Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

iletişim ögeleri ve önemi örnekleri

iletişim ögeleri ve önemi örnekleri

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
iletişim ögeleri nedir önemi ve örnekleri

Millet arası irtibat; şahısların birbirlerine bilinçli ya da bilinçsiz olarak iletmek istedikleri duygu ve düşüncelerini aktardıkları bir süreçtir Irtibat esnasında aktarılan mesaj bireyin psikososyal yaşantılarından oluşur İnsan dış dünyaya kendi iç psikolojik değerleri ile anlam verir ve bunu kendi dışındakilere betimlemek ihtiyacını duyar Bu Nedenle kişi iletişime hazır ışık halkası gelir Bir iletişim sürecinde verici ve tip kişiler olarak, en az iki birey yer alır

I VERİCİ BIREY
Irtibat süreci içerisindeki kişilerden, iletişimi başlatan kişiye verici kişi denir Verici, herhangi bir durumda diğer insanlara us ve duygularını aktarma girişiminde bulunan kişidir böylece vericikendi duygu ve yaşantılarını müşteri durumunda olanların tüm duyularına ulaşabilecek biçime getirmeye çalışır Vericinin, yoğun ve etkin bir iletişim kurabilmesi alıcının olası olduğu değin fazla duyusuna ulaşabilmesiyle mümkündür

Mesela, yüz yüze iletişimde sözlü mesajlara, göz ilişkisi ve dokunma eşlik edebilir Bir öğretmenin ders anlatırken, dikkati dağılan öğrencisinin omzunu tutması onun derse olan ilgisini arttırır Genel iletişimlerde, yazılı malzemenin verilmesi, dia ve film gibi görsel malzemenin kullanılması bambaşka duyulara ulaşılması sebebiyle anlatımı zenginleştirir Vericinin, aktardığı duygu ve düşüncelerde o olay öncesindeki gereklilik ve beklentilerinin geçmiş yaşantılarının rolü çok önemlidir Vericinin irtibat odağı olan duruma ilişkin algılar, onun sözlü ve sözsüz mesajlarının ayrıca içeriğini, keza duygusal tonunu belirler

Seziş, çevreden gelen uyarıların toplanma, organize edilme, anlaşılma ve değerlendirilme sürecidir Dış uyaranlar, duyularımız yoluyla toplanır Bu herif yapılar, görme, işitme, dokunma gibi duyularımızdır Duyularımız, müşteri hücrelerin dış çevredeki maddesel enerjileri yakalayarak sinirsel enerjiye çevirmesi ile görevlerini yerine getirirler Beyinde işlenen bu sinirsel enerji bir sezgi ürünü olarak ortaya çıkar Algıyı oluşturan sürece de sezişdenir Duyu organlarını göre beyne iletilen duyular basittir Oysa algıda işin içine geçmiş yaşantılar, ihtiyaçlar, layık sistemleri, inançlar ve ilgiler girer Algılama, beyne ulaşmış duyuların kişiye özgü seçilmişliği ile ve örgütlenmesiyle ortaya çıkan karmaşık bir sürecin ürünüdür Irk, dış dünyadan duyularla beyne ulaşan bilgilerin bazılarını atlarlar, geriye iterler; bazılarını kuvvetlendirirler ve varsa, boşlukları kendi ihtiyaçları doğrultusunda anlamlı olarak doldururlar

Irtibat açısından kayda değer sorunlar burada başlar Dış uyaran bundan böyle yalın bir durum veya yaşantı olmayıp kişiye göre biçimlendirilmiştir Olur Ya bazı boşluklar içi doldurulmuş, bir takım bilgiler atılmış, bazıları da abartılmıştır Algısal değişimler, yalnızca sözlü anlatımlar sırasında yok, fazla daha keskin ve belirlenmiş olan görsel yaşantılar esnasında dahi kişinin psikolojik özelliklerine emrindeki olarak ortaya çıkmaktadır Karnı aç olan insan yemek kokusu duyar Yapılan bir araştırma, beş saat aç bırakılan deneklerin , perdeye yansıtılan belirsiz bir resmi hamburger, benzer vakit sigara içmeleri engellenenlerin de sigara olarak algıladıklarını ortaya koymuştur

