iltasyazilim
FD Üye
istişare namazı niyeti
Bu namaza niyet ettim Allah rızası için istihare namazı kılmaya diye niyet edilir
İstihâre, lügatte “hayır arzu etmek demektir Hayır, herşeyin Hâlık ’ı; geçmişin, şu ânın ve geleceğin mutlak Hâkim ’i ve Sahibi olan Allah Teâlâ ’dan istenir Çünkü bizim her hâlimize, herşeyimize, her işimize, her ânımıza Cenâbı Allah mutlak sûrette vâkıftır Bizim için hangi şeyin hayırlı olacağını, hangi şeyin şerli olacağını Cenâbı Adalet bizden daha iyi bilir Cenâbı Hak; “Umulur ki, hoşlanmadığınız bir şeyde sizin için hayır vardır Ve umulur ama, sevdiğiniz bir şeyde sizin için şer vardır Allah bilir; siz bilmezsiniz1 buyuruyor
Bir iş yapmaya karar verdiğimizde Allah ’tan hayırlısını isteriz Gerçekten istihâre budur
Bir şeyin hayırlısını isterken, iki rek ’ât namaz kılmayı ve duâ yapmayı Resûlullah Efendimiz (asm) tavsiye buyurmuştur Nazar ve hedef dünyevî olmamalıdır; huysuz halde namazı kökten iptal eder Çünkü kendisi başlı başına bir ibâdet olduğundan, netîcesi rızâi Yargı ’tır Meyvesi ve faydaları uhrevîdir2 Hükmü sünnettir
Câbir b Abdullah ’tan (ra) rivâyet edilen bir hadîste Peygamber Efendimiz (asm) şöyle buyurmuştur: “Sizden biriniz bir işe kalben azmettiğinde, farzın açık havada iki rek ’beygir namaz kılsın ve şöyle duâ etsin: ‘Allah ’ım! İlmine güvenerek, Senden, hakkımda hayırlısını istiyorum Kudretinle bana kuvvet vermeni istiyorum Sonsuz lütfunla bana hayır vermeni istiyorum Allah ’ım! Senin herşeye gücün yeter; lakin ben güçsüzüm! Sen herşeyi bilirsin; ama ben bilmem! Sen her kuytu şeyi, şuurumuzdan her uzaktan olan şeyi, öyle yakından bilirsin, Sen Allâmu ’lGuyûb ’sun Allah ’ım! İstediğim bu şey, (burada istenen şey ismen de zikrolunabilir) Senin ilminde, benim dînime, dünyâma, hayatıma, geleceğime, âhiretime, sonuma şanslı ise bunu bana takdir et ve kolaylaştır! Eğer bu iş, Senin ilminde benim dînim, hayatım, sonum, dünyâm ve âhiretim için şerli ise, onu benden, beni de ondan uzaklaştır; beni vazgeçir! Her nerede hayır varsa, onu bana nasip et Benim için hayır takdir eyle Daha Sonra da beni o hayırdan memnun ve râzı eyle!3 Bu duâyı namazdan sonradan Türkçe olarak yapmak mümkündür
Bir meslek hususunda kararsız kaldığımızda, işin sonucunun bizim için hayır mı, şer mi getireceğini kestiremediğimizde, işin iyi veya fena olacağından belirlenmiş olamadığımızda, sâlim görüşler ve istişâreler sonucunda dinç bir karara ulaşamadığımızda, Cenâbı Hakk ’ın kalbimizi hayırlı olana yönlendirmesini ve kalbimizi yatıştırmasını dilemek ve Allah Teâlâ ’dan hayır dilemek için istihâre namazı kılarız Bedîüzzaman Hazretlerinin, duâ ve ibadette tesbit ettiği temel prensipler çerçevesinde anlatmak gerekirse4; Cenâbı Adalet ’tan “hayır istemeye ihtiyaç duyduğumuz anlar,—gece ya da gündüz fark etmez—istihâre namazının hususî vakitleridir
Lakin sâlim düşünceyi ve istişâreyi çiğneyip geçmemelidir Bir işin bize hayır mışer mi getireceğini az çok sezgilerimizle, salim aklımızla, sağlıklı düşüncelerimizle; bu olmadığında bilenlere danışarak, büyüklerle ya da uzmanlarla veya güvendiğimiz kimselerle istişâre ederek bilmemiz ve sonucunu varsayım etmemiz mümkündür Bu yollar ilk önce denenmelidir İstihâre namazını, hâşâ, fala bakar gibi kılmak veya fal gibi benimsemek câiz değildir Netice vermez
