DHMİ Genel Müdürlüğü’ne geçen yıl İstanbul Havalimanı’nı işleten İGA’nın başındaki Hüseyin Keskin atanmıştı.
Cumhurbaşkanı ve AKP Genel Lideri Recep Tayyip Erdoğan tarafından evvelki gün açılışı yapılan İstanbul Havalimanı üçüncü pisti ihale şartnamesine nazaran 3 bin 750 metre uzunlukta ve 60 metre genişlikte olacaktı. Açılış gününe kadar yapılan tüm resmi açıklamalarda da böyleydi.
Evvelki gün yapılan açılışta pistin 3 bin 60 metre uzunluğunda ve 45 metre eninde olduğu anlaşıldı. Projeye nazaran pist alanı toplam 225 bin metrekare olması gerekirken, 137 bin metrekare inşa edilmiş oldu. Yani pist toplamda yüzde 40 küçüldü. Ayrıyeten pistin yalnızca bir tarafında 375 metre beton kaplama, kalanın asfalt yapılması da eleştirildi.
KİLİT İSİM HÜSEYİN KESKİN
Pistin, arazi düzgünleştirme ve dolgu masraflarından kaçınmak için kısaltıldığı argüman edildi. Havalimanının imalini ve işletmesini üstlenen İGA pistin kısaltılması ve öbür savlarla ilgili Sözcü'nün sorularına, karşılık vermekten kaçındı.
Mevzuata nazaran işin ihaledeki teknik şartnameye nazaran yapılıp yapılmadığını denetim edecek merci, işin sahibi Devlet Hava Meydanları İşletmesi. DHMİ'nin genel müdür koltuğuna ise havalimanının devreye alınmasından çabucak sonra geçen yıl temmuz ayında Hüseyin Keskin atandı.
Keskin, bu atamaya kadar, projenin üretimini ve işletmesini üstlenen Limak, Cengiz, Mapa ve Kalyon iştiraki İGA'nın İcra Şurası Başkanı'ydı. 10 milyar 247 milyon Euro (78.7 milyar TL) yatırım, 22 milyar 152 milyon Euro (170.3 milyar TL) ihale bedeli ve toplam 32.4 milyar Euro (249.2 milyar TL) ekonomik büyüklük ile Türkiye tarihinin en yüksek bütçeli projesindeki bu atama dikkat çekmişti.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, pazar günü pisti bu türlü açmıştı.
DEVLETİN KASASINA GİRECEK Mİ?
Kanal İstanbul projesi planlanan tarihte hayata geçirilemediği için, 2.5 milyar metreküp dolgu materyali sağlanamamış ve İstanbul Havalimanı toprağında istenilen kot seviyesi düşürülmüştü. Havalimanı'nın yüksekliğiyle ilgili yapılan revizyon, daha az dolgu ölçüsü gerektiği için inşaatı yapan ortak teşebbüs kümesinin maliyetlerinde düşüşe yol açmıştı.
O periyot hükümet yetkilileri, ortadaki farkın devletin kasasına gireceğini açıklamıştı. Birebir halde şartnamedekinden daha kısa yapılan üçüncü pistin de düşen maliyetinin devlete aktarılıp aktarılmayacağı merak konusu oldu.
GÖZLER DEVLET HAVA MEYDANLARI'NDA…
‘Masraftan kaçınmak için' tezi
Projeye nazaran pist alanı toplam 225 bin metrekare olması gerekirken, 137 bin metrekare inşa edilmiş oldu. Yani pist toplamda yüzde 40 küçüldü. Pistin bu kadar küçülmesinin gerisinde, arazi düzgünleştirme ve dolgu masraflarından kaçınma gayreti olduğu sav edildi.
Yusuf Demir/Sözcü