Birey bu algıları doğrultusunda yaptığı değerlendirmeleri aktarma noktasına geldiğinde verici bireyolarak iletişimi başlatır Tüm iletişimlerde anlamın kodlandığı bir mesaj, bunu gönderen bir verici ve mesajın kodunu açan bir veya birkaç herif vardır Mesela başlıcababa ve çocuk ilişkisinde iletişim iki birey arasında kurulurken, bir sanat toplantısında veya bir konferansta fazla sayıda tip bulunur Verici ve onun gönderdiği mesajlar benzer olduğu halde, her alıcını kod çözme süreci kendisine özgüdür Bu sebeple herkes toplantıdan farklı bir izlenim ve yorumla çıkar



II ALICI BIREY

Irtibat sürecinde herif konumunda olan birey fazla önemlidir Vericinin kodladığı anlamı, alıp çözecek ve değerlendirecek kişi alıcıdır İletişime yapıcı etkinliği kazandıran, vericiden gelen sözlü ya da sözsüz mesaj kodlarının alıcıda reel anlamları ile değerlendirilmesidir

Iletişim sürecinin diğer ucunda bulunan alıcı kişi, bir dinleyici konumundadır Bu rol zaman zaman değişikliğe uğradığı halde, mesaj akışında müşteri kişinin tutumu, iletişim akışını belirleyen manâlı bir etkendir Içten dinleme, ses dalgalarının kulakta toplanarak beyne iletilmesinden ibaret ve sadece duymaya dayanan kolay bir operasyon değildir Bu şart dinleme sürecinin yalnızca fizyolojik boyutu olan işitmedir Iletişim için esas olan, bu mesajlardaki sözcüklere, verici birey tarafından giydirilmiş anlamlardır Müşteri kişinin , mesaj kodlarını çözerken, vericiyi anlama gayreti içinde olması beklenir Doğru dinleme, doğru ve dinç iletişimin en kayda değer
parçasıdır Etkili dinleme Tüm insanların geliştirmesi gereken bir dinleme becerisidir Sağlıklı insan ilişkilerinin temeli, çok basit gibi gözüken ama çok ihmal edilen etkili dinlemenin doğru olarak uygulanmasıdır



III ANLAMIN KODLANMASI

Manâ bakımından etkin olan üç esas faktör vardır İlişkinin biçimi, ilişkinin bağlamı ve ilişkinin amaçları Bunlar iletişimde yer alan kişilere ve iletişimin yapıldığı ortama alt olan faktörlerdir

a) İlişkinin Biçimi : Anlamı kodlama konusunda irtibat içindeki kişilerin temsil ettiği statü, roller ve koşul kayda değer bir işleve sahiptir Örneğin insan kızgınlığını, sevgilisine, eşine, çocuğuna, amirine ya da arkadaşına çok ayrı biçimde aktarır

b) İlişkinin Bağlamı : Yer, vakit, yaş gibi faktörler de kasıt kodunu etkileyen öteki özelliklerdir Benzer şekilde irtibat yeri ve zamanı, kodu hem oluşturmamızda keza de açmamızda etkilidir Örneğim; bir anne çocuklarına olan kızgınlığını misafirlerin yanındayken veya yalnızken birbirinden epeyce öbür biçimde ortaya koyar

c) İletişimin Amaçları : Olumlu iletişimde ve iletişimin etkin bir biçimde sürdürülmesinde ilişkinin amacı fazla manâlı rol oynar Verici kişi ile müşteri kişinin gaye ve ilgileri anlamın kodlanmasını belirleyen temel bir özelliktir Verici kişi için amaçlar : sorun çözmek, açıklama yapmak, işbirliği, disiplin altına elde etmek, etkilemek, bilgi vermek, ikna etmek, farklı görüşleri başlamak, başkalaştırmak, yön atamak, direnmek, örgütlemek, gözden geçirmek, paylaşmak, haddini bildirmek ve küçük düşürmek olabilir
Müşteri birey için amaçlar : kavramak, tartışmak, değerlendirmek, öğrenmek, işbirliği, paylaşma vb olabilir İşte tüm bu noktalardaki amaçların olumlu olması, yapıcı bir irtibat, olumsuz olması ise yok edici bir iletişimin ortaya çıkmasına sebep olur



*
 
858,478Konular
981,309Mesajlar
29,569Kullanıcılar
allytrSon üye
Üst Alt