İSTANBUL’DA EKONOMİK FAALİYETLER
İstanbul, Turk ekonomisinin en muhim merkezidir Bir nevi belkemiği, beyni ve kalbidir Sanayinin ucte biri, ithalatın ucte biri, ihracatın beşte biri İstanbul’dan yapılmaktadır Turkiye’nin en buyuk sanayi, ticaret, ulaşım, ve iktisadi kuruluşları İstanbul’dadır İstanbul’da gayri safi hasılanın % 40’ı sanayi, % 30’u ticaret ve geri kalanı diğer sektorlerden sağlanır Tarımın payı sadece % 1 dir Turkiye Butcesinin ana kaynağı İstanbul’dur Toplam vergilerin yaklaşık % 37’si İstanbul’dan toplanmaktadır İstanbul’u Ankara, İzmir, Adana, Bursa ve Kocaeli takip etmektedir İstanbul’da her ailede ortalama 2 kişi calışmaktadır
Tarım: İstanbul ilinde nufUsa nazaran ekilen arazi az olmasına rağmen verimi yuksektir İl dahilinde her bakımından modern bir tarım yapılmaktadır Modern tarım aracları oldukca fazladır
Buğday, arpa, yulaf, mısır, bakla, ayciceği ve soğan en cok ekilen bitkilerdir Sebze ve meyve ihtiyacını kendi imkanlarıyla karşılayamaz, dışardan sebze gelir En cok domates, lahana, patlıcan, taze soğan, taze fasulye, kabak, bezelye ve karnıbahar yetişir İstanbul il dahilinde elma, armut, uzum, şeftali, ayva ile az miktarda erik, kiraz, vişne, muşmula, incir, nar yetişir İstanbul ilinde cicek yetiştirme oldukca gelişmiştir Esasen Turkiye’de en cok cicek tuketen il de İstanbul’dur Yalova ile KanlıkavakEmirgan arasında modern ve buyuk cicek seraları vardır
Hayvancılık: Turkiye’de en cok et, sut ve sut urunleri tuketen ilimiz İstanbul’dur İstanbul’un hayvan varlığı, İstanbul halkının ihtiyacını karşılamaktan cok uzaktır Fakat yine de hayvan potansiyeli kucumsenemez
Marmara’da 200’den fazla balık cinsi vardır Fakat deniz kirliliği bazı yerlerde balık cinsini cok azaltmıştır İstanbul Boğazı cok onemli bir balık avlama sahasıdır Karadeniz’den Ege Denizine ve Ege Denizinden Karadeniz’e goc eden “gocmen balıklar ile her mevsimde bulunan yerli balıklar cok lezzetlidirler Başlıcaları lufer, palamut, kılıc, orkinos, istavrit, izmarit, hamsi, mercan, kırlangıc, barbunya, tekir ve mezgittir
Ormancılık: İstanbul’un orman varlığı zengindir Ormanlık, fundalık ve ağaclık bolgelerin miktarı arazinin % 60’ını kaplar Orman ici ve kenarlarında 160 bin m3 tomruk, maden ve telgraf direği ile bir milyon stere yakın yakacak odun elde edilir İstanbul’un yakacak ihtiyacının cok buyuk kısmı kendi imkanı ile karşılanmaktadır
Madenler: İstanbul maden bakımından zengin sayılmaz Cam, seramik, tuğla ve cimento sanayiinde ham madde olarak kullanılan kil, kaolin, kuvarsit ve kalker uretilir Ayrıca mermer, linyit, perlit ve manganez de cıkarılır Bunlardan linyit daha cok Şile ve Yalova bolgesinden, kuvars kumu Catalca ve Şile’den, manganez Catalca ve Silivri’den, kil ve kaolin de Şile, Ağaclı ve Arnavutkoy’den elde edilir
Sanayii: İstanbul, aynı zamanda bir sanayi şehridir Turkiye’nin en buyuk 100 sanayi kuruluşunun 42’si ve en buyuk 500 kuruluşun 250’si İstanbul’dadır 1952’de kurulan İstanbul Sanayi Odası (İSO) Turkiye’nin en buyuk sanayi odasıdır 40 meslek grubundan yedi bine yakın uyesi vardır Turkiye’nin en eski kuruluşlarından olan ve 1882’de kurulan İstanbul Ticaret Odası(İTO)’nın uye sayısı 100000’e yakındır Atmış binden fazla iş yeri bulunur Sanayinin her dalında sanayi kuruluşları vardır Îmalat sanayiinde metal eşya, makina ve techizat coğunluktadır İstanbul’un sanayi ve ticaret hacmi cok buyuktur
