iltasyazilim
FD Üye
İstenen Borç Paraların Zekatı
Başkalarının üzerinde olup borç denilen ve nisab mikdarına ulaşmış bulunan paralar zekata ast olup olmama bakımından şöyle üç kısımdır:
1) Kaslı Alacak: Bunlar, borç olarak verilen paralar ile ticaret mallarının bedeli olan alacaklardır Bu alacaklar, borçlular tarafından ikrar edilince, tahsil edildikleri süre geçmiş senelere ait zekatları da verilmek gerekir Şöyle fakat:
Bir kimsenin iki sene müddetle üstünde olup ikrar ettiği on bin lira borcu, kendisinden tahsil edilince, geçen o iki yıla ait zekatı vermek gerekir Bu halde, bu on bin lira, kıymetçe bin dirhem gümüşe eşit olsa, bundan birinci yıl için 250 lira, ya da 25 dirhem gümüş zekat verilir Geri kalan 9750 liradan da ikinci yıl için İmamı Azam'a kadar 240 lira veya 24 dirhem gümüş verilir ancak, bu mikdar küsur olan on beş dirhem hariç kalmak üzere 9750 dirhemin kırkta birine eşittir İki imama tarafından ise 243 lira 30 kuruş zekat vermek gerekir Çünkü küsur kalan on beş dirhem de kırkta bir nisbetinde zekata tabidir
Böyle kaslı bir borç olup da üzerinden sene geçmiş ise, bundan minimum kırk dirhem mikdarı tahsil edilirse, bunun zekatı anında verilir Bundan az tahsil edilirse, hemen zekatının verilmesi gerekmez Ancak bu mikdar borcu tahsil eden kimsenin başka zekat malı varsa onunla beraber bunun da zekatını verir Fakat böyle bir borç red edilmekte ise, tahsil edildiği vakit geçmiş yıllara ait zekatı, İmam Muhammed'e göre gerekmez Alacaklının elinde sened ya da şahid bulunması bu hükmü değiştirmez Çünkü her delil egemen için geçerli olmaz Cümbür Cemaat de dava açıp delillerini ortaya koyamaz Sahih kabul edilen gösterme budur
2) Orta Alacak: Ticaret için olmayan bir malın bedelinden bir kimse üstünde kalan alacaktır Ev kirasından bir kimse üstünde kalan bir alacak ya da eski bir elbisenin verilmesinden dolayı karşılığında istenen bir para gibi Bu gibi alacaklar, borçlunun üstünde kaldığı müddet geçecek yıllar için zekata bağlı olmazlar Fakat tam nisab mikdarı (iki yüz dirhem gümüş mikdarı) tahsil edilince zekatı gerekir Nisabdan eksik tahsil edilen için gerekmez Yalnız sahibinin zekata tabi başka malları varsa, o süre nisab mikdarını bulan bu mallar aralarında bunun da zekatı verilir
İmamı Azam'dan, daha sahih görülen bir rivayete tarafından, bu kısım alacakların geçmiş yıllara ait zekatları gerekmez Ele geçtikten sonradan, üzerlerinden bir sene geçmedikçe zekatları gerekmez Eğer para sahibinin zekata alt başka malı olursa, o vakit hepsinin zekatı verilir
3) Zayıf Alacak:Bu, bir malın bedeli olmaksızın bir kimsenin üzerinde kalan alacaktır Varisin üstünde kalan ve sahibine ödenmesi gereken vasiyet parası, henüz ele geçmemiş perhiz bedeli, kadının kocası üzerindeki mehir alacağı, boşama anlaşması sonunda alınacak mülk bedeli gibi Bu nevi alacakların geçmiş yıllar için zekatı gerekmez Nisab mikdarı ele geçip üzerinden bir sene geçmedikçe de zekatları verilmez Ama öyle ya da böyle ne değin tahsil edilirse, zekata bağlı öteki mallara ek edilirler Bu Nedenle onların da zekatı birlikte verilmiş olur Bir rivayete tarafından, bunlardan diyet ve kitabet bedeli müstesnadır Bunlar ele geçişlerinden itibaren zekata girerler
(İmam Şafiî'ye göre alacak, zekatın ödenmesini geciktiremez Ele geçmese de onun zekatını tahsis etmek gerekir Çünkü borç verilmesi, adalet sahibinin arzu ve isteği ile olmuştur Bu bakımdan fakirin hakkını geciktirmekte hakkı bulunmaz) *
