Türkiye’de otomotiv üretimi yapan markaların birinci 6 aylık karneleri aşikâr oldu. Pandemi münasebetiyle verilen uzun ortalar ve devamında tam kapasite çalışamama üretimde sert vites düşüşlerine neden oldu.
Tofaş’ın, 2020 yılının birinci altı aylık devrine ilişkin finansal sonuçlarına nazaran, Bursa’da yer alan fabrikasında 84 bin 500 araç üretimi gerçekleştirdi. Sanayi üretiminin yüzde 16’sını karşılayan şirket, üretimin 48 bin 200 adedini ihraç etti. Tofaş’ın birinci altı aylık gelirleri 7.5 milyar TL oldu. Birebir periyotta net karı ise 634 milyon TL’ye ulaştı. 6 aylık süreçte pandemiyle birlikte üretime yaklaşık 1.5 ay orta veren tesisin geçen yıla nazaran kaybı da büyük oldu. Geçen yıl ortalama günlük 835 adet araç üretimi gerçekleştiren tesis bu yıl birinci 6 aylık periyotta 735 araç üretebildi. Kriz yıllarında yaşanan kayba karşın üretim günde 100 adet düştü. 6 aylık toplam kayıp ise tekrar geçen yıla nazaran, yaklaşık 16 bin adet oldu.
2019’da yılın birinci 6 ayına denk 158 günlük süreçte (22 günlük planlı bakım arası) şirket, günlük 835 adet araç üretimi gerçekleştirmişti.
“600-640 BİN ADET CİVARINDA…”
Karar’da yer alan habere nazaran; Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu “Tofaş çalışanları üstün bir uğraşla çalıştı. Pandemi sebebiyle üretim ve ihracatta belli yavaşlamalar yaşasak da iç pazarda başarılı sonuçlar elde ettik. Üretime orta verdiğimiz periyotta çalışanlarımızın istekli iştirakiyle sıhhat ekipmanları ürettik. Planlarımızı uzun vadeli yapıyoruz. Koronavirüsün risklerinin devam etmesine ve ihracatımızın kıymetli bir kısmını gerçekleştirdiğimiz Avrupa’da pazarın eski haline dönmesinin vakit alacak olmasına karşın yatırımlarımıza ve yeni eser çalışmalarımıza orta vermedik. Yılın birinci altı ayında 50 milyon Euro yatırım gerçekleştirdik. Yıl sonuna kadar toplam 150 milyon euroluk yatırım planlıyoruz. Yıl sonunda pazarın 600-640 bin adet civarında kapanmasını öngörüyoruz. Yılın geri kalanında içinde bulunduğumuz kurallarda yeniden en âlâ sonuçları almak için çalışmaya devam edeceğiz” dedi.
EN ÇOK O TERCİH EDİLDİ
Marka ile ilgili bilgi de veren Cengiz Eroldu şunları paylaştı: “Tofaş’ta ürettiğimiz Egea, Doblo ve Fiorino modellerimizle iç pazarda başarılı sonuçlarımızı devam ettiriyoruz. 2019 yılını başkan kapatan Fiat, yılın birinci altı ayında 39 bin 557 adet binek ve hafif ticari araç satışı gerçekleştirdi ve tek başına yüzde 15,6 pazar hissesi elde etti. Böylelikle Fiat markası yılın birinci yarısında da Türkiye’nin tercihi olmayı sürdürdü. Egea tekrar ülkemizin en çok tercih edilen modeli oldu. Alfa Romeo ve Jeep markalarımız ise daralan pazarda satış hacimlerini korurken, pazar hisselerini geçen yılın birebir periyoduna nazaran yüzde 45 artırdı. Türkiye’de temsil ettiğimiz Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo ve Jeep markalarının satışları 41 bin 115 adet ile Türkiye otomotiv pazarının yüzde 16,2’sini oluşturdu.”