nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
İslamiyette Izaç Nasıl Olmalı
İslamiyette Evlilik Kuralları Nelerdir
İslamda izaç maksadı, herşeyden önce Allahı ikna etmek ve karıkoca olarak birlikte ibadet etmek, birer müslüman olarak Allaha karşısında olan vazifeleri yerine getirmektir Bu temel yaklaşma, olasılıkla müslüman olmayan veya müslüman olarak daha eksik inançlı çiftlerin evlilikleri arasındaki en büyük farktır Daha çağdaş bir yaşam tarzını benimsemiş çiftlerde bireysellik ve kişi olarak evlenmeye yönelik motivasyon (mesela aşk, hayat arkadaşı bulmak, çocuk sahibi edinmek, hatta bazen geleceği garantiye almak veya sosyal sınıf sıçramak) ön planda dururken islami şartlara tarafından evlenen çiftlerde, birlik ve aile olarak Allaha ibadet etmek ön planda gelmektedir
İslam Dini, her sahada olduğu gibi izaç konusunda da ince eleyip sık dokumaktadır Çünkü aile, İslam toplumunun can damarı, sarsılmaz temeli ve köşe taşı konumundadır Aile yapısı ne kadar sağlam olursa, toplum o denli sağlam ve dinç olur Ailenin temel taşları, dikili direkleri ise anne ve babadır
Sağlam ve dinç, huzurlu ve mutlu, kalıcı ve aralıksız, sürekli ve dengelenmiş bir toplum hedefleyen İslam, bu toplumu oluşturan ailelerin kuruluşunda izlenecek yolu, fazla açık bir biçimde ortaya koymuştur
Evliliğin olmasına mani edinmek çağırmak, evliliğe teşebbüsü önleyen, düğün üretilmiş olsa bile nikahı gayri meşru kılan koşul ve ilişkilerdir Bu durumda baba ile kızı, erkek kardeş ile kız kardeş arasındaki yakınlık (akrabalık) ilişkisi bir evlenme maniidir
İslam'da evlenmeye mani bütün haller ve ilişkiler ayet ve hadislerle açıklama edilmiştir Bu konuda Kur'anı Kerim, ''İman edinceye kadar müşrik (Allah'a müşterek koşan) kadınlarla evlenmeyin İman etmiş bir cariye, müşrik bir kadından bu bayan hoşunuza gitse bile şüphesiz daha iyidir İman etmedikçe müşrik erkeklere de kızlarınızı nikahlamayın İman etmiş bir köle, hoşunuza gitse bile bir müşrikten şüphesiz daha iyidir'' (Bakara 221) demektedir
Akraba evliliği nasihat edilmemiştir
Evlenme manilerinin sınırı değişiklik arz etse bile bütün hukuk ve dinlerde bu yasakların dinî, sıhhî, ahlakî ve içtimaî sebepleri vardır Bunlardan yakın akraba arasındaki evliliklerin sıhhî sakıncalar doğurduğu, ailede mevcut ırsî hastalıkların güçlenmesine ve nesillere intikaline sebebiyet verdiği tesbit edilmiştir İslam, amca kızı, dayı oğlu gibi akrabalarla evlenmeyi yasaklamasa bile öğüt de etmemiştir
Tersine hısım olmayanların birbiri ile evlenmelerini önermiştir Buna tarafından Müslümanlar ilk olarak hısım olmayan, yoksa da fazla uzak hısım olanlarla evlenme yolunu tutucak, ola ki içtimaî bir zaruret varsa, haram sınırına varmamak şartıyla, hısımlarıyla evlenebilecektir
İslamda evlilik konusu da çoğu öbür kurala bağlanmıştır
Dini inançtan bağımsız olarak evlenmeyi seçen çiftlerde, eşinin üstünde hak talep etmek gibi yaklaşımlar inkar edilmesine karşılık, islami şartlara göre evlenen çiftler arasında karının koca üzerinde, kocanın da karı üzerindeki hakları İslami evlilik içerisinde manâlı bir konu teşkil etmektedir Örneğin Batı değerlerine tarafından yaşamış, ekonomik özgürlüğe sahip bir kadının evlenirken fiziksel anlamda hiç bir beklentisi olmazken İslamda evlilik, kadına mehir isteme ve alma hakkı tanır çoğunlukla İslamda hayatımızın az daha her alanı için belli kurallar geçerli olduğu gibi, İslamda evlilik konusu da çoğu ayrı kurala bağlanmıştır Bu kurallar, izaç öncesi tanışma, ailelerin rızasını alma, karşı tarafı eş olarak kabul etmeden, izaç sonrası bayan ve erkek arasındaki en mahrem konu olan cinselliğe değin uzanmaktadır ve bireysel istek ve isteklere pozitif bölge bırakmamaktadır
Bundan nedeniyle dini inançtan bağımsız olarak yapılan evliliklere nazaran, islamda evlilik içerisinde bayan ve erkeğin rolleri ve davranış kuralları epeyce nettir Bu çerçevede başlıca kadına daha ağır bir rol düştüğünü; alttan almak, toleranslı muamele etmek, şikayetçi ya da talepkar olmamak gibi davranışlar kadından beklenildiğini söylemek mümkündür
Aralıksız evlenme manileri
Sürekli evlenme manileri ömür boyu süren bir yasaktır
1 Kan hısımlığı: Anne, anneanne, baba, büyükbaba, oğul, kız ve bunların çocukları, kardeşler, yeğenlerle evlenilemez Kız, dayısı ve amcası ile evlenemez Ama amca oğlu, dayı oğlu ya da torunu için mani yoktur Birey, karısının anası ile ve bunun belli başlı ve nineleri ile evlenemez Hanım da kocanın babası, dedesi ile evlenemez
2 Evlenme sebebiyle akrabalık: Birey, çocuğunun ya da torununun eşleriyle evlenemez Kişi, karısının anası ve onun esas ve nineleriyle evlenemez Yeniden hanım da, kocanın babası, dedesi ile evlenemez Bir kız ile nikahlanıp zifafa girmeden boşanan kimse onun anası ile evlenemez Bir hanımla evlenip zifafa giren kişi onun çocukları, torunları ile evlenemez
3 Emzirmeden doğan hısımlık: Doğumdan haram olanlar sütten de haram olurlar Buna tarafından yukarıda sayılan akraba ilişkileri süt emenler için de geçerlidir Fukahanın çoğuna göre evlenmeyi haram kılan ve mani teşkil eden emme, çocuğun birincil iki yaşı içinde meydana gelecektir
Geçici maniler
1 Din farkı: Müslüman kadının, Müslüman olmayan erkekle, Müslüman erkeğin de Müslüman olmayan ehli kitab olmayan kadınla evlenmesi haram kılınmıştır
2 Hanımın nikahlı olması: Bayan, gerçekte evlilik hayatı yaşadığı ya da yaşamadığı birisi ile evli (nikahlı) ise, boşanmadıkça, yoksa kocası ölüm etmedikçe bir başkasıyla evlenemez
Resmisi olmadan dini nikaha hayır
Dinî nikâh resmî nikâhtan sonradan olmalıdır Nişanlı çiftlerin nikâhlanması, evliliğin vuku bulmaması durumunda kız tarafından ciddi sorunlara yol açmaktadır
Dünyanın değişik ülke ve bambaşka iklimlerinde, bizde de olduğu gibi, evlenecek kızla erkek aralarında, kısa ya da uzun süren bir hazırlık dönemi geçirilmekte ve arkasından da düğünle izaç hayatına adım atılmaktadır Bizim toplumumuzda bu hazırlık dönemi laf kesme ile başlamakta, bunu nişanlanma izlemekte, izaç sonra gelmektedir *
İslamiyette Evlilik Kuralları Nelerdir
İslamda izaç maksadı, herşeyden önce Allahı ikna etmek ve karıkoca olarak birlikte ibadet etmek, birer müslüman olarak Allaha karşısında olan vazifeleri yerine getirmektir Bu temel yaklaşma, olasılıkla müslüman olmayan veya müslüman olarak daha eksik inançlı çiftlerin evlilikleri arasındaki en büyük farktır Daha çağdaş bir yaşam tarzını benimsemiş çiftlerde bireysellik ve kişi olarak evlenmeye yönelik motivasyon (mesela aşk, hayat arkadaşı bulmak, çocuk sahibi edinmek, hatta bazen geleceği garantiye almak veya sosyal sınıf sıçramak) ön planda dururken islami şartlara tarafından evlenen çiftlerde, birlik ve aile olarak Allaha ibadet etmek ön planda gelmektedir
İslam Dini, her sahada olduğu gibi izaç konusunda da ince eleyip sık dokumaktadır Çünkü aile, İslam toplumunun can damarı, sarsılmaz temeli ve köşe taşı konumundadır Aile yapısı ne kadar sağlam olursa, toplum o denli sağlam ve dinç olur Ailenin temel taşları, dikili direkleri ise anne ve babadır
Sağlam ve dinç, huzurlu ve mutlu, kalıcı ve aralıksız, sürekli ve dengelenmiş bir toplum hedefleyen İslam, bu toplumu oluşturan ailelerin kuruluşunda izlenecek yolu, fazla açık bir biçimde ortaya koymuştur
Evliliğin olmasına mani edinmek çağırmak, evliliğe teşebbüsü önleyen, düğün üretilmiş olsa bile nikahı gayri meşru kılan koşul ve ilişkilerdir Bu durumda baba ile kızı, erkek kardeş ile kız kardeş arasındaki yakınlık (akrabalık) ilişkisi bir evlenme maniidir
İslam'da evlenmeye mani bütün haller ve ilişkiler ayet ve hadislerle açıklama edilmiştir Bu konuda Kur'anı Kerim, ''İman edinceye kadar müşrik (Allah'a müşterek koşan) kadınlarla evlenmeyin İman etmiş bir cariye, müşrik bir kadından bu bayan hoşunuza gitse bile şüphesiz daha iyidir İman etmedikçe müşrik erkeklere de kızlarınızı nikahlamayın İman etmiş bir köle, hoşunuza gitse bile bir müşrikten şüphesiz daha iyidir'' (Bakara 221) demektedir
Akraba evliliği nasihat edilmemiştir
Evlenme manilerinin sınırı değişiklik arz etse bile bütün hukuk ve dinlerde bu yasakların dinî, sıhhî, ahlakî ve içtimaî sebepleri vardır Bunlardan yakın akraba arasındaki evliliklerin sıhhî sakıncalar doğurduğu, ailede mevcut ırsî hastalıkların güçlenmesine ve nesillere intikaline sebebiyet verdiği tesbit edilmiştir İslam, amca kızı, dayı oğlu gibi akrabalarla evlenmeyi yasaklamasa bile öğüt de etmemiştir
Tersine hısım olmayanların birbiri ile evlenmelerini önermiştir Buna tarafından Müslümanlar ilk olarak hısım olmayan, yoksa da fazla uzak hısım olanlarla evlenme yolunu tutucak, ola ki içtimaî bir zaruret varsa, haram sınırına varmamak şartıyla, hısımlarıyla evlenebilecektir
İslamda evlilik konusu da çoğu öbür kurala bağlanmıştır
Dini inançtan bağımsız olarak evlenmeyi seçen çiftlerde, eşinin üstünde hak talep etmek gibi yaklaşımlar inkar edilmesine karşılık, islami şartlara göre evlenen çiftler arasında karının koca üzerinde, kocanın da karı üzerindeki hakları İslami evlilik içerisinde manâlı bir konu teşkil etmektedir Örneğin Batı değerlerine tarafından yaşamış, ekonomik özgürlüğe sahip bir kadının evlenirken fiziksel anlamda hiç bir beklentisi olmazken İslamda evlilik, kadına mehir isteme ve alma hakkı tanır çoğunlukla İslamda hayatımızın az daha her alanı için belli kurallar geçerli olduğu gibi, İslamda evlilik konusu da çoğu ayrı kurala bağlanmıştır Bu kurallar, izaç öncesi tanışma, ailelerin rızasını alma, karşı tarafı eş olarak kabul etmeden, izaç sonrası bayan ve erkek arasındaki en mahrem konu olan cinselliğe değin uzanmaktadır ve bireysel istek ve isteklere pozitif bölge bırakmamaktadır
Bundan nedeniyle dini inançtan bağımsız olarak yapılan evliliklere nazaran, islamda evlilik içerisinde bayan ve erkeğin rolleri ve davranış kuralları epeyce nettir Bu çerçevede başlıca kadına daha ağır bir rol düştüğünü; alttan almak, toleranslı muamele etmek, şikayetçi ya da talepkar olmamak gibi davranışlar kadından beklenildiğini söylemek mümkündür
Aralıksız evlenme manileri
Sürekli evlenme manileri ömür boyu süren bir yasaktır
1 Kan hısımlığı: Anne, anneanne, baba, büyükbaba, oğul, kız ve bunların çocukları, kardeşler, yeğenlerle evlenilemez Kız, dayısı ve amcası ile evlenemez Ama amca oğlu, dayı oğlu ya da torunu için mani yoktur Birey, karısının anası ile ve bunun belli başlı ve nineleri ile evlenemez Hanım da kocanın babası, dedesi ile evlenemez
2 Evlenme sebebiyle akrabalık: Birey, çocuğunun ya da torununun eşleriyle evlenemez Kişi, karısının anası ve onun esas ve nineleriyle evlenemez Yeniden hanım da, kocanın babası, dedesi ile evlenemez Bir kız ile nikahlanıp zifafa girmeden boşanan kimse onun anası ile evlenemez Bir hanımla evlenip zifafa giren kişi onun çocukları, torunları ile evlenemez
3 Emzirmeden doğan hısımlık: Doğumdan haram olanlar sütten de haram olurlar Buna tarafından yukarıda sayılan akraba ilişkileri süt emenler için de geçerlidir Fukahanın çoğuna göre evlenmeyi haram kılan ve mani teşkil eden emme, çocuğun birincil iki yaşı içinde meydana gelecektir
Geçici maniler
1 Din farkı: Müslüman kadının, Müslüman olmayan erkekle, Müslüman erkeğin de Müslüman olmayan ehli kitab olmayan kadınla evlenmesi haram kılınmıştır
2 Hanımın nikahlı olması: Bayan, gerçekte evlilik hayatı yaşadığı ya da yaşamadığı birisi ile evli (nikahlı) ise, boşanmadıkça, yoksa kocası ölüm etmedikçe bir başkasıyla evlenemez
Resmisi olmadan dini nikaha hayır
Dinî nikâh resmî nikâhtan sonradan olmalıdır Nişanlı çiftlerin nikâhlanması, evliliğin vuku bulmaması durumunda kız tarafından ciddi sorunlara yol açmaktadır
Dünyanın değişik ülke ve bambaşka iklimlerinde, bizde de olduğu gibi, evlenecek kızla erkek aralarında, kısa ya da uzun süren bir hazırlık dönemi geçirilmekte ve arkasından da düğünle izaç hayatına adım atılmaktadır Bizim toplumumuzda bu hazırlık dönemi laf kesme ile başlamakta, bunu nişanlanma izlemekte, izaç sonra gelmektedir *