iltasyazilim
FD Üye
İlahi Kitaplar Nelerdir? İlahi Kitapların Adları
İlahi Kitaplar Nelerdir? İlahi Kitapların Adları
İlahî kitaplar Allah kelamı elde etmek bakımından aralarında çeşitlilik bulunmamasına karşın, hacimleri ve hitap ettikleri kitlenin büyüklüğüne tarafından, suhuf ve kitap olmak üzere ikiye ayrılırlar
a) Suhuf
Sahife kelimesinin çoğulu olan suhuf, bakımlı bir çevrede, minik topluluklara, ihtiyaçlarına cevap verebilecek şekilde indirilen birkaç sayfadan oluşmuş kü*çük kitap ve risalelere denilir Kur'lahzaı Kerîm'de Hz İbrahim ve Musa ’ya indi*rilen sayfalardan bahseden iki ayet vardır (enNecm 533637; elA'la 871419) Başkaca Kur'lahza'da ve mütevatir hadislerde suhuf ile ilgili bir bilgi bulunmamaktadır Ebü Zer'den rivayet edilen bir güçsüz hadise kadar sayfaların sayısı 100 olup şu peygamberlere indirilmiştir HzAdem ’e 10 sayfa, HzŞit ’e 50 sayfa, Hzİdris ’e 30 sayfa, Hzİbrahim ’e 10 sayfa (bk Süyütî, edDürrü'lmensür, VIII, 489; Alüsî, Rühu'lmeani, XV, 141142) Bugün bu sayfalardan elimizde hiçbir şey yoktur
Suhufa tarafından daha hacimli ve kitap biçiminde olan ve evrensel mesajlar içeren ilahî kitaplar ise Tevrat, Zebur, İncil ve Kur ’an edinmek üzere dört tanedir
b) Tevrat
Tevrat İbranîce bir sözcük olup kanun, şeriat ve öğretianlamlarına kazanç Hz Musa ’ya indirilmiştir Esfarı Hamse ve şeriat kitabı da denilen Tevrat, Ahdi Atîk veya Ahdi Kadîm'in (Eski Ahit) birincil ve en önemli bölümünü teşkil eder Tevrat'ın aslının Allah kelamı ve peygamberine indirdiği kutsal bir kitabı olduğuna itimat etmek her müslümana farz olup, bunu yalanlamak kişiyi küfre düşürür Çünkü Kur'anı Kerîm'de Tevrat'ın Allah'ın kutsal kitaplarından biri olduğu açıklanmıştır: Biz, içinde doğruya rehberlik ve nur olduğu halde Tevrat'ı indirdik(elMaide 544)
Tevrat Hz Musa aracılığıyla İsrailoğulları'na gönderilmiştir Ancak onlar tarihte yaşadıkları fena olaylar, maruz kaldıkları sürgünler ve esaretler sebebiyle Tevrat'ın Allah'tan gelen şeklini koruyamamışlardır Tevrat'ın belli başlı nüshası kaybolunca, yahudi din bilginleri tarafından kaleme alınan Tevrat nüshaları ortaya çıkmıştır Bugün elde mevcut olan Tevrat nüshaları farklı alanlara yönlendirilmiş müdahalelere maruz kalmış, dolayısıyla ilahî kitap olma özelliğini manâlı ölçüde yitirmiştir
c) Zebur
Kelime olarak yazılı şey ve kitapanlamına gelen Zebur, Hz Davud'a kesik olan ilahî kitabın adıdır Bu konuda Kur'lahza'da şöyle buyurulur:
Gerçekte biz, peygamberlerin kimini kiminden üstün kıldık Davud'a da Zebur'u, verdik(elİsra 1755)
Zebur, ilahî kitapların en küçüğü olup, yeni dinî hükümler getirmemiştir Bugün elde mevcut olan Zebur nüshaları, lirik söyleyiş ve ilahîlerden, Allah'a iltifat ve hikmetli sözlerden ve birtakım nasihatlardan meydana gelmiştir Eski Ahid'de bulunan Mezmurlar'ın bir kısmının Hz Davud'a bahşedilen Zebur olduğu kabul edilmektedir
d) İncil
İncil sözcük olarak müjdeanlamına kazanç Hz İsa yoluyla İsrailoğulları'na indirilmiştir: Kendinden önce gelen Tevrat'ı doğrulayıcı olarak peygam*berlerin izleri üzerinde, Meryem oğlu İsa ’yı arkalarından gönderdik Ve ona, içinde doğruya rehberlik ve nur bulunmak, önündeki Tevrat ’ı doğrulamak, sakınanlara bir hidayet ve tavsiye edinmek üzere İncil ’i verdik(elMaide 546)
