İşyerinde Gerilimle Başa Çıkmanın Yollarını Keşfedin
Beden ve ruh sıhhatinizi korumak, ömür kalitenizi sürdürebilmek, işyerinde daha üretken çalışmak için gerilim idaresi büyük ehemmiyet taşıyor. Pekala, yıkıcı güç haline gelen gerilimin iş yerindeki tesirlerini azaltıp, kabul edilir seviyeye indirmek için neler yapılabilir? Uzm. Kl. Psk. Dilşah Özcan anlatıyor.
Stres, iş hayatının içinde sık sık deneyimlediğimiz, ömrün akışında olan bir durum… Günümüzde işle gerilim adeta kol kola yola devam eden ayrılmaz ikili üzere görünüyor. Hatta gerilimin kâfi ölçüde ve yönetilebilir olduğu vakitlerde, kişinin verimli çalışmasını sağlayarak, çalışanların motivasyonunun arttırdığı için yararlı olduğu da düşünüyor. Lakin bu niyetlerin tam aksine gerilimin, kişinin hudutlarını zorlaması için harekete geçmesini destekleyecek kadar güçlü bir öge olmadığını söyleyen Uzm. Kl. Psk. Dilşah Özcan, “Stres bilakis yıkıcı, yıpratıcı, başa çıkılması sıkıntı bir etkendir. Zira gerilim çalışma şartlarında yapılması gerekenlerle, kişinin iş teknikleri ortasında uyumsuzluk olduğu vakitlerde ortaya çıkar. Gerilim olağanlaştırıldığı kadar saf ve yararlı bir tesire sahip değildir” diyor.
İş ömründe uzun mesailer, işteki bağlantılar, işe ulaşım şartları, maaş faktörü üzere birçok öge gerilim nedeni olabiliyor. Bireylerin birebir gerilim ögesine farklı reaksiyon gösterebileceğini hatırlatan Uzm. Kl. Psk. Özcan, bir kişi için uzun çalışma mesailerini verimli ve aktif kullanırken, öteki biri için bu duruma katlanmasının güç olabileceğinin altını çiziyor. Uzm. Kl. Psk. Özcan, bu nedenle gerilim idarenin şahıstan şahsa, durumdan duruma değişeceğini belirtiyor.
Önce meselenizi belirleyin
Uzm. Kl. Psk. Özcan, işyerindeki gerilimi yönetmek için üç kademeli tahlil teklifini ise şöyle anlatıyor: “Öncelikle sorunu belirleyin. Tahlilin birinci basamağı olan kıymetlendirme basamağında, yaşadığınız gerilim reaksiyonlarının farkına vararak, durumunuzla yüzleşmelisiniz. Hem bedeninizin verdiği sinyaller hem de bu sinyaller karşısındaki savunma düzeneğinizi fark etmelisiniz. İkinci basamağımız planlama… Bu kademe yaşadığınız durumu ortadan kaldırmak için geliştireceğiniz bir aksiyon planını içerir. Kendinize meselelerle başa çıkmak için bir yol haritası oluşturmalısınız. Son basamak olan çöz kısmında ise planlamanızda yer alan size en uygun olan, kolay ve süratli halde tahlile ulaşmanızı sağlayacak tekliflerden birini uygulayın. Elhasıl işyerinde yaşanan gerilimin idaresi için öncelikle, durumunuzun farkına vararak, sorunun ismini koymanız, gereksiniminiz olan tahlil tekliflerini tespit edip bunlarla birlikte sorunu en uygun biçimde çözecek şartı belirleyerek aksiyona geçmeniz olacak.”
Peki fakat yaşadığımız sorun karşısında bir çıkış planımız yoksa ya da deneyip sonuca varamadıysak; özetle denetimimiz dışında gelişen durumlarla debelenip duruyorsak ne yapabiliriz?
Uzm. Kl. Psk. Özcan, bu türlü bir durumda farkındalık denilen mediatif tekniklerle kendinize kısa bir mola verip anın, akışın tadını çıkarmayı öneriyor. “Kendinize göstereceğiniz en derin şefkatle, telaş ve gerilim hissettiğiniz vakitlerde, gerginliğinizi ortadan kaldırmak için derin teneffüsü kullanabilirsiniz” diyen Uzm. Kl. Psk. Özcan, şöyle devam ediyor: “Sürekli ne kadar kıymetli olduğunuzu kendinize söyleyerek hayatın her anının bir mucize olduğunu düşünerek akışta kalabilir, sağlıklı bir formda işe gelebilmenin minnetini kendinize kaynak yaparak, ömür kalitenizi, kanılarınızın kudretiyle arttırabilirsiniz.” (BSHA)