iltasyazilim
FD Üye
NAMAZDA VAHDET
Bakara suresi 43Ayeti kerime Namazı tam kilin, zekâtı hakkıyla verin, rükû edenlerle beraber rükû edin
Ali İmran suresi 43Ayeti kerime Ey Meryem! Rabbine ibadet et; secdeye kapan, (O'nun huzurunda) rükû edenlerle beraber rükû sen de rükû et
buyruklarında Rabbimiz teala namazdan sonra rükûu ayrı zikrederek namazdaki
iftitah tekbirinde
Kıyamda
Rükuda
Secdede
Ve son oturuşta ayrı ayrı rükuu emretmektedir Hal böyle olunca
iftitah tekbiri
Kıyam
Rüku
Secde
Ve son oturuş
içinde rüku bulunan kendi başlarına bir namaz dır
Malumdur ki rükû eller ile diz kapaklarını tutarak eğilmek ve beli dümdüz ederek başı yere paralel tutmaktır
iftitah tekbirindeki rükû eğilerek eller ile diz kapaklarını tutmanın ve beli dümdüz ederek başı yere paralel yapmanın ayakta elleri kaldırarak yapılan iftidah tekbirine uygulanmasıdır
şöyle ki namaza ayakta başlayacak kişi iftidah tekbirinde rüku edebilmek için
Ayaklarını başı genişliğinde açarsa ellerini dizlerinin hizasında kulak memelerine kadar kaldırarak iftidah tekbirinde rükû şekillerinden birini yerine getirmiş olur
Şayet kişi ayaklarını omuz genişliğinde açarsa ellerini dizlerinin hizasında omuzlarına kadar kaldırarak iftidah tekbirinde rükû etmiş olur
Şayet kişi ayaklarını göğsü genişliğinde açarsa avuç içlerini dizlerinin hizasında göğsüne kadar kaldırarak iftidah tekbirinde rükû etmiş olur
Şayet kişi ayaklarını omuz genişliğinden daha da fazla açarsa avuç içlerini dizlerinin hizasında başından daha da yukarıya kadar kaldırarak iftidah tekbirinde rükû etmiş olur
Rasulullah Aleyhisselam bunu namazlarında bazen ellerini kulak memelerine bazen omuzlarına bazen göğsüne bazen de Ellerini başından daha da yukarıya kadar kaldırarak ümmetine bildirmiştir
Meal esef
hanefiler
1 imam Müslim'in Malik b Huveyris'ten rivayet ettiği ; Peygamber (sa) ellerini kaldırdığı zaman ta kulaklarının hi*zasına vardırırdı diye nakledilen
2 Bu manada Dârekutnî sahih bir senetle Hz Enes'den rivayet ettiği bir başka hadisi şeriften
3 Tahâvî'nin elBerâ b Âzib (ra)'den rivayet ettiği bir hadiste ellerin baş parmakları kulak yumuşağına yaklaşacak surette kaldırılacağı bildirilen hadisi şeriflerden delil alarak
Eller kulakların yumuşağına kadar kaldırılır Başparmaklar kulakların yumuşaklarına, diğer parmaklar da kulakların sair aksa*mı hizasına gelir Diye hükmetmişlerdir Akabinde iftidah tekbiri bu mezhepte bulunanlar tarafından sadece hükmettikleri şekilde uygulamaya konmuştur Onların tespit ettikleri ellerini kulak memelerine kadar kaldırması Peygamber (sa) nin namazda ayaklarını başı genişliğinde açmış olması ve iftidah tekbirinde farz olan rükûu yerine getirmek içindir Bu hükmün iftidah tekbirinin tamamı değil sadece şekillerinden biridir Ayrıca bu hüküm Peygamber (sa) nin namazlarında diğer uygulamarı olan ellerini göğsüne omuzlarına ve başından daha da yukarıya kadar kaldırmak gibi sünnetlerini Peygamber (sa) hanefi mezhebine bağlı olan kendi ümmetinin uygulamasına engel teşkil eder Namazdaki iftidah tekbirinin şekli Hanefilerin tespit ettikleri gibi sadece elleri kulak memelerine kadar kaldırmak değildir
Meal esef
