyonel işletmecinin yapabileceği gibi projenin yüklenicisi maliyet içerisindeki payı %19 ve gelir içerisindeki payı da % 76 olan Osmangazi köprüsünü öncelikle tamamladı.

Köprü 01/07/2016 tarihinde işletmeye açıldı ve ana projenin işletme süresinin başlayacağı 15/03/2020 tarihine kadar geçen 1.351 gün günde; işletmeci 40.000 araç üzerinden ve ABD’deki enflasyona göre güncellenen ücretler üzerinden gelir tahsil etti. Bir kısmı kullanıcılardan, büyük kısmı da bütçeden karşılanan bu gelirlerin toplamı ise 2 milyar 148 milyon ABD dolarıdır.



Bu tutar işletme süresi boyunca, işletmecinin tahsil edeceği gelirin üçte birine yakındır. Sözleşmeye göre işletmenin sahip olması gereken özkaynak tutarı ise yaklaşık 1,3 milyar dolardır. Yani önden yüklemeli gelir tahsilatı, sözleşmeye göre konulması gereken özkaynaktan % 70 daha fazladır.

*Cumhurbaşkanı Erdoğan şu konuşmasında “projenin pek çok etabını tamamlandıkça hizmete açtıklarını” belirterek” kısmi kabulü işaret etmektedir. Ayrıca, aynı konuşmasında projenin maliyetini 11 milyar dolar olarak açıklamaktadır. Bu bilgiye göre yapım maliyeti sözleşmeye göre yaklaşık % 70 oranında artmış görünmektedir. Ancak, Gebze-İzmir otoyolunun resmi sayfasında yatırım maliyeti olarak hala sözleşmede yer alan ve hesaplamalarımda kullandığım tutar gösterilmektedir.
 

Similar threads

Prof. Uğur Emek, garantilerin döviz cinsinden verildiğini hatırlatırken, garanti edilen fiyatın de ABD Tüm Kentsel Tüketici Fiyatları Endeksi'ne nazaran güncellendiğini, fiyatların dolardan TL'ye çevrilme metodunun de son periyotta dolar kuru süratli artınca değiştirildiğini belirtti...
Cevaplar
0
Görüntüleme
51
Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan'ın 'çılgın proje' olarak tanımladığı Kanal İstanbul gündemi sürerken iktidarın son yıllarda gerçekleşen Fatih Projesi, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Osmangazi Köprüsü, 3. havalimanı ve kent hastaneleri üzere projeleri mercek altına alındı. 5 yatırım toplam...
Cevaplar
0
Görüntüleme
52
Türkiye’nin en büyük altyapı projelerinden biri olan ve Osmangazi Köprüsünü de içeren Gebze-İzmir otoyolunun ihalesini Nisan 2009’da Nurol, Özaltın, Makyol, Astaldi ve Göçay firmalarının oluşturduğu konsorsiyum kazandı. Toplam yatırım bedeli 7.3 milyar dolar olan projenin 4.96 milyar doları...
Cevaplar
0
Görüntüleme
139
Ekonomi yazarı Uğur Gürses, dün açılışı yapılan İstanbul-İzmir Otoyol Projesi’ne ilişkin dikkat çeken bir yazı kaleme aldı. Kamu-Özel İşbirliği (KOİ) projelerinde halkın gözünü boyamak için yatırımların bitirilmesinin hızla öne çekildiğini ifade eden Ekonomist Uğur Gürses, “Yurttaşların...
Cevaplar
0
Görüntüleme
45
“Cebimizden 5 kuruş çıkmayacak'' denilerek başlatılan her yatırım ‘'Garantili'' hale geldi. Son olarak Sıhhat Bakanlığı'nın kiraladığı iki ambulans uçak için günlük 2 saat “Uçuş garantisi'' verildiği ortaya çıktı. Bu uçaklara uçsa da uçmasa da her gün iki saat...
Cevaplar
0
Görüntüleme
71
858,497Konular
981,907Mesajlar
29,931Kullanıcılar
yskermjxSon üye
Üst Alt