Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

İktisat Risalesi (1-2/7)

İktisat Risalesi (1-2/7)
0
113

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
ON DOKUZUNCU LEM'A

İktisat Risalesi


İktisat ve kanaate, israf ve tebzîre(boşyere malını harcamak, dağıtmak, israf) dairdir


http:img512**************img5127844ayettr3gif
http:img209**************img2095165ayet2mz5gif

Şu âyeti kerime, iktisada katî emir ve israftan nehyi sarih(apaçık yasaklanmış) suretinde gayet mühim bir dersi hikmet(hikmet dersi) veriyor Şu meselede Yedi Nükte var

BİRİNCİ NÜKTE

Hâlıkı Rahîm(sonsuz şefkat sahibi ve her şeyi yoktan yaratan Allah), nevi beşere(insanlığa, bütün insanlara) verdiği nimetlerin mukabilinde(karşılığında) şükür istiyor İsraf ise şükre zıttır, nimete karşı hasâretli(zarar etme, ziyan, kayıp) bir istihfaftır(hafife almadır, küçümsemedir) İktisat ise, nimete karşı ticaretli bir ihtiramdır(hürmettir, saygı göstermedir)

Evet, iktisat hem bir şükrü mânevî(insanın, kendisine verilen duygu ve organların Cenabı Hakk`ın istediği tarzda kullanması Manen teşekkür etme), hem nimetlerdeki rahmeti İlâhiyeye(Allah`ın rahmeti'ne) karşı bir hürmet, hem katî(kesin) bir surette sebebi bereket(bereketin sebebi), hem bedene perhiz gibi bir medarı sıhhat( sağlık sebebi), hem mânevî dilencilik zilletinden kurtaracak bir sebebi izzet(izzet sebebi), hem nimet içindeki lezzeti hissetmesine ve zâhiren lezzetsiz görünen nimetlerdeki lezzeti tatmasına kuvvetli bir sebeptir İsraf ise, mezkûr(zikredilen, bahsedilen) hikmetlere muhalif(zıt) olduğundan, vahîm(korkunç) neticeleri vardır

İKİNCİ NÜKTE

Fâtırı Hakîm(herşeyi bir maksada uygun ve hikmetle, benzersiz bir şekilde yaratan Allah), insanın vücudunu mükemmel bir saray suretinde ve muntazam bir şehir misalinde yaratmış Ağızdaki kuvvei zâikayı(tad alma duygusunu, dilini) bir kapıcı, âsâb(sinirler) ve damarları telefon ve telgraf telleri gibi, kuvvei zâika(dil) ile merkezi vücuttaki(vücudun merkezindeki) mide ile bir medarı muhabereleridir ki(haberleşme vasıtasıdır ki), ağza gelen maddeyi o damarlarla haber verir Bedene, mideye lüzumu yoksa Yasaktırder, dışarı atar Bazen da, bedene menfaati olmamakla beraber, zararlı ve acı ise, hemen dışarı atar, yüzüne tükürür

İşte, madem ağızdaki kuvvei zâika(tad alma duygusu, dil) bir kapıcıdır; mide, cesedin idaresi noktasında bir efendi ve bir hâkimdir O saraya veyahut o şehre gelen ve sarayın hâkimine verilen hediyenin yüz derece kıymeti varsa, kapıcıya bahşiş nevinden ancak beş derecesi muvafık(uygun) olur, fazla olamaz Tâ ki, kapıcı gururlanıp, baştan çıkıp, vazifeyi unutup, fazla bahşiş veren ihtilâlcileri saray dahiline sokmasın

İşte, bu sırra binaen, şimdi iki lokma farz ediyoruz Bir lokma, peynir ve yumurta gibi mugaddî(gıda verici) maddeden hediye kırk para, diğer lokma en âlâ baklavadan on kuruş olsa; bu iki lokma, ağza girmeden, beden itibarıyla farkları yoktur, müsavidirler(birbirine denktirler) Boğazdan geçtikten sonra, ceset beslemesinde yine müsavidirler(birbirine denktirler) Belki, Bazen kırk paralık peynir daha iyi besler Yalnız, ağızdaki kuvvei zâikayı(tad alma duygusunu) okşamak noktasında yarım dakika bir fark var Yarım dakika hatırı için kırk paradan on kuruşa çıkmak ne kadar mânâsız ve zararlı bir israf olduğu kıyas edilsin

Şimdi, saray hâkimine gelen hediye kırk para olmakla beraber, kapıcıya dokuz defa fazla bahşiş vermek, kapıcıyı baştan çıkarır Hâkim benimder Kim fazla bahşiş ve lezzet verse onu içeriye sokacak, ihtilâl verecek, yangın çıkaracak Aman, doktor gelsin, hararetimi teskin(yatıştırsın) etsin, ateşimi söndürsündedirmeye mecbur edecek

İşte, iktisat ve kanaat, hikmeti İlâhiyeye(Allah`ın hikmeti; her şeyi bir sebebe bağlaması) tevfiki harekettir(bir şeyin olmasına ve bir nizamın icablarına uygun düşen harekettir); kuvvei zâikayı(tad alma duygusunu) kapıcı hükmünde tutup, ona göre bahşiş verir İsraf ise, o hikmete zıt hareket ettiği için çabuk tokat yer, mideyi karıştırır, iştihâyı hakikîyi(gerçek iştahı) kaybeder Tenevvüü et'imeden(yemeklerin çeşitliliğinden) gelen sun'î(yapay) bir iştihâyı kâzibe(aldatıcı iştah, yalancı açlık hissi) ile yedirir, hazımsızlığa sebebiyet verir, hasta eder



Yiyin, için, fakat israf etmeyinA'râf Sûresi: 7:31

Bediüzzaman Said Nursî

 
858,496Konular
981,669Mesajlar
29,742Kullanıcılar
yakshaSon üye
Üst Alt