iltasyazilim
FD Üye
İsa'nın Kefeni
Vakit: 33 yılı? 12601390?
Mekân: Torino, İtalya
Tanrı rahibin hizmetkârına keten bezi verince o da James'e gitti ve ona gözüktü APOKRİFA
Basit bir biçimde bildirmek icabında Torino Kefeni, 430 santimetre uzunluğunda ve 110 santimetre eninde büyük bir keten kumaş parçasıdır ve üzerinde önünde ve arkasından çarmıha gerilerek öldüğü belli ki bir insanın görüntüsü vardır
Yalnızca bu bile alaka uyandırmaya yeterliyken, bunun İsa'nın kefeni olduğu iddiası (kilise yetkilileri bu iddiada bulunmamışlardır) bir tartışma konusu olmuştur Bu iddia nedeniyle ayrıntılı bilimsel incelemeler üretilmiş, milletlerarası konferanslar toplanmıştır 1978'de İtalya'daki Torino'da sergilenen kefen, üç milyon birey kadar ziyaret edilmiştir Gelecek sergilerde bu sayının fazla daha yüksek olacağı kuşkusuzdur
Bazıları kefen tarihinin 1357'de, Charney'li II Geoffrey'in Fransa'da Lirey'de sergilemesiyle başladığını düşünmektedir Ancak İsa'nın görüntülerinden daha önce de laf edildiği bilinmektedir Mesela, 4 yüzyılda bir kaynak Thaddaeus ya da Addai'nin Edessa'da (Urfa), seçme boyalarlaİsa'nın bir resmini yaptığını nakletmektedir
6 yüzyılda bir başka kaynak, İsa'nın yüzünü bir havluya sildiğinde üzerinde görüntüsünü bıraktığını bildirmiştir İsa bu havluyu, Edessa Kralı Abgar'ın bir elçisine vermiştir Edessa'da İsa'nın resmi olduğu hikâyeleri, Bizans ordusunun görüntüyü Konstantinopolis'e (İstanbul) götürdüğü 944 yılına kadar devam etmiştir Resim burada 1204'e dek kalmış, o sene Dördüncü Haçlı Seferi şövalyeleri kenti yağmalamışlar ve giderken resmi de almışlardır Kefenin 14 asır Fransa'sında sergilenebilmesinin açıklaması bu olabilir
Solda) Konstantinopolis'te (İstanbul) 692 ile 695 yılları aralarında kesik bir II Jüstinyen sikkesi İsa'nın görüntüsünü içeren bu ilk sikkelerde, kefendeki görüntüyle yakın bir benzerlik vardır (Apaçık) Sina Dağı'ndaki Azize Katherine Manastırı'nda 6 yüzyıldan kalma bir ikona (Sağda) Kefenin 1898'de çekilmiş birincil fotoğrafının negatifi
1999'da sarısabır ve mürrüsafi sürülmüş bir bez kullanılarak elde edilen manzara
KEFEN VE TARİHLEME ÇABALARI
Ortaçağlarda İsa'nın öyle fazla kefenisergilendiği için Torino Kefeni'nin ilginçliği nereden kaynaklanmaktadır?
Kefen üzerindeki görüş, beyaz bir zemin üzerinde gayet solgun, sarımtrak bir benzerliktir Oysa bunun çarmıha gerilmiş bir insanın negatif görüntüsü olduğu anlaşılmaktadır ve garip olan yanı, üç boyutlu veri de içermesidir Görüntüde hayret verici derecede ayrıntı vardır: Örneğin, insan anatomisi, bilek ve ayaklardaki tırnak yaralarından akıcı kanla, kırbaçlamanın yaralarıyla, kafatasındaki kanla ve saç ve sakal adamakıllı büyük bir doğrulukla betimlenmiştir
Gözlemciler keza büyük bir muhtemelen kırılmış buruna ve gözlerdeki sikkelere de dikkat çekici etmektedirler Kan lekelerine DNA testi yapılmış ve insan kanı, erkek ve AB tipi kan olduğu anlaşılmıştır
Toprak, toz ve polen zerreleri gibi mikroskopik bulgular da vardır Polenler incelenmiş ve uzmanlar sadece Kudüs ve Eriha çevresinde yetişen 19 öbür bitki türü tespit ettiklerini bahis etmişlerdir
1988'de Zürih, Oxford ve Tucson'da laboratuarlarda Accelerated Mass Spectrometry tekniği kullanılarak radyokarbon (C14) tarih saptama testleri yapılmıştır Bu laboratuar çalışmaları için kefenden indirimli, l santimetreye 5,7 santimetrelik bir kumaş parçası üç laboratuvara paylaştırılmıştır Laboratuvar sonuçları, kefenin 1260 ila 1390 yılları arasından kaldığım göstermiştir Bu sonuçlar, kumaşın yaşı sorununu çözmüş müdür?
