islamiyette boşanmak
islamiyette boşanmak nasıl olur
Boşama ile ilgili konulara yer verilen Talak Suresi'nde, boşamada şahit bulundurma konusunda, Kadınlar iddetlerini doldurunca onları ya guzelce evinizde tutun veya onlardan guzelce ayrılın İcinizden iki adil kimseyi de şahit tutun(651) buyurmaktadır İmam Buharide sunni talakı, Sunnet olan boşama kadını temiz iken, birleşmeden boşamak ve iki de Şahit bulundurmaktır(Buhari, Talak, I) şeklinde tarif etmiştir
Bu delillere dayanan İsnaaşeriye ve İsmailiye mezhepleri, iki adil şahit onunde yapılmayan boşanmanın gecerli olmadığı goruşunu benimsemişlerdir Buna karşılık cumhur, Hz Peygamber ve sahabe devrindeki uygulamalara bakarak, Nasların hukmu amir (emredici) değildir, şahitsiz boşama da gecerlidirdemişlerdir Cağdaş hukukculardan Muhammed Ebu Zehra, boşamayı gucleştireceği, anormal boşamaları onleyeceği, gerektiğinde ispatı kolaylaştıracağı gerekceleriyle, Eğer bize imkan verilse, boşamanın muteberliği icin şahitlerin şart olduğu goruşunu tercih ederdikdiyerek anılan goruşun gunumuzdeki onemini ifade etmiştir (Hayreddin Karaman, Mukayeseli İslam Hukuku, c 1, s 310)
Boşama mehri:
Mehir, evlenirken erkeğin karısına vermesi gereken maddi bir meblağdır Bu, para, altın, gumuş, ziynet eşyası, ev, tarla, dukkan, mal, mulk vb olabilir Aslolan mehrin nikah esnasında peşin verilmesi iken, kadın kabul ederse mehrinin tamamını veya bir kısmını te'cil edebilir Yani, kocasının odeme işlemini sonraya bırakabilir İsterse, aldığı veya alacağı mehrin tamamını veya bir kısmını kocasına hibe de edebilir Erkek, karısını boşadığı zaman, daha once odememişse mehrini odemek mecburiyetindedir Bu mecburiyet, bir nevi gecici boşama olan ric'i talakta değil, boşamanın tamamen kesinleşmiş hali olan bain talakta ortaya cıkar, Erkek nikahlandığı karısını, birleşme (yatma) veya sahih halvetten once boşarsa, mehrinin yarısını verir Birleşme veya sahih halvetten sonra boşarsa, mehrin tamamını vermesi gerekir Birleşme veya sahih halvetten once, kadının sebep olmasıyla ayrılık vaki olursa, kadının mehir alma hakkı olmaz, yani mehir duşer Sahih halvet, kimsenin goremeyeceği ve ansızın gelemeyeceği bir yerde nikahlı ciftlerin baş başa kalmalarıdır Bu şartlar bulunmaksızın ciftlerin bir arada bulunmasına da fasid halvet denir Mesela, nikahlı ciftlerin sokakta, insanların icinde, kapı ve penceresi acık evde yan yana gelmeleri gibi
Nikah kıyılırken mehir tayin edilmişse, boyle bir kadını boşayan kocanın mehri misil (benzer mehir) odemesi gerekir Mehri misil, kadının emsaline bakılarak takdir edilen mehirdir Bu hususta goz onune alınacak olculer, yaş, guzellik, servet, yasadığı cevre, akıl, dindarlık, bekarlık veya dulluk, bilgi, guzel ahlak, sosyal ve kulturel seviye gibi hallerdir
alıntı
islamiyette boşanmak nasıl olur
Boşama ile ilgili konulara yer verilen Talak Suresi'nde, boşamada şahit bulundurma konusunda, Kadınlar iddetlerini doldurunca onları ya guzelce evinizde tutun veya onlardan guzelce ayrılın İcinizden iki adil kimseyi de şahit tutun(651) buyurmaktadır İmam Buharide sunni talakı, Sunnet olan boşama kadını temiz iken, birleşmeden boşamak ve iki de Şahit bulundurmaktır(Buhari, Talak, I) şeklinde tarif etmiştir
Bu delillere dayanan İsnaaşeriye ve İsmailiye mezhepleri, iki adil şahit onunde yapılmayan boşanmanın gecerli olmadığı goruşunu benimsemişlerdir Buna karşılık cumhur, Hz Peygamber ve sahabe devrindeki uygulamalara bakarak, Nasların hukmu amir (emredici) değildir, şahitsiz boşama da gecerlidirdemişlerdir Cağdaş hukukculardan Muhammed Ebu Zehra, boşamayı gucleştireceği, anormal boşamaları onleyeceği, gerektiğinde ispatı kolaylaştıracağı gerekceleriyle, Eğer bize imkan verilse, boşamanın muteberliği icin şahitlerin şart olduğu goruşunu tercih ederdikdiyerek anılan goruşun gunumuzdeki onemini ifade etmiştir (Hayreddin Karaman, Mukayeseli İslam Hukuku, c 1, s 310)
Boşama mehri:
Mehir, evlenirken erkeğin karısına vermesi gereken maddi bir meblağdır Bu, para, altın, gumuş, ziynet eşyası, ev, tarla, dukkan, mal, mulk vb olabilir Aslolan mehrin nikah esnasında peşin verilmesi iken, kadın kabul ederse mehrinin tamamını veya bir kısmını te'cil edebilir Yani, kocasının odeme işlemini sonraya bırakabilir İsterse, aldığı veya alacağı mehrin tamamını veya bir kısmını kocasına hibe de edebilir Erkek, karısını boşadığı zaman, daha once odememişse mehrini odemek mecburiyetindedir Bu mecburiyet, bir nevi gecici boşama olan ric'i talakta değil, boşamanın tamamen kesinleşmiş hali olan bain talakta ortaya cıkar, Erkek nikahlandığı karısını, birleşme (yatma) veya sahih halvetten once boşarsa, mehrinin yarısını verir Birleşme veya sahih halvetten sonra boşarsa, mehrin tamamını vermesi gerekir Birleşme veya sahih halvetten once, kadının sebep olmasıyla ayrılık vaki olursa, kadının mehir alma hakkı olmaz, yani mehir duşer Sahih halvet, kimsenin goremeyeceği ve ansızın gelemeyeceği bir yerde nikahlı ciftlerin baş başa kalmalarıdır Bu şartlar bulunmaksızın ciftlerin bir arada bulunmasına da fasid halvet denir Mesela, nikahlı ciftlerin sokakta, insanların icinde, kapı ve penceresi acık evde yan yana gelmeleri gibi
Nikah kıyılırken mehir tayin edilmişse, boyle bir kadını boşayan kocanın mehri misil (benzer mehir) odemesi gerekir Mehri misil, kadının emsaline bakılarak takdir edilen mehirdir Bu hususta goz onune alınacak olculer, yaş, guzellik, servet, yasadığı cevre, akıl, dindarlık, bekarlık veya dulluk, bilgi, guzel ahlak, sosyal ve kulturel seviye gibi hallerdir
alıntı