Sayıştay'ın 2018 yılın İBB kontrol raporunda, deniz ulaşımında kullanılan deniz taksilerin faaliyetlerini mevzuata muhalif olarak sürdürdüğünü tespit etti.
Raporda, deniz taksilere İBB Meclisi tarafından belirlenen fiyat tarifesine nazaran her yıl ruhsat verilmesi ve fiyat tahsilatı yapılması gerekirken hali hazırda hiçbir deniz taksinin ruhsatlandırmasının yapılmadığı belirlendi.
İstanbul deniz ulaşımında etkin olarak kullanılan deniz taksilerin, İBB tarafından bu faaliyetlerini icra etmesi bakımından yetkilendirilmiş durumda olmadığına dikkat çekilerek “İdare gelir getirici nitelikte olan kelam konusu iş için ihale gerçekleştirmemiş ve bu kapsamda elde edilmesi gereken gelirden yoksun kalmıştır. Tıpkı vakitte fiyata tabi işler ortasında yer alan Deniz Taksi Çalışma Ruhsatnamesi Bedeli, İBB Meclisi tarafından 2018 yılı fiyat tarifesinde belirlenmesine rağmen bu meyanda tahsil edilmiş hiçbir gelir de kelam konusu değildir” denildi.
İHALESİZ VERİLDİ, İCRA BAŞLATILDI
Nakliyecilik hizmetlerinin uyum içinde yürütülmesi hedefiyle İBB bünyesinde kurulan UKOME'nin aldığı bir kararla 2007 yılında deniz taksi işletmeciliğinin o periyot İBB şirketi olan İDO'ya verilmesi de mevzuata muhalif bulundu.
2008 tarihinde İDO AŞ'nin deniz taksi işletmeciliği için Teknomar Denizcilik ile 8 yıl müddetli kontrat imzaladığı anlatıldı.
Mukavelenin müddetinin 2016 yılında bittiği, İDO AŞ'nin özelleştirilmesi ile birlikte 2011'de haklarını Kent Sınırları AŞ'ye devrettiği hatırlatıldı. Deniz taksi kontratının 2016 tarihinde sona ermiş olmasına karşın kelam konusu şirketten tahsil edilmesi gereken meblağların tam olarak tahsil edilemediği için Kent Sınırları AŞ'nin deniz taksileri işleten şirkete karşı icra başlattığı ve dava açtığı aktarıldı.
İBB'nin yasa ile kendisine verilen misyon, yetki ve sorumluluklar ortasında yer alan, deniz ulaşımın değerli bir modülü pozisyonunda bulunan deniz taksilerin işletilmesi işini UKOME kararı ile o periyot belediye şirketi olan İDO'ya ihalesiz olarak vermesi mevzuata ters bulundu.
Hasret Güvemli/Sözcü