Özellikle ilk kez basın almak üzere böylece çok birey ve çok sayıda bilimadamı için 1988 sonuçları kesindir Oysa diğerleri, mesela kefenin birincil sergilendiğinden bu yanlamasına en çok insan eli değen kısmından alındığına muhabere etmişlerdir Keza, kefen 1532'de Torino'da bir yangında kavrulmuştu Yanmanın yeni maddeler getirdiği kuramı, bilinen örneklerin deneme edilmesiyle de doğrulanmıştır
Tekrar bazıları eski keten elyafında bakterilerin ve mantarların yetiştiğini ve bunların kefen için kullanılan tarih belirleme süreciyle ortadan kaldırılamayacağına dikkat çekmişlerdir Son olarak da, radyokarbon tarihi 13 veya 14 asır olduğuna tarafından görüş (eğer sahte ise) ortaçağa ait olmalıdır ama hiç de öyle değildir
Torino Kefeni'nin önü ve arkası İki düşey çizgi yanık izleridir ve üçgen parçalar 1532 yangınında oluşmuştur
KEFENİN AÇIKLANMASI
Şu halde Torino Kefeni nasıl açıklanmıştır? Bu bir sahtekârlık mıdır, bir rastlantı ya da mucize midir? Süre içinde bu açıklamaların tümü ileri sürülmüştür Mesela, kefen üzerinde fırça izleri yahut da, fotoğraf boyaları sürerek üretilmiş olabilir Bazıları görüntünün sıcak bir heykele yaslanan kumaşın kavrulması olduğunu bahis etmişlerdir Yeniden bazıları çürümekte olan insan vücudundan çıkan gazların yarattığı bir cins buğugrafolduğunu savunmuşlardır Bazıları bunun bir cesedin doğal izi olduğunu kanıtlamaya çalışmışlardır (Volkringer etkisi ya da keten elyafın suyunun çekilmesi)
Bir kısım araştırmacılar da radyasyon kuramlarına başvurmuşlardır: Vücudun doğal elektromanyetik alanının kumaşla etkileşimi Bazıları İsa'nın dirildiğindeki mucizevi elektromanyetik radyasyon patlamasını savunmuştur, İsa'nın dirilmesine ilişkin ruhsal enerjilerin, kefendeki izleri bıraktığını söyleyenler bile vardır
Şu halde bu esrarengiz keten kefeni nasıl açıklayacağız? Bu gerçekte bir mucizenin kanıtı mıdır? bahis ve deney için hâlâ imkân vardır En inandırıcı kuramlardan bazıları, kefenin üzerindeki müsade, hemen şimdi tamamen anlamadığımız karışık ve hassas doğal süreçlerin sonucu oluştuğudur
Kudüs'te eski bir mezarda bir vücut yapısı mankeniyle yapılan deneylerde, hararetle (vefat sonrası ateş) birleşerek tepkimeye giren insan terinin ortaya bir asit çıkardığını ve bunun, mezarın kireçli ve çok rutubetli ortamında ham keten üzerinde bir cins bakış oluşturabileceğini göstermiştir
Fiilen her ne olmuşsa olsun, Torino Kefeni, reel bir bilimsel anormalliktir ve yıllardır yapılan tüm çözümlemelere ve sınıflandırma çabalarımıza inatla direnmektedir
(Solda) Kefen kumaşının dokumasının büyütülmüşü Lekeler, kan izleri ve serum lekeleri olarak belirlenmiştir (Sağda) Bir görüntü analizöründen kefenin üç boyutlu bilgisi Cepheden bütün görünüm *
Vakit: 33 yılı? 12601390?
Mekân: Torino, İtalya
Tanrı rahibin hizmetkârına keten bezi verince o da James'e gitti ve ona gözüktü APOKRİFA
Basit bir biçimde bildirmek icabında Torino Kefeni, 430 santimetre uzunluğunda ve 110 santimetre eninde büyük bir keten kumaş parçasıdır ve üzerinde önünde ve arkasından çarmıha gerilerek öldüğü belli ki bir insanın görüntüsü vardır
Yalnızca bu bile alaka uyandırmaya yeterliyken, bunun İsa'nın kefeni olduğu iddiası (kilise yetkilileri bu iddiada bulunmamışlardır) bir tartışma konusu olmuştur Bu iddia nedeniyle ayrıntılı bilimsel incelemeler üretilmiş, milletlerarası konferanslar toplanmıştır 1978'de İtalya'daki Torino'da sergilenen kefen, üç milyon birey kadar ziyaret edilmiştir Gelecek sergilerde bu sayının fazla daha yüksek olacağı kuşkusuzdur
Bazıları kefen tarihinin 1357'de, Charney'li II Geoffrey'in Fransa'da Lirey'de sergilemesiyle başladığını düşünmektedir Ancak İsa'nın görüntülerinden daha önce de laf edildiği bilinmektedir Mesela, 4 yüzyılda bir kaynak Thaddaeus ya da Addai'nin Edessa'da (Urfa), seçme boyalarlaİsa'nın bir resmini yaptığını nakletmektedir
6 yüzyılda bir başka kaynak, İsa'nın yüzünü bir havluya sildiğinde üzerinde görüntüsünü bıraktığını bildirmiştir İsa bu havluyu, Edessa Kralı Abgar'ın bir elçisine vermiştir Edessa'da İsa'nın resmi olduğu hikâyeleri, Bizans ordusunun görüntüyü Konstantinopolis'e (İstanbul) götürdüğü 944 yılına kadar devam etmiştir Resim burada 1204'e dek kalmış, o sene Dördüncü Haçlı Seferi şövalyeleri kenti yağmalamışlar ve giderken resmi de almışlardır Kefenin 14 asır Fransa'sında sergilenebilmesinin açıklaması bu olabilir
Solda) Konstantinopolis'te (İstanbul) 692 ile 695 yılları aralarında kesik bir II Jüstinyen sikkesi İsa'nın görüntüsünü içeren bu ilk sikkelerde, kefendeki görüntüyle yakın bir benzerlik vardır (Apaçık) Sina Dağı'ndaki Azize Katherine Manastırı'nda 6 yüzyıldan kalma bir ikona (Sağda) Kefenin 1898'de çekilmiş birincil fotoğrafının negatifi
1999'da sarısabır ve mürrüsafi sürülmüş bir bez kullanılarak elde edilen manzara
KEFEN VE TARİHLEME ÇABALARI
Ortaçağlarda İsa'nın öyle fazla kefenisergilendiği için Torino Kefeni'nin ilginçliği nereden kaynaklanmaktadır?
Kefen üzerindeki görüş, beyaz bir zemin üzerinde gayet solgun, sarımtrak bir benzerliktir Oysa bunun çarmıha gerilmiş bir insanın negatif görüntüsü olduğu anlaşılmaktadır ve garip olan yanı, üç boyutlu veri de içermesidir Görüntüde hayret verici derecede ayrıntı vardır: Örneğin, insan anatomisi, bilek ve ayaklardaki tırnak yaralarından akıcı kanla, kırbaçlamanın yaralarıyla, kafatasındaki kanla ve saç ve sakal adamakıllı büyük bir doğrulukla betimlenmiştir
Gözlemciler keza büyük bir muhtemelen kırılmış buruna ve gözlerdeki sikkelere de dikkat çekici etmektedirler Kan lekelerine DNA testi yapılmış ve insan kanı, erkek ve AB tipi kan olduğu anlaşılmıştır
Toprak, toz ve polen zerreleri gibi mikroskopik bulgular da vardır Polenler incelenmiş ve uzmanlar sadece Kudüs ve Eriha çevresinde yetişen 19 öbür bitki türü tespit ettiklerini bahis etmişlerdir
1988'de Zürih, Oxford ve Tucson'da laboratuarlarda Accelerated Mass Spectrometry tekniği kullanılarak radyokarbon (C14) tarih saptama testleri yapılmıştır Bu laboratuar çalışmaları için kefenden indirimli, l santimetreye 5,7 santimetrelik bir kumaş parçası üç laboratuvara paylaştırılmıştır Laboratuvar sonuçları, kefenin 1260 ila 1390 yılları arasından kaldığım göstermiştir Bu sonuçlar, kumaşın yaşı sorununu çözmüş müdür?
Özellikle ilk kez basın almak üzere böylece çok birey ve çok sayıda bilimadamı için 1988 sonuçları kesindir Oysa diğerleri, mesela kefenin birincil sergilendiğinden bu yanlamasına en çok insan eli değen kısmından alındığına muhabere etmişlerdir Keza, kefen 1532'de Torino'da bir yangında kavrulmuştu Yanmanın yeni maddeler getirdiği kuramı, bilinen örneklerin deneme edilmesiyle de doğrulanmıştır
Tekrar bazıları eski keten elyafında bakterilerin ve mantarların yetiştiğini ve bunların kefen için kullanılan tarih belirleme süreciyle ortadan kaldırılamayacağına dikkat çekmişlerdir Son olarak da, radyokarbon tarihi 13 veya 14 asır olduğuna tarafından görüş (eğer sahte ise) ortaçağa ait olmalıdır ama hiç de öyle değildir
Torino Kefeni'nin önü ve arkası İki düşey çizgi yanık izleridir ve üçgen parçalar 1532 yangınında oluşmuştur
KEFENİN AÇIKLANMASI
Şu halde Torino Kefeni nasıl açıklanmıştır? Bu bir sahtekârlık mıdır, bir rastlantı ya da mucize midir? Süre içinde bu açıklamaların tümü ileri sürülmüştür Mesela, kefen üzerinde fırça izleri yahut da, fotoğraf boyaları sürerek üretilmiş olabilir Bazıları görüntünün sıcak bir heykele yaslanan kumaşın kavrulması olduğunu bahis etmişlerdir Yeniden bazıları çürümekte olan insan vücudundan çıkan gazların yarattığı bir cins buğugrafolduğunu savunmuşlardır Bazıları bunun bir cesedin doğal izi olduğunu kanıtlamaya çalışmışlardır (Volkringer etkisi ya da keten elyafın suyunun çekilmesi)
Bir kısım araştırmacılar da radyasyon kuramlarına başvurmuşlardır: Vücudun doğal elektromanyetik alanının kumaşla etkileşimi Bazıları İsa'nın dirildiğindeki mucizevi elektromanyetik radyasyon patlamasını savunmuştur, İsa'nın dirilmesine ilişkin ruhsal enerjilerin, kefendeki izleri bıraktığını söyleyenler bile vardır
Şu halde bu esrarengiz keten kefeni nasıl açıklayacağız? Bu gerçekte bir mucizenin kanıtı mıdır? bahis ve deney için hâlâ imkân vardır En inandırıcı kuramlardan bazıları, kefenin üzerindeki müsade, hemen şimdi tamamen anlamadığımız karışık ve hassas doğal süreçlerin sonucu oluştuğudur
Kudüs'te eski bir mezarda bir vücut yapısı mankeniyle yapılan deneylerde, hararetle (vefat sonrası ateş) birleşerek tepkimeye giren insan terinin ortaya bir asit çıkardığını ve bunun, mezarın kireçli ve çok rutubetli ortamında ham keten üzerinde bir cins bakış oluşturabileceğini göstermiştir
Fiilen her ne olmuşsa olsun, Torino Kefeni, reel bir bilimsel anormalliktir ve yıllardır yapılan tüm çözümlemelere ve sınıflandırma çabalarımıza inatla direnmektedir
(Solda) Kefen kumaşının dokumasının büyütülmüşü Lekeler, kan izleri ve serum lekeleri olarak belirlenmiştir (Sağda) Bir görüntü analizöründen kefenin üç boyutlu bilgisi Cepheden bütün görünüm *