Şafi maliki ve Hanbelîler
İbn Ömer'den; demiştir ki: Peygamber (sa)'i gördüm, na*maza başlarken, rukû'a varmak istediğinde ve başım rükû’dan kal*dırdıktan sonra ellerini omuzlarının hizasına kadar kaldırıyordu (Ahmed b Hanbel der ki Sufyân b Uyayne; (bu hadisi) bir defa ba*şını kaldırırkençoğu kere de başını rükû’dan kaldırdıktan sonra (ellerini omuzları hizasına kadar kaldırır) ve iki secde arasında ise kaldırmazdı diye rivayet ettiğive bu manada ellerini omuzlarının hizasına kadar kaldırıyordu diye nakledilen
Hadisi şeriflerden
Delil alarak
Eller omuzlarının hizasına kadar kaldırılır Diye hükmetmişlerdir Akabinde iftidah tekbiri bu mezhepte bulunanlar tarafından sadece hükmettikleri şekilde uygulamaya konmuştur Onların tesbit ettiklerielleri omuzlarının hizasına kadar kaldırmak Peygamber (sa) nin namazda ayaklarını omuzları genişliğinde açmış olmasından ve iftidah tekbirinde farz olan rükûu yerine getirmek içindir bu hüküm iftidah tekbirinin tamamı değil sadece şekillerinden biridir Ayrıca bu hüküm Peygamber (sa) nin namazlarında diğer uygulamarı olan ellerini kulakların yumuşağına göğsüne ve başından daha da yukarıya kadar kaldırmak gibi sünnetlerini Peygamber (sa) in
Şafi maliki ve Hanbelî mezhebine bağlı olan kendi ümmetinin uygulamasına engel teşkil eder Namazdaki iftidah tekbirinin şekli
Şafi maliki ve Hanbelîlerin tespit ettikleri gibi sadece elleri omuzlarının hizasına kadar kaldırmak değildir
yada sadece göğse kadar yada sadece başın üstüne kadar kaldırmak da değildir
Kıyamdaki rüku eller ile diz kapaklarını tutmanın ve beli dümdüz ederek başı yere paralel yapmanın ayakta yani kıyamda elleri bağlayarak yâda salarak uygulanmasıdır
şöyle ki namaza ayakta duran kişi kıyamda rüku edebilmek için
Şayet ayaklarını birleştirmişse sol elinin avuç içini sol dizi ile sağ elinin avuç içini sağ dizi ile hizalayarak ellerini göğsünde birbiri üzerine koyması ile kıyamdaki rükû rükû şekillerinden birini yerine getirmiş olur
Şayet namaza ayakta duran kişi ayaklarını göğüs genişliğinde açarsa avuç içlerini dizlerinin hizasında sağ elinin parmakları ile sol elinin bileğini tutarak
Göğsün üstünde
Göğsün aşağısında
Göbeğin yukarısında
Göbeğin üstünde
Göbeğin altında ellerini bağlaması ile kıyamdaki rüku rüku şekillerinden birini yerine getirmiş olur
Şayet namaza ayakta duran kişi ayaklarını omuz genişliğinde açarsa dizlerinin hizasında sağ eli ile sol kolunu tutarak göğsün altında ve göbeğin üstünde ellerini bağlaması ile kıyamdaki rükû şekillerinden birini yerine getirmiş olur
Rasulullah Aleyhisselam namazlarında bazen ellerini göğsünde birbiri üzerine koyarak bazen
Göğsün üstünde
Bazen göğsün aşağısında
Bazen göbeğin yukarısında
Bazen göbeğin üstünde
Bazen göbeğin altında ellerini bağlaması ile
Bazen de sağ eli ile sol kolunu tutarak göğsün altında ve göbeğin üstünde ellerini bağlaması ile kıyamdaki bu rüku şekillerini
Ümmetine bildirmiştir bu konudaki sahih hadisleri delil alan bazı mezhepler kıyamda el bağlama şeklinin sadece bunlardan ibaret olduğuna hükmetmişlerdir
Meal Esef onların bu hükümleri
