İpek Yolunun Turkler İcin Onemi
Anadolu, İpek Yolunun da en onemli kavşak noktalarından biri olmuştur Orta Cağda, İpek Yolları Cinden başlayıp Orta Asyada birden fazla guzergahı izleyerek ve Anadoluyu gecerek Trakya uzerinden Avrupaya uzanmıştır Ayrıca, Ege kıyılarında Efes ve Milet, Karadenizde Trabzon ve Sinop, Akdenizde Alanya ve Antalya gibi onemli limanları kullanarak deniz yolu ile de Avrupaya ulaşmıştır
Ortacağda İpek Yolu, Antakya'dan başlayıp, Gaziantep'ten gecerek İran ve Afganistan'ın kuzeyinde Pamir Ovası'na kadar uzanmaktadir Ayrıca, Anadolu'da Guneydoğu Bolgesi'nde bulunan Gaziantep ve Malatya'yı gecip, Trakya uzerinden ve Ege kıyılarında İzmir, Karadeniz'de Trabzon ve Sinop, Akdeniz'de ise Alanya ve Antalya gibi onemli limanlar uzerinden Avrupa'ya ulaşırdı Cin Turkistanında iki yol izleniyordu; Takla Makan colu,kuzey ve guneyden geciliyor,daha sonra da iki kol birleşerek Luoyang bolgesine ulaşıyorduBatıyı Uzakdoğu ya,Hindistan ı da Cine bağlayan İpek yolu,felsefe akımlarıyla dinlerin (buddhacılık) yanı sıra sanat alanında da gelenek ve orneklerin (hallenistik sanat) iletilmesi ve değiş tokuşunda başrolu oynadı
Avrupa, doğunun kaliteli ipek ve baharatı ile tanışınca, bu urunlere buyuk bir talep doğmuş ve İpek Yoluolarak adlandırılan tarihi ticaret yolları yapılmıştır Antakya ve Tir den başlayan İpek yolu,İran ve Afganistanın kuzeyini gectikten sonra Pamir bolgesine ulaşıyor ve burada,Taş kuledenen bir yerde Doğu ve Batıdan gelen kervanlar arasında alışveriş yapılıyordu Bakrada ayrılan bir kol Hindistana varıyor,bir başkası da bugunku Rus Turkistanının guneyinden geciyordu
Cin'in en uc noktasından başlayıp Anadolu'nun ceşitli yerlerinden gecerek İstanbul'da birleşen ve oradan da Avrupa'nın iclerine giden bu yol boyunca, yukleri taşıyan kervanlar sadece ticaretin gelişmesini değil, Asya ile Avrupa arasında gunumuzde de izleri gorulen kultur alışverişini de sağlamıştır
Anadoluda İpek Yolu;
Kuzeyde : Trabzon, Gumuşhane, Erzurum, Sivas, Tokat, Amasya, Kastamonu, Adapazarı, İzmit, İstanbul, Edirne,
Guneyde : Mardin, Diyarbakır, Adıyaman, Malatya, Kahramanmaraş, Kayseri, Nevşehir, Aksaray, Konya, Isparta, Denizli, Antalya
merkezlerini izlemektedir
Ayrıca, Erzurum, Malatya, Kayseri, Ankara, Bilecik, Bursa, İznik, İzmit, İstanbul guzergahının da kullanıldığı bilinmektedir
Selcuklular, Anadoludaki ticari faaliyetleri canlı tutmak amacıyla, yabancılarla anlaşmalar yapmışlar, ticaret yapan kimselere, yolculuklarında karşılaşabilecekleri soygunlara ve her turlu zarara karşı devlet guvencesi vererek, ilk Devlet Sigorta Sistemini başlatmışlar ve gumruk vergilerinde uyguladıkları indirimlerle ticari hayatı ozendirmeye calışmışlardır
Kervansaraylar, bu canlı ticari ortamda onemli gorevler yuklenmiş kuruluşlardı Issız yollar uzerinde kaleyi andıran gorunumleri, zengin taş suslemeleri, gelişmiş mekan tasarımları ile mimari acıdan da cok etkileyici olan kervansaraylar, seyahat ve ticareti guven altına alan, sosyal dayanışmayı sağlayan, gelenlerin mallarını pazarladıkları durak yerleri, ordunun sefer zamanında ikmalini kolaylaştıran uslerdi Genellikle, yuruyuşle 810 saati gecmeyen, 3040 km aralıklarla inşa edilmişlerdir Her turlu hizmetin vakıf olarak karşılandığı bu yapıların icinde nalbant, araba ve koşum takımı onarıcıları, doktor, veteriner ile hamam, ceşme, mescit gibi bolumler bulunmaktaydı
