iltasyazilim
FD Üye
Ipekli Yolu niçin önemlidir,ipek yolunun öneminin sonuçları
Günümüzde Ipekli Yolu daha çok turistik bir öneme sahiptir Batı, Ipek Yolu güzergâhı üzerindeki Doğu Mistisizmini kitaplar aracılığıyla tanımaya başladıktan sonradan Batı ’nın Doğu ’ya olan ilgisi ve buna yan olarak turistik faaliyetler artmıştır Bilhassa, “Marco Polo ’nun izlerinin peşinden adı aşağıda düzenlenen gezilerle bölgeye sürekli daha pozitif turist gelmektedir Çin, yabancı turistlere kapılarını 1970 ’li yılların sonlarına dürüst açması ile büyük turizm potansiyelinin anında farkına varılmış, Ipekli Yolu üzerinde bulunan görülmeye layık çoğu yer ve kültür anıtı restore edilmiş ve resmi makamlarca koruma altına alınmıştır
Ülkemizde de Kültür ve Turizm Bakanlığı kadar Anadolu güzergâhı üstünde yer alan 11 kervansaray restore edilmiş, turizm amaçlı hizmetler sunabilecek ülkü getirilmiştir Bu hanlar;
1 Sultan Hanı (Aksaray)
2 Sarı Han (Nevşehir)
3 Şarapsa Han (Antalya)
4 Ak Han (Denizli)
5 Ağzıkara Han (Aksaray)
6 Alara Han (Antalya)
7 Silahtar Mustafa Paşa Kervansarayı (Malatya)
8 Kameriye Han (Denizli)
9 Susuz Han (Burdur)
10 İncir Han (Burdur)
11 Alay Han (Aksaray)
Yapılan arkeolojik kazılar ile Ipekli Yolu üstünde sürdürülmüş olan hayat araştırılmış ve ortaya çıkarılmıştır Taklamakan Çölü üstünde yapılan seyahatlerde kesintisiz büyük kasaba harabeleri ve mağara kalıntıları karşımıza çıkar Güzergâh üstünde yaşayan halklar ve günümüze dek korunmuş olan yaşam tarzı en alımlı olan noktalardır Günümüzde böylece çok turist Budizm ’in Japonya ’ya varana kadar geçmiş olduğu ülkeleri görmek amacıyla Japonya ’dan gelmektedir Taklamakan bölgesinde yolculuk yapmak iklim ve coğrafi özelliklerin sunduğu bazı kolaylıklara rağmen günümüzde hala az kalsın eskisi dek zahmetlidir
Ipekli Yolu üzerindeki son demir yolu parçası 1992 yılında, Almata – Urumçi aralarında milletlerarası hattın açılması ile kapatılmıştır; fakat buna rağmen Pekin – Tahran veya Pekin – Moskova arasında düzenli tren seferleri veya sabit aktarma bağlantıları bulunmamaktadır
Günümüzde Asya ile Avrupa ’yı, daha bedensel bir ifadeyle 28 ülkeyi birbirine bağlayan 114 bin kilometrelik TransAsya Demir Yolu Ağı ile 141 bin kilometreyi bulan Asya Çabuk Demir Yolu ağı projeleri yürütülmektedir Bu projeler bölgenin hesaplı ve ticari gelişmeleri ile stratejik bütünleşmesini açısından büyük öneme sahiptir Bu projelerin Türkiye için de önemi büyüktür: Türkiye'nin 'doğu batı arasındaki tarihi köprülük' misyonu için büyük tartı arz eden BaküTiflisKars demiryolu projesi tamamlandığında da Londra'dan kalkan bir tren Çin'e değin gidebilecektir *
Günümüzde Ipekli Yolu daha çok turistik bir öneme sahiptir Batı, Ipek Yolu güzergâhı üzerindeki Doğu Mistisizmini kitaplar aracılığıyla tanımaya başladıktan sonradan Batı ’nın Doğu ’ya olan ilgisi ve buna yan olarak turistik faaliyetler artmıştır Bilhassa, “Marco Polo ’nun izlerinin peşinden adı aşağıda düzenlenen gezilerle bölgeye sürekli daha pozitif turist gelmektedir Çin, yabancı turistlere kapılarını 1970 ’li yılların sonlarına dürüst açması ile büyük turizm potansiyelinin anında farkına varılmış, Ipekli Yolu üzerinde bulunan görülmeye layık çoğu yer ve kültür anıtı restore edilmiş ve resmi makamlarca koruma altına alınmıştır
Ülkemizde de Kültür ve Turizm Bakanlığı kadar Anadolu güzergâhı üstünde yer alan 11 kervansaray restore edilmiş, turizm amaçlı hizmetler sunabilecek ülkü getirilmiştir Bu hanlar;
1 Sultan Hanı (Aksaray)
2 Sarı Han (Nevşehir)
3 Şarapsa Han (Antalya)
4 Ak Han (Denizli)
5 Ağzıkara Han (Aksaray)
6 Alara Han (Antalya)
7 Silahtar Mustafa Paşa Kervansarayı (Malatya)
8 Kameriye Han (Denizli)
9 Susuz Han (Burdur)
10 İncir Han (Burdur)
11 Alay Han (Aksaray)
Yapılan arkeolojik kazılar ile Ipekli Yolu üstünde sürdürülmüş olan hayat araştırılmış ve ortaya çıkarılmıştır Taklamakan Çölü üstünde yapılan seyahatlerde kesintisiz büyük kasaba harabeleri ve mağara kalıntıları karşımıza çıkar Güzergâh üstünde yaşayan halklar ve günümüze dek korunmuş olan yaşam tarzı en alımlı olan noktalardır Günümüzde böylece çok turist Budizm ’in Japonya ’ya varana kadar geçmiş olduğu ülkeleri görmek amacıyla Japonya ’dan gelmektedir Taklamakan bölgesinde yolculuk yapmak iklim ve coğrafi özelliklerin sunduğu bazı kolaylıklara rağmen günümüzde hala az kalsın eskisi dek zahmetlidir
Ipekli Yolu üzerindeki son demir yolu parçası 1992 yılında, Almata – Urumçi aralarında milletlerarası hattın açılması ile kapatılmıştır; fakat buna rağmen Pekin – Tahran veya Pekin – Moskova arasında düzenli tren seferleri veya sabit aktarma bağlantıları bulunmamaktadır
Günümüzde Asya ile Avrupa ’yı, daha bedensel bir ifadeyle 28 ülkeyi birbirine bağlayan 114 bin kilometrelik TransAsya Demir Yolu Ağı ile 141 bin kilometreyi bulan Asya Çabuk Demir Yolu ağı projeleri yürütülmektedir Bu projeler bölgenin hesaplı ve ticari gelişmeleri ile stratejik bütünleşmesini açısından büyük öneme sahiptir Bu projelerin Türkiye için de önemi büyüktür: Türkiye'nin 'doğu batı arasındaki tarihi köprülük' misyonu için büyük tartı arz eden BaküTiflisKars demiryolu projesi tamamlandığında da Londra'dan kalkan bir tren Çin'e değin gidebilecektir *