İstihâre namazını kıldıktan sonra, kalbimizde bir aşinalık, kararımızda bir ferahlık ve rahatlık, içimizde işin bahtı açık olabileceğine dâir bir genişlik ve ümit doğarsa, Allah ’a güvenerek o işe “Bismillâh der ve birincil adımı atarız Eğer içimizden can sıkıntısı ve darlık geçmez ise, uyuşmama hâli devam ederse, hayırlı olacağından emîn olmama durumu sürerse, gönlümüz hâlâ yatışmamışsa, istihâre namazını bitmiş kılar ve Allah ’a tekrar duâ ederiz Bu Nedenle yedi defaya kadar istihâre namazının kılınabileceğine dâir Peygamber Efendimizden (asm) rivâyet vardır5 İç sıkıntımız gerçi geçmez ise, bu işin negatif ve hayırsız olacağına yorumlarız
İstihâre namazında okunan özel bir sûre rivâyet edilmemiştir Allah rızâsı için istihâre namazı kılmaya kasıt edilir, her hangi iki rek ’atli bir namaz gibi kılınır ve duâ yapılır İbni Ömer ’in, Peygamber Efendimiz ’in (asm) “dünyâ ve içindekilerden daha hayırlı bulduğu sabahleyin namazının sünnetinde çoğunlukla “Kul yâ eyyühe ’lkâfirûn sûresi ile “Kul hüve ’llâhü ehâd sûrelerini okuduğunu rivâyet etmesi üstüne; ilk kez İmamı Gazâli edinmek üzere âlimler istihâre namazında da bu sûrelerin okunmasının daha fazîletli olacağına hükmetmişlerdir6
İstihâre namazı kılındıktan sonradan uykuya yatılacak ve rüyâ beklenecek diye bir koşul yoktur Bunlar daha sonra ilâve edilmiş ve söz gelişi rüyâda beyaz veya yeşil görülürse hayra; siyah veya kırmızı görülürse şerre işâret sayılmıştır
Fakat Peygamber Efendimiz (tez), özellikle, “Namazdan sonradan kalpten geçen mânânın ve oluşan kararlığın hayra izah etme açısından önemli olduğunu açıklama buyurmuştur *
Bu namaza niyet ettim Allah rızası için istihare namazı kılmaya diye niyet edilir
İstihâre, lügatte “hayır arzu etmek demektir Hayır, herşeyin Hâlık ’ı; geçmişin, şu ânın ve geleceğin mutlak Hâkim ’i ve Sahibi olan Allah Teâlâ ’dan istenir Çünkü bizim her hâlimize, herşeyimize, her işimize, her ânımıza Cenâbı Allah mutlak sûrette vâkıftır Bizim için hangi şeyin hayırlı olacağını, hangi şeyin şerli olacağını Cenâbı Adalet bizden daha iyi bilir Cenâbı Hak; “Umulur ki, hoşlanmadığınız bir şeyde sizin için hayır vardır Ve umulur ama, sevdiğiniz bir şeyde sizin için şer vardır Allah bilir; siz bilmezsiniz1 buyuruyor
Bir iş yapmaya karar verdiğimizde Allah ’tan hayırlısını isteriz Gerçekten istihâre budur
Bir şeyin hayırlısını isterken, iki rek ’ât namaz kılmayı ve duâ yapmayı Resûlullah Efendimiz (asm) tavsiye buyurmuştur Nazar ve hedef dünyevî olmamalıdır; huysuz halde namazı kökten iptal eder Çünkü kendisi başlı başına bir ibâdet olduğundan, netîcesi rızâi Yargı ’tır Meyvesi ve faydaları uhrevîdir2 Hükmü sünnettir
Câbir b Abdullah ’tan (ra) rivâyet edilen bir hadîste Peygamber Efendimiz (asm) şöyle buyurmuştur: “Sizden biriniz bir işe kalben azmettiğinde, farzın açık havada iki rek ’beygir namaz kılsın ve şöyle duâ etsin: ‘Allah ’ım! İlmine güvenerek, Senden, hakkımda hayırlısını istiyorum Kudretinle bana kuvvet vermeni istiyorum Sonsuz lütfunla bana hayır vermeni istiyorum Allah ’ım! Senin herşeye gücün yeter; lakin ben güçsüzüm! Sen herşeyi bilirsin; ama ben bilmem! Sen her kuytu şeyi, şuurumuzdan her uzaktan olan şeyi, öyle yakından bilirsin, Sen Allâmu ’lGuyûb ’sun Allah ’ım! İstediğim bu şey, (burada istenen şey ismen de zikrolunabilir) Senin ilminde, benim dînime, dünyâma, hayatıma, geleceğime, âhiretime, sonuma şanslı ise bunu bana takdir et ve kolaylaştır! Eğer bu iş, Senin ilminde benim dînim, hayatım, sonum, dünyâm ve âhiretim için şerli ise, onu benden, beni de ondan uzaklaştır; beni vazgeçir! Her nerede hayır varsa, onu bana nasip et Benim için hayır takdir eyle Daha Sonra da beni o hayırdan memnun ve râzı eyle!3 Bu duâyı namazdan sonradan Türkçe olarak yapmak mümkündür
Bir meslek hususunda kararsız kaldığımızda, işin sonucunun bizim için hayır mı, şer mi getireceğini kestiremediğimizde, işin iyi veya fena olacağından belirlenmiş olamadığımızda, sâlim görüşler ve istişâreler sonucunda dinç bir karara ulaşamadığımızda, Cenâbı Hakk ’ın kalbimizi hayırlı olana yönlendirmesini ve kalbimizi yatıştırmasını dilemek ve Allah Teâlâ ’dan hayır dilemek için istihâre namazı kılarız Bedîüzzaman Hazretlerinin, duâ ve ibadette tesbit ettiği temel prensipler çerçevesinde anlatmak gerekirse4; Cenâbı Adalet ’tan “hayır istemeye ihtiyaç duyduğumuz anlar,—gece ya da gündüz fark etmez—istihâre namazının hususî vakitleridir
Lakin sâlim düşünceyi ve istişâreyi çiğneyip geçmemelidir Bir işin bize hayır mışer mi getireceğini az çok sezgilerimizle, salim aklımızla, sağlıklı düşüncelerimizle; bu olmadığında bilenlere danışarak, büyüklerle ya da uzmanlarla veya güvendiğimiz kimselerle istişâre ederek bilmemiz ve sonucunu varsayım etmemiz mümkündür Bu yollar ilk önce denenmelidir İstihâre namazını, hâşâ, fala bakar gibi kılmak veya fal gibi benimsemek câiz değildir Netice vermez
İstihâre namazını kıldıktan sonra, kalbimizde bir aşinalık, kararımızda bir ferahlık ve rahatlık, içimizde işin bahtı açık olabileceğine dâir bir genişlik ve ümit doğarsa, Allah ’a güvenerek o işe “Bismillâh der ve birincil adımı atarız Eğer içimizden can sıkıntısı ve darlık geçmez ise, uyuşmama hâli devam ederse, hayırlı olacağından emîn olmama durumu sürerse, gönlümüz hâlâ yatışmamışsa, istihâre namazını bitmiş kılar ve Allah ’a tekrar duâ ederiz Bu Nedenle yedi defaya kadar istihâre namazının kılınabileceğine dâir Peygamber Efendimizden (asm) rivâyet vardır5 İç sıkıntımız gerçi geçmez ise, bu işin negatif ve hayırsız olacağına yorumlarız
İstihâre namazında okunan özel bir sûre rivâyet edilmemiştir Allah rızâsı için istihâre namazı kılmaya kasıt edilir, her hangi iki rek ’atli bir namaz gibi kılınır ve duâ yapılır İbni Ömer ’in, Peygamber Efendimiz ’in (asm) “dünyâ ve içindekilerden daha hayırlı bulduğu sabahleyin namazının sünnetinde çoğunlukla “Kul yâ eyyühe ’lkâfirûn sûresi ile “Kul hüve ’llâhü ehâd sûrelerini okuduğunu rivâyet etmesi üstüne; ilk kez İmamı Gazâli edinmek üzere âlimler istihâre namazında da bu sûrelerin okunmasının daha fazîletli olacağına hükmetmişlerdir6
İstihâre namazı kılındıktan sonradan uykuya yatılacak ve rüyâ beklenecek diye bir koşul yoktur Bunlar daha sonra ilâve edilmiş ve söz gelişi rüyâda beyaz veya yeşil görülürse hayra; siyah veya kırmızı görülürse şerre işâret sayılmıştır
Fakat Peygamber Efendimiz (tez), özellikle, “Namazdan sonradan kalpten geçen mânânın ve oluşan kararlığın hayra izah etme açısından önemli olduğunu açıklama buyurmuştur *
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.