iltasyazilim
FD Üye
Dinimizde evlat edinmenin hükmü nedir, Evlat edinme şartları
islamiyette evlat edinme
dinimizde evlat elde etmek
islama göre evlat edinme
İslâm'da çocuk, ilke olarak kadının evli bulunduğu erkeğe nisbet edilir Doğuran kadın, annesi; nikâhlı koca da babası olur Bu yüzden, evlâtlık anlamına gelen Arapça da'ytâbiri, nesebi başkasına ait olan çocuğu bir başkasına nisbet etmek anlamına kazanç
İslâm'dan önce Araplar aralarında evlât edinme anlayışı vardı Bana Kalırsa Allah Resulu de Zeyd'i evlât edinmişti Bu, şöyle olmuştu: Zeyd bin Hârise çocukken Tutsak edilmiş, onu Etken b Hizâm, teyzesi Hatice için satın almıştı Hz Hatice Allah Resulu ile evlenince, onu kendisine hediye etmişti sonradan babası ve amcası Zeyd'i isteyince Resulullah (sas) onu muhayyer bıraktı O da Peygamberimizi tercih etti Bunun üstüne Hz Peygamber Zeyd'i azât edip, evlâtlık edindi Onu Muhammed'in oğlu Zeyddiye çağırırlardı sonra evlâtlığı kaldıran âyetler geldi:
''Allah evlâtlıklarınızı öz oğullarınız gibi tanımadı Bunlar sizin dillerinize doladığınız abes sözlerdir Allah gerçeği söylemektedir; doğru yola O eriştirir(elAhzâb, 334)
''Evlâtlıkları babalarına nisbet edin; bu, Allah katında en doğru olandır Eğer babalarının kim olduğunu bilmiyorsanız bu takdirde onları din kardeşi ve dostlarınız olarak kabul edin İçinizden kasd ederek yaptıklarınız bir yanlamasına, yanılmalarınızda size bir sorumluluk yoktur; Allah bağışlar ve merhamet eder (elAhzâb, 335)
Abdullah b Ömer şöyle der: Biz bu ayetler inmeden önce Zeyd b Hârise'yi, Zeyd b Muhammed Muhammed'in oğlu Zeyddiye çağırırdık
Câhiliye devrinde evlâtlık; nesep, evlenme, boşanma, servet, sihrî hısımlık gibi konularda öz çocuk gibi hükümler doğururdu Evlâtlığın dul kalan eşi ile de evlenilmezdi Çünkü o, evlât edinen erkeğin gelini sayılırdı İşte Hz Peygamber'in evlâtlığı Zeyd b Hârise de Zeynep binti Cahş ile evlendi, fakat mutlu olamadılar Çünkü gerçekte Zeynep ve ailesi bu evliliği arzu etmemiş, fakat Allah Rasûlü dünürcülük yapınca, şu âyete tarafından muvâfakatlarını bildirmişlerdi
Allah ve Peygamberi bir iş hakkında hüküm verdiği vakit,lüzum mümin olan bir erkek ve gerekse mümin olan bir bayan için, ona tutarsız olacak şekilde diledikleri gibi davranmaya hakları yoktur Kim Allah'a ve Resulune ayaklanma ederse, şüphesiz o, anlaşılır biçimde bir sapıklıkla yolunu şaşırmıştır(elAhzâb, 3336)
Hz Peygamber'in katlanma tavsiyelerine rağmen, sonunda Zeyd, Zeyneb'i boşadı Zeynep iddetini tamamladıktan daha sonra da, evlâtlık hukuku lağvedildiği için Hz Peygamber (sas) ile evlendi Ayette şöyle buyurulur:
Sonunda mademki Zeyd eşiyle ilgisini kesti; biz onu, seninle evlendirdik ama, evlâtlıkları eşleriyle ilgilerini kestiklerinde onlarla evlenmek konusunda mü'minlere bir yükümlülük olmadığı bilinsin(elAhzâb, 3338)
Buhâri'nin naklettiğine göre Zeynep, Hz Peygamber (sas) ile evlendikten daha sonra, onun diğer ailelerine aleyhinde övünür ve şöyle derdi: Rasûlullah sizi ailelerinizden isteyip nikâhladı Beni ise yedi kat semalardan Allah (cc) o'na nikâhladı(Sâbûnî, Tefsîru Ayâti'lAhkâm, II, 322)
