iltasyazilim
FD Üye
Türk Dil Kurumu Türkçe sözlüğünde zekânın tarifi şu şekilde yapılıyor; İnsanın düşünme, düşünce yürütme, nesnel gerçekleri seziş, yargılama ve sonuç tümdengelim yeteneklerinin tamamı, anlak, dirayet, zeyreklik, feraset
Bilim Adamlarından;
Stern ’e tarafından zeka: Problemleri çözebilme kuvvetidir
Davis ’e göre: Akıl, edinilen bilgilerden faydalanarak meseleleri halletme kabiliyetidir
Bergson ’a göre: Zekâ evvelce elde edilmiş tecrübe ve bilgilerden istifade ederek bugünkü hayat meselelerini çözmek ve yaşam şartlarına aktarmak kabiliyetidir
Piagret ’e göre: Zekâ bilgileri kazanma ve data edinme yöntemini geliştirme gücüdür
Hinsie ’de zekâyı üçe ayırarak tasvir ediyor:
1 Teörik Zekâ: abstre (mücerret, görünmeyen) us ve sembolleri kavrama ve kullanım kabiliyetidir
2 Mekanik Zekâ: Muhtelif makine ve aletleri anlayış, çalıştırma ve keşfetme kabiliyetidir
3 Sosyal Akıl: İnsani münasebet ve içtimai hadiselerle ilgili durumlarda zeki ve mantıki bir şekilde hareket etme kabiliyetidir
Zekâyı içgüdüden yukarı, akıldan aşağı bir şuur basamağı olarak kabul etmemiz mümkündür Zekâ, yeni dünyaya gelen bir bebekte potansiyel olarak mevcuttur Zekâdaki gelişme doğumdan itibaren beş seneye dek çabuk gelişir 10–16 yaşlarında derece derece yavaşlayarak 15–20 yaşında daha sonra tamimiyle durmaktadır Akıl yaşının doğum yaşına bölünüp ve 100 ’le çarpılarak, Akıl Bölümü (IQ) elde edilir IQ (aykü) İngilizcede; Intelligence Akıl, Quotient Bölüm, baş harflerini oluşturur IQ (aykü) testinin sonucunda çıkan kasıt şöyledir
0–25 Ağır gerilik (İdio)
26–50 Orta gerilik (Embesil)
51–75 Hafif gerilik (Debil)
76–90 Sınır zekâlılar
91–110 Normal akıl
111–125 İleri akıl
126 – 140 Üstün zekâ
141 – 155 Çok üstüne zekâ
156 ve yukarısı Zeka
Yirminci yüzyılın tanınmış psikologlarından Amerikalı Terman, test usulü zekâ ölçümünü başlangıçta Osmanlıların yaptığını belirtiyor Akıl geriliğine sebep olan önemli nedenler şunlardır: 1 İrsi (soyaçekim), 2 Hamilelik esnasında annenin ve bebeğin karşılaştığı tehlikeler, 3 Doğum esnasında çocuğun beyninin zedelenmesi, 4Çocuğun 45 yaşa kadar uğrayacağı kazalar ve ansefalit denilen iltihabi hastalıklara yakalanması, 5 Kafa içi sıvılarının basın artması sonucu başın büyümesi Sopenson ’a göre Akıl Bölümlerinin nüfus içindeki dağılımı şöyledir:
Fazla üstüne zekâ* %2
Üstün zekâ %7
İleri akıl %16
Olağan ya da orta akıl %50
Tutuk zekâ %16
Düşük akıl %7
Geri zekâ %2 akıl, zeka nedir, zeka sözlük anlamı, zekanın tanımı
Akıl geriliğinde çare olası olmayıp fakat mevcut zekâ kabiliyeti ile çocuğun durumunu en iyi şekilde muhafaza etmektir Bu da şu şekilde olası olabilir:
Akıl seviyesine uygun eğitimini devam etmek Psikomotor Eğitim denilen; yürüme, denge, koşma hareketleri, ince el becerileri mümkün olduğu seviyede yaptırmak Tavır Eğitimini olası olduğu seviyede yaptırmak Jurnal hayatta gerekli olan alışkanlıkları kazandırmak Çocuğu topluma kazandırmak için olası olduğu dek özel uğraş gösterilmelidir
Bilim Adamlarından;
Stern ’e tarafından zeka: Problemleri çözebilme kuvvetidir
Davis ’e göre: Akıl, edinilen bilgilerden faydalanarak meseleleri halletme kabiliyetidir
Bergson ’a göre: Zekâ evvelce elde edilmiş tecrübe ve bilgilerden istifade ederek bugünkü hayat meselelerini çözmek ve yaşam şartlarına aktarmak kabiliyetidir
Piagret ’e göre: Zekâ bilgileri kazanma ve data edinme yöntemini geliştirme gücüdür
Hinsie ’de zekâyı üçe ayırarak tasvir ediyor:
1 Teörik Zekâ: abstre (mücerret, görünmeyen) us ve sembolleri kavrama ve kullanım kabiliyetidir
2 Mekanik Zekâ: Muhtelif makine ve aletleri anlayış, çalıştırma ve keşfetme kabiliyetidir
3 Sosyal Akıl: İnsani münasebet ve içtimai hadiselerle ilgili durumlarda zeki ve mantıki bir şekilde hareket etme kabiliyetidir
Zekâyı içgüdüden yukarı, akıldan aşağı bir şuur basamağı olarak kabul etmemiz mümkündür Zekâ, yeni dünyaya gelen bir bebekte potansiyel olarak mevcuttur Zekâdaki gelişme doğumdan itibaren beş seneye dek çabuk gelişir 10–16 yaşlarında derece derece yavaşlayarak 15–20 yaşında daha sonra tamimiyle durmaktadır Akıl yaşının doğum yaşına bölünüp ve 100 ’le çarpılarak, Akıl Bölümü (IQ) elde edilir IQ (aykü) İngilizcede; Intelligence Akıl, Quotient Bölüm, baş harflerini oluşturur IQ (aykü) testinin sonucunda çıkan kasıt şöyledir
0–25 Ağır gerilik (İdio)
26–50 Orta gerilik (Embesil)
51–75 Hafif gerilik (Debil)
76–90 Sınır zekâlılar
91–110 Normal akıl
111–125 İleri akıl
126 – 140 Üstün zekâ
141 – 155 Çok üstüne zekâ
156 ve yukarısı Zeka
Yirminci yüzyılın tanınmış psikologlarından Amerikalı Terman, test usulü zekâ ölçümünü başlangıçta Osmanlıların yaptığını belirtiyor Akıl geriliğine sebep olan önemli nedenler şunlardır: 1 İrsi (soyaçekim), 2 Hamilelik esnasında annenin ve bebeğin karşılaştığı tehlikeler, 3 Doğum esnasında çocuğun beyninin zedelenmesi, 4Çocuğun 45 yaşa kadar uğrayacağı kazalar ve ansefalit denilen iltihabi hastalıklara yakalanması, 5 Kafa içi sıvılarının basın artması sonucu başın büyümesi Sopenson ’a göre Akıl Bölümlerinin nüfus içindeki dağılımı şöyledir:
Fazla üstüne zekâ* %2
Üstün zekâ %7
İleri akıl %16
Olağan ya da orta akıl %50
Tutuk zekâ %16
Düşük akıl %7
Geri zekâ %2 akıl, zeka nedir, zeka sözlük anlamı, zekanın tanımı
Akıl geriliğinde çare olası olmayıp fakat mevcut zekâ kabiliyeti ile çocuğun durumunu en iyi şekilde muhafaza etmektir Bu da şu şekilde olası olabilir:
Akıl seviyesine uygun eğitimini devam etmek Psikomotor Eğitim denilen; yürüme, denge, koşma hareketleri, ince el becerileri mümkün olduğu seviyede yaptırmak Tavır Eğitimini olası olduğu seviyede yaptırmak Jurnal hayatta gerekli olan alışkanlıkları kazandırmak Çocuğu topluma kazandırmak için olası olduğu dek özel uğraş gösterilmelidir