İsviçrenin Siyası Yapısı isviçrenin kıyafetleri isviçrenin giyimi siyasi yapısı geleneksel kıyafetleri İsviçrenin Siyası Yapısı Siyasi inşa Çift meclisli İsviçre parlamentosu Federal Meclis, Federal Konsey’den ayrı olarak esas iktidar merkezidir Federal Meclisi oluşturan Eyaletler Konseyi ve Milli Konsey yasa dahil etmemek da dahil elde etmek üzere her açıdan eşit güce sahiptir 1999 anayasasına kadar, federasyona özel olarak vekil edilmemiş tüm güçler kantonların elindedir Eyaletler konseyinin 46 üyesi (her kantondan iki ve yarım kantondan bir olmak üzere) doğrudan her kantonda seçilir Milli Konsey’in 200 üyesi ise nispi temsilcilik esaslarına dayanarak seçilir Her iki meclise seçilenlerin devir süresi 4 yıldır Referandumlar aracılığıyla her vatandaş federal hükümet tarafından kabul edilmiş yasaların geçerliliğini sorgulayabilir ve federal anayasaya ayar yapılmasını isteyebilir Bu haklar İsviçre’yi aracısız demokrasi uygulanan bir ülke yapmaktadır Yürütme erki ve devlet başkanlığı görevi yedi üyeden oluşan Federal Konsey’de toplanmıştır Her ne kadar anayasaya göre Meclis Konsey üyelerini seçse ve denetlese de, yasama sürecini yön belirleme ve federal yasaları tatbik konusunda Federal Konsey yavaşça önde gelen bir role kavuşmuştur Özel temsilcilik görevlerini yürütmek üzere konseyi yaratıcı yedi kişi içinden bir birey bir yıllığına İsviçre Konfederasyon Başkanı olarak seçilir 1959 yılından Aralık 2003’e kadar Federal Konsey’de İsviçre’nin dört manâlı siyasi partisi, federal meclisteki temsilcilik oranlarına tarafından oluşan sihirli formülegöre temsil edilmiştir: 2 üye Hristiyan Demokratlardan (CVPPDC), 2 üye Sosyal Demokratlardan (SPSPSS), 2 üye Liberal Demokratlardan (FDPPRD), ve 1 aza de İsviçre Halk Müziği Partisinden (SVPUDC) Konseydeki bu geleneksel üye dağılımı herhangi bir yasa ile tanımlanmamıştır ve 2003 seçimlerinden sonra Hristiyan Demokratlar ikinci sandalyelerini, o yıl meclis seçimlerinde en güçlü parti olarak meydana çıkan İsviçre Millet Partisine kaptırmıştır Federal Yüksek Duruşma’nin görevi kanton mahkemelerinden gelen temyizlere ve federal yönetimin idarî kararlara bakmaktır Yüksek Mahkeme yargıçları, altı takvim tahsis süresi için Federal Meclis tarafından seçilir Ilk Elden demokrasi 1848 federal anayasanın uygulanmaya başlandığından beri İsviçre Dünya üstünde eşi güya olmayan bir hükümet sistemine evsahipliği yapmaktadır: Aracısız Olarak demokrasi Parlamenter demokrasi’nin vazgeçilmez ögeleri olan meclis ve konseyler de bulunduğundan kimi vakit bu sistem sankiaracısız olarak sistem olarak da adlandırılır İsviçre doğrudan demokrasisinin federal düzeydeki araçları halkın hakları denilen anayasal girişim ve referandumdur Kanton ve belediye düzeyinde de bu araçlar daha geniş ve bambaşka olarak uygulanmaktadır Meclis göre onaylanmış bir yasanın geçerliliğini denetlemek isteyen bir grup vatandaş eğer yasanın çıkmasından sonraki 100 gün içinde yasaya karşısında 50000 imza toplayabilirlerse federal bir halk oylaması isteğinde bulunabilirler Bu durumda yasanın kabulu ya da reddi için milli düzeyde ve basit reşitlik ile karar bahşedilen bir oylama yapılır Federal bir yasaya aleyhinde sekiz kanton birleşerek de referandum isteğinde bulunabilir Benzer şekilde yurttaşlar bir anayasal değişikliği 18 aylık bir vakit içinde destekleyen 100000 imzaya ulaşabilirlerse federal anayasal teşebbüs ile ulusal oylamaya gidebilirler 4 Meclis anayasal değişiklik isteğini bütünleyici olarak aleyhinde teklif getirebilir ve seçmenler her iki önerinin kabulu durumunda seçeneklerini oy pusulalarında işaretler Anayasal değişikliklerin, ister meclis tarafından getirilmiş ister anayasal girişimle sunulmuş olsun kabul edilmesi için ayrıca ulusal düzeydeki oylamanın sonucunun çoğunluğu ayrıca de kantonların sonuçlarının çoğunluğu edinmek üzere çifte reşitlik aranır 5 İsviçre’de yer alan milletlerarası örgütler Özellikle İsviçre’nintarafsızlığı sebebiyle saygın bir miktarda uluslararası örgütün merkezi İsviçre’de bulunmaktadır 1863 yılında İsviçre’de kurulan Kızıl Haç’ın merkezi hâlâ buradadır İsviçre Avrupa Birliği’nin bir üyesi değildir ve 1990’ların başında yapılan halk oylaması sonucunda İsviçre halkı AB’ye katılmayı reddetmiştir 2002 yılında Birleşik Milletler’e katılan İsviçre, bu örgüte en son katılan ülkelerden biridir Enerji politikası İsviçre’de üretilen enerjinin %40’ı nükleer enerji ve %60’ı hidroelektrik kaynaklıdır 18 Mayıs 2003 tarihinde, Moratorium Plus adındaki ahali girişimi yeni nükleer enerji santrallerinin yapımını yasaklayan yasanın uzatılmasını istedi Oysa hem Moratorium Plus keza de Electricity Without Nuclear girişimleri bu sefer kabul görmedi: Moratorium Plus 416% evet ve 584% hayır oyu; Electricity Without Nuclear 337% evet ve 663% hayır oyu 10 yıldır yeni nükleer enerji santrallerinin yapımı konusundaki moratoryum, 1990 yılında oylanan ve 545% evet oyuna aleyhinde 455% hayır oyuyla kabul edilen bir millet girişiminin sonucuydu