iltasyazilim
FD Üye
İLİM ve TASAVVUF
in Becerii İlahiyye Tarikatı Aliyye
Muhammed Hikmet TUZKAYA (ks)
İmamı Malik hazretleri buyurmuşlardır oysa; Kim fakat fakih olurda mutasavvuf olmazsa, fasıktır Kim de mutasavvuf olur da şeriatı yaşamazsa zındık olur28
Başka bir üslupla:
Tasavvufsuz ilim atıldır
İlimsiz tasavvuf ise batıldır
Bu ikisini cem eden alim de hakikate ulaşır
İlim amellerin esası ve tashih edicisidir Amelsiz ilirnde menfaat olmadığı gibi, ilimsiz amelde de avantaj yoktur
İlim ve amel birbirinin mütemmimidir, ayrılmazlar Salik, Allah'ı anlayışlı olmak, iman yolunda onun rızasına kavuşmak isterse sulukun hangi merhalesinde olursa olsun ilim tahsil etmelidir Tahsili lüzumlu gelen ilimIerin başında akaid ilmi ile ibadet ve muamelatların sıhhatına dair fıkıh ilmi yer alır
Tasavvuf; zahir ve batın yönlerin hepsinde noksansız olarak İslam'ın ameli tatbikatından diğer bir şey değildir Bu da ilimsiz olmaz
İlmin fazilet ve ehemmiyeti Kur' an ve Sünnetle sabittir
Allahu Teala buyuruyor:
O kulları içinden oysa alimler, Allah'tan (gereğince) korkar Kuşkusuz Allah, defalarca üstündür, fazla bağışlayandır29
Bu ayette takvayı havf ve haşyet manasında alırsak en takvalı aramak Allah'tan en çok korkan demektir
Şu da bir gerçektir oysa Allah'tan korkmak O'nun azabından korkmak seslenmek değildir Allah korkusu azap korkusundan daha üstündür Allah sevgisini kendisine şiar edinen kimse daha yüksek takva ve vera sahibidir Gerçek şu fakat, bir kulun ahseni yıllık üzere bere*tılmasına ve ilahi tecelliye mazhar olmasına sebep olan Allah sevgi*sidir Bu sevgiyi kaybetmesi hüsranların en müthişi, acıların en feci*sidir Çünkü bu öyle bir kayıptır ki insanı cehennemde baki kal*maya müstehak kılar
Onun için arifler şöyle demişlerdir: Mukallit azaptan korktuğu için günahlardan kaçınır Gayesi cennettir
Muhakkik günahkar olmaktan korktuğu için haramlardan sakınır Niyeti rıza, arzusu da cennettir
Ehlullah ise, Allah celle celaluhu'nun sevgisini kaybetmemek için günah işlemekten sakınır Onlar yalnız Allah celle celaluh' a müştakdır'ar Aksa'l gayeleri ve arzularının müntehası ise, Cemalullah' dır Ehlullahın en büyük kaygısı Allah sevgisinden mahr*um kalmaktır
Allahu Teala buyuruyor:
Yahut geceleyin secde ederek ve kıyamda durarak ibadet eden, ahiretten çekinen ve Rabbinin rahmetini dileyen kimse (o inkarcı gibi) midir? De ancak: Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu? Açıkçası ama fikir sahipleri bunları hakkıyla düşünür30
28 Aliyyül Kari, Aynül Şerhi
29 Fatır Suresi, Ayet 28
30 Zümer Suresi, Ayet 9
BECERIİ İLAHİYYE TARİKATI ALİYYEmove *
in Becerii İlahiyye Tarikatı Aliyye
Muhammed Hikmet TUZKAYA (ks)
İmamı Malik hazretleri buyurmuşlardır oysa; Kim fakat fakih olurda mutasavvuf olmazsa, fasıktır Kim de mutasavvuf olur da şeriatı yaşamazsa zındık olur28
Başka bir üslupla:
Tasavvufsuz ilim atıldır
İlimsiz tasavvuf ise batıldır
Bu ikisini cem eden alim de hakikate ulaşır
İlim amellerin esası ve tashih edicisidir Amelsiz ilirnde menfaat olmadığı gibi, ilimsiz amelde de avantaj yoktur
İlim ve amel birbirinin mütemmimidir, ayrılmazlar Salik, Allah'ı anlayışlı olmak, iman yolunda onun rızasına kavuşmak isterse sulukun hangi merhalesinde olursa olsun ilim tahsil etmelidir Tahsili lüzumlu gelen ilimIerin başında akaid ilmi ile ibadet ve muamelatların sıhhatına dair fıkıh ilmi yer alır
Tasavvuf; zahir ve batın yönlerin hepsinde noksansız olarak İslam'ın ameli tatbikatından diğer bir şey değildir Bu da ilimsiz olmaz
İlmin fazilet ve ehemmiyeti Kur' an ve Sünnetle sabittir
Allahu Teala buyuruyor:
O kulları içinden oysa alimler, Allah'tan (gereğince) korkar Kuşkusuz Allah, defalarca üstündür, fazla bağışlayandır29
Bu ayette takvayı havf ve haşyet manasında alırsak en takvalı aramak Allah'tan en çok korkan demektir
Şu da bir gerçektir oysa Allah'tan korkmak O'nun azabından korkmak seslenmek değildir Allah korkusu azap korkusundan daha üstündür Allah sevgisini kendisine şiar edinen kimse daha yüksek takva ve vera sahibidir Gerçek şu fakat, bir kulun ahseni yıllık üzere bere*tılmasına ve ilahi tecelliye mazhar olmasına sebep olan Allah sevgi*sidir Bu sevgiyi kaybetmesi hüsranların en müthişi, acıların en feci*sidir Çünkü bu öyle bir kayıptır ki insanı cehennemde baki kal*maya müstehak kılar
Onun için arifler şöyle demişlerdir: Mukallit azaptan korktuğu için günahlardan kaçınır Gayesi cennettir
Muhakkik günahkar olmaktan korktuğu için haramlardan sakınır Niyeti rıza, arzusu da cennettir
Ehlullah ise, Allah celle celaluhu'nun sevgisini kaybetmemek için günah işlemekten sakınır Onlar yalnız Allah celle celaluh' a müştakdır'ar Aksa'l gayeleri ve arzularının müntehası ise, Cemalullah' dır Ehlullahın en büyük kaygısı Allah sevgisinden mahr*um kalmaktır
Allahu Teala buyuruyor:
Yahut geceleyin secde ederek ve kıyamda durarak ibadet eden, ahiretten çekinen ve Rabbinin rahmetini dileyen kimse (o inkarcı gibi) midir? De ancak: Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu? Açıkçası ama fikir sahipleri bunları hakkıyla düşünür30
28 Aliyyül Kari, Aynül Şerhi
29 Fatır Suresi, Ayet 28
30 Zümer Suresi, Ayet 9
BECERIİ İLAHİYYE TARİKATI ALİYYEmove *
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.