Kelam konusu eserlere ait reklam ve tanıtımlarda uyulması gereken kararlara muhalif davranan firmalara 8 bin 546 lira ile 341 bin 921 lira ortasında para cezası uygulanıyor.
Bakanlıktan yapılan yazılı açıklamaya nazaran, Reklam Kurulu'na, eserlerin piyasa fiyatlarının çok üzerinde sayılardan indirim yapılarak satışa sunulduğu, indirimin kapsamına ve mühletine yönelik mana karışıklığına yol açacak tabirlerle tanıtım yapıldığı istikametinde çok sayı müracaat yapıldı.
Bilhassa online alışveriş sitelerinde eserlerin daima indirimli fiyatla satışa sunulmasının tüketiciler nezdinde kelam konusu eserlerin indirimden evvelki fiyattan hiç satılmadığı algısına sebep olduğuna işaret edilen açıklamada, şu sözlere yer verildi:
TARİH VE ÖLÇÜ BELİRTMEK ZARURÎ
"Tüketicilerin ekonomik çıkarlarının korunmasını amaçlayan Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'da indirimli satışlara ait reklam ve tanıtımlarda uyulması gereken temeller düzenlenmiştir. Buna nazaran, internet sitesi, broşür, kısa ileti, etiket, satış yerleri içinde ve dışında yer alan ilanlar üzere mecralarda bir mal yahut hizmete ait indirim yapıldığını belirten bir ibare yer alması halinde öncelikle indirimli satışın başlangıç ve bitiş tarihleriyle indirimli olarak satışa sunulan mal yahut hizmetin ölçüsü hudutlu ise bu ölçünün açık ve anlaşılır bir biçimde belirtilmesi mecburidir. Yapılan indirimin hesaplanmasında indirimli fiyattan bir evvelki fiyatın temel alınması gerekmektedir. İndirimli satışa mevzu edilen mal yahut hizmetlerin indirimden evvelki fiyattan daha düşük fiyatla satışa sunulduğunun ispatı da reklam veren kuruluşa aittir."
SİPARİŞ İPTALLERİ
Tüketicilerin sipariş iptalleri konusunda da ağır müracaat yaptığına değinilen açıklamada, firmaların eserleri belli bir fiyattan satışa sundukları lakin siparişin tamamlanması sonrasında stok yetersizliği, tedarik meşakkati üzere sebeplerle tüketicilerin siparişlerini iptal ettiklerinin, tıpkı eserleri yüksek fiyattan tekrar satışa sunduklarının tespit edildiği kaydedildi.
341 BİN TL CEZASI VAR!
Açıklamada, kelam konusu aldatıcı ticari uygulamalara karşı dikkatli olunması gerektiğin altı çizilerek, "İndirimli satış uygulamaları ve sipariş iptalleriyle ilgili mevzuat kararlarına uymayan firmalara karşı Reklam Konseyi, tüketicilerin ekonomik menfaatlerinin korunması açısından gerekli incelemeleri yapmaktadır. Aykırı davranan firmalara reklamın yayınlandığı mecraya nazaran 8 bin 546 lira ile 341 bin 921 lira ortasında para cezası uygulamaktadır. Bu idari yaptırımlara maruz kalmamak için tüketicilerimize mal ve hizmet sunan firmaların mevzuat kararlarına uygun davranmaları kıymet arz etmektedir. Vatandaşlarımızın da aldatıcı uygulamalara karşı dikkatli ve uyanık olmaları gerekmektedir." sözlerine yer verildi.