İncil ’e, Allah'tan Hz İsa ’ya indirildiği şekliyle inanmak imanın gereklerindendir Ama bugün İncil'in orijinal metni de diğer bozulmuş kitaplar gibi elde yoktur Bozulmuş ve ahali kadar müdahaleye maruz kalmış şekli vardır İncil Ahdi Cedîd (Yeni Ahit) denilen Hristiyan kutsal kitabının ilk bölümünü teşkil eder
Bir müslümana önceki kutsal kitaplarda yer alan bir hususun haber verilmesi durumunda eğer bu husus, Kur'lahza ve sahih hadislerdeki bilgilere uygunsa kabul edilir; değilse reddedilir Ayet ve hadislerde hiç bahsedilmiyor ve İslam'ın esas prensiplerine de zıt düşmüyorsa Hz Peygamber'in şu tavsiyesi doğrultusunda hareket edilir: Ehli kitabı tasdik de etmeyin, yalanlama de (yalanlamayın) Biz Allah'a, bize indirilene, İbrahim'e indirilene inandık deyin(Buharî, Tefsîr, vakit: 211; İ'tisam, 25)
e) Kur'an
Allah göre gönderilen ilahî kitapların sonuncusu olan Kur'anı Kerîm, son peygamber Hz Muhammed'e indirilmiştir Sözlükte toplamak, okumak, bir araya getirmekanlamına gelen Kur'an terim olarak şöyle tanım edilir:
Hz Peygamber'e indirilen, mushaflarda yazılmış, Peygamberimiz'den bize dek tevatür aracılığıyla nakledilmiş, okunmasıyla ibadet edilen, insanlığın benzerini getirmekten aciz kaldığı ilahî kelamdırBu tarifte bazı hususlar göze çarpmaktadır: Peygambere indirilenderken Hz Muhammed kastedilmektedir Tevatür yoluyla nakledilmiş olanderken, her devirde yalan üstüne birleşmelerini aklın imkansız gördüğü bir topluluk göre nakledildiği ve nesilden nesile böyle geçtiği için onun, Allah'a ait oluşunun kesinliği ifade edilmektedir Okunmasıyla ibadet edilenderken de, okumanın ibadet olduğuna, namaz ibadetinde vahyedilen metnin okunması gerektiğine ve Kur ’lahza tercümelerinin namazda okunmasının caiz ve geçerli olmadığına göze çarpan edilmektedir
Kur'lahza'ın Nüzulü
Kur'lahzaı Kerîm, Allah Teala'dan Hz Peygamber'e Cebrail yoluyla ve vahiy aracılığıyla indirilmiştir Zahmetsizce ezberlenebilmesi, kısa zamanda etrafa yayılması, manasının kolaylıkla anlaşılması, zihinlerde ve akıllarda derece derece bir gelişme ve çalışma sağlaması, inançların ve bedel yargılarının yavaşça güçlenip kökleşmesi vb sebeplerle, o bir defada toptan indirilmemiş, takriben 25 senede, bölümler halinde indirilmiştir Ulu Allah Kur'lahza'ın bir defada toptan indirilmeyişinin sebebini şöyle açıklamaktadır:
Red edenler: Kur'lahza ona bir defada topluca indirilmeli değil miydi? dediler Biz onu senin kalbine tamamen vermek için böyle yaptık ve onu tane tane okuduk(elFurkan 2532)
Ayetler doğrudan doğruya indiği gibi, başlıca meydana gelen bir olayın derhal sonrasında olayı araştırmak ve sorulan soruları cevaplamak için inerdi fakat, ayetin inmesine sebep olan olay ya da soruya sebebi nüzul(iniş sebebi) denilir
Kur'lahzaı Kerîm kendisinin, bir ayette ramazan ayında, bir diğer ayette mübarek bir gecede, bir diğerinde de Kadir gecesinde inmeye başladığını haber vermektedir (bk elBakara 2185; edDuhan 4413; elKadr 971) Kadir gecesinin ramazan ayında kutsal bir gece olduğu göz önünde tutulursa, ayetler aralarında bit çelişkinin de bulunmadığı anlaşılacaktır
