iltasyazilim
FD Üye
istanbul boğazçi köprüsü
istanbul boğazçi köprüsü
Boğaziçi Köprüsü, Karadeniz ile Marmara Denizi'ni birbirine bağlayan İstanbul Boğazı üstünde bulunan iki asma köprüden biridir Köprünün ayakları Avrupa Yakası'nda Ortaköy, Anadolu Yakası'nda Beylerbeyi semtlerindedir
İstanbul Boğazı üzerine yapılan ilk köprü olmasına atfen ahali arasında Birinci Köprü olarak da adlandırılan Boğaziçi Köprüsü, ardılı olan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve şehirhatları vapurlarıyla birlikte kentin iki yakası arasında ulaşımı sağlar 20 Şubat 1970 tarihinde yapımına başlanan köprü, 30 Ekim 1973 tarihinde saat 1200'de, Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunun 50 yıldönümü şerefine devlet töreniyle hizmete sokuldu Yapımı tamamlandığında dünyanın en uzun dördüncü asma köprüsüyken, 2010 yılı itibarıyla on sekizinci sırada bulunmaktadır
Birincil köprü önerileri
Avrupa ve Asya kıtalarını ayıran Boğaz'dan karşıdan karşıya zahmetsizce geçebilme fikri yüzyıllar baştan başa çekiciliğini korudu Aşina en eski Boğaz geçişi MÖ 511 yılında gerçekleştirildi İskit seferine meydana çıkan Pers Kralı Darius'un 700 bin kişilik ordusu, gemilerin emrindeki yana getirilmesiyle oluşturulan yüzer köprü ile Trakya'ya geçti
Boğaziçi köprüsü
Mühendisler, Boğaz'ın bir köprüyle geçilmesi konusunda ara sıra öbür projeler üretse de bunlar tasarı halinde kaldı Misal olarak 1940 yılında Nuri Demirağ'ın girişimiyle Türk mühendisler ve Amerikalı uzmanlar göre boğaz köprüsü projelendirilmiş ve bu işe talip olunmuştur ama o zamanki iktidar kadar boğaza köprü olmaz, yıkılırdiye bu önerge rededilmiştir
Yapım süreci
20 yüzyıl'ın ikinci yarısında İstanbul'un şipşak gelişmesi ve AvrupaAsya arasındaki trafiğin artışı Boğaz'a köprü yapılmasını zorunlu hale getirdi TC Karayolları İdaresinden, Boğaz'da köprü geçişinin 9 yerden olası olduğu raporunu bölge dönemin Demokrat Parti'li Başvekili Adnan Menderes 25 Mayıs 1960'da bir İngiliz müşavirlik firmasıyla anlaşma imzaladı Birkaç gün sonradan meydana gelen 27 Mayıs Darbesi dolayısıyla bu projenin gerçekleşmesi ama 1965 yılında Hak Partisi'nin kimsesiz iktidara gelmesinden sonradan olabildi
1967'de konuda uzmanlaşmış dört mühendislik firmasından yeni bir proje hazırlamaları istendi ve en yerinde öneriyi yapan Freeman Fox and Partners adlı İngiliz firmasıyla 1968'de uzlaşma imzalandı İnşaatı gerçekleştirecek firmayı seçmek için açılan ihaleyi de Hochtief AG adlı Alman ve Cleveland Bridge and Engineering Company adlı İngiliz firmalarının oluşturduğu konsorsiyum kazandı Köprünün inşaatına 1970 yılında başlandı Anlaşmaya göre inşaatın maliyeti 21,774,283 ABD Doları'dır İnşaat üç yılda işlenmiş ve 29 Ekim 1973'te, Cumhuriyetin ilanı'nın 50 yıldönümünde hizmete açılmıştır
Avrupa ve Asya ile değişmez temas olarak Türkiye ulaşım ağının fazla önemli bir halkasını yaratıcı köprüde, o dönemden bugüne trafik artışı beklenenin fazla üstünde gerçekleşti Köprünün ilk hizmete açıldığı yıl günlük sıradan vasıta geçişi 32 bin iken 1987'de bu rakam 130 bine, 2004 yılında ise 180 bine çıktı Boğaziçi Köprüsü 1978'den beri yayalara ait trafiğine kapalıdır *
