İlk anayasa kurma fikri kimden cıktı?
Hz Peygamber (sav), Medineye varır varmaz ilk olarak yaptığı işlerden biri, Medine ve cevresinde yaşayan ve birbirine duşman olan unsurlardan, barış icinde yaşayan, duzenli bir cemaat oluşturmak olmuştu Deyim yerindeyse, Resulullah (sav) bu calışmasıyla, kendisinin başkanı olduğu bir şehir devletini kurmak istemişti Bu amacını gercekleştirmek icin Hz Peygamber (sav) Enes b Malikin evinde,1 Muslumanların hak ve sorumluluklarını, ayrıca başta Yahudiler olmak uzere Medinede yaşayan herkesin hak ve sorumluluklarını ihtiva eden bir anayasa, aynı zamanda sozleşme niteliğinde olan bir beyanname yayınlamıştı Hz Peygamberin (sav) Medineye teşrifinden oldukca rahatsız olan Yahudiler, insani acıdan en ufak detayı bile ihmal etmeyen ve karşı cıkılması imkansız boyle bir olumlu hareket karşısında caresiz kaldılar Bu yuzden bazı Yahudi kabilelerinin katılımı gec olmuş olsa bile, Yahudiler genellikle sozleşmeyi memnunlukla kabul etmek zorunda kaldılar İbnu Hişamın Siyerinde aynen yazılı bulunan bu vesika Hz Peygamberin gercek buyukluğunu ve butun donemlere hakim olan dehasını acıkca gostermektedir2
Medine vesikasına dikkatle baktığımız zaman Hz Muhammedin (sav) Allahın kendisine oğrettiği siyaset ile insanlığın temel sorunlarını cozecek esasları ve insani değerleri asla goz ardı etmeyen bir anayasa hazırladığını goruyoruz Bu yuzden denilebilir ki, Allahın elcisi Hz Muhammed (sav) aynı zamanda insanlığa hizmeti ve guvenliği esas alan bir devlet kurmayı başaran ve sosyal bir toplum meydana getiren benzersiz ve guclu bir devlet adamıydı Vicdan ozgurluğunu esas alan ve dunyanın ilk anayasalarından biri sayılan bu ilk metinde Resulullah (sav) şoyle buyurdu:
Bismillahırrahmanirrahim, Resulullah Muhammed tarafından verilen bu antlaşmayla Kureyş ve Yesrib Muslumanları ile onlarla muşterek bir davada olup herhangi bir koke mensup olan insanların tumu bir tek ummet olmuştur Bu girişten sonra bircok kavim ve kabile tarafından verilecek diyetlerle Muslumanların kendi aralarında yerine getirecekleri ozel gorevler acıklanmıştır
Devletin ic idaresine ait bir kac satırdan sonra bu olağanustu vesikanın bir yerinde şoyle denilmiştir: Bu antlaşmayı kabul edenler arasında vaki olabilecek butun anlaşmazlıklar Allaha ve Onun Resulune takdim edilecektir Bu madde anayasanın en onemli maddelerinden birisidir Cunku bu madde, tum yetki ve sorumluluğun Allahın elcisinde olduğunu acıkca ifade eder Bu anayasa ile Arapların terorle karışık geleneklerine kesin bir darbe indirilmişti Araplar o gune kadar bir zarar veya felakete maruz kalanların intikamını alma işini kabile ya da ailenin gucune bırakmışlardı Hz Peygamber (sav) bu vesikayı yayınlamakla ummetin en buyuk hakimi durumuna geldiği gibi, ilk kez sorunları hukukla cozulen bir devletin başkanı da olmuştu
Hz Peygamber (sav), Medineye varır varmaz ilk olarak yaptığı işlerden biri, Medine ve cevresinde yaşayan ve birbirine duşman olan unsurlardan, barış icinde yaşayan, duzenli bir cemaat oluşturmak olmuştu Deyim yerindeyse, Resulullah (sav) bu calışmasıyla, kendisinin başkanı olduğu bir şehir devletini kurmak istemişti Bu amacını gercekleştirmek icin Hz Peygamber (sav) Enes b Malikin evinde,1 Muslumanların hak ve sorumluluklarını, ayrıca başta Yahudiler olmak uzere Medinede yaşayan herkesin hak ve sorumluluklarını ihtiva eden bir anayasa, aynı zamanda sozleşme niteliğinde olan bir beyanname yayınlamıştı Hz Peygamberin (sav) Medineye teşrifinden oldukca rahatsız olan Yahudiler, insani acıdan en ufak detayı bile ihmal etmeyen ve karşı cıkılması imkansız boyle bir olumlu hareket karşısında caresiz kaldılar Bu yuzden bazı Yahudi kabilelerinin katılımı gec olmuş olsa bile, Yahudiler genellikle sozleşmeyi memnunlukla kabul etmek zorunda kaldılar İbnu Hişamın Siyerinde aynen yazılı bulunan bu vesika Hz Peygamberin gercek buyukluğunu ve butun donemlere hakim olan dehasını acıkca gostermektedir2
Medine vesikasına dikkatle baktığımız zaman Hz Muhammedin (sav) Allahın kendisine oğrettiği siyaset ile insanlığın temel sorunlarını cozecek esasları ve insani değerleri asla goz ardı etmeyen bir anayasa hazırladığını goruyoruz Bu yuzden denilebilir ki, Allahın elcisi Hz Muhammed (sav) aynı zamanda insanlığa hizmeti ve guvenliği esas alan bir devlet kurmayı başaran ve sosyal bir toplum meydana getiren benzersiz ve guclu bir devlet adamıydı Vicdan ozgurluğunu esas alan ve dunyanın ilk anayasalarından biri sayılan bu ilk metinde Resulullah (sav) şoyle buyurdu:
Bismillahırrahmanirrahim, Resulullah Muhammed tarafından verilen bu antlaşmayla Kureyş ve Yesrib Muslumanları ile onlarla muşterek bir davada olup herhangi bir koke mensup olan insanların tumu bir tek ummet olmuştur Bu girişten sonra bircok kavim ve kabile tarafından verilecek diyetlerle Muslumanların kendi aralarında yerine getirecekleri ozel gorevler acıklanmıştır
Devletin ic idaresine ait bir kac satırdan sonra bu olağanustu vesikanın bir yerinde şoyle denilmiştir: Bu antlaşmayı kabul edenler arasında vaki olabilecek butun anlaşmazlıklar Allaha ve Onun Resulune takdim edilecektir Bu madde anayasanın en onemli maddelerinden birisidir Cunku bu madde, tum yetki ve sorumluluğun Allahın elcisinde olduğunu acıkca ifade eder Bu anayasa ile Arapların terorle karışık geleneklerine kesin bir darbe indirilmişti Araplar o gune kadar bir zarar veya felakete maruz kalanların intikamını alma işini kabile ya da ailenin gucune bırakmışlardı Hz Peygamber (sav) bu vesikayı yayınlamakla ummetin en buyuk hakimi durumuna geldiği gibi, ilk kez sorunları hukukla cozulen bir devletin başkanı da olmuştu