İslamiyette Kurşun Dokmek Gunahmı
İslamda Kurşun Dokmek
Kurşun dokmek herşeyden evvel bid'attir Bid'at, RasUlullah (sas)den sonra ortaya konan, ister iyi, ister kotu, ibadet veya adetle ilgili butun davranış fiil ve eşyadır Bir cok ayet ve hadiste, dini tahripten korumak icin bid'at yerilmiştir: İşte duz olarak benim yolum budur, onu takip ediniz; (başka) yollara sapmayınız ki (o yollar) sizi Allah yolundan ayırır İşte size Allah bunu tavsiye ve emreder ki, cekinesiniz(elEnam, 6153; İbrahim eşŞatibi, eli'tisam, I, 37)
Buyuk mufessir İbn Atiyye, bu ayetin tefsirinde der ki; Burada sapılması yasak edilen yollar icine, yahudilik, hristiyanlık, mecusilik ve diğer dinlerle butun bid'at sahipleri ve şaz (cumhura muhalif) goruşluler girmektedir Bunların hepsi, ayağın kaymasına ve itikadın bozulmasına sebep olan yollardır(eşŞevkani, Fethu'lKadir, (tefsir) II, 169)
Bir başka ayette şoyle buyurmaktadır: Yoksa Allah'ın izin vermediği bir dini onlara sunan ortaklar mı var?(eşŞUra, 4221)
Bu ayeti kerimede Allah, dini ve dini hukumleri ancak kendi vazedeceğini, başkasının, hak dine bir şey katmaya hakkı olmadığını ifade buyuruyor
Allah'ın ResUlu (sas), bir hutbesinin sonunda şu sozleri soylemişlerdir: Sozun en hayırlısı Allah'ın kitabıdır; yolun en hayırlısı Muhammed'in yoludur İşlerin kotusu sonradan cıkanlardır (yani bid'atlardır) Her bid'at sapıklıktır(Muslim, Mişkat I, 51)
Bir başka hadis de şoyledir: Size Allah'tan korkmayı (takvayı), Habeşli bir kole de olsa Allah yolunda yuruduğu muddetce başkanınıza itaat edip sozunu dinlemeyi tavsiye ederim Cunku icinizden benden sonra yaşayanlar cok ihtilaf (anlaşmazlık) gorecekler Size benim sunnetim, ergin ve doğru yolda halifelerimin sunneti gereklidir Bunlara sımsıkı sarılınız ve hic bırakmayınız Sonradan cıkan işlerden (bid'atlardan) kacının dinde her sonradan ortaya cıkan bid'attir Her bid'at sapıklıktır(Ahmed; Ebu Davud, Tirmizi; Mişkat, I , 58)
Bid'atlarla ilgili ayet ve hadislerde tehdit, gunahtan ve azaptan sakındırma gibi ifadeler gecmektedir Butun bu ifadeler, bid'atin haram olduğunu gosterir Haram şeklinde meydana gelen gunahın dereceleri vardır En kucuğunu bile işlemek İslam nazarında azabı gerektirir İslam hukukunda, bidat icin dunyevi ceza maddelerine de rastlanır Bunlar işlenen bid'atin, buyukluk kucukluğune, bid'ata başkalarını davet ve teşvikin bulunup bulunmamasına, bilerek veya bilmeyerek yapılmış olmasına gore değişiktir En buyuğu İslam dini ile kişinin alakasını kesendir Bu durum gercekleşirse, sahibine verilen ceza irtidadcezasıdır Bundan sonra, dovmek, hapsetmek, surgun, ilgi kesmek, evlenmemek gibi cezalar gelir Bid'at sahiplerinin şahitlikleri kabul edilmez Vali, kadı, imam ve hatip tayin edilmez (Ali Mahfuz, elİbda' fi Medarri'lİbtida', 140)
Kurşun dokmenin bid'at ve hurafe olduğunda şuphe yoktur Her asılsız şey ile bid'at sapıklıktır Daha cok birden ortaya cıkan veya sebebi bilinmeyen hastalıklara yakalanmamak veya tedavi etmek uzere başvurulan bir takım tedbirler vardır; nazarlık, at nalı, at kafası, ne olduğu belli olmayan bazı muskalar takma, kurşun dokme, tutsu yapma bunun bazı ornekleridir Bunlar tıb yonunden bir faydası olmadığı, ustelik batıl inancları devam ettirdiği icin uygun gorulmemiştir (Ali Mahfuz elİbda' fi Medarri'lİbtida', 4Bol 423 vd) Peygamberimiz (sas) nazarlık kullanmayı yasaklamış, bu gibi şeyleri uzerinde taşıyan kimselerin bey'atlerini kabul etmemiştir (Nesai, ezZineh, 17; İbn Mace, Tıb, 39)
ALINTI Ahmet YAŞAR
İslamda Kurşun Dokmek
Kurşun dokmek herşeyden evvel bid'attir Bid'at, RasUlullah (sas)den sonra ortaya konan, ister iyi, ister kotu, ibadet veya adetle ilgili butun davranış fiil ve eşyadır Bir cok ayet ve hadiste, dini tahripten korumak icin bid'at yerilmiştir: İşte duz olarak benim yolum budur, onu takip ediniz; (başka) yollara sapmayınız ki (o yollar) sizi Allah yolundan ayırır İşte size Allah bunu tavsiye ve emreder ki, cekinesiniz(elEnam, 6153; İbrahim eşŞatibi, eli'tisam, I, 37)
Buyuk mufessir İbn Atiyye, bu ayetin tefsirinde der ki; Burada sapılması yasak edilen yollar icine, yahudilik, hristiyanlık, mecusilik ve diğer dinlerle butun bid'at sahipleri ve şaz (cumhura muhalif) goruşluler girmektedir Bunların hepsi, ayağın kaymasına ve itikadın bozulmasına sebep olan yollardır(eşŞevkani, Fethu'lKadir, (tefsir) II, 169)
Bir başka ayette şoyle buyurmaktadır: Yoksa Allah'ın izin vermediği bir dini onlara sunan ortaklar mı var?(eşŞUra, 4221)
Bu ayeti kerimede Allah, dini ve dini hukumleri ancak kendi vazedeceğini, başkasının, hak dine bir şey katmaya hakkı olmadığını ifade buyuruyor
Allah'ın ResUlu (sas), bir hutbesinin sonunda şu sozleri soylemişlerdir: Sozun en hayırlısı Allah'ın kitabıdır; yolun en hayırlısı Muhammed'in yoludur İşlerin kotusu sonradan cıkanlardır (yani bid'atlardır) Her bid'at sapıklıktır(Muslim, Mişkat I, 51)
Bir başka hadis de şoyledir: Size Allah'tan korkmayı (takvayı), Habeşli bir kole de olsa Allah yolunda yuruduğu muddetce başkanınıza itaat edip sozunu dinlemeyi tavsiye ederim Cunku icinizden benden sonra yaşayanlar cok ihtilaf (anlaşmazlık) gorecekler Size benim sunnetim, ergin ve doğru yolda halifelerimin sunneti gereklidir Bunlara sımsıkı sarılınız ve hic bırakmayınız Sonradan cıkan işlerden (bid'atlardan) kacının dinde her sonradan ortaya cıkan bid'attir Her bid'at sapıklıktır(Ahmed; Ebu Davud, Tirmizi; Mişkat, I , 58)
Bid'atlarla ilgili ayet ve hadislerde tehdit, gunahtan ve azaptan sakındırma gibi ifadeler gecmektedir Butun bu ifadeler, bid'atin haram olduğunu gosterir Haram şeklinde meydana gelen gunahın dereceleri vardır En kucuğunu bile işlemek İslam nazarında azabı gerektirir İslam hukukunda, bidat icin dunyevi ceza maddelerine de rastlanır Bunlar işlenen bid'atin, buyukluk kucukluğune, bid'ata başkalarını davet ve teşvikin bulunup bulunmamasına, bilerek veya bilmeyerek yapılmış olmasına gore değişiktir En buyuğu İslam dini ile kişinin alakasını kesendir Bu durum gercekleşirse, sahibine verilen ceza irtidadcezasıdır Bundan sonra, dovmek, hapsetmek, surgun, ilgi kesmek, evlenmemek gibi cezalar gelir Bid'at sahiplerinin şahitlikleri kabul edilmez Vali, kadı, imam ve hatip tayin edilmez (Ali Mahfuz, elİbda' fi Medarri'lİbtida', 140)
Kurşun dokmenin bid'at ve hurafe olduğunda şuphe yoktur Her asılsız şey ile bid'at sapıklıktır Daha cok birden ortaya cıkan veya sebebi bilinmeyen hastalıklara yakalanmamak veya tedavi etmek uzere başvurulan bir takım tedbirler vardır; nazarlık, at nalı, at kafası, ne olduğu belli olmayan bazı muskalar takma, kurşun dokme, tutsu yapma bunun bazı ornekleridir Bunlar tıb yonunden bir faydası olmadığı, ustelik batıl inancları devam ettirdiği icin uygun gorulmemiştir (Ali Mahfuz elİbda' fi Medarri'lİbtida', 4Bol 423 vd) Peygamberimiz (sas) nazarlık kullanmayı yasaklamış, bu gibi şeyleri uzerinde taşıyan kimselerin bey'atlerini kabul etmemiştir (Nesai, ezZineh, 17; İbn Mace, Tıb, 39)
ALINTI Ahmet YAŞAR