Anadolu, İpek Yolunun da en onemli kavşak noktalarından biri olmuştur Orta Cağda, İpek Yolları Cinden başlayıp Orta Asyada birden fazla guzergahı izleyerek ve Anadoluyu gecerek Trakya uzerinden Avrupaya uzanmıştır Ayrıca, Ege kıyılarında Efes ve Milet, Karadenizde Trabzon ve Sinop, Akdenizde Alanya ve Antalya gibi onemli limanları kullanarak deniz yolu ile de Avrupaya ulaşmıştır
Ortacağda İpek Yolu, Antakya'dan başlayıp, Gaziantep'ten gecerek İran ve Afganistan'ın kuzeyinde Pamir Ovası'na kadar uzanmaktadir Ayrıca, Anadolu'da Guneydoğu Bolgesi'nde bulunan Gaziantep ve Malatya'yı gecip, Trakya uzerinden ve Ege kıyılarında İzmir, Karadeniz'de Trabzon ve Sinop, Akdeniz'de ise Alanya ve Antalya gibi onemli limanlar uzerinden Avrupa'ya ulaşırdı Cin Turkistanında iki yol izleniyordu; Takla Makan colu,kuzey ve guneyden geciliyor,daha sonra da iki kol birleşerek Luoyang bolgesine ulaşıyorduBatıyı Uzakdoğu ya,Hindistan ı da Cine bağlayan İpek yolu,felsefe akımlarıyla dinlerin (buddhacılık) yanı sıra sanat alanında da gelenek ve orneklerin (hallenistik sanat) iletilmesi ve değiş tokuşunda başrolu oynadı
Avrupa, doğunun kaliteli ipek ve baharatı ile tanışınca, bu urunlere buyuk bir talep doğmuş ve İpek Yoluolarak adlandırılan tarihi ticaret yolları yapılmıştır Antakya ve Tir den başlayan İpek yolu,İran ve Afganistanın kuzeyini gectikten sonra Pamir bolgesine ulaşıyor ve burada,Taş kuledenen bir yerde Doğu ve Batıdan gelen kervanlar arasında alışveriş yapılıyordu Bakrada ayrılan bir kol Hindistana varıyor,bir başkası da bugunku Rus Turkistanının guneyinden geciyordu
Cin'in en uc noktasından başlayıp Anadolu'nun ceşitli yerlerinden gecerek İstanbul'da birleşen ve oradan da Avrupa'nın iclerine giden bu yol boyunca, yukleri taşıyan kervanlar sadece ticaretin gelişmesini değil, Asya ile Avrupa arasında gunumuzde de izleri gorulen kultur alışverişini de sağlamıştır
Anadoluda İpek Yolu;
Kuzeyde : Trabzon, Gumuşhane, Erzurum, Sivas, Tokat, Amasya, Kastamonu, Adapazarı, İzmit, İstanbul, Edirne,
Guneyde : Mardin, Diyarbakır, Adıyaman, Malatya, Kahramanmaraş, Kayseri, Nevşehir, Aksaray, Konya, Isparta, Denizli, Antalya
merkezlerini izlemektedir
Ayrıca, Erzurum, Malatya, Kayseri, Ankara, Bilecik, Bursa, İznik, İzmit, İstanbul guzergahının da kullanıldığı bilinmektedir
Selcuklular, Anadoludaki ticari faaliyetleri canlı tutmak amacıyla, yabancılarla anlaşmalar yapmışlar, ticaret yapan kimselere, yolculuklarında karşılaşabilecekleri soygunlara ve her turlu zarara karşı devlet guvencesi vererek, ilk Devlet Sigorta Sistemini başlatmışlar ve gumruk vergilerinde uyguladıkları indirimlerle ticari hayatı ozendirmeye calışmışlardır
Kervansaraylar, bu canlı ticari ortamda onemli gorevler yuklenmiş kuruluşlardı Issız yollar uzerinde kaleyi andıran gorunumleri, zengin taş suslemeleri, gelişmiş mekan tasarımları ile mimari acıdan da cok etkileyici olan kervansaraylar, seyahat ve ticareti guven altına alan, sosyal dayanışmayı sağlayan, gelenlerin mallarını pazarladıkları durak yerleri, ordunun sefer zamanında ikmalini kolaylaştıran uslerdi Genellikle, yuruyuşle 810 saati gecmeyen, 3040 km aralıklarla inşa edilmişlerdir Her turlu hizmetin vakıf olarak karşılandığı bu yapıların icinde nalbant, araba ve koşum takımı onarıcıları, doktor, veteriner ile hamam, ceşme, mescit gibi bolumler bulunmaktaydı