*
İlahi Kitaplar Nelerdir? İlahi Kitapların Adları
İlahî kitaplar Allah kelamı elde etmek bakımından aralarında çeşitlilik bulunmamasına karşın, hacimleri ve hitap ettikleri kitlenin büyüklüğüne tarafından, suhuf ve kitap olmak üzere ikiye ayrılırlar
a) Suhuf
Sahife kelimesinin çoğulu olan suhuf, bakımlı bir çevrede, minik topluluklara, ihtiyaçlarına cevap verebilecek şekilde indirilen birkaç sayfadan oluşmuş kü*çük kitap ve risalelere denilir Kur'lahzaı Kerîm'de Hz İbrahim ve Musa ’ya indi*rilen sayfalardan bahseden iki ayet vardır (enNecm 533637; elA'la 871419) Başkaca Kur'lahza'da ve mütevatir hadislerde suhuf ile ilgili bir bilgi bulunmamaktadır Ebü Zer'den rivayet edilen bir güçsüz hadise kadar sayfaların sayısı 100 olup şu peygamberlere indirilmiştir HzAdem ’e 10 sayfa, HzŞit ’e 50 sayfa, Hzİdris ’e 30 sayfa, Hzİbrahim ’e 10 sayfa (bk Süyütî, edDürrü'lmensür, VIII, 489; Alüsî, Rühu'lmeani, XV, 141142) Bugün bu sayfalardan elimizde hiçbir şey yoktur
Suhufa tarafından daha hacimli ve kitap biçiminde olan ve evrensel mesajlar içeren ilahî kitaplar ise Tevrat, Zebur, İncil ve Kur ’an edinmek üzere dört tanedir
b) Tevrat
Tevrat İbranîce bir sözcük olup kanun, şeriat ve öğretianlamlarına kazanç Hz Musa ’ya indirilmiştir Esfarı Hamse ve şeriat kitabı da denilen Tevrat, Ahdi Atîk veya Ahdi Kadîm'in (Eski Ahit) birincil ve en önemli bölümünü teşkil eder Tevrat'ın aslının Allah kelamı ve peygamberine indirdiği kutsal bir kitabı olduğuna itimat etmek her müslümana farz olup, bunu yalanlamak kişiyi küfre düşürür Çünkü Kur'anı Kerîm'de Tevrat'ın Allah'ın kutsal kitaplarından biri olduğu açıklanmıştır: Biz, içinde doğruya rehberlik ve nur olduğu halde Tevrat'ı indirdik(elMaide 544)
Tevrat Hz Musa aracılığıyla İsrailoğulları'na gönderilmiştir Ancak onlar tarihte yaşadıkları fena olaylar, maruz kaldıkları sürgünler ve esaretler sebebiyle Tevrat'ın Allah'tan gelen şeklini koruyamamışlardır Tevrat'ın belli başlı nüshası kaybolunca, yahudi din bilginleri tarafından kaleme alınan Tevrat nüshaları ortaya çıkmıştır Bugün elde mevcut olan Tevrat nüshaları farklı alanlara yönlendirilmiş müdahalelere maruz kalmış, dolayısıyla ilahî kitap olma özelliğini manâlı ölçüde yitirmiştir
c) Zebur
Kelime olarak yazılı şey ve kitapanlamına gelen Zebur, Hz Davud'a kesik olan ilahî kitabın adıdır Bu konuda Kur'lahza'da şöyle buyurulur:
Gerçekte biz, peygamberlerin kimini kiminden üstün kıldık Davud'a da Zebur'u, verdik(elİsra 1755)
Zebur, ilahî kitapların en küçüğü olup, yeni dinî hükümler getirmemiştir Bugün elde mevcut olan Zebur nüshaları, lirik söyleyiş ve ilahîlerden, Allah'a iltifat ve hikmetli sözlerden ve birtakım nasihatlardan meydana gelmiştir Eski Ahid'de bulunan Mezmurlar'ın bir kısmının Hz Davud'a bahşedilen Zebur olduğu kabul edilmektedir
d) İncil
İncil sözcük olarak müjdeanlamına kazanç Hz İsa yoluyla İsrailoğulları'na indirilmiştir: Kendinden önce gelen Tevrat'ı doğrulayıcı olarak peygam*berlerin izleri üzerinde, Meryem oğlu İsa ’yı arkalarından gönderdik Ve ona, içinde doğruya rehberlik ve nur bulunmak, önündeki Tevrat ’ı doğrulamak, sakınanlara bir hidayet ve tavsiye edinmek üzere İncil ’i verdik(elMaide 546)
