iltasyazilim
FD Üye
iyi alışkanlıklar nelerdir
Günümüzde manevi değerler kademeli olarak daha artı kıymetini yitiriyor Hayırseverlik, başkalarını umursamak, nezaket veya yükümlülük ifadeleri anlamsız kelimeler haline geldi Peki bu durumda çocuklarımıza 'teşekkür ederim', 'birşey yok' demeyi veya yalan söylememeyi nasıl öğreteceğiz? Belirli olan, dürüst ve yanlışın ne olduğunu bilmeyen çocukların ileride zorluk çekecekleri
Mektep öncesi çağı iyi değerlendirilirse iyi alışkanlıklar edinmenin en kullanışlı çağıdır
Bu çağda çocuklar yetişkinlerin davranışlarını aynen kopya etmeye çalışırlar Eğer okulda bulunuyorsa öğretmenin hareketleri onun için önemli bir değerinde ifade etmektedir
Lüzum sözlü ve gerekse hareketlerle gösterilen terbiye kuralları çocuk için iyi misal olacaklardır
Ağaç, yaş iken eğilirsözü hatırlanmalıdır
Bu yaş çocuklarının iyi alışkanlıklar kazanmasında en manâlı etmen süre faktörüdür
Çocuğun bütün davranışları zamanlı, planlı, programlı, sürekli ve daimi alışkanlıklar olmalıdır
Çocuğun gözünü açtığı ilk mekân aile ocağı olduğuna göre, iyi ve temel alışkanlıkları bu ocakta alması gerekir
O halde evde ne gibi alışkanlıklar edinmesi gerektiğini belirtmