iltasyazilim
FD Üye
İnancılık (Fideizm) Ne Demektir?
Bilginin yerine inanı koyan öğretilerin genel adı
inancılık (fideizm) (fideizm), tanrıya inanç yoluyla bağlanan ve deney alanının dıştan kalan bütün metafizik öğretileri kapsar İnan, katiyen tanıtlanamayacak olanın kabul edilmesidir Ortaçağ aydınları bu metafizik yükümlülük yüzünden, usla inanın alanlarını dağıtmak ve çifte reel öğretisini ileri sürmek zorunda kalmışlardır Çifte reel öğretisine kadar inanın alanı diğer ve usun alanı başkadır Hümanizm usçuluğa karşı kullanılmış bir deyimdir Örneğin Blaise Pascal (16231662) şöyle der: ‘ ’Ey eksik düşünce, zavallılığını anla Ey budala doğa, sus, Tanrı ’nın varlığını, kanıt ve tanıtlarla değil, inana varmakla elde edebilirsin Pierre Bayle (16471706) e şöyle demektedir: Tanrı düşüncesini akılla bağdaştırmaya çalışmak boşunadır Bunlar hiçbir süre bağdaşamazlar Öyleyse her birini kendi alanı içinde ölçmek gerekir Hakiki erdem, aklın aldığına yok, aklın almadığına inanmaktır İslam felsefesinde Eş'ariler de şöyle demektedirler: Zihin, hiçbir süre gerçeğe ulaşamaz Kul oysa koşulsuz inanmakla mutlu olabilir Kaldı ancak aklın bugün bilmediğini yarın da bilemeyeceği söylenemez Öyleyse insan bugün ulaşamadı diye yarın şayet de ulaşabileceği gerçekler üstünde inanını yitirmemelidir *
Bilginin yerine inanı koyan öğretilerin genel adı
inancılık (fideizm) (fideizm), tanrıya inanç yoluyla bağlanan ve deney alanının dıştan kalan bütün metafizik öğretileri kapsar İnan, katiyen tanıtlanamayacak olanın kabul edilmesidir Ortaçağ aydınları bu metafizik yükümlülük yüzünden, usla inanın alanlarını dağıtmak ve çifte reel öğretisini ileri sürmek zorunda kalmışlardır Çifte reel öğretisine kadar inanın alanı diğer ve usun alanı başkadır Hümanizm usçuluğa karşı kullanılmış bir deyimdir Örneğin Blaise Pascal (16231662) şöyle der: ‘ ’Ey eksik düşünce, zavallılığını anla Ey budala doğa, sus, Tanrı ’nın varlığını, kanıt ve tanıtlarla değil, inana varmakla elde edebilirsin Pierre Bayle (16471706) e şöyle demektedir: Tanrı düşüncesini akılla bağdaştırmaya çalışmak boşunadır Bunlar hiçbir süre bağdaşamazlar Öyleyse her birini kendi alanı içinde ölçmek gerekir Hakiki erdem, aklın aldığına yok, aklın almadığına inanmaktır İslam felsefesinde Eş'ariler de şöyle demektedirler: Zihin, hiçbir süre gerçeğe ulaşamaz Kul oysa koşulsuz inanmakla mutlu olabilir Kaldı ancak aklın bugün bilmediğini yarın da bilemeyeceği söylenemez Öyleyse insan bugün ulaşamadı diye yarın şayet de ulaşabileceği gerçekler üstünde inanını yitirmemelidir *