iltasyazilim
FD Üye
Ipekli Yolunun Önemi
Ipek Yolunun Geçtiği Ülkelere Etkileri
Ipek Yolunun Kayda Değer Kıldığı Bölgeler Hakkında Veri
Ipekli Yolu, tarihte Çin'den Orta Asya üzerinden Güney Asya, Batı Asya, Avrupa ve Kuzey Afrika'ya uzanan kara ticaret yoluydu Ipek Yolu'nun oluşumu, medeniyetler aralarında aracısız olarak bağlantı ve kültürel alışveriş yapılmasına yardımcı olmuştu 9 yüzyıldan daha sonra Avrupa ve Asya kıtalarındaki hesaplı oluşumda şansın dönmesi meydana gelmekle birlikte özel olarak denizcilik teknolojisi büyük ölçüde geliştiği için deniz ulaşımının ticaret faaliyetlerinde oynadığı rol her geçen gün arttı bu nedenle karadaki geleneksel ticaret yolundaki faaliyetler günden güne zayıfladı ve 10 yüzyılda hüküm süren Çin'in Song hanedanı döneminde Ipek Yolu ticaret yolu olarak kullanılmadı
Avrupa, doğunun kaliteli ipek ve baharatı ile tanışınca, bu ürünlere büyük bir talep doğmuş ve Ipek Yoluolarak adlandırılan tarihi ticaret yolları yapılmıştır Çin'in en yelken direği noktasından başlayıp Anadolu'nun farklı alanlara yönlendirilmiş yerlerinden geçerek İstanbul'da birleşen ve oradan da Avrupa'nın içlerine giden bu yol baştan başa, yükleri taşıyan kervanlar sadece ticaretin gelişmesini değil, Asya ile Avrupa arasında günümüzde de izleri görülen kültür alışverişini de sağlamıştır
Ortaçağda Ipekli Yolu, Antakya'dan başlayıp, Gaziantep'ten geçerek İran ve Afganistan'ın kuzeyinde Pamir Ovası'na değin uzanmaktadir Hem, Anadolu'da Güneydoğu Bölgesi'nde bulunan Gaziantep ve Malatya'yı geçip, Trakya üzerinden ve Ege kıyılarında İzmir, Karadeniz'de Trabzon ve Sinop, Akdeniz'de ise Alanya ve Antalya gibi kayda değer limanlar üzerinden Avrupa'ya ulaşırdı
Ipekli endüstrisi, eski çağlardan beri birçok milletin hayatında çok manâlı bir yer tutmuştur Uzakta Doğu'dan gelen ipekli ve baharat, Batı dünyası için, uluslararası ilişkilerde kayda değer bir yol oynamıştır Ipek, hem Doğu kültürünün Batı göre tanınmasını da sağlamıştır Doğu'nun ipeği ile baharatının kervanlarla batıya taşınması, Çin'den Avrupa'ya ulaşan ticaret yollarını oluşturmuştur Orta Çağda, ticaret kervanları, şimdiki Çin'in Xian kentinden hareket ederek Özbekistan'ın Kaşgar kentine gelirler, burada ikiye ayrılan yollardan ilkini izleyerek Afganistan ovalarından Hazar Denizi'ne, diğeri ile de Karakurum Dağları'nı aşarak İran üzerinden Anadolu'ya ulaşırlardı Anadolu'dan deniz yolu ile veya Trakya üzerinden kara yolu ile Avrupa'ya giderlerdi
Doğudan batıya dürüst büyüyen bu ticari harekette daha önceki çağlardan beri kullanılmakta olan bir yol şebekesinden yararlanılmıştır Yoğun bir şekilde ipekli, porselen, kağıt, baharat ve kıymetli taşların taşınmasınmasının yanına kıtalar arasındaki kültür alışverişine de imkan karşılayan bu binlerce kilometre uzunluğundaki kervan yolları vakit içinde Ipek Yolu olarak adlandırılmıştır Ipek Yolu Asya'yı Avrupa'ya bağlayan bir ticaret yolu olmasının ötesinde, 2000 yıldan beri bölgede yaşamış kültürlerin, dinlerin, ırkların da izlerini taşımakta ve doğaüstü bir tarihsel ve kültürel zenginlik sunmaktadır *
Ipek Yolunun Geçtiği Ülkelere Etkileri
Ipek Yolunun Kayda Değer Kıldığı Bölgeler Hakkında Veri
Ipekli Yolu, tarihte Çin'den Orta Asya üzerinden Güney Asya, Batı Asya, Avrupa ve Kuzey Afrika'ya uzanan kara ticaret yoluydu Ipek Yolu'nun oluşumu, medeniyetler aralarında aracısız olarak bağlantı ve kültürel alışveriş yapılmasına yardımcı olmuştu 9 yüzyıldan daha sonra Avrupa ve Asya kıtalarındaki hesaplı oluşumda şansın dönmesi meydana gelmekle birlikte özel olarak denizcilik teknolojisi büyük ölçüde geliştiği için deniz ulaşımının ticaret faaliyetlerinde oynadığı rol her geçen gün arttı bu nedenle karadaki geleneksel ticaret yolundaki faaliyetler günden güne zayıfladı ve 10 yüzyılda hüküm süren Çin'in Song hanedanı döneminde Ipek Yolu ticaret yolu olarak kullanılmadı
Avrupa, doğunun kaliteli ipek ve baharatı ile tanışınca, bu ürünlere büyük bir talep doğmuş ve Ipek Yoluolarak adlandırılan tarihi ticaret yolları yapılmıştır Çin'in en yelken direği noktasından başlayıp Anadolu'nun farklı alanlara yönlendirilmiş yerlerinden geçerek İstanbul'da birleşen ve oradan da Avrupa'nın içlerine giden bu yol baştan başa, yükleri taşıyan kervanlar sadece ticaretin gelişmesini değil, Asya ile Avrupa arasında günümüzde de izleri görülen kültür alışverişini de sağlamıştır
Ortaçağda Ipekli Yolu, Antakya'dan başlayıp, Gaziantep'ten geçerek İran ve Afganistan'ın kuzeyinde Pamir Ovası'na değin uzanmaktadir Hem, Anadolu'da Güneydoğu Bölgesi'nde bulunan Gaziantep ve Malatya'yı geçip, Trakya üzerinden ve Ege kıyılarında İzmir, Karadeniz'de Trabzon ve Sinop, Akdeniz'de ise Alanya ve Antalya gibi kayda değer limanlar üzerinden Avrupa'ya ulaşırdı
Ipekli endüstrisi, eski çağlardan beri birçok milletin hayatında çok manâlı bir yer tutmuştur Uzakta Doğu'dan gelen ipekli ve baharat, Batı dünyası için, uluslararası ilişkilerde kayda değer bir yol oynamıştır Ipek, hem Doğu kültürünün Batı göre tanınmasını da sağlamıştır Doğu'nun ipeği ile baharatının kervanlarla batıya taşınması, Çin'den Avrupa'ya ulaşan ticaret yollarını oluşturmuştur Orta Çağda, ticaret kervanları, şimdiki Çin'in Xian kentinden hareket ederek Özbekistan'ın Kaşgar kentine gelirler, burada ikiye ayrılan yollardan ilkini izleyerek Afganistan ovalarından Hazar Denizi'ne, diğeri ile de Karakurum Dağları'nı aşarak İran üzerinden Anadolu'ya ulaşırlardı Anadolu'dan deniz yolu ile veya Trakya üzerinden kara yolu ile Avrupa'ya giderlerdi
Doğudan batıya dürüst büyüyen bu ticari harekette daha önceki çağlardan beri kullanılmakta olan bir yol şebekesinden yararlanılmıştır Yoğun bir şekilde ipekli, porselen, kağıt, baharat ve kıymetli taşların taşınmasınmasının yanına kıtalar arasındaki kültür alışverişine de imkan karşılayan bu binlerce kilometre uzunluğundaki kervan yolları vakit içinde Ipek Yolu olarak adlandırılmıştır Ipek Yolu Asya'yı Avrupa'ya bağlayan bir ticaret yolu olmasının ötesinde, 2000 yıldan beri bölgede yaşamış kültürlerin, dinlerin, ırkların da izlerini taşımakta ve doğaüstü bir tarihsel ve kültürel zenginlik sunmaktadır *