İncil ’e, Allah'tan Hz İsa ’ya indirildiği şekliyle inanmak imanın gereklerindendir Ama bugün İncil'in orijinal metni de diğer bozulmuş kitaplar gibi elde yoktur Bozulmuş ve ahali kadar müdahaleye maruz kalmış şekli vardır İncil Ahdi Cedîd (Yeni Ahit) denilen Hristiyan kutsal kitabının ilk bölümünü teşkil eder
Bir müslümana önceki kutsal kitaplarda yer alan bir hususun haber verilmesi durumunda eğer bu husus, Kur'lahza ve sahih hadislerdeki bilgilere uygunsa kabul edilir; değilse reddedilir Ayet ve hadislerde hiç bahsedilmiyor ve İslam'ın esas prensiplerine de zıt düşmüyorsa Hz Peygamber'in şu tavsiyesi doğrultusunda hareket edilir: Ehli kitabı tasdik de etmeyin, yalanlama de (yalanlamayın) Biz Allah'a, bize indirilene, İbrahim'e indirilene inandık deyin(Buharî, Tefsîr, vakit: 211; İ'tisam, 25)
e) Kur'an
Allah göre gönderilen ilahî kitapların sonuncusu olan Kur'anı Kerîm, son peygamber Hz Muhammed'e indirilmiştir Sözlükte toplamak, okumak, bir araya getirmekanlamına gelen Kur'an terim olarak şöyle tanım edilir:
Hz Peygamber'e indirilen, mushaflarda yazılmış, Peygamberimiz'den bize dek tevatür aracılığıyla nakledilmiş, okunmasıyla ibadet edilen, insanlığın benzerini getirmekten aciz kaldığı ilahî kelamdırBu tarifte bazı hususlar göze çarpmaktadır: Peygambere indirilenderken Hz Muhammed kastedilmektedir Tevatür yoluyla nakledilmiş olanderken, her devirde yalan üstüne birleşmelerini aklın imkansız gördüğü bir topluluk göre nakledildiği ve nesilden nesile böyle geçtiği için onun, Allah'a ait oluşunun kesinliği ifade edilmektedir Okunmasıyla ibadet edilenderken de, okumanın ibadet olduğuna, namaz ibadetinde vahyedilen metnin okunması gerektiğine ve Kur ’lahza tercümelerinin namazda okunmasının caiz ve geçerli olmadığına göze çarpan edilmektedir
Kur'lahza'ın Nüzulü
Kur'lahzaı Kerîm, Allah Teala'dan Hz Peygamber'e Cebrail yoluyla ve vahiy aracılığıyla indirilmiştir Zahmetsizce ezberlenebilmesi, kısa zamanda etrafa yayılması, manasının kolaylıkla anlaşılması, zihinlerde ve akıllarda derece derece bir gelişme ve çalışma sağlaması, inançların ve bedel yargılarının yavaşça güçlenip kökleşmesi vb sebeplerle, o bir defada toptan indirilmemiş, takriben 25 senede, bölümler halinde indirilmiştir Ulu Allah Kur'lahza'ın bir defada toptan indirilmeyişinin sebebini şöyle açıklamaktadır:
Red edenler: Kur'lahza ona bir defada topluca indirilmeli değil miydi? dediler Biz onu senin kalbine tamamen vermek için böyle yaptık ve onu tane tane okuduk(elFurkan 2532)
Ayetler doğrudan doğruya indiği gibi, başlıca meydana gelen bir olayın derhal sonrasında olayı araştırmak ve sorulan soruları cevaplamak için inerdi fakat, ayetin inmesine sebep olan olay ya da soruya sebebi nüzul(iniş sebebi) denilir
Kur'lahzaı Kerîm kendisinin, bir ayette ramazan ayında, bir diğer ayette mübarek bir gecede, bir diğerinde de Kadir gecesinde inmeye başladığını haber vermektedir (bk elBakara 2185; edDuhan 4413; elKadr 971) Kadir gecesinin ramazan ayında kutsal bir gece olduğu göz önünde tutulursa, ayetler aralarında bit çelişkinin de bulunmadığı anlaşılacaktır
*