iltasyazilim
FD Üye
Ipekli Yolunun Geçtiği Ülkeler Hangileridir
Ipek yolu hangi ülkelerden geçmiştir
ipek yolu Çin, Şian Moğolistan, Karakurum Afganistan, Belh İtalya, Venedik Türkiye , İstanbulKonya Özbekistan,Suriye , Halep'ten geçer
Ipek Yolu ’nun güzergâhı ile ilgili birincil belgeler Antik Yunan ve Romalılara dayanmaktadır Tarım Havzası ’nın kuzeyinden geçen kuzey rotasını ünlü tarihçi Heredot MÖ 450 yılında ayrıntılı bir şekilde betimleme etmiş, güzergâh merkezlerine de oradaki yerli halkların isimlerini vermiştir Heredot ’un tarifine kadar kuzey rotası Don Nehri ağzından başlayarak başlangıçta kuzeye ve hemencecik daha sonra Partların bölgesine doğru doğuya ilerlemekte, oradan da Çin ’in batısında yer alan Kansu şehrinde son bulan Tanrı
Dağları ’nın kuzeyindeki kervan yolu üzerinden geçmektedir
Güney rotasına ilişkin buna aynı bir tarif bulunmamaktadır Fakat güney rotası her tarafta kurgulandığında, rota Mezopotamya ’dan başlamaktadır; fakat bu data belirli değildir Ipekli Yolu Anadolu ’da Antakya ’da başlayıp, Gaziantep'ten geçerek İran ve Afganistan'ın kuzeyinde Pamir Ovası'na kadar uzanmaktadır Hem Güneydoğu Bölgesi'nde yer alan Gaziantep ve Malatya'yı geçip, Trakya üzerinden ve Ege kıyılarında İzmir, Karadeniz'de Trabzon ve Sinop, Akdeniz'de ise Alanya ve Antalya gibi önemli limanlar üzerinden Avrupa'ya ulaşmaktadır
Üçüncü bir yol da Darı ve Mezopotamya rotalarının birleşmesi ile meydana gelen Narmada Nehrinin Hint Okyanusu ’na döküldüğü Hindistan ’ın liman kenti Bargyzaga şehrine ulaşan deniz ve kara yollarının birleşimi ile oluşmaktadır Her üç rota da Ipek Yolu ’nun yüzyıllar süren gelişmesi sonucu ortaya çıkmıştır
Bunların haricinde Ipek Yolu bir doğa yolu olarak var olmuştur Akdeniz ’den Çin ’e değin çöl üzerinden uzanan, yeryüzünde en ıssız yollardan geçip, en susamış ve acımasız arazilerden ilerleyen, bir vahayı bir diğerine bağlayan yollardan biridir Güneyden gelinip de Taklamakan Çölü ’ne ulaşıldığında, yeryüzünün en yüksek sıradağlarıyla karşılaşılır Bu dağlar sadece, derin uçurumları ve 5000 m yükseklikleri ile dünyanın aşılması en baskı birkaç buzlu geçit üzerinden aşılabilmektedir aynı zamanda bu bölgenin iklimi de çok serttir sık sık kum fırtınaları meydana gelmekte, sıcaklık yazın 40 °C üzerine çıkmakta, kışın ise 20 °C altına inmektedir Bu olumsuzluklara karşın yol, doğu ile batı arasındaki milletlerarası irtibat konusundaki önemini yüzyıllar baştan başa muhafaza etmiştir
Bu yollar, vahaların yanı sıra yollardaki geçiş trafiğinin kontrolünü karşılayan askeri merkezler tarafından da kullanılmıştır Bölgenin coğrafi özelliklerinden nedeniyle çok az değişmez ulaşım ve ticaret yolu oluşmuştur Çok hassas olan bu yollarda meydana çıkan en ufak bir çatışma bile doğu ile batı arasında bütün trafiğin durmasına sebep olabilmiştir
Tarih boyunca çok az insan Ipek Yolunun bütün uzunluğu olan takriben 6000 km ’yi dolaşmıştır Ticaret kesintisiz birdenbire çok ara duraklar üstünde gerçekleşmiş ve yolun teğet geçtiği bütün uluslar, toptancı olarak kazançlarını en yüksek düzeyde yetişmek istemişlerdir Böylece, rekabet nedeniyle aralıksız silahlı çatışmalara dönen kavgalar çıkmıştır Yalnızca, 13 ve 14 yylarda Moğol iktidarı döneminde bütün Asya tek bir yönetim altında toplanmış ve güvenli bir ticaret ortamı sağlanmıştır *
Ipek yolu hangi ülkelerden geçmiştir
ipek yolu Çin, Şian Moğolistan, Karakurum Afganistan, Belh İtalya, Venedik Türkiye , İstanbulKonya Özbekistan,Suriye , Halep'ten geçer
Ipek Yolu ’nun güzergâhı ile ilgili birincil belgeler Antik Yunan ve Romalılara dayanmaktadır Tarım Havzası ’nın kuzeyinden geçen kuzey rotasını ünlü tarihçi Heredot MÖ 450 yılında ayrıntılı bir şekilde betimleme etmiş, güzergâh merkezlerine de oradaki yerli halkların isimlerini vermiştir Heredot ’un tarifine kadar kuzey rotası Don Nehri ağzından başlayarak başlangıçta kuzeye ve hemencecik daha sonra Partların bölgesine doğru doğuya ilerlemekte, oradan da Çin ’in batısında yer alan Kansu şehrinde son bulan Tanrı
Dağları ’nın kuzeyindeki kervan yolu üzerinden geçmektedir
Güney rotasına ilişkin buna aynı bir tarif bulunmamaktadır Fakat güney rotası her tarafta kurgulandığında, rota Mezopotamya ’dan başlamaktadır; fakat bu data belirli değildir Ipekli Yolu Anadolu ’da Antakya ’da başlayıp, Gaziantep'ten geçerek İran ve Afganistan'ın kuzeyinde Pamir Ovası'na kadar uzanmaktadır Hem Güneydoğu Bölgesi'nde yer alan Gaziantep ve Malatya'yı geçip, Trakya üzerinden ve Ege kıyılarında İzmir, Karadeniz'de Trabzon ve Sinop, Akdeniz'de ise Alanya ve Antalya gibi önemli limanlar üzerinden Avrupa'ya ulaşmaktadır
Üçüncü bir yol da Darı ve Mezopotamya rotalarının birleşmesi ile meydana gelen Narmada Nehrinin Hint Okyanusu ’na döküldüğü Hindistan ’ın liman kenti Bargyzaga şehrine ulaşan deniz ve kara yollarının birleşimi ile oluşmaktadır Her üç rota da Ipek Yolu ’nun yüzyıllar süren gelişmesi sonucu ortaya çıkmıştır
Bunların haricinde Ipek Yolu bir doğa yolu olarak var olmuştur Akdeniz ’den Çin ’e değin çöl üzerinden uzanan, yeryüzünde en ıssız yollardan geçip, en susamış ve acımasız arazilerden ilerleyen, bir vahayı bir diğerine bağlayan yollardan biridir Güneyden gelinip de Taklamakan Çölü ’ne ulaşıldığında, yeryüzünün en yüksek sıradağlarıyla karşılaşılır Bu dağlar sadece, derin uçurumları ve 5000 m yükseklikleri ile dünyanın aşılması en baskı birkaç buzlu geçit üzerinden aşılabilmektedir aynı zamanda bu bölgenin iklimi de çok serttir sık sık kum fırtınaları meydana gelmekte, sıcaklık yazın 40 °C üzerine çıkmakta, kışın ise 20 °C altına inmektedir Bu olumsuzluklara karşın yol, doğu ile batı arasındaki milletlerarası irtibat konusundaki önemini yüzyıllar baştan başa muhafaza etmiştir
Bu yollar, vahaların yanı sıra yollardaki geçiş trafiğinin kontrolünü karşılayan askeri merkezler tarafından da kullanılmıştır Bölgenin coğrafi özelliklerinden nedeniyle çok az değişmez ulaşım ve ticaret yolu oluşmuştur Çok hassas olan bu yollarda meydana çıkan en ufak bir çatışma bile doğu ile batı arasında bütün trafiğin durmasına sebep olabilmiştir
Tarih boyunca çok az insan Ipek Yolunun bütün uzunluğu olan takriben 6000 km ’yi dolaşmıştır Ticaret kesintisiz birdenbire çok ara duraklar üstünde gerçekleşmiş ve yolun teğet geçtiği bütün uluslar, toptancı olarak kazançlarını en yüksek düzeyde yetişmek istemişlerdir Böylece, rekabet nedeniyle aralıksız silahlı çatışmalara dönen kavgalar çıkmıştır Yalnızca, 13 ve 14 yylarda Moğol iktidarı döneminde bütün Asya tek bir yönetim altında toplanmış ve güvenli bir ticaret ortamı sağlanmıştır *