Rasulullah Aleyhisselam ın kıyamdaki diğer uygulamaları olan ellerini başka yerlere bağlamak gibi sünnetlerini Peygamber (sa) bu mezhebe bağlı olan kendi ümmetinin uygulamasına engel teşkil etmektedir
Rükû ya giderken alınan tekbirdeki rükû eller ile diz kapaklarını tutmanın ve beli dümdüz ederek başı yere paralel yapmanın rükû ya giderken alınan tekbire uygulanmasıdır
şöyle ki namazda rüku ya giderken alınan tekbirde kişi rüku edebilmek için
Ayaklarını ne kadar açmışsa o nispette avuç içleri kıbleye gelecek şekilde ellerini kaldırarak rükû ya giderken alınan tekbirdeki rüku şekillerinden birini yerine getirmiş olur
Yâda ayaklarını ne kadar açmışsa o nispette avuç içlerini dizleri ile hizalayıp avucun dışını kıbleye getirecek şekilde ellerini yere doğru mübalağasız uzatırsa rükû ya giderken alınan tekbirdeki rüku rüku şekillerinden birini yerine getirmiş olur
Rasulullah Aleyhisselam bunu namazlarında bazen rükûa giderken ayaklarını açtığı nispette avuç içlerini dizleri ile hizalayıp avucun dışını kıbleye getirecek şekilde ellerini yere doğru mübalağasız uzatarak yani ellerini kaldırmayarak bazen de avuç içleri kıbleye gelecek şekilde ellerini kaldırması ile rüku ya giderken alınan tekbirdeki bu rüku şeklini
Ümmetine bildirmiştir bu konudaki sahih hadisleri delil alan bazı mezhepler rükû ya giderken alınan tekbir şeklinin sadece bundan ibaret olduğuna hükmetmişlerdir ümmetin erkeklerinin terk edilen bu sünnetleri
Bakara suresi 43Ayeti kerime ye göre
ümmetin kadınlarının ise
Ali İmran suresi 43Ayeti kerime ye göre
namazlarında uygulamaya geçirmesi (dağılan islam ümmetinin bir araya toplanması için) farzdır
Bakara suresi 43Ayeti kerime Namazı tam kilin, zekâtı hakkıyla verin, rükû edenlerle beraber rükû edin
Ali İmran suresi 43Ayeti kerime Ey Meryem! Rabbine ibadet et; secdeye kapan, (O'nun huzurunda) rükû edenlerle beraber rükû sen de rükû et
buyruklarında Rabbimiz teala namazdan sonra rükûu ayrı zikrederek namazdaki
iftitah tekbirinde
Kıyamda
Rükuda
Secdede
Ve son oturuşta ayrı ayrı rükuu emretmektedir Hal böyle olunca
iftitah tekbiri
Kıyam
Rüku
Secde
Ve son oturuş
içinde rüku bulunan kendi başlarına bir namaz dır
Malumdur ki rükû eller ile diz kapaklarını tutarak eğilmek ve beli dümdüz ederek başı yere paralel tutmaktır
iftitah tekbirindeki rükû eğilerek eller ile diz kapaklarını tutmanın ve beli dümdüz ederek başı yere paralel yapmanın ayakta elleri kaldırarak yapılan iftidah tekbirine uygulanmasıdır
şöyle ki namaza ayakta başlayacak kişi iftidah tekbirinde rüku edebilmek için
Ayaklarını başı genişliğinde açarsa ellerini dizlerinin hizasında kulak memelerine kadar kaldırarak iftidah tekbirinde rükû şekillerinden birini yerine getirmiş olur
Şayet kişi ayaklarını omuz genişliğinde açarsa ellerini dizlerinin hizasında omuzlarına kadar kaldırarak iftidah tekbirinde rükû etmiş olur
Şayet kişi ayaklarını göğsü genişliğinde açarsa avuç içlerini dizlerinin hizasında göğsüne kadar kaldırarak iftidah tekbirinde rükû etmiş olur
Şayet kişi ayaklarını omuz genişliğinden daha da fazla açarsa avuç içlerini dizlerinin hizasında başından daha da yukarıya kadar kaldırarak iftidah tekbirinde rükû etmiş olur
