iltasyazilim
FD Üye
islamda kadının çalışması caizmidir?
Dinimizde kadının çalışmasında bir sakınca var mıdır?
Erkeklerin içinde yanyana çalışması dinen caiz midir?
Kıymetli Kardeşimiz;
Dinen kadının çalışmasında bir sakınca var mıdır? Erkeklerin içinde yanyana çalışması dinen caiz midir?
İdeal olanı, kadının çalışmamasıdır Yani dışında yabancıların yanında çalışmaya zorunlu kalmamasıdır Çünkü kadının evindeki çalışması kendisine yetip de artar bile
Zaten evindeki çalışması da bir bakıma nafile ibadet hükmünde bir meşguliyettir Hanımların bu konuda ayrıcalıklı durumları vardır Beyine gönül rızasıyla hizmeti, çocuklarına bakması, onlarla gece gündüz haşir neşir olması nafile ibadetten başka bir manaya gelmez bu kudsiyette bir çalışma ise düşünen bir hanımefendi için tatmin edici olsa gerektir
Çünkü bu egzersiz, yuvasında huzur, amel defterinde de sevaba vesiledir Oysa idareli şatların zorlamasıyla yabancıların yanında çalışmaya zorunlu kalan hanımları da görmekteyiz
Bir mühim nokta da, çalışacak hanımın beyi ile olan durumudur Hanımının çalışması beyinin izin ve rızasına bağlıdır Beyinden müsade çıkmaz, rızası söz konusu olmazsa hanımın çalışması meşru da olmaz, mantıklı de görülmez
Bu izni vermeyen beyden hanımın makul ve yasal isteklerine yanıt verip vermediği araştırılır Gerekli ihtiyaçları temin ediyor, mecbur olan istekler eve getiriliyor da hanım bunlara kanaat etmiyo, daha fazlasını, daha lüks ve israflısını istek ediorsa, buna alıştırma gerekçesi olarak bakılamaz Ihtiyaç üstü istekte bulunan hanımın arzularına haklılık payı verilmez
Bu konuda bazı hadisler bizi uyarmaktadır
Ahir zamanda lüks ve israf alıp yürüyecek Pek ki, gereksinim olmayan şeyler dahi gerekli ihtşyaç talakki edilirhale getirilecek Bu durumda hanımlar, kızlar, oğullar ailenin reisini, steklerini karşılama konusunda zorlayacaklar Helal kazançla bu istekleri karşılayamayan evin reisi de bu kez helal haram sınırlarını tanımaz ülkü gelecek, ne bulursa almaya çalışacak Böyece aile reisini, çocuklarıyla ailesi, uhrevi yönden felakete sürüklemiş olacaktır Aramak ihtiyaç anlayışı fazla değişecek
Hadisin bu ikazı aile bireylerini ciddi şekilde düşündürmeli, çevrenin tavsiye ettiği gereklilik olmayan şeyleri de ihtiyaç gibi görmekten uzakta kalmalı, helal lokmayla iktifa etmeye nefsimizi razı etme basiretini göstermeliyiz Huysuz halde beyi bırak hanımın çalışması dahi geçinmeye yetmeyecektir
Kadının kazancı kendine aittir Eğer koca kadına çalışması için müsade verirse kazancına iki taraflı olamaz
Çalışmak zorunda kalan kadınlar için akla birincil gelen teeml koşullar şunlar olsa gerektir:
1 Çalışma yerine gidip gelirken ve iş yerinde fitne olmayacak, hanımı ve yakınlarını zihnen rahatsız edecek ahlaki davranışlar mevcut bulunmayacaktır Yani çalışma ortamında güvenlik ve ağırbaşlılık bulunacaktır
2 Çalışan bayan tanıdık olmayan bir erkekle iki ikiye muhatap olmayacak, baş başa kalma gibi mecburiyetler laf konusu ışık halkası gelmeyecektir
Bu konuda Efendimiz (sav) in ikazı her zaman hatırda tutulacaktır
Bir kadınla yabancı bir erkek, iki ikiye muhatap olur, baş başa kalırsa bunların üçüncüsü şeytandır!