istanbul boğazçi köprüsü
Boğaziçi Köprüsü, Karadeniz ile Marmara Denizi'ni birbirine bağlayan İstanbul Boğazı üstünde bulunan iki asma köprüden biridir Köprünün ayakları Avrupa Yakası'nda Ortaköy, Anadolu Yakası'nda Beylerbeyi semtlerindedir
İstanbul Boğazı üzerine yapılan ilk köprü olmasına atfen ahali arasında Birinci Köprü olarak da adlandırılan Boğaziçi Köprüsü, ardılı olan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve şehirhatları vapurlarıyla birlikte kentin iki yakası arasında ulaşımı sağlar 20 Şubat 1970 tarihinde yapımına başlanan köprü, 30 Ekim 1973 tarihinde saat 1200'de, Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunun 50 yıldönümü şerefine devlet töreniyle hizmete sokuldu Yapımı tamamlandığında dünyanın en uzun dördüncü asma köprüsüyken, 2010 yılı itibarıyla on sekizinci sırada bulunmaktadır
Birincil köprü önerileri
Avrupa ve Asya kıtalarını ayıran Boğaz'dan karşıdan karşıya zahmetsizce geçebilme fikri yüzyıllar baştan başa çekiciliğini korudu Aşina en eski Boğaz geçişi MÖ 511 yılında gerçekleştirildi İskit seferine meydana çıkan Pers Kralı Darius'un 700 bin kişilik ordusu, gemilerin emrindeki yana getirilmesiyle oluşturulan yüzer köprü ile Trakya'ya geçti
Boğaziçi köprüsü
Mühendisler, Boğaz'ın bir köprüyle geçilmesi konusunda ara sıra öbür projeler üretse de bunlar tasarı halinde kaldı Misal olarak 1940 yılında Nuri Demirağ'ın girişimiyle Türk mühendisler ve Amerikalı uzmanlar göre boğaz köprüsü projelendirilmiş ve bu işe talip olunmuştur ama o zamanki iktidar kadar boğaza köprü olmaz, yıkılırdiye bu önerge rededilmiştir
Yapım süreci
20 yüzyıl'ın ikinci yarısında İstanbul'un şipşak gelişmesi ve AvrupaAsya arasındaki trafiğin artışı Boğaz'a köprü yapılmasını zorunlu hale getirdi TC Karayolları İdaresinden, Boğaz'da köprü geçişinin 9 yerden olası olduğu raporunu bölge dönemin Demokrat Parti'li Başvekili Adnan Menderes 25 Mayıs 1960'da bir İngiliz müşavirlik firmasıyla anlaşma imzaladı Birkaç gün sonradan meydana gelen 27 Mayıs Darbesi dolayısıyla bu projenin gerçekleşmesi ama 1965 yılında Hak Partisi'nin kimsesiz iktidara gelmesinden sonradan olabildi
1967'de konuda uzmanlaşmış dört mühendislik firmasından yeni bir proje hazırlamaları istendi ve en yerinde öneriyi yapan Freeman Fox and Partners adlı İngiliz firmasıyla 1968'de uzlaşma imzalandı İnşaatı gerçekleştirecek firmayı seçmek için açılan ihaleyi de Hochtief AG adlı Alman ve Cleveland Bridge and Engineering Company adlı İngiliz firmalarının oluşturduğu konsorsiyum kazandı Köprünün inşaatına 1970 yılında başlandı Anlaşmaya göre inşaatın maliyeti 21,774,283 ABD Doları'dır İnşaat üç yılda işlenmiş ve 29 Ekim 1973'te, Cumhuriyetin ilanı'nın 50 yıldönümünde hizmete açılmıştır
Avrupa ve Asya ile değişmez temas olarak Türkiye ulaşım ağının fazla önemli bir halkasını yaratıcı köprüde, o dönemden bugüne trafik artışı beklenenin fazla üstünde gerçekleşti Köprünün ilk hizmete açıldığı yıl günlük sıradan vasıta geçişi 32 bin iken 1987'de bu rakam 130 bine, 2004 yılında ise 180 bine çıktı Boğaziçi Köprüsü 1978'den beri yayalara ait trafiğine kapalıdır *