iltasyazilim
FD Üye
İbn Aşur’un görüşüne göre, Tevrat ve İncil de toptan değil Kur’an gibi tedrici olarak indirilmiştir (İbn Aşur, Ali İmran, 3 ayetin tefsiri)
Tevrat’ın en az on emri Levhalartabletler halinde yazılı bir metin olarak vahiy edildiğini Kur’an’dan öğreniyoruz
Bununla beraber, meşhur olan görüşe göre, İncil Hz İsa’ya (as) indirildiği gibi yazıya geçirilememiştir Ancak Hz İsa’ya indirildiği gibi yazıya geçirilmemiş olsa dahi kaynaklarda Hz İsa’nın göğe kaldırılışından sonra yani daha o devirde havarilerin Hz İsa’dan duyduklarını yazdıkları belirtilmiştir
İbni İshak’ın bildirdiğine göre; Hz İsa’ya Allah tarafından indirilen İncil’de Muhammed Aleyhissalatü vesselamın özellikleri ve ismi hakkında verilmiş olan bilgiyi, İsa Aleyhisselamın devrinde havari Yuhanna, yazdığı İncil’de tesbit etmiş bulunuyordu (M Asım Köksal, Büyük Peygamberler Tarihi, 2349)
Yuhanna İncil’ini yazan Yuhanna isimli zatın Hz İsa’nın Havarilerinden olduğu ve onu çok sevdiği rivayet edilmektedir Fakat elde bulunan Yuhanna İncili’nin ise havari Yuhanna değil, onun talebesi tarafından yazıldığı kesin bir şekilde ifade edilmekte ve miladi 100 yıllarına doğru telif edildiği sanılmaktadır (Prof Dr İsmail Karaçam, Sonsuz Mucize Kuran İlmi ve Edebi Sırlar, s94)
Bizzat Hristiyanlar tarafından da tarihî bir gerçek olarak şu husus kabul edilmektedir: Hz İsa kendi öğüt ve direktiflerini yazmamıştır Bu yüzden O (as), Allah'ın emri ile aralarından ayrıldığında ortada yazılı bir İncil yoktu Yahudiler, O’na tabi olanlara ağır baskılar uygulamış, onları her tarafta kovalamış, birçoklarını öldürmüştü Özellikle de avcılık yapan havarilerin peşine takılmışlardı Kral Konstantin Hristiyanlığı kabul edip onlara karşı girişilen takibat sona erince, İncilleri yazmaya koyuldular (Vehbe Zuhayli, etTefsirü’lMünir, Risale Yayınları: 3402406)
İncil’in yazılmamasının hikmetini kesin olarak bilemiyoruz Ancak bazı tahminleri şöyle yapabiliriz:
Hz İsa’nın içinde bulunduğu çevre bir kitap algısına müsait olmayabilir Özellikle, Hz İsa’nın bir Yahudi neslinden gelmesi ve onlara hitap etmesi söz konusu olduğuna göre, muhatapları olan Yahudilerin Tevrat’tan sonra böyle bir kitabın onlarca kabul görmesinin çok fazla şansı olmadığından dolayı yazılmamış olabilir
Bir yandan Yahudiler içinde babasız dünyaya gelmiş biri olarak tartışmalı olan konumu, böyle bir kitapla ortaya çıkması durumunda –zaten 12 mümini olan Hz İsa’nın bunları dahi bulamaması ihtimal dahilindedir
O devirde en fazla revaçta olan tıp ilmi ve hikmet olduğu için, bir kitapla ortaya çıkmaktan ziyade, bir tabip, bir hekim gibi Allah’ın kendisine vahiy ettiği hikmetleri ve tıbbi reçeteler sunması daha uygun görülmüş olabilir
Ayrıca, Hz İsa (as)'ın tebliğ süresinin kısa oluşu ve yaşadığı devrin şartları kendisi hayattayken İncil'in yazımına elvermiyordu
Geçmiş peygamberlerde olduğu gibi, Hz İsa (as)'ın sağlığında da İncil, yazılı kitap hâline getirilmemiştir Çünkü İsa (as)'ın tebliğ süresinin kısa oluşu ve yaşadığı devrin şartları buna elvermiyordu En erken yazılan İncil, İsa (as)'dan sonra 70'li yıllarda kaleme alınmıştır Dolayısıyla Hz İsa (as)'ın tebliğ ettiği hakikatler anında kaydedilememiş, sonradan yazılan İncillere insan sözü karışmış ve böylece kitabın aslı tahrife uğramıştır
Bugün kilisece kabul edilmiş dört resmi İncil vardır: Matta, Markos, Luka ve Yuhanna İncilleri Bunların havarilerden geldiği ve sahih olduğu kabul edilir Bunlardan ilk üçü birtakım ayrılıklara rağmen ana mesele ve bölümlerinde birbirlerine yakındırlar Bunlar, aynı bakış açısıyla yazılmış anlamında, Sinoptik İncilleradı verilir Bu üç İncil, zaman bakımından dördüncü incilden öncedirler (Maurice Bucaıller, Kitâbı Mukaddes Kur'an ve Bilim (trc Suat Yıldırım), İzmir, 1981, s 90 vd; Ekrem Sarıkçıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi İstanbul 1983, s 206 207)
Bu dört incilden Markos'un incilinin en eskileri olduğu, Matta ve Luka incillerinin, hem bunun eski şeklinden, hem de kaybolan ve odenilen bir kaynaktan metinlerini aldıkları söylenmektedir Bu incillerin dördüncüsü olan Yuhanna İncili ise, oldukça geç yazılmış mistik yönü ağır basan bir İncildir (Schimmel age, s 118; Bucaıller, age, s 96)
Dört incil ve yazarları şunlardır:
Matta İncili; 28 babtır Matta, Havarilerden biri olup, M 70 yılında Hristiyanlığı yaymak için yerleşmiş olduğu Habeşistan'da ölmüştür İncil'de Hz İsa'nın Mesihliği üzerinde durur
Markos İncili: Markos, havarilerin reisi olan Petrus'un talebesidir Hristiyanlığı yaymak için yerleşmiş olduğu Mısır'da M 62 yılında ölmüştür İncili 16 bab olup Hz İsa (as)'ın hayatından bahsetmektedir
Luka İncili: Doktor veya ressam olduğu söylenen Luka, Pavlos'un talebesidir, havari değildir İncili M 60 yıllarında yazmıştır, 24 babtır İsa (as)'ın hayatı ve tebliğ ettiği şeylerden bahsetmektedir
Yuhanna İncili: 24 bab olan bu İncili yazanın Yuhanna'nın talebesi olduğu sanılmaktadır Bu İncil'de İsa (as)'ın, Allah'ın oğlu olduğu tezi üzerinde ısrarla durulmaktadır Aslında bugün elimizde bulunan İncil'de bu dört incilin dışında 23 incil daha olup toplam 27 İncil'den meydana gelmiştir Halbuki Allah'ın Hz İsa (as)'a indirmiş olduğu İncil birdir (Ahmet Kahraman, Dinler tarihi, İst 1968, s 189)
Bir ilim adamının tespitlerine göre bugünkü İncillerin gayesi; Hz İsa (as)'ın sözlerini ve işlerini aktarmakla, onun yeryüzündeki risaletinin tamamlandığı sırada, insanlara bırakmak istediği talimatları onlara tanıtmak olmuştur Talihsizlik İncil yazarlarının, bildirdikleri olayların görgü tanığı olmamalarından ileri gelir Onlar, Hz İsa (as)'ın hayatı hakkında muhtelif YahudiHristiyan cemaatlerinin, bugün kaybolmuş bulunan ve sözlü rivayetle nihai metinler arasında vasıta rolü oynamış olan, sözlü veya yazılı durumda korunan bilgilerin, o toplulukların sözcüleri tarafından anlatılmalarından başka bir şey değildir (Maurıce Bucaılle, age, s 369)
Kur'anı Kerim'de semavi kitaplardan ve İncil'den şöyle bahsedilmektedir:
Sana kitabı hak ile ve kendinden öncekini doğrulayıcı olarak indirdi Bundan önce de insanlara doğru yolu göstermek için Tevrat ve İncil'i indirmişti (Doğruyu ve eğriyi birbirinden) ayırdeden (kitaplar)ı da indirdi Allah'ın ayetlerini inkar edenler için mutlaka çetin bir azap vardır Allah daima üstündür ve öc alandır(Âli İmran, 334)
Allah demiştir ki: Ey Meryem oğlu İsa, sana ve annene olan nimetimi hatırla! Hani seni Ruhu'l Kudüs (Cebrail) ile desteklemiştim; beşikte ve yetişkin iken insanlarla konuşuyordun; sana kitab'ı, hikmet'i Tevrat'ı ve İncil'i öğrettim Benim iznimle çamurdan kuş şeklinde bir şey yaratıyor, içine üflüyordun, benim iznimle kuş oluyordu; anadan doğma körü ve alacayı benim iznimle iyileştiriyordun; benim iznimle ölüleri (hayata) çıkarıyordun ve İsrailoğullarını senden savmıştım; hani sen onlara açık deliller getirdiğin zaman, içlerinden inkar edenler; bu açık bir büyüden başka bir şey değil demişti(Mâide, 5110)
