bilgisayarci
FD Üye
Kar sağladığınız sıradan bir işiniz var, bir de birkaç arkadaşınızla bir ortaya gelip üzerine çalıştığınız ek bir projeniz. O denli bir proje ki hafta sonlarınızdan ve gece uykunuzdan feragat etmenizi gerektiriyor. Kendinizi bu türlü bir senaryo içerisinde hayal edebildiniz mi? Yanıtınız evet ise senaryoyu sürdürelim: Ortadan beş yıl üzere bir vakit geçiyor ve o ek proje olarak isimlendirdiğiniz, temel işiniz dahi olmayan iş; son 100 yılın en büyük bağlantı teknolojilerinden birine dönüşüyor.
Bazılarına uzak ve hatta imkansız görünen bu muvaffakiyet kıssası; pek çoğumuzun günlük rutininin olmazsa olmazı Twitter’ın kuruluş öyküsünün ta kendisi!
Twitter nasıl doğdu?
Twitter’ın doğuş kıssası, 2006 yılına dayanıyor. Uygulamanın kurucu ortağı Jack Dorsey, Twitter fikrini ortaya birinci sefer attığında burayı; durum güncellemeleri sayesinde arkadaş kümelerinin birbirlerinin neler yaptıklarından haberdar olabileceği SMS tabanlı bir irtibat platformu olarak hayal ediyor.
Podcasting Şirketi Odeo’da gerçekleştirilen bir beyin fırtınası esnasında Dorsey; bu fikrini Odeo’nun kurucu ortaklarından Evan Williams’a açıyor. Evan Williams ve şirketin başka kurucu ortağı Biz Stone, Dorsey’e bu fikri geliştirip genişletebilmesi için müsaade tanıyor.
Twitter’ın birinci ismi Twitter değildi!
Öykünün en başında Twitter’ın ismi twttr olarak alınıyor. Bunun gerisinde yatan iki ana sebep mevcut: Devrin tanınan trendleri ve alan isminde avantaj sağlama isteği. O denli ki şirketlere alan ismi alırken sesli harfleri kaldırmak daha yararlı görülüyor. Twitter’ın eski isminin da şimdiki isminin da Yazılım Geliştirici Noah Glass tarafından bu ögelere dikkat edilerek oluşturulduğu biliniyor.
Twitter’ın çalkantılı kuruluş süreci
Twitter’ın birinci konsepti Odeo tarafından test edilirken aslında şirketin kendisi epey kuvvetli bir süreçten geçiyordu. Apple’ın kendi podcasting platformunu kurması, Odeo’nun iş modelinin büsbütün yok edilmesi demekti. Hal böyleyken Odeo’nun karşı atağı şirketi yatırımcılardan geri satın almak oldu. Jack Dorsey, Evan Williams, Biz Stone ve birtakım başka üyeler; geri satın alma sürecini kolaylaştıran isimler oldu.
Odeo’nun geri satın alınması, Twitter’ın mevcut haklarının Odeo’ya geçmesi manasına geliyordu. Bu da doğal olarak başlarda Odeo yatırımcılarının Twitter’ı kapsamlı formda bilip bilmediklerine yönelik soru işaretleri oluşturdu. Üstelik Twitter’ın geliştirilmesine büyük katkı sağlayan kilit isimlerin bulunduğu grup de tekrar ele alınan şirkete dahil edilmemişti. Bu üyelerin başında Noah Glass geliyordu.
Twitter’a özel formalite bir şirket kuruldu
Geri satın alma süreci tamamlandıktan sonra yapılan bir öbür atak de formaliteden de olsa yeni bir şirketin kurulmasıydı. Obvious Corporation ismi verilen bu şirketin temel gayesi Twitter’ı bünyesinde barındırabilmekti.
Twitter tarihinin birinci tweeti
Birinciler her vakit özeldir! Twitter tarihinin birinci tweeti Jack Dorsey tarafından 21 Mart 2006 saat 09.50’de atıldı. Tweette: ''twttr’ımı kuruyorum.''yazıyordu.
Twitter’ın şaşırtan büyüme suratı konferanslarda dikkat çekti
2007 South By Southwest Interaktif Konferansı, Twitter’ın kullanım oranında inanılmaz bir büyüme gözlemledi. Aktiflik boyunca günde 60.000’den fazla tweet atıldığı fark edildi. Twitter grubu de elbette konferansın iştirakçileri ortasındaydı ve aktifliğin hem virale uygun yapısından hem de başka iştirakçilerinden yarar sağladı.
Twitter’ın yanılgı sayfası dahi viral olabilmeyi başardı
Çalkantılı heyetim sürecinin akabinde Twitter’a ikinci darbe kapasite aşımından geldi. Kullanıcı tabanının akıl almaz oranda büyümesi, platformun sık sık kapasite aşımından yana sorun yaşamasına sebep oldu.
Sunuculara çok yüklenildiğinde Yiying Lu isimli bir sanatkarın ilüstrasyonu ekrana yansıtılmaya başlandı. Bu ilüstrasyonda sekiz kuş tarafından inançlı bir biçimde sudan havaya kaldırılan bir balina görülüyordu. Twitter grubu, bu görselin yaşanan sorunun farkında olduklarını ve üzerine çalıştıklarını kullanıcılara yeterli anlatabildiğine inanıyordu. Twitter topluluğu tarafından virale düşürülen bu yanılgı sayfası, kısa müddet sonra ''Başarısız Balina'' olarak isimlendirildi.
Twitter’da karakter sonu ikilemi
Herkesin sık sık sorguladığı ''karakter hududu'' kuralı, Twitter’ın en başta SMS tabanlı bir platform olarak hayal edilmesinden kaynaklanıyor. Twitter’ın kurulduğu birinci yıllarda SMS operatörlerinin protokollerinde yer alan 140 karakter hududu, Twitter’ın da tıpkı kısıtı koymasının en önemli nedeni denebilir. Sonrasında platform bir web platformu haline geldiğinde bu hududun devam etmesinin sebebi ise büsbütün branding kaynaklı bir problem olarak biliniyor.
Twitter karakter hududunda çağa ayak uydurdu
2017 yılında akıllı telefonların böylesi bir sona tabi tutulması artık pek de mantıklı gelmediğinden, 140 karakter sonu 280’e çıkarıldı. Bu sayede kullanıcıların kısıtlama baskısına kapılmadan, düşünmektense konuşmaya daha fazla vakit ayırabilmelerine yardımcı olundu.
Twitter kullanıcıları Twitter’ın kendisine istikamet veren pozisyona geçti
Kullanıcı tabanının büyümesiyle, yeni bir jargon ve platformu kullanmanın yepisyeni yolları da oluşturulmaya başlandı. Bunların başında @ işaretinin, hashtaglerin (#) kullanımı ve retweet butonu geliyor.
@ işareti bugün bilinen fonksiyonuna kullanıcılar sayesinde sahip oldu
Kullanıcılara bir öteki kullanıcıya karşılık verme imkanının tanınmaması, @ işaretine bu fonksiyonu yükleyerek çözüldü. Vakitle bir diğerinden @ işareti kullanarak bahsetmenin tesirli bir hareket olduğunu fark eden Twitter grubu, bu güncellemeyi platforma getirmiş oldu.
# kullanımı kullanıcıların fikriydi
Tıpkı biçimde günümüz Twitter ekosisteminin en kıymetli kesimlerinden biri olan hashtagler (#) de tekrar kullanıcıların fikirlerinden ve kendi kendilerine ürettikleri kullanım biçimlerinden esinlenilerek Twitter bünyesine katıldı.
Retweet butonunun temeli kullanıcıların ''RT'' ibaresine dayanıyor
Retweet ismi verilen ve bir tweeti tweet sahibinin kim olduğu görülecek halde tekrar paylaşmanın kolay yolu olarak bilinen özellik de kullanıcılar sayesinde platforma dahil edildi. Kullanıcıların şimdi bu özellik yokken tweetlerin başına elle ''RT'' yazması ve bunu bir ibare olarak konumlaması Twitter grubunun dikkatini çekti ve 2010 yılında Twitter’a retweet butonu getirilmiş oldu.