Dort Mezhep Nedir
Dort Mezhep hakkında bilgi
Mezhep Nedir?
Sozluk anlamı gitmek, izlemek, gidilen yol demektir Mecazi olarak kişisel goruş, inanc ve doktrin karşılığında da kullanılır Terim olarak bir muctehidin, dinin ayrıntılarına ilişkin, kendine ozgu kural ve yontemlerle oluşturduğu inanc ya da hukuk sistemini dile getirir
İslam tarihinde, mezheb kelimesi genel olarak itikadi, siyasi ve fıkhi goruşlerin hepsi icin kullanılmıştır
Amelde hak olan dort mezhep sırasiyle şunlardır:
1Hanefi Mezhebi
Mezhebin kurucusu İmamı Azam EbU Hanifedir (rh) Hicri 80 (M 699) yılında Kufede doğmuş, 150de (M 767) Bağdatta vefat etmiştir Aslen varlıklı bir aileden gelen İmamı Azam hazretleri, ilim oğrenme ve oğretmenin yanında ticaretle de meşgul olmuştur Ticari hayatı, gunluk meseleleri iyi bilmesine, ihtiyacları yakından tanıyıp problemleri kolay ve isabetli cozmesine yardımcı olmuştur
İmamı Azam EbU Hanife (rh) ictihatlarında daima insanların ihtiyaclarını, dinin inanc ve ameldeki maksadını, temel kriterleri dikkate alarak hareket etmiştir Mezhebin en onemli ozelliği, ayet ve hadislerin hukmu ile aklın yorumu arasında makul bir dengenin oluşudur Dort ana şeri delilin yanında orf ve adet gibi feri delilleri, kamu yararını daima goz onunde bulundurmuş, kişi hak ve hurriyetlerinin korunmasını dustur (ilke) edinmiştir
Kaynaklarda, İmamı Azamın (rh) dort bine yakın talebesinin olduğu ifade edilir Bunlardan kırk tanesi ictihad yapabilecek seviyeye gelmiştir İmam EbU Yusuf ve İmam Muhammed (İmameyn) rahımehumallah en meşhur iki talebesidir EbU Hanife (rh), Ehli Irak fıkhının temsilcisidir Mezhep ekseriyetle Turkiye, Balkanlar, Turkistan, Hindistan, Pakistanda yaygındır
2 Maliki mezhebi
Mezhebin kurucusu İmam Maliktir (rh) Hicri 93 (M 711) yılında Medinede doğmuş, 179 (M 795) yılında yine Medinede vefat etmiştir Mezhebin en onemli ozelliği, İmam Malikin, o gunun ilim merkezi durumunda olan Medine halkının uygulamasına buyuk ehemmiyet vermesidir Ona gore, Medinelilerin ameli, mutevatir sunnet (en kuvvetli sunnet) hukmundedir Mezheb genellikle Mısır ve Kuzey Afrikada yaygındır İmam Malik, ehli hadis veya ehli Hicaz fıkhının temsilcisidir
3 Şafii mezhebi
Mezhebin kurucusu İmam Şafiidir Hicri 150 tarihinde (M 767) Filistinin Gazze şehrinde doğmuş, 204te (M 819) de Mısırda vefat etmiştir (rh) İmam Malikten Hicaz fıkhını, EbU Hanifenin talebesi olan İmam Muhammedden de Irak fıkhını oğrendi Mezhebinin en onemli ozelliği, adeta Hanefi ile Maliki fıkhının terkibisentezi (birleşimi) niteliğinde olmasıdır Şafii mezhebi genellikle Mısır, Suriye, Irak, Horasanda yaygındır Ayrıca Turkiyenin Doğu ve Guney Doğu bolgelerinde de epeyce mensubu bulunmaktadır
4 Hanbeli mezhebi
Mezhebin kurucusu İmam Ahmed b Hanbeldir (rh) Hicri 164te (M 780) Bağdatda doğmuş, 204te (855) de yine Bağdatta vefat etmiştir İmam Ahmed b Hanbel ibadet ve muamelat konularında iki ayrı usUl benimsedi İbadetle ilgili hususlarda ayet ve hadislere cok sıkı sarılmakla birlikte, muamelat(3) konularında (gunluk hayatın icapları) bir şeyin haram olduğuna dair ayet ve hadislerde acık bir delil yoksa, onun mubah olduğuna hukmederek daha serbest bir anlayış geliştirdi Mezheb genellikle Hicaz, Filistin, Mısır gibi ulkelerde yaygındır
Bu dort hak mezhepten başka daha otuza yakın amelde hak mezhebin olduğu bilinmektedir Ancak bunların bağlıları kalmadığı icin kitaplarda sadece isimleri vardır
Dort Mezhep hakkında bilgi
Mezhep Nedir?
Sozluk anlamı gitmek, izlemek, gidilen yol demektir Mecazi olarak kişisel goruş, inanc ve doktrin karşılığında da kullanılır Terim olarak bir muctehidin, dinin ayrıntılarına ilişkin, kendine ozgu kural ve yontemlerle oluşturduğu inanc ya da hukuk sistemini dile getirir
İslam tarihinde, mezheb kelimesi genel olarak itikadi, siyasi ve fıkhi goruşlerin hepsi icin kullanılmıştır
Amelde hak olan dort mezhep sırasiyle şunlardır:
1Hanefi Mezhebi
Mezhebin kurucusu İmamı Azam EbU Hanifedir (rh) Hicri 80 (M 699) yılında Kufede doğmuş, 150de (M 767) Bağdatta vefat etmiştir Aslen varlıklı bir aileden gelen İmamı Azam hazretleri, ilim oğrenme ve oğretmenin yanında ticaretle de meşgul olmuştur Ticari hayatı, gunluk meseleleri iyi bilmesine, ihtiyacları yakından tanıyıp problemleri kolay ve isabetli cozmesine yardımcı olmuştur
İmamı Azam EbU Hanife (rh) ictihatlarında daima insanların ihtiyaclarını, dinin inanc ve ameldeki maksadını, temel kriterleri dikkate alarak hareket etmiştir Mezhebin en onemli ozelliği, ayet ve hadislerin hukmu ile aklın yorumu arasında makul bir dengenin oluşudur Dort ana şeri delilin yanında orf ve adet gibi feri delilleri, kamu yararını daima goz onunde bulundurmuş, kişi hak ve hurriyetlerinin korunmasını dustur (ilke) edinmiştir
Kaynaklarda, İmamı Azamın (rh) dort bine yakın talebesinin olduğu ifade edilir Bunlardan kırk tanesi ictihad yapabilecek seviyeye gelmiştir İmam EbU Yusuf ve İmam Muhammed (İmameyn) rahımehumallah en meşhur iki talebesidir EbU Hanife (rh), Ehli Irak fıkhının temsilcisidir Mezhep ekseriyetle Turkiye, Balkanlar, Turkistan, Hindistan, Pakistanda yaygındır
2 Maliki mezhebi
Mezhebin kurucusu İmam Maliktir (rh) Hicri 93 (M 711) yılında Medinede doğmuş, 179 (M 795) yılında yine Medinede vefat etmiştir Mezhebin en onemli ozelliği, İmam Malikin, o gunun ilim merkezi durumunda olan Medine halkının uygulamasına buyuk ehemmiyet vermesidir Ona gore, Medinelilerin ameli, mutevatir sunnet (en kuvvetli sunnet) hukmundedir Mezheb genellikle Mısır ve Kuzey Afrikada yaygındır İmam Malik, ehli hadis veya ehli Hicaz fıkhının temsilcisidir
3 Şafii mezhebi
Mezhebin kurucusu İmam Şafiidir Hicri 150 tarihinde (M 767) Filistinin Gazze şehrinde doğmuş, 204te (M 819) de Mısırda vefat etmiştir (rh) İmam Malikten Hicaz fıkhını, EbU Hanifenin talebesi olan İmam Muhammedden de Irak fıkhını oğrendi Mezhebinin en onemli ozelliği, adeta Hanefi ile Maliki fıkhının terkibisentezi (birleşimi) niteliğinde olmasıdır Şafii mezhebi genellikle Mısır, Suriye, Irak, Horasanda yaygındır Ayrıca Turkiyenin Doğu ve Guney Doğu bolgelerinde de epeyce mensubu bulunmaktadır
4 Hanbeli mezhebi
Mezhebin kurucusu İmam Ahmed b Hanbeldir (rh) Hicri 164te (M 780) Bağdatda doğmuş, 204te (855) de yine Bağdatta vefat etmiştir İmam Ahmed b Hanbel ibadet ve muamelat konularında iki ayrı usUl benimsedi İbadetle ilgili hususlarda ayet ve hadislere cok sıkı sarılmakla birlikte, muamelat(3) konularında (gunluk hayatın icapları) bir şeyin haram olduğuna dair ayet ve hadislerde acık bir delil yoksa, onun mubah olduğuna hukmederek daha serbest bir anlayış geliştirdi Mezheb genellikle Hicaz, Filistin, Mısır gibi ulkelerde yaygındır
Bu dort hak mezhepten başka daha otuza yakın amelde hak mezhebin olduğu bilinmektedir Ancak bunların bağlıları kalmadığı icin kitaplarda sadece isimleri vardır
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.