iltasyazilim
FD Üye
Ipekli yolunun önemi nedir Ipek Yolunun Günümüzdeki Önemi
Günümüzde Ipek Yolu daha çok turistik bir öneme sahiptir Batı, Ipek Yolu güzergâhı üzerindeki Doğu Mistisizmini kitaplar aracılığıyla tanımaya başladıktan sonradan Batı ’nın Doğu ’ya olan ilgisi ve buna ast olarak turistik faaliyetler artmıştır Özellikle, “Marco Polo ’nun izlerinin peşinden adı altında düzenlenen gezilerle bölgeye sürekli daha fazla turist gelmektedir Çin, yabancı turistlere kapılarını 1970 ’li yılların sonlarına doğru açması ile büyük turizm potansiyelinin hemencecik farkına varılmış, Ipek Yolu üzerinde yer alan görülmeye değerinde birçok yer ve kültür anıtı restore edilmiş ve devlete ait makamlarca koruma altına alınmıştır
Ülkemizde de Kültür ve Turizm Bakanlığı göre Anadolu güzergâhı üzerinde bulunan 11 kervansaray restore edilmiş, turizm amaçlı hizmetler sunabilecek ülkü getirilmiştir Bu hanlar;
1 Sultan Hanı (Aksaray)
2 Sarı Han (Nevşehir)
3 Şarapsa Han (Antalya)
4 Ak Han (Denizli)
5 Ağzıkara Han (Aksaray)
6 Alara Han (Antalya)
7 Silahtar Mustafa Paşa Kervansarayı (Malatya)
8 Kameriye Han (Denizli)
9 Susuz Han (Burdur)
10 İncir Han (Burdur)
11 Alay Han (Aksaray)
Yapılan arkeolojik kazılar ile Ipek Yolu üzerinde sürdürülmüş olan yaşam araştırılmış ve ortaya çıkarılmıştır Taklamakan Çölü üstünde yapılan seyahatlerde sürekli şehir harabeleri ve mağara kalıntıları karşımıza çıkar Güzergâh üstünde yaşamış halklar ve günümüze değin korunmuş olan yaşam tarzı en alımlı olan noktalardır Günümüzde böylece fazla turist Budizm ’in Japonya ’ya varana değin geçmiş olduğu ülkeleri görmek amacıyla Japonya ’dan gelmektedir Taklamakan bölgesinde seyahat gerçekleştirmek iklim ve coğrafi özelliklerin sunduğu bazı kolaylıklara karşın günümüzde hala az daha eskisi dek zahmetlidir
Ipekli Yolu üzerindeki son demir yolu parçası 1992 yılında, Almata – Urumçi aralarında uluslararası hattın açılması ile kapatılmıştır; ama buna rağmen Pekin – Tahran ya da Pekin – Moskova aralarında ahenkli tren seferleri ya da sabit aktarma bağlantıları bulunmamaktadır
Günümüzde Asya ile Avrupa ’yı, daha bedensel bir ifadeyle 28 ülkeyi birbirine bağlayan 114 bin kilometrelik TransAsya Demir Yolu Ağı ile 141 bin kilometreyi bulan Asya Seri Demir Yolu ağı projeleri yürütülmektedir Bu projeler bölgenin hesaplı ve ticari gelişmeleri ile stratejik bütünleşmesini açısından büyük öneme sahiptir Bu projelerin Türkiye için de önemi büyüktür: Türkiye'nin 'doğu batı arasındaki tarihi köprülük' misyonu için büyük önem talep eden BaküTiflisKars demiryolu projesi tamamlandığında da Londra'dan kalkan bir tren Çin'e kadar gidebilecektir
*
Günümüzde Ipek Yolu daha çok turistik bir öneme sahiptir Batı, Ipek Yolu güzergâhı üzerindeki Doğu Mistisizmini kitaplar aracılığıyla tanımaya başladıktan sonradan Batı ’nın Doğu ’ya olan ilgisi ve buna ast olarak turistik faaliyetler artmıştır Özellikle, “Marco Polo ’nun izlerinin peşinden adı altında düzenlenen gezilerle bölgeye sürekli daha fazla turist gelmektedir Çin, yabancı turistlere kapılarını 1970 ’li yılların sonlarına doğru açması ile büyük turizm potansiyelinin hemencecik farkına varılmış, Ipek Yolu üzerinde yer alan görülmeye değerinde birçok yer ve kültür anıtı restore edilmiş ve devlete ait makamlarca koruma altına alınmıştır
Ülkemizde de Kültür ve Turizm Bakanlığı göre Anadolu güzergâhı üzerinde bulunan 11 kervansaray restore edilmiş, turizm amaçlı hizmetler sunabilecek ülkü getirilmiştir Bu hanlar;
1 Sultan Hanı (Aksaray)
2 Sarı Han (Nevşehir)
3 Şarapsa Han (Antalya)
4 Ak Han (Denizli)
5 Ağzıkara Han (Aksaray)
6 Alara Han (Antalya)
7 Silahtar Mustafa Paşa Kervansarayı (Malatya)
8 Kameriye Han (Denizli)
9 Susuz Han (Burdur)
10 İncir Han (Burdur)
11 Alay Han (Aksaray)
Yapılan arkeolojik kazılar ile Ipek Yolu üzerinde sürdürülmüş olan yaşam araştırılmış ve ortaya çıkarılmıştır Taklamakan Çölü üstünde yapılan seyahatlerde sürekli şehir harabeleri ve mağara kalıntıları karşımıza çıkar Güzergâh üstünde yaşamış halklar ve günümüze değin korunmuş olan yaşam tarzı en alımlı olan noktalardır Günümüzde böylece fazla turist Budizm ’in Japonya ’ya varana değin geçmiş olduğu ülkeleri görmek amacıyla Japonya ’dan gelmektedir Taklamakan bölgesinde seyahat gerçekleştirmek iklim ve coğrafi özelliklerin sunduğu bazı kolaylıklara karşın günümüzde hala az daha eskisi dek zahmetlidir
Ipekli Yolu üzerindeki son demir yolu parçası 1992 yılında, Almata – Urumçi aralarında uluslararası hattın açılması ile kapatılmıştır; ama buna rağmen Pekin – Tahran ya da Pekin – Moskova aralarında ahenkli tren seferleri ya da sabit aktarma bağlantıları bulunmamaktadır
Günümüzde Asya ile Avrupa ’yı, daha bedensel bir ifadeyle 28 ülkeyi birbirine bağlayan 114 bin kilometrelik TransAsya Demir Yolu Ağı ile 141 bin kilometreyi bulan Asya Seri Demir Yolu ağı projeleri yürütülmektedir Bu projeler bölgenin hesaplı ve ticari gelişmeleri ile stratejik bütünleşmesini açısından büyük öneme sahiptir Bu projelerin Türkiye için de önemi büyüktür: Türkiye'nin 'doğu batı arasındaki tarihi köprülük' misyonu için büyük önem talep eden BaküTiflisKars demiryolu projesi tamamlandığında da Londra'dan kalkan bir tren Çin'e kadar gidebilecektir
*