(bk Şamil İA, md İncil)
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
Tevrat’ın en az on emri Levhalartabletler halinde yazılı bir metin olarak vahiy edildiğini Kur’an’dan öğreniyoruz
Bununla beraber, meşhur olan görüşe göre, İncil Hz İsa’ya (as) indirildiği gibi yazıya geçirilememiştir Ancak Hz İsa’ya indirildiği gibi yazıya geçirilmemiş olsa dahi kaynaklarda Hz İsa’nın göğe kaldırılışından sonra yani daha o devirde havarilerin Hz İsa’dan duyduklarını yazdıkları belirtilmiştir
İbni İshak’ın bildirdiğine göre; Hz İsa’ya Allah tarafından indirilen İncil’de Muhammed Aleyhissalatü vesselamın özellikleri ve ismi hakkında verilmiş olan bilgiyi, İsa Aleyhisselamın devrinde havari Yuhanna, yazdığı İncil’de tesbit etmiş bulunuyordu (M Asım Köksal, Büyük Peygamberler Tarihi, 2349)
Yuhanna İncil’ini yazan Yuhanna isimli zatın Hz İsa’nın Havarilerinden olduğu ve onu çok sevdiği rivayet edilmektedir Fakat elde bulunan Yuhanna İncili’nin ise havari Yuhanna değil, onun talebesi tarafından yazıldığı kesin bir şekilde ifade edilmekte ve miladi 100 yıllarına doğru telif edildiği sanılmaktadır (Prof Dr İsmail Karaçam, Sonsuz Mucize Kuran İlmi ve Edebi Sırlar, s94)
Bizzat Hristiyanlar tarafından da tarihî bir gerçek olarak şu husus kabul edilmektedir: Hz İsa kendi öğüt ve direktiflerini yazmamıştır Bu yüzden O (as), Allah'ın emri ile aralarından ayrıldığında ortada yazılı bir İncil yoktu Yahudiler, O’na tabi olanlara ağır baskılar uygulamış, onları her tarafta kovalamış, birçoklarını öldürmüştü Özellikle de avcılık yapan havarilerin peşine takılmışlardı Kral Konstantin Hristiyanlığı kabul edip onlara karşı girişilen takibat sona erince, İncilleri yazmaya koyuldular (Vehbe Zuhayli, etTefsirü’lMünir, Risale Yayınları: 3402406)
İncil’in yazılmamasının hikmetini kesin olarak bilemiyoruz Ancak bazı tahminleri şöyle yapabiliriz:
Hz İsa’nın içinde bulunduğu çevre bir kitap algısına müsait olmayabilir Özellikle, Hz İsa’nın bir Yahudi neslinden gelmesi ve onlara hitap etmesi söz konusu olduğuna göre, muhatapları olan Yahudilerin Tevrat’tan sonra böyle bir kitabın onlarca kabul görmesinin çok fazla şansı olmadığından dolayı yazılmamış olabilir
Bir yandan Yahudiler içinde babasız dünyaya gelmiş biri olarak tartışmalı olan konumu, böyle bir kitapla ortaya çıkması durumunda –zaten 12 mümini olan Hz İsa’nın bunları dahi bulamaması ihtimal dahilindedir
O devirde en fazla revaçta olan tıp ilmi ve hikmet olduğu için, bir kitapla ortaya çıkmaktan ziyade, bir tabip, bir hekim gibi Allah’ın kendisine vahiy ettiği hikmetleri ve tıbbi reçeteler sunması daha uygun görülmüş olabilir
Ayrıca, Hz İsa (as)'ın tebliğ süresinin kısa oluşu ve yaşadığı devrin şartları kendisi hayattayken İncil'in yazımına elvermiyordu
Geçmiş peygamberlerde olduğu gibi, Hz İsa (as)'ın sağlığında da İncil, yazılı kitap hâline getirilmemiştir Çünkü İsa (as)'ın tebliğ süresinin kısa oluşu ve yaşadığı devrin şartları buna elvermiyordu En erken yazılan İncil, İsa (as)'dan sonra 70'li yıllarda kaleme alınmıştır Dolayısıyla Hz İsa (as)'ın tebliğ ettiği hakikatler anında kaydedilememiş, sonradan yazılan İncillere insan sözü karışmış ve böylece kitabın aslı tahrife uğramıştır