Ulaşım: İstanbul ulaşım bakımından Turkiye’nin en zengin ilidir Yurt ici, yurt dışı ulaşımın merkezi durumundadır Turkiye’ye gelen turistlerin ucte biri İstanbul’dan giriş yapmaktadır İhracatın beşte biri ve ithalatın ucte biri İstanbul’dan sağlanır Kara ve demiryolu ağının merkezi olduğu gibi, Turkiye’nin en buyuk deniz limanı ve hava alanı İstanbul’dadır İstanbul şehir ici ulaşım bakımından da cok faaldir
Karayolu: Avrupa’yı Anadolu ve Ortadoğu’ya bağlayan milletlerarası E5 karayolu Boğazici ve Fatih Koprusunden gecer İstanbul il sınırları icinde devlet yollarının uzunluğu 650 km, il yollarının uzunluğu 326 km’dir 73 koy bu yollar uzerindedir Geri kalan koyler ise tali yollarla ana yollara bağlıdırlar Turkiye’de kayıtlı motorlu aracların dortte biri İstanbul’dadır Hergun Topkapı ve Harem otogarlarından yaklaşık 3000 otobus ile 150000’e yakın kişi gidip gelmektedir Dunyanın en buyuk otogarı olan İstanbul Otogarı 29 Ekim 1993 tarihinde faaliyete gececektir
Demiryolu: İstanbul, demiryolu ağının muhim bir kavşak noktasıdır Anadolu yakasında Haydarpaşa ve Trakya yakasında Sirkeci istasyon ve garları bulunmaktadır HaydarpaşaSirkeci arasında feribot bağlantısı varsa da gunluk kapasite 5060 vagon olmaktadır Denizaltından gecirilecek tup gecit ile Avrupa veAsya kıtası birleştirilerek
Elektrikli banliyo trenleri, şehirici ulaşımında cok onemli bir yer işgal etmekte ve Anadolu yakasında Adapazarı’na kadar uzanmaktadır
İstanbul, Turk ekonomisinin en muhim merkezidir Bir nevi belkemiği, beyni ve kalbidir Sanayinin ucte biri, ithalatın ucte biri, ihracatın beşte biri İstanbul’dan yapılmaktadır Turkiye’nin en buyuk sanayi, ticaret, ulaşım, ve iktisadi kuruluşları İstanbul’dadır İstanbul’da gayri safi hasılanın % 40’ı sanayi, % 30’u ticaret ve geri kalanı diğer sektorlerden sağlanır Tarımın payı sadece % 1 dir Turkiye Butcesinin ana kaynağı İstanbul’dur Toplam vergilerin yaklaşık % 37’si İstanbul’dan toplanmaktadır İstanbul’u Ankara, İzmir, Adana, Bursa ve Kocaeli takip etmektedir İstanbul’da her ailede ortalama 2 kişi calışmaktadır
Tarım: İstanbul ilinde nufUsa nazaran ekilen arazi az olmasına rağmen verimi yuksektir İl dahilinde her bakımından modern bir tarım yapılmaktadır Modern tarım aracları oldukca fazladır
Buğday, arpa, yulaf, mısır, bakla, ayciceği ve soğan en cok ekilen bitkilerdir Sebze ve meyve ihtiyacını kendi imkanlarıyla karşılayamaz, dışardan sebze gelir En cok domates, lahana, patlıcan, taze soğan, taze fasulye, kabak, bezelye ve karnıbahar yetişir İstanbul il dahilinde elma, armut, uzum, şeftali, ayva ile az miktarda erik, kiraz, vişne, muşmula, incir, nar yetişir İstanbul ilinde cicek yetiştirme oldukca gelişmiştir Esasen Turkiye’de en cok cicek tuketen il de İstanbul’dur Yalova ile KanlıkavakEmirgan arasında modern ve buyuk cicek seraları vardır
Hayvancılık: Turkiye’de en cok et, sut ve sut urunleri tuketen ilimiz İstanbul’dur İstanbul’un hayvan varlığı, İstanbul halkının ihtiyacını karşılamaktan cok uzaktır Fakat yine de hayvan potansiyeli kucumsenemez
