iltasyazilim
FD Üye
İtikaf nedir, nasıl uygulanır, kadınlar da itikaf yapabilir mi?
Dinî bir terim olarak itikaf düşünce sağlığı yerinde ve ergenlik çağına gelmiş bir müslümanın beş süre namaz kılınan bir mescitte ibadetAllah ’a yakın olma elde etme niyetiyle bir süre durması demektir İtikâfa giren kimse, camide yer, içer, uyur ve ihtiyacı olan şeyleri muhtemel olduğu takdirde camide arz eder Tuvalete gitmek, abdest elde etmek ve gerekli olduğunda gusletmek gibi tabiî ihtiyaçları için ise camiden dışarı çıkabilir Bulunduğu camide cuma namazı kılınmıyorsa, cuma namazını kılmak üzere diğer bir camiye gidebilir Cenaze namazı için ise dışarı çıkamaz Kendisine ya da malına bir hasar geleceği korkusuna kapılması ya da zorla çıkarılması hâlinde diğer bir camiye gitmek üzere içerisinde bulunduğu cami veya mescidden çıkabilir Bu gerekli hâllerin haricen camiden çıkarsa itikâfı bozulur (Merğînânî, elHidâye, II, 291293) Hz Peygamber (sas) ’in Ramazan ’da ve özellikle bu ayın son on gününde itikâfta bulunduğunu gösteren çoğu hadisi şerif vardır (Buhârî, İtikâf, 1; Müslim, İtikâf, 15; Ebû Dâvûd, Ramazân, 3; Savm, 77) Nafile olan itikâfın en azı bir gündür Ebû Yusuf en az süreyi, bir günün yarıdan fazlası olarak belirlerken İmam Muhammed itikâf için bir saati de tatmin edici bulur (Merğînânî, elHidâye, II, 290) Yukarıda izah edildiği şekli ile camide itikâf erkeklere mahsustur Kadınlar ise evlerinin namaz kılmak üzere belirledikleri bir uygun itikâfta bulunabilirler (Merğînânî, elHidâye, II, 291) Şâfiî mezhebine tarafından ise, mescid haricen itikâf caiz değildir Bayan, kocasından müsade alarak mescitte itikâf yapar Zira Hz Peygamber (sas) ’in eşlerinin mescidde itikâfa girdikleri söylenti edilmiştir (Müslim, İtikâf, 6) Bu mezhebe tarafından itikâf sırasında oruçlu bulunmak da şart değildir (Şîrâzî, elMühezzeb, I, 350; Şirbînî, Muğni ’lmuhtâc, I, 658662) *
Dinî bir terim olarak itikaf düşünce sağlığı yerinde ve ergenlik çağına gelmiş bir müslümanın beş süre namaz kılınan bir mescitte ibadetAllah ’a yakın olma elde etme niyetiyle bir süre durması demektir İtikâfa giren kimse, camide yer, içer, uyur ve ihtiyacı olan şeyleri muhtemel olduğu takdirde camide arz eder Tuvalete gitmek, abdest elde etmek ve gerekli olduğunda gusletmek gibi tabiî ihtiyaçları için ise camiden dışarı çıkabilir Bulunduğu camide cuma namazı kılınmıyorsa, cuma namazını kılmak üzere diğer bir camiye gidebilir Cenaze namazı için ise dışarı çıkamaz Kendisine ya da malına bir hasar geleceği korkusuna kapılması ya da zorla çıkarılması hâlinde diğer bir camiye gitmek üzere içerisinde bulunduğu cami veya mescidden çıkabilir Bu gerekli hâllerin haricen camiden çıkarsa itikâfı bozulur (Merğînânî, elHidâye, II, 291293) Hz Peygamber (sas) ’in Ramazan ’da ve özellikle bu ayın son on gününde itikâfta bulunduğunu gösteren çoğu hadisi şerif vardır (Buhârî, İtikâf, 1; Müslim, İtikâf, 15; Ebû Dâvûd, Ramazân, 3; Savm, 77) Nafile olan itikâfın en azı bir gündür Ebû Yusuf en az süreyi, bir günün yarıdan fazlası olarak belirlerken İmam Muhammed itikâf için bir saati de tatmin edici bulur (Merğînânî, elHidâye, II, 290) Yukarıda izah edildiği şekli ile camide itikâf erkeklere mahsustur Kadınlar ise evlerinin namaz kılmak üzere belirledikleri bir uygun itikâfta bulunabilirler (Merğînânî, elHidâye, II, 291) Şâfiî mezhebine tarafından ise, mescid haricen itikâf caiz değildir Bayan, kocasından müsade alarak mescitte itikâf yapar Zira Hz Peygamber (sas) ’in eşlerinin mescidde itikâfa girdikleri söylenti edilmiştir (Müslim, İtikâf, 6) Bu mezhebe tarafından itikâf sırasında oruçlu bulunmak da şart değildir (Şîrâzî, elMühezzeb, I, 350; Şirbînî, Muğni ’lmuhtâc, I, 658662) *