Başkalarının üzerinde olup borç denilen ve nisab mikdarına ulaşmış bulunan paralar zekata ast olup olmama bakımından şöyle üç kısımdır:
1) Kaslı Alacak: Bunlar, borç olarak verilen paralar ile ticaret mallarının bedeli olan alacaklardır Bu alacaklar, borçlular tarafından ikrar edilince, tahsil edildikleri süre geçmiş senelere ait zekatları da verilmek gerekir Şöyle fakat:
Bir kimsenin iki sene müddetle üstünde olup ikrar ettiği on bin lira borcu, kendisinden tahsil edilince, geçen o iki yıla ait zekatı vermek gerekir Bu halde, bu on bin lira, kıymetçe bin dirhem gümüşe eşit olsa, bundan birinci yıl için 250 lira, ya da 25 dirhem gümüş zekat verilir Geri kalan 9750 liradan da ikinci yıl için İmamı Azam'a kadar 240 lira veya 24 dirhem gümüş verilir ancak, bu mikdar küsur olan on beş dirhem hariç kalmak üzere 9750 dirhemin kırkta birine eşittir İki imama tarafından ise 243 lira 30 kuruş zekat vermek gerekir Çünkü küsur kalan on beş dirhem de kırkta bir nisbetinde zekata tabidir
Böyle kaslı bir borç olup da üzerinden sene geçmiş ise, bundan minimum kırk dirhem mikdarı tahsil edilirse, bunun zekatı anında verilir Bundan az tahsil edilirse, hemen zekatının verilmesi gerekmez Ancak bu mikdar borcu tahsil eden kimsenin başka zekat malı varsa onunla beraber bunun da zekatını verir Fakat böyle bir borç red edilmekte ise, tahsil edildiği vakit geçmiş yıllara ait zekatı, İmam Muhammed'e göre gerekmez Alacaklının elinde sened ya da şahid bulunması bu hükmü değiştirmez Çünkü her delil egemen için geçerli olmaz Cümbür Cemaat de dava açıp delillerini ortaya koyamaz Sahih kabul edilen gösterme budur
2) Orta Alacak: Ticaret için olmayan bir malın bedelinden bir kimse üstünde kalan alacaktır Ev kirasından bir kimse üstünde kalan bir alacak ya da eski bir elbisenin verilmesinden dolayı karşılığında istenen bir para gibi Bu gibi alacaklar, borçlunun üstünde kaldığı müddet geçecek yıllar için zekata bağlı olmazlar Fakat tam nisab mikdarı (iki yüz dirhem gümüş mikdarı) tahsil edilince zekatı gerekir Nisabdan eksik tahsil edilen için gerekmez Yalnız sahibinin zekata tabi başka malları varsa, o süre nisab mikdarını bulan bu mallar aralarında bunun da zekatı verilir
İmamı Azam'dan, daha sahih görülen bir rivayete tarafından, bu kısım alacakların geçmiş yıllara ait zekatları gerekmez Ele geçtikten sonradan, üzerlerinden bir sene geçmedikçe zekatları gerekmez Eğer para sahibinin zekata alt başka malı olursa, o vakit hepsinin zekatı verilir
3) Zayıf Alacak:Bu, bir malın bedeli olmaksızın bir kimsenin üzerinde kalan alacaktır Varisin üstünde kalan ve sahibine ödenmesi gereken vasiyet parası, henüz ele geçmemiş perhiz bedeli, kadının kocası üzerindeki mehir alacağı, boşama anlaşması sonunda alınacak mülk bedeli gibi Bu nevi alacakların geçmiş yıllar için zekatı gerekmez Nisab mikdarı ele geçip üzerinden bir sene geçmedikçe de zekatları verilmez Ama öyle ya da böyle ne değin tahsil edilirse, zekata bağlı öteki mallara ek edilirler Bu Nedenle onların da zekatı birlikte verilmiş olur Bir rivayete tarafından, bunlardan diyet ve kitabet bedeli müstesnadır Bunlar ele geçişlerinden itibaren zekata girerler
(İmam Şafiî'ye göre alacak, zekatın ödenmesini geciktiremez Ele geçmese de onun zekatını tahsis etmek gerekir Çünkü borç verilmesi, adalet sahibinin arzu ve isteği ile olmuştur Bu bakımdan fakirin hakkını geciktirmekte hakkı bulunmaz) *
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.