iltasyazilim
FD Üye
Gelişen rekabet koşulları içinde varlığını ve karlılığını devam etmek isteyen milletlerarası şirketler, kendilerine her açıdan en yerinde üretici ve tedarikçi firmalarını bularak, rakiplerine göre ayrıcalıklı ışık halkası geçmek istemektedirler
Masraf kalemlerini etkileyen bu unsurların içinde, taşıma bedelleri, görevlendirilecek çalışan sayısı, iletişimi karşılayan bu çalışanların barınma ve diğer ihtiyaçlarının ilgili ülkede sağlanması, arz süresi, kritiklerin uygulanması ve ayar süreleri gibi o kadar fazla etken bulunmaktadır Aracısız Olarak ithalat yaparak, ürettirdiği ürünleri son müşterilere ulaştıran firmalar ise yukarıda sayılan etmenler ve öteki ilgili unsurları da düşünerek, üretim yeri ve firması hakkında araştırma yapmaya mecburdurlar Bu durumda da anlaşma yapılacak üretici firmaları seçerken, bir takım detayları da hesaplamak zorunda kalırlar
Örneğin, kuzey Avrupa ’ da bulunan bir ülkedeki firma, yaptığı piyasa araştırmaları sonucu, en yerinde iki imal tesisinin Türkiye ve Çin ’ de olduğunu bulmuştur Çin ’ deki işçilik giderlerinin Türkiye ’ ye kadar daha yerinde olması, bununla beraber yer aldıkları sektörün ham maddesinin Çin ’ de daha uygun fiyatta bulunması, firmanın Çinli imalatçı firma ile anlaşacağı ihtimallerini güçlendirmektedir Ama burada, sadece ham madde ve işçilik gideri değil, diğer faktörler de hesaba dahil edilmektedir
Çin ’ den bir konteyner ürünün miktar süresinin, gemi taşımacılığı düşünüldüğünde hemen hemen 1,5 ayı bulması, öte yandan gümrük ve nakliye bedellerinin epeyce pahalıya gelmesi keza Avrupalı firmayı yıpratacak ayrıca de firmanın bu bedelleri ürün fiyatına yansıtması gerekli olacaktır Öteki yana ise Çin ’ de yapılacak ani imal düzeltmelerinin sıkıntılı olması ve gerekli kritiklerin görüşüleceği toplantıların sağlıklı olmaması, firma yetkililerini durmadan uzun yollu seyahatlere itecektir Bundan kaçınmak isteyen işyeri ise Çin ’ e sürekli olarak orada kendileri namına kalmasını isteyecekleri bir ya da birkaç eleman gönderecektir Bu koşul da büyük bir maliyeti beraberinde getirir Kaldı ama Çin ile Avrupa ’ nın yerel saatlerinin de oldukça öbür olması nedeniyle iletişim güçlükleri yaşanacaktır Bu kadar terslik ve muamma içinde Çin ’ de yer alan firma elemanından da çok verimli şekilde sonuç alınması beklenmemektedir
Benzer unsurlar üzerinden Türkiye değerlendirildiğinde, lüzum Avrupa ’ ya yakın olma lüzum taşıma ve gümrük bedellerindeki fiyat avantajları ve gerekse de çalışma saatlerinin adeta Avrupa ile aynı oluşu gibi faktörler, genel toplamda bu bölgenin daha karlı olduğunu ortaya koymaktadır Imalatçı işyeri, bu örnekteki şartlar baz alındığında, Türkiye ’ den seçilecektir
Imalatçı işyeri seçimi ne kadar zorsa, üretici firmanın içinde yer alacağı ülke de öyle kuvvet seçilmektedir Ancak yapılan mükemmele yakın seçimler, firmaların daha eksik gider kalemi ile işlerine devam edeceğini göze çarpan etmektedir
Masraf kalemlerini etkileyen bu unsurların içinde, taşıma bedelleri, görevlendirilecek çalışan sayısı, iletişimi karşılayan bu çalışanların barınma ve diğer ihtiyaçlarının ilgili ülkede sağlanması, arz süresi, kritiklerin uygulanması ve ayar süreleri gibi o kadar fazla etken bulunmaktadır Aracısız Olarak ithalat yaparak, ürettirdiği ürünleri son müşterilere ulaştıran firmalar ise yukarıda sayılan etmenler ve öteki ilgili unsurları da düşünerek, üretim yeri ve firması hakkında araştırma yapmaya mecburdurlar Bu durumda da anlaşma yapılacak üretici firmaları seçerken, bir takım detayları da hesaplamak zorunda kalırlar
Örneğin, kuzey Avrupa ’ da bulunan bir ülkedeki firma, yaptığı piyasa araştırmaları sonucu, en yerinde iki imal tesisinin Türkiye ve Çin ’ de olduğunu bulmuştur Çin ’ deki işçilik giderlerinin Türkiye ’ ye kadar daha yerinde olması, bununla beraber yer aldıkları sektörün ham maddesinin Çin ’ de daha uygun fiyatta bulunması, firmanın Çinli imalatçı firma ile anlaşacağı ihtimallerini güçlendirmektedir Ama burada, sadece ham madde ve işçilik gideri değil, diğer faktörler de hesaba dahil edilmektedir
Çin ’ den bir konteyner ürünün miktar süresinin, gemi taşımacılığı düşünüldüğünde hemen hemen 1,5 ayı bulması, öte yandan gümrük ve nakliye bedellerinin epeyce pahalıya gelmesi keza Avrupalı firmayı yıpratacak ayrıca de firmanın bu bedelleri ürün fiyatına yansıtması gerekli olacaktır Öteki yana ise Çin ’ de yapılacak ani imal düzeltmelerinin sıkıntılı olması ve gerekli kritiklerin görüşüleceği toplantıların sağlıklı olmaması, firma yetkililerini durmadan uzun yollu seyahatlere itecektir Bundan kaçınmak isteyen işyeri ise Çin ’ e sürekli olarak orada kendileri namına kalmasını isteyecekleri bir ya da birkaç eleman gönderecektir Bu koşul da büyük bir maliyeti beraberinde getirir Kaldı ama Çin ile Avrupa ’ nın yerel saatlerinin de oldukça öbür olması nedeniyle iletişim güçlükleri yaşanacaktır Bu kadar terslik ve muamma içinde Çin ’ de yer alan firma elemanından da çok verimli şekilde sonuç alınması beklenmemektedir
Benzer unsurlar üzerinden Türkiye değerlendirildiğinde, lüzum Avrupa ’ ya yakın olma lüzum taşıma ve gümrük bedellerindeki fiyat avantajları ve gerekse de çalışma saatlerinin adeta Avrupa ile aynı oluşu gibi faktörler, genel toplamda bu bölgenin daha karlı olduğunu ortaya koymaktadır Imalatçı işyeri, bu örnekteki şartlar baz alındığında, Türkiye ’ den seçilecektir
Imalatçı işyeri seçimi ne kadar zorsa, üretici firmanın içinde yer alacağı ülke de öyle kuvvet seçilmektedir Ancak yapılan mükemmele yakın seçimler, firmaların daha eksik gider kalemi ile işlerine devam edeceğini göze çarpan etmektedir