Marmara’da 200’den fazla balık cinsi vardır Fakat deniz kirliliği bazı yerlerde balık cinsini cok azaltmıştır İstanbul Boğazı cok onemli bir balık avlama sahasıdır Karadeniz’den Ege Denizine ve Ege Denizinden Karadeniz’e goc eden “gocmen balıklar ile her mevsimde bulunan yerli balıklar cok lezzetlidirler Başlıcaları lufer, palamut, kılıc, orkinos, istavrit, izmarit, hamsi, mercan, kırlangıc, barbunya, tekir ve mezgittir
Ormancılık: İstanbul’un orman varlığı zengindir Ormanlık, fundalık ve ağaclık bolgelerin miktarı arazinin % 60’ını kaplar Orman ici ve kenarlarında 160 bin m3 tomruk, maden ve telgraf direği ile bir milyon stere yakın yakacak odun elde edilir İstanbul’un yakacak ihtiyacının cok buyuk kısmı kendi imkanı ile karşılanmaktadır
Madenler: İstanbul maden bakımından zengin sayılmaz Cam, seramik, tuğla ve cimento sanayiinde ham madde olarak kullanılan kil, kaolin, kuvarsit ve kalker uretilir Ayrıca mermer, linyit, perlit ve manganez de cıkarılır Bunlardan linyit daha cok Şile ve Yalova bolgesinden, kuvars kumu Catalca ve Şile’den, manganez Catalca ve Silivri’den, kil ve kaolin de Şile, Ağaclı ve Arnavutkoy’den elde edilir
Sanayii: İstanbul, aynı zamanda bir sanayi şehridir Turkiye’nin en buyuk 100 sanayi kuruluşunun 42’si ve en buyuk 500 kuruluşun 250’si İstanbul’dadır 1952’de kurulan İstanbul Sanayi Odası (İSO) Turkiye’nin en buyuk sanayi odasıdır 40 meslek grubundan yedi bine yakın uyesi vardır Turkiye’nin en eski kuruluşlarından olan ve 1882’de kurulan İstanbul Ticaret Odası(İTO)’nın uye sayısı 100000’e yakındır Atmış binden fazla iş yeri bulunur Sanayinin her dalında sanayi kuruluşları vardır Îmalat sanayiinde metal eşya, makina ve techizat coğunluktadır İstanbul’un sanayi ve ticaret hacmi cok buyuktur
Ulaşım: İstanbul ulaşım bakımından Turkiye’nin en zengin ilidir Yurt ici, yurt dışı ulaşımın merkezi durumundadır Turkiye’ye gelen turistlerin ucte biri İstanbul’dan giriş yapmaktadır İhracatın beşte biri ve ithalatın ucte biri İstanbul’dan sağlanır Kara ve demiryolu ağının merkezi olduğu gibi, Turkiye’nin en buyuk deniz limanı ve hava alanı İstanbul’dadır İstanbul şehir ici ulaşım bakımından da cok faaldir
Karayolu: Avrupa’yı Anadolu ve Ortadoğu’ya bağlayan milletlerarası E5 karayolu Boğazici ve Fatih Koprusunden gecer İstanbul il sınırları icinde devlet yollarının uzunluğu 650 km, il yollarının uzunluğu 326 km’dir 73 koy bu yollar uzerindedir Geri kalan koyler ise tali yollarla ana yollara bağlıdırlar Turkiye’de kayıtlı motorlu aracların dortte biri İstanbul’dadır Hergun Topkapı ve Harem otogarlarından yaklaşık 3000 otobus ile 150000’e yakın kişi gidip gelmektedir Dunyanın en buyuk otogarı olan İstanbul Otogarı 29 Ekim 1993 tarihinde faaliyete gececektir
Demiryolu: İstanbul, demiryolu ağının muhim bir kavşak noktasıdır Anadolu yakasında Haydarpaşa ve Trakya yakasında Sirkeci istasyon ve garları bulunmaktadır HaydarpaşaSirkeci arasında feribot bağlantısı varsa da gunluk kapasite 5060 vagon olmaktadır Denizaltından gecirilecek tup gecit ile Avrupa veAsya kıtası birleştirilerek
Elektrikli banliyo trenleri, şehirici ulaşımında cok onemli bir yer işgal etmekte ve Anadolu yakasında Adapazarı’na kadar uzanmaktadır