Rasulullah Aleyhisselam bunu namazlarında bazen ellerini kulak memelerine bazen omuzlarına bazen göğsüne bazen de Ellerini başından daha da yukarıya kadar kaldırarak ümmetine bildirmiştir
Meal esef
hanefiler
1 imam Müslim'in Malik b Huveyris'ten rivayet ettiği ; Peygamber (sa) ellerini kaldırdığı zaman ta kulaklarının hi*zasına vardırırdı diye nakledilen
2 Bu manada Dârekutnî sahih bir senetle Hz Enes'den rivayet ettiği bir başka hadisi şeriften
3 Tahâvî'nin elBerâ b Âzib (ra)'den rivayet ettiği bir hadiste ellerin baş parmakları kulak yumuşağına yaklaşacak surette kaldırılacağı bildirilen hadisi şeriflerden delil alarak
Eller kulakların yumuşağına kadar kaldırılır Başparmaklar kulakların yumuşaklarına, diğer parmaklar da kulakların sair aksa*mı hizasına gelir Diye hükmetmişlerdir Akabinde iftidah tekbiri bu mezhepte bulunanlar tarafından sadece hükmettikleri şekilde uygulamaya konmuştur Onların tespit ettikleri ellerini kulak memelerine kadar kaldırması Peygamber (sa) nin namazda ayaklarını başı genişliğinde açmış olması ve iftidah tekbirinde farz olan rükûu yerine getirmek içindir Bu hükmün iftidah tekbirinin tamamı değil sadece şekillerinden biridir Ayrıca bu hüküm Peygamber (sa) nin namazlarında diğer uygulamarı olan ellerini göğsüne omuzlarına ve başından daha da yukarıya kadar kaldırmak gibi sünnetlerini Peygamber (sa) hanefi mezhebine bağlı olan kendi ümmetinin uygulamasına engel teşkil eder Namazdaki iftidah tekbirinin şekli Hanefilerin tespit ettikleri gibi sadece elleri kulak memelerine kadar kaldırmak değildir
Meal esef
Şafi maliki ve Hanbelîler
İbn Ömer'den; demiştir ki: Peygamber (sa)'i gördüm, na*maza başlarken, rukû'a varmak istediğinde ve başım rükû’dan kal*dırdıktan sonra ellerini omuzlarının hizasına kadar kaldırıyordu (Ahmed b Hanbel der ki Sufyân b Uyayne; (bu hadisi) bir defa ba*şını kaldırırkençoğu kere de başını rükû’dan kaldırdıktan sonra (ellerini omuzları hizasına kadar kaldırır) ve iki secde arasında ise kaldırmazdı diye rivayet ettiğive bu manada ellerini omuzlarının hizasına kadar kaldırıyordu diye nakledilen
Hadisi şeriflerden
Delil alarak
Eller omuzlarının hizasına kadar kaldırılır Diye hükmetmişlerdir Akabinde iftidah tekbiri bu mezhepte bulunanlar tarafından sadece hükmettikleri şekilde uygulamaya konmuştur Onların tesbit ettiklerielleri omuzlarının hizasına kadar kaldırmak Peygamber (sa) nin namazda ayaklarını omuzları genişliğinde açmış olmasından ve iftidah tekbirinde farz olan rükûu yerine getirmek içindir bu hüküm iftidah tekbirinin tamamı değil sadece şekillerinden biridir Ayrıca bu hüküm Peygamber (sa) nin namazlarında diğer uygulamarı olan ellerini kulakların yumuşağına göğsüne ve başından daha da yukarıya kadar kaldırmak gibi sünnetlerini Peygamber (sa) in
Şafi maliki ve Hanbelî mezhebine bağlı olan kendi ümmetinin uygulamasına engel teşkil eder Namazdaki iftidah tekbirinin şekli
Şafi maliki ve Hanbelîlerin tespit ettikleri gibi sadece elleri omuzlarının hizasına kadar kaldırmak değildir
yada sadece göğse kadar yada sadece başın üstüne kadar kaldırmak da değildir
Kıyamdaki rüku eller ile diz kapaklarını tutmanın ve beli dümdüz ederek başı yere paralel yapmanın ayakta yani kıyamda elleri bağlayarak yâda salarak uygulanmasıdır
şöyle ki namaza ayakta duran kişi kıyamda rüku edebilmek için
Şayet ayaklarını birleştirmişse sol elinin avuç içini sol dizi ile sağ elinin avuç içini sağ dizi ile hizalayarak ellerini göğsünde birbiri üzerine koyması ile kıyamdaki rükû rükû şekillerinden birini yerine getirmiş olur
Şayet namaza ayakta duran kişi ayaklarını göğüs genişliğinde açarsa avuç içlerini dizlerinin hizasında sağ elinin parmakları ile sol elinin bileğini tutarak
Göğsün üstünde
Göğsün aşağısında
Göbeğin yukarısında
Göbeğin üstünde
Göbeğin altında ellerini bağlaması ile kıyamdaki rüku rüku şekillerinden birini yerine getirmiş olur
Şayet namaza ayakta duran kişi ayaklarını omuz genişliğinde açarsa dizlerinin hizasında sağ eli ile sol kolunu tutarak göğsün altında ve göbeğin üstünde ellerini bağlaması ile kıyamdaki rükû şekillerinden birini yerine getirmiş olur
Rasulullah Aleyhisselam namazlarında bazen ellerini göğsünde birbiri üzerine koyarak bazen
Göğsün üstünde
Bazen göğsün aşağısında
Bazen göbeğin yukarısında
Bazen göbeğin üstünde
Bazen göbeğin altında ellerini bağlaması ile
Bazen de sağ eli ile sol kolunu tutarak göğsün altında ve göbeğin üstünde ellerini bağlaması ile kıyamdaki bu rüku şekillerini
Ümmetine bildirmiştir bu konudaki sahih hadisleri delil alan bazı mezhepler kıyamda el bağlama şeklinin sadece bunlardan ibaret olduğuna hükmetmişlerdir
Meal Esef onların bu hükümleri
Rasulullah Aleyhisselam ın kıyamdaki diğer uygulamaları olan ellerini başka yerlere bağlamak gibi sünnetlerini Peygamber (sa) bu mezhebe bağlı olan kendi ümmetinin uygulamasına engel teşkil etmektedir
Rükû ya giderken alınan tekbirdeki rükû eller ile diz kapaklarını tutmanın ve beli dümdüz ederek başı yere paralel yapmanın rükû ya giderken alınan tekbire uygulanmasıdır
şöyle ki namazda rüku ya giderken alınan tekbirde kişi rüku edebilmek için
Ayaklarını ne kadar açmışsa o nispette avuç içleri kıbleye gelecek şekilde ellerini kaldırarak rükû ya giderken alınan tekbirdeki rüku şekillerinden birini yerine getirmiş olur
Yâda ayaklarını ne kadar açmışsa o nispette avuç içlerini dizleri ile hizalayıp avucun dışını kıbleye getirecek şekilde ellerini yere doğru mübalağasız uzatırsa rükû ya giderken alınan tekbirdeki rüku rüku şekillerinden birini yerine getirmiş olur
Rasulullah Aleyhisselam bunu namazlarında bazen rükûa giderken ayaklarını açtığı nispette avuç içlerini dizleri ile hizalayıp avucun dışını kıbleye getirecek şekilde ellerini yere doğru mübalağasız uzatarak yani ellerini kaldırmayarak bazen de avuç içleri kıbleye gelecek şekilde ellerini kaldırması ile rüku ya giderken alınan tekbirdeki bu rüku şeklini
Ümmetine bildirmiştir bu konudaki sahih hadisleri delil alan bazı mezhepler rükû ya giderken alınan tekbir şeklinin sadece bundan ibaret olduğuna hükmetmişlerdir ümmetin erkeklerinin terk edilen bu sünnetleri
Bakara suresi 43Ayeti kerime ye göre
ümmetin kadınlarının ise
Ali İmran suresi 43Ayeti kerime ye göre
namazlarında uygulamaya geçirmesi (dağılan islam ümmetinin bir araya toplanması için) farzdır