İslâm, gelinlerle evlenme yasağını öz çocukların eşlerine inhisar ettirdi Ayette, Kendi sulbünüzden gelmiş oğullarınızın karısı size haram kılındı(enNisâ, 423) buyurulur
Bu duruma kadar, başkasının çocuğunu evlât edinmekle öz çocuk gibi hak ve görevler meydana gelmez Evlât edinenin nafaka ve eğitim masrafları yükümlülüğü olmaz Aralarında bir hısımlık doğmadığı için evlenme engeli de meydana gelmez Miras akım etmez Ama nesebi bilinmeyen bir çocuğu, bir kimse bu benim oğlum ya da kızımdırdiye ikrarda bulunsa, bu çocuk onu tasdik etsin veya etmesin, nesebi ondan sabit olur ve arasında miras akım eder Öteki yandan evlâtlıkla, süt hısımlığı birbirinden farklıdır Süt hısımlığı, bir kadının kendine ait olmayan süt emme yaşındaki bir çocuğu emzirmesiyle meydana gelir ve öz çocuk gibi evlenme engelleri doğar Buluntu çocuk da, öz çocuk gibi sayılmaz (Elmalılı, Yargı Dini Kur'an Dili, V, 38693900; Mehmed Zihni, Nimetı İslâm, İstanbul 1316 H, 3 Kısım, 271, 273)
Ancak yukarıdaki hükümler yetim, yetim, yoksul, yetim çocuklarla ilgilenmeme anlamına gelmez Bu gibi çocuklar aileler nezdinde ya da çocuk yuvalarında himâye edilir; bakılır, eğitilir, sanat ve meslek sahibi kılınır, evlendirilir Müslüman, bu değişiklik amellerden büyük ecir kazanır Sadece, çocuğu kendi nesep hısımı yapamaz, büluğ çağından sonraki görüşmeler İslamî ölçüler içinde olur Hîbe aracılığıyla dilediği değin, vasiyet aracılığıyla ise malının üçte birini himâye ettiği kişiye bırakabilir
alıntı *
islamiyette evlat edinme
dinimizde evlat elde etmek
islama göre evlat edinme
İslâm'da çocuk, ilke olarak kadının evli bulunduğu erkeğe nisbet edilir Doğuran kadın, annesi; nikâhlı koca da babası olur Bu yüzden, evlâtlık anlamına gelen Arapça da'ytâbiri, nesebi başkasına ait olan çocuğu bir başkasına nisbet etmek anlamına kazanç
İslâm'dan önce Araplar aralarında evlât edinme anlayışı vardı Bana Kalırsa Allah Resulu de Zeyd'i evlât edinmişti Bu, şöyle olmuştu: Zeyd bin Hârise çocukken Tutsak edilmiş, onu Etken b Hizâm, teyzesi Hatice için satın almıştı Hz Hatice Allah Resulu ile evlenince, onu kendisine hediye etmişti sonradan babası ve amcası Zeyd'i isteyince Resulullah (sas) onu muhayyer bıraktı O da Peygamberimizi tercih etti Bunun üstüne Hz Peygamber Zeyd'i azât edip, evlâtlık edindi Onu Muhammed'in oğlu Zeyddiye çağırırlardı sonra evlâtlığı kaldıran âyetler geldi:
''Allah evlâtlıklarınızı öz oğullarınız gibi tanımadı Bunlar sizin dillerinize doladığınız abes sözlerdir Allah gerçeği söylemektedir; doğru yola O eriştirir(elAhzâb, 334)
''Evlâtlıkları babalarına nisbet edin; bu, Allah katında en doğru olandır Eğer babalarının kim olduğunu bilmiyorsanız bu takdirde onları din kardeşi ve dostlarınız olarak kabul edin İçinizden kasd ederek yaptıklarınız bir yanlamasına, yanılmalarınızda size bir sorumluluk yoktur; Allah bağışlar ve merhamet eder (elAhzâb, 335)
Abdullah b Ömer şöyle der: Biz bu ayetler inmeden önce Zeyd b Hârise'yi, Zeyd b Muhammed Muhammed'in oğlu Zeyddiye çağırırdık
Câhiliye devrinde evlâtlık; nesep, evlenme, boşanma, servet, sihrî hısımlık gibi konularda öz çocuk gibi hükümler doğururdu Evlâtlığın dul kalan eşi ile de evlenilmezdi Çünkü o, evlât edinen erkeğin gelini sayılırdı İşte Hz Peygamber'in evlâtlığı Zeyd b Hârise de Zeynep binti Cahş ile evlendi, fakat mutlu olamadılar Çünkü gerçekte Zeynep ve ailesi bu evliliği arzu etmemiş, fakat Allah Rasûlü dünürcülük yapınca, şu âyete tarafından muvâfakatlarını bildirmişlerdi
Allah ve Peygamberi bir iş hakkında hüküm verdiği vakit,lüzum mümin olan bir erkek ve gerekse mümin olan bir bayan için, ona tutarsız olacak şekilde diledikleri gibi davranmaya hakları yoktur Kim Allah'a ve Resulune ayaklanma ederse, şüphesiz o, anlaşılır biçimde bir sapıklıkla yolunu şaşırmıştır(elAhzâb, 3336)
Hz Peygamber'in katlanma tavsiyelerine rağmen, sonunda Zeyd, Zeyneb'i boşadı Zeynep iddetini tamamladıktan daha sonra da, evlâtlık hukuku lağvedildiği için Hz Peygamber (sas) ile evlendi Ayette şöyle buyurulur:
Sonunda mademki Zeyd eşiyle ilgisini kesti; biz onu, seninle evlendirdik ama, evlâtlıkları eşleriyle ilgilerini kestiklerinde onlarla evlenmek konusunda mü'minlere bir yükümlülük olmadığı bilinsin(elAhzâb, 3338)
Buhâri'nin naklettiğine göre Zeynep, Hz Peygamber (sas) ile evlendikten daha sonra, onun diğer ailelerine aleyhinde övünür ve şöyle derdi: Rasûlullah sizi ailelerinizden isteyip nikâhladı Beni ise yedi kat semalardan Allah (cc) o'na nikâhladı(Sâbûnî, Tefsîru Ayâti'lAhkâm, II, 322)
İslâm, gelinlerle evlenme yasağını öz çocukların eşlerine inhisar ettirdi Ayette, Kendi sulbünüzden gelmiş oğullarınızın karısı size haram kılındı(enNisâ, 423) buyurulur
Bu duruma kadar, başkasının çocuğunu evlât edinmekle öz çocuk gibi hak ve görevler meydana gelmez Evlât edinenin nafaka ve eğitim masrafları yükümlülüğü olmaz Aralarında bir hısımlık doğmadığı için evlenme engeli de meydana gelmez Miras akım etmez Ama nesebi bilinmeyen bir çocuğu, bir kimse bu benim oğlum ya da kızımdırdiye ikrarda bulunsa, bu çocuk onu tasdik etsin veya etmesin, nesebi ondan sabit olur ve arasında miras akım eder Öteki yandan evlâtlıkla, süt hısımlığı birbirinden farklıdır Süt hısımlığı, bir kadının kendine ait olmayan süt emme yaşındaki bir çocuğu emzirmesiyle meydana gelir ve öz çocuk gibi evlenme engelleri doğar Buluntu çocuk da, öz çocuk gibi sayılmaz (Elmalılı, Yargı Dini Kur'an Dili, V, 38693900; Mehmed Zihni, Nimetı İslâm, İstanbul 1316 H, 3 Kısım, 271, 273)
Ancak yukarıdaki hükümler yetim, yetim, yoksul, yetim çocuklarla ilgilenmeme anlamına gelmez Bu gibi çocuklar aileler nezdinde ya da çocuk yuvalarında himâye edilir; bakılır, eğitilir, sanat ve meslek sahibi kılınır, evlendirilir Müslüman, bu değişiklik amellerden büyük ecir kazanır Sadece, çocuğu kendi nesep hısımı yapamaz, büluğ çağından sonraki görüşmeler İslamî ölçüler içinde olur Hîbe aracılığıyla dilediği değin, vasiyet aracılığıyla ise malının üçte birini himâye ettiği kişiye bırakabilir
alıntı *