3 Tesettürlü bulunmak, namahreme tesettürsüz muhatap olmak zorunda kalmamak *
Dinimizde kadının çalışmasında bir sakınca var mıdır?
Erkeklerin içinde yanyana çalışması dinen caiz midir?
Kıymetli Kardeşimiz;
Dinen kadının çalışmasında bir sakınca var mıdır? Erkeklerin içinde yanyana çalışması dinen caiz midir?
İdeal olanı, kadının çalışmamasıdır Yani dışında yabancıların yanında çalışmaya zorunlu kalmamasıdır Çünkü kadının evindeki çalışması kendisine yetip de artar bile
Zaten evindeki çalışması da bir bakıma nafile ibadet hükmünde bir meşguliyettir Hanımların bu konuda ayrıcalıklı durumları vardır Beyine gönül rızasıyla hizmeti, çocuklarına bakması, onlarla gece gündüz haşir neşir olması nafile ibadetten başka bir manaya gelmez bu kudsiyette bir çalışma ise düşünen bir hanımefendi için tatmin edici olsa gerektir
Çünkü bu egzersiz, yuvasında huzur, amel defterinde de sevaba vesiledir Oysa idareli şatların zorlamasıyla yabancıların yanında çalışmaya zorunlu kalan hanımları da görmekteyiz
Bir mühim nokta da, çalışacak hanımın beyi ile olan durumudur Hanımının çalışması beyinin izin ve rızasına bağlıdır Beyinden müsade çıkmaz, rızası söz konusu olmazsa hanımın çalışması meşru da olmaz, mantıklı de görülmez
Bu izni vermeyen beyden hanımın makul ve yasal isteklerine yanıt verip vermediği araştırılır Gerekli ihtiyaçları temin ediyor, mecbur olan istekler eve getiriliyor da hanım bunlara kanaat etmiyo, daha fazlasını, daha lüks ve israflısını istek ediorsa, buna alıştırma gerekçesi olarak bakılamaz Ihtiyaç üstü istekte bulunan hanımın arzularına haklılık payı verilmez
Bu konuda bazı hadisler bizi uyarmaktadır
Ahir zamanda lüks ve israf alıp yürüyecek Pek ki, gereksinim olmayan şeyler dahi gerekli ihtşyaç talakki edilirhale getirilecek Bu durumda hanımlar, kızlar, oğullar ailenin reisini, steklerini karşılama konusunda zorlayacaklar Helal kazançla bu istekleri karşılayamayan evin reisi de bu kez helal haram sınırlarını tanımaz ülkü gelecek, ne bulursa almaya çalışacak Böyece aile reisini, çocuklarıyla ailesi, uhrevi yönden felakete sürüklemiş olacaktır Aramak ihtiyaç anlayışı fazla değişecek
Hadisin bu ikazı aile bireylerini ciddi şekilde düşündürmeli, çevrenin tavsiye ettiği gereklilik olmayan şeyleri de ihtiyaç gibi görmekten uzakta kalmalı, helal lokmayla iktifa etmeye nefsimizi razı etme basiretini göstermeliyiz Huysuz halde beyi bırak hanımın çalışması dahi geçinmeye yetmeyecektir
Kadının kazancı kendine aittir Eğer koca kadına çalışması için müsade verirse kazancına iki taraflı olamaz
Çalışmak zorunda kalan kadınlar için akla birincil gelen teeml koşullar şunlar olsa gerektir:
1 Çalışma yerine gidip gelirken ve iş yerinde fitne olmayacak, hanımı ve yakınlarını zihnen rahatsız edecek ahlaki davranışlar mevcut bulunmayacaktır Yani çalışma ortamında güvenlik ve ağırbaşlılık bulunacaktır
2 Çalışan bayan tanıdık olmayan bir erkekle iki ikiye muhatap olmayacak, baş başa kalma gibi mecburiyetler laf konusu ışık halkası gelmeyecektir
Bu konuda Efendimiz (sav) in ikazı her zaman hatırda tutulacaktır
Bir kadınla yabancı bir erkek, iki ikiye muhatap olur, baş başa kalırsa bunların üçüncüsü şeytandır!
3 Tesettürlü bulunmak, namahreme tesettürsüz muhatap olmak zorunda kalmamak *