Bugün kilisece kabul edilmiş dört resmi İncil vardır: Matta, Markos, Luka ve Yuhanna İncilleri Bunların havarilerden geldiği ve sahih olduğu kabul edilir Bunlardan ilk üçü birtakım ayrılıklara rağmen ana mesele ve bölümlerinde birbirlerine yakındırlar Bunlar, aynı bakış açısıyla yazılmış anlamında, Sinoptik İncilleradı verilir Bu üç İncil, zaman bakımından dördüncü incilden öncedirler (Maurice Bucaıller, Kitâbı Mukaddes Kur'an ve Bilim (trc Suat Yıldırım), İzmir, 1981, s 90 vd; Ekrem Sarıkçıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi İstanbul 1983, s 206 207)
Bu dört incilden Markos'un incilinin en eskileri olduğu, Matta ve Luka incillerinin, hem bunun eski şeklinden, hem de kaybolan ve odenilen bir kaynaktan metinlerini aldıkları söylenmektedir Bu incillerin dördüncüsü olan Yuhanna İncili ise, oldukça geç yazılmış mistik yönü ağır basan bir İncildir (Schimmel age, s 118; Bucaıller, age, s 96)
Dört incil ve yazarları şunlardır:
Matta İncili; 28 babtır Matta, Havarilerden biri olup, M 70 yılında Hristiyanlığı yaymak için yerleşmiş olduğu Habeşistan'da ölmüştür İncil'de Hz İsa'nın Mesihliği üzerinde durur
Markos İncili: Markos, havarilerin reisi olan Petrus'un talebesidir Hristiyanlığı yaymak için yerleşmiş olduğu Mısır'da M 62 yılında ölmüştür İncili 16 bab olup Hz İsa (as)'ın hayatından bahsetmektedir
Luka İncili: Doktor veya ressam olduğu söylenen Luka, Pavlos'un talebesidir, havari değildir İncili M 60 yıllarında yazmıştır, 24 babtır İsa (as)'ın hayatı ve tebliğ ettiği şeylerden bahsetmektedir
Yuhanna İncili: 24 bab olan bu İncili yazanın Yuhanna'nın talebesi olduğu sanılmaktadır Bu İncil'de İsa (as)'ın, Allah'ın oğlu olduğu tezi üzerinde ısrarla durulmaktadır Aslında bugün elimizde bulunan İncil'de bu dört incilin dışında 23 incil daha olup toplam 27 İncil'den meydana gelmiştir Halbuki Allah'ın Hz İsa (as)'a indirmiş olduğu İncil birdir (Ahmet Kahraman, Dinler tarihi, İst 1968, s 189)
Bir ilim adamının tespitlerine göre bugünkü İncillerin gayesi; Hz İsa (as)'ın sözlerini ve işlerini aktarmakla, onun yeryüzündeki risaletinin tamamlandığı sırada, insanlara bırakmak istediği talimatları onlara tanıtmak olmuştur Talihsizlik İncil yazarlarının, bildirdikleri olayların görgü tanığı olmamalarından ileri gelir Onlar, Hz İsa (as)'ın hayatı hakkında muhtelif YahudiHristiyan cemaatlerinin, bugün kaybolmuş bulunan ve sözlü rivayetle nihai metinler arasında vasıta rolü oynamış olan, sözlü veya yazılı durumda korunan bilgilerin, o toplulukların sözcüleri tarafından anlatılmalarından başka bir şey değildir (Maurıce Bucaılle, age, s 369)
Kur'anı Kerim'de semavi kitaplardan ve İncil'den şöyle bahsedilmektedir:
Sana kitabı hak ile ve kendinden öncekini doğrulayıcı olarak indirdi Bundan önce de insanlara doğru yolu göstermek için Tevrat ve İncil'i indirmişti (Doğruyu ve eğriyi birbirinden) ayırdeden (kitaplar)ı da indirdi Allah'ın ayetlerini inkar edenler için mutlaka çetin bir azap vardır Allah daima üstündür ve öc alandır(Âli İmran, 334)
Allah demiştir ki: Ey Meryem oğlu İsa, sana ve annene olan nimetimi hatırla! Hani seni Ruhu'l Kudüs (Cebrail) ile desteklemiştim; beşikte ve yetişkin iken insanlarla konuşuyordun; sana kitab'ı, hikmet'i Tevrat'ı ve İncil'i öğrettim Benim iznimle çamurdan kuş şeklinde bir şey yaratıyor, içine üflüyordun, benim iznimle kuş oluyordu; anadan doğma körü ve alacayı benim iznimle iyileştiriyordun; benim iznimle ölüleri (hayata) çıkarıyordun ve İsrailoğullarını senden savmıştım; hani sen onlara açık deliller getirdiğin zaman, içlerinden inkar edenler; bu açık bir büyüden başka bir şey değil demişti(Mâide, 5110)
(bk Şamil İA, md İncil)
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız