İntihar edenin cenaze namazı kılınır mı?
Can, Allah’ın kula verdiği bir emanettir Başkasının canına kıymak nasıl gunah ise, kişinin kendi canına kıyması da aynı şekilde buyuk bir gunahtır Hz Peygamber pek cok hadisinde intihar etmenin ne denli gunah olduğunu ve intihar edenin karşılaşacağı cezayı haber vermiştir O, bir hadislerinde şoyle buyurmaktadır: “Her kim kendini bir dağdan aşağı atıp intihar ederse, bu kimse cehennem ateşi icinde ebedi olarak kendisini yuksekten aşağıya bırakır olacaktır Her kim zehir yudumlar da kendisini oldururse, o kimse de zehri elinde, cehennem ateşi icinde ebedi o zehri icer olacaktır Her kim de kendisini kesici ve delici bir aletle oldururse, o da kullandığı aleti kendi karnına vurur ve yarar halde ebedi cehennem ateşinde kalacaktır (Buhari, Tıp, 56) Hadiste, intihar eden kimsenin ahirette goreceği şiddetli ve kalıcı azabın kendi fiilinin sonucu olduğu etkileyici bir dille anlatılmaktadır İslam alimleri, hadisteki ebedi azap kaydının, intiharı helal sayarak kendi canına kıyanlar icin soz konusu olduğunu veya uzun sureli azap anlamında mecazi bir ifade olduğunu belirtmişlerdir (Ayni, ‘Umde, XXI, 292) Dunyaya imtihan icin gonderilmiş bir kulun, imtihan alanından kendi isteğiyle ayrılması anlamına gelen intihar eylemini, salim akla sahip hicbir muslumanın yapmayacağı ortadadır Ancak cinnet halinde kişinin canına kıymış olabileceği var sayılarak, kendisine karşı son gorev yapılıp bağışlanması icin Allah’a dua edilir Nitekim alimler, “Her ‘la ilahe illallah’ diyenin cenaze namazını kılınız (Taberani, elMu‘cemu’lkebir, XII, 447) hadisinin genel anlamından hareketle, kelimei şahadet getiren herkesin cenaze namazının kılınacağını soylemişlerdir (İbn Kudame, elMuğni, III, 508; Nevevi, elMecmU’, V, 211; İbn Ruşd, Bidaye, I, 239)
Can, Allah’ın kula verdiği bir emanettir Başkasının canına kıymak nasıl gunah ise, kişinin kendi canına kıyması da aynı şekilde buyuk bir gunahtır Hz Peygamber pek cok hadisinde intihar etmenin ne denli gunah olduğunu ve intihar edenin karşılaşacağı cezayı haber vermiştir O, bir hadislerinde şoyle buyurmaktadır: “Her kim kendini bir dağdan aşağı atıp intihar ederse, bu kimse cehennem ateşi icinde ebedi olarak kendisini yuksekten aşağıya bırakır olacaktır Her kim zehir yudumlar da kendisini oldururse, o kimse de zehri elinde, cehennem ateşi icinde ebedi o zehri icer olacaktır Her kim de kendisini kesici ve delici bir aletle oldururse, o da kullandığı aleti kendi karnına vurur ve yarar halde ebedi cehennem ateşinde kalacaktır (Buhari, Tıp, 56) Hadiste, intihar eden kimsenin ahirette goreceği şiddetli ve kalıcı azabın kendi fiilinin sonucu olduğu etkileyici bir dille anlatılmaktadır İslam alimleri, hadisteki ebedi azap kaydının, intiharı helal sayarak kendi canına kıyanlar icin soz konusu olduğunu veya uzun sureli azap anlamında mecazi bir ifade olduğunu belirtmişlerdir (Ayni, ‘Umde, XXI, 292) Dunyaya imtihan icin gonderilmiş bir kulun, imtihan alanından kendi isteğiyle ayrılması anlamına gelen intihar eylemini, salim akla sahip hicbir muslumanın yapmayacağı ortadadır Ancak cinnet halinde kişinin canına kıymış olabileceği var sayılarak, kendisine karşı son gorev yapılıp bağışlanması icin Allah’a dua edilir Nitekim alimler, “Her ‘la ilahe illallah’ diyenin cenaze namazını kılınız (Taberani, elMu‘cemu’lkebir, XII, 447) hadisinin genel anlamından hareketle, kelimei şahadet getiren herkesin cenaze namazının kılınacağını soylemişlerdir (İbn Kudame, elMuğni, III, 508; Nevevi, elMecmU’, V, 211; İbn Ruşd, Bidaye, I, 239)