Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

islamiyette evlat edinme-dinimizde evlat edinmek

islamiyette evlat edinme-dinimizde evlat edinmek
0
146

ahmet0135

FD Üye
Katılım
Nis 13, 2018
Mesajlar
3,764
Etkileşim
87
Puan
48
F-D Coin
0
Dinimizde evlat edinmenin hukmu nedir, Evlat edinme şartları
islamiyette evlat edinme
dinimizde evlat edinmek
islama gore evlat edinme

İslam'da cocuk, prensip olarak kadının evli bulunduğu erkeğe nisbet edilir Doğuran kadın, annesi; nikahlı koca da babası olur Bu yuzden, evlatlık anlamına gelen Arapca da'ytabiri, nesebi başkasına ait olan cocuğu bir başkasına nisbet etmek anlamına gelir

İslam'dan once Araplar arasında evlat edinme anlayışı vardı Bizzat Allah Resulu de Zeyd'i evlat edinmişti Bu, şoyle olmuştu: Zeyd bin Harise cocukken Esir edilmiş, onu Hakim b Hizam, teyzesi Hatice icin satın almıştı Hz Hatice Allah Resulu ile evlenince, onu kendisine hediye etmişti Daha sonra babası ve amcası Zeyd'i isteyince Resulullah (sas) onu muhayyer bıraktı O da Peygamberimizi tercih etti Bunun uzerine Hz Peygamber Zeyd'i azat edip, evlatlık edindi Onu Muhammed'in oğlu Zeyddiye cağırırlardı Daha sonra evlatlığı kaldıran ayetler geldi:

''Allah evlatlıklarınızı oz oğullarınız gibi tanımadı Bunlar sizin dillerinize doladığınız boş sozlerdir Allah gerceği soylemektedir; doğru yola O eriştirir(elAhzab, 334)

''Evlatlıkları babalarına nisbet edin; bu, Allah katında en doğru olandır Eğer babalarının kim olduğunu bilmiyorsanız bu takdirde onları din kardeşi ve dostlarınız olarak kabul edin İcinizden kasd ederek yaptıklarınız bir yana, yanılmalarınızda size bir sorumluluk yoktur; Allah bağışlar ve merhamet eder (elAhzab, 335)

Abdullah b Omer şoyle der: Biz bu ayetler inmeden once Zeyd b Harise'yi, Zeyd b Muhammed Muhammed'in oğlu Zeyddiye cağırırdık

Cahiliye devrinde evlatlık; nesep, evlenme, boşanma, miras, sihri hısımlık gibi konularda oz cocuk gibi hukumler doğururdu Evlatlığın dul kalan eşi ile de evlenilmezdi Cunku o, evlat edinen erkeğin gelini sayılırdı İşte Hz Peygamber'in evlatlığı Zeyd b Harise de Zeynep binti Cahş ile evlendi, fakat mutlu olamadılar Cunku gercekte Zeynep ve ailesi bu evliliği arzu etmemiş, ancak Allah RasUlu dunurculuk yapınca, şu ayete gore muvafakatlarını bildirmişlerdi

Allah ve Peygamberi bir iş hakkında hukum verdiği zaman,gerek mumin olan bir erkek ve gerekse mumin olan bir kadın icin, ona aykırı olacak şekilde diledikleri gibi davranmaya hakları yoktur Kim Allah'a ve Resulune isyan ederse, şuphesiz o, apacık bir sapıklıkla yolunu şaşırmıştır(elAhzab, 3336)

Hz Peygamber'in sabır tavsiyelerine rağmen, sonunda Zeyd, Zeyneb'i boşadı Zeynep iddetini tamamladıktan sonra da, evlatlık hukuku lağvedildiği icin Hz Peygamber (sas) ile evlendi Ayette şoyle buyurulur:

Sonunda mademki Zeyd eşiyle ilgisini kesti; biz onu, seninle evlendirdik ki, evlatlıkları eşleriyle ilgilerini kestiklerinde onlarla evlenmek konusunda mu'minlere bir sorumluluk olmadığı bilinsin(elAhzab, 3338)

Buhari'nin naklettiğine gore Zeynep, Hz Peygamber (sas) ile evlendikten sonra, onun diğer ailelerine karşı ovunur ve şoyle derdi: RasUlullah sizi ailelerinizden isteyip nikahladı Beni ise yedi kat semalardan Allah (cc) o'na nikahladı(SabUni, Tefsiru Ayati'lAhkam, II, 322)

İslam, gelinlerle evlenme yasağını oz cocukların eşlerine inhisar ettirdi Ayette, Kendi sulbunuzden gelmiş oğullarınızın karısı size haram kılındı(enNisa, 423) buyurulur

Bu duruma gore, başkasının cocuğunu evlat edinmekle oz cocuk gibi hak ve gorevler meydana gelmez Evlat edinenin nafaka ve eğitim masrafları yukumluluğu olmaz Aralarında bir hısımlık doğmadığı icin evlenme engeli de meydana gelmez Miras cereyan etmez Ancak nesebi bilinmeyen bir cocuğu, bir kimse bu benim oğlum veya kızımdırdiye ikrarda bulunsa, bu cocuk onu tasdik etsin veya etmesin, nesebi ondan sabit olur ve aralarında miras cereyan eder Diğer yandan evlatlıkla, sut hısımlığı birbirinden farklıdır Sut hısımlığı, bir kadının kendine ait olmayan sut emme yaşındaki bir cocuğu emzirmesiyle meydana gelir ve oz cocuk gibi evlenme engelleri doğar Buluntu cocuk da, oz cocuk gibi sayılmaz (Elmalılı, Hak Dini Kur'an Dili, V, 38693900; Mehmed Zihni, Nimetı İslam, İstanbul 1316 H, 3 Kısım, 271, 273)

Ancak yukarıdaki hukumler yetim, oksuz, fakir, kimsesiz cocuklarla ilgilenmeme anlamına gelmez Bu gibi cocuklar aileler nezdinde veya cocuk yuvalarında himaye edilir; bakılır, eğitilir, sanat ve meslek sahibi kılınır, evlendirilir Musluman, bu ceşit amellerden buyuk ecir kazanır Sadece, cocuğu kendi nesep hısımı yapamaz, buluğ cağından sonraki goruşmeler İslami olculer icinde olur Hibe yoluyla dilediği kadar, vasiyet yoluyla ise malının ucte birini himaye ettiği kişiye bırakabilir

alıntı
 
858,498Konular
982,055Mesajlar
30,042Kullanıcılar
SarrafffSon üye
Üst Alt