İpek Yolunun Tanıtımı
İpek Yolunun Tarihcesi
İpek Yolunun Tarihi
İPEK YOLU
İpek yolu coğrafi konumu nedeniyle Anadolu, eski cağlardan beri doğu ile batı arasında bir kopru gorevi gormuştur Anadoluda Hitit Donemine kadar dayanan,doğal gecitlerin kullanıldığı bir yol şebekesinin var olduğu bilinmektedir Bu yollar, daha sonraki donemlerde de kullanılmıştırRoma ve Bizans donemlerinde, yaklaşık 75 kmlik menzillerde konaklama ve askeri amaclı yapıların varlığı, Anadoluda ister ticari ister dini veya askeri olsun, bir yol şebekesinin bulunduğunu gostermektedir
Anadolu, İpek Yolunun da en onemli kavşak noktalarından biri olmuştur Orta Cağda, İpek Yolları Cinden başlayıp Orta Asyada birden fazla guzergahı izleyerek ve Anadoluyu gecerek Trakya uzerinden Avrupaya uzanmıştır Ayrıca, Ege kıyılarında Efes ve Milet, Karadenizde Trabzon ve Sinop, Akdenizde Alanya ve Antalya gibi onemli limanları kullanarak deniz yolu ile de Avrupaya ulaşmıştır
Anadoluda İpek Yolu;
Kuzeyde: Trabzon, Gumuşhane, Erzurum, Sivas, Tokat, Amasya, Kastamonu, Adapazarı, İzmit, İstanbul, Edirne,
Guneyde: Mardin, Diyarbakır, Adıyaman, Malatya, Kahramanmaraş, Kayseri, Nevşehir, Aksaray, Konya, Isparta, Denizli, Antalya merkezlerini izlemektedir Ayrıca, Erzurum, Malatya, Kayseri, Ankara, Bilecik, Bursa, İznik, İzmit, İstanbul guzergahının da kullanıldığı bilinmektedir
Selcuklular, Anadoludaki ticari faaliyetleri canlı tutmak amacıyla, yabancılarla anlaşmalar yapmışlar, ticaret yapan kimselere, yolculuklarında karşılaşabilecekleri soygunlara ve her turlu zarara karşı devlet guvencesi vererek, ilk Devlet Sigorta Sistemini başlatmışlar ve gumruk vergilerinde uyguladıkları indirimlerle ticari hayatı ozendirmeye calışmışlardır
Kervansaraylar, bu canlı ticari ortamda onemli gorevler yuklenmiş kuruluşlardı Issız yollar uzerinde kaleyi andıran gorunumleri, zengin taş suslemeleri, gelişmiş mekan tasarımları ile mimari acıdan da cok etkileyici olan kervansaraylar, seyahat ve ticareti guven altına alan, sosyal dayanışmayı sağlayan, gelenlerin mallarını pazarladıkları durak yerleri, ordunun sefer zamanında ikmalini kolaylaştıran uslerdi Genellikle, yuruyuşle 810 saati gecmeyen, 3040 km aralıklarla inşa edilmişlerdir Her turlu hizmetin vakıf olarak karşılandığı bu yapıların icinde nalbant, araba ve koşum takımı onarıcıları, doktor, veteriner ile hamam, ceşme, mescit gibi bolumler bulunmaktaydı
İpek Yolunun Tarihcesi
İpek Yolunun Tarihi
İPEK YOLU
İpek yolu coğrafi konumu nedeniyle Anadolu, eski cağlardan beri doğu ile batı arasında bir kopru gorevi gormuştur Anadoluda Hitit Donemine kadar dayanan,doğal gecitlerin kullanıldığı bir yol şebekesinin var olduğu bilinmektedir Bu yollar, daha sonraki donemlerde de kullanılmıştırRoma ve Bizans donemlerinde, yaklaşık 75 kmlik menzillerde konaklama ve askeri amaclı yapıların varlığı, Anadoluda ister ticari ister dini veya askeri olsun, bir yol şebekesinin bulunduğunu gostermektedir
Anadolu, İpek Yolunun da en onemli kavşak noktalarından biri olmuştur Orta Cağda, İpek Yolları Cinden başlayıp Orta Asyada birden fazla guzergahı izleyerek ve Anadoluyu gecerek Trakya uzerinden Avrupaya uzanmıştır Ayrıca, Ege kıyılarında Efes ve Milet, Karadenizde Trabzon ve Sinop, Akdenizde Alanya ve Antalya gibi onemli limanları kullanarak deniz yolu ile de Avrupaya ulaşmıştır
Anadoluda İpek Yolu;
Kuzeyde: Trabzon, Gumuşhane, Erzurum, Sivas, Tokat, Amasya, Kastamonu, Adapazarı, İzmit, İstanbul, Edirne,
Guneyde: Mardin, Diyarbakır, Adıyaman, Malatya, Kahramanmaraş, Kayseri, Nevşehir, Aksaray, Konya, Isparta, Denizli, Antalya merkezlerini izlemektedir Ayrıca, Erzurum, Malatya, Kayseri, Ankara, Bilecik, Bursa, İznik, İzmit, İstanbul guzergahının da kullanıldığı bilinmektedir
Selcuklular, Anadoludaki ticari faaliyetleri canlı tutmak amacıyla, yabancılarla anlaşmalar yapmışlar, ticaret yapan kimselere, yolculuklarında karşılaşabilecekleri soygunlara ve her turlu zarara karşı devlet guvencesi vererek, ilk Devlet Sigorta Sistemini başlatmışlar ve gumruk vergilerinde uyguladıkları indirimlerle ticari hayatı ozendirmeye calışmışlardır
Kervansaraylar, bu canlı ticari ortamda onemli gorevler yuklenmiş kuruluşlardı Issız yollar uzerinde kaleyi andıran gorunumleri, zengin taş suslemeleri, gelişmiş mekan tasarımları ile mimari acıdan da cok etkileyici olan kervansaraylar, seyahat ve ticareti guven altına alan, sosyal dayanışmayı sağlayan, gelenlerin mallarını pazarladıkları durak yerleri, ordunun sefer zamanında ikmalini kolaylaştıran uslerdi Genellikle, yuruyuşle 810 saati gecmeyen, 3040 km aralıklarla inşa edilmişlerdir Her turlu hizmetin vakıf olarak karşılandığı bu yapıların icinde nalbant, araba ve koşum takımı onarıcıları, doktor, veteriner ile hamam, ceşme, mescit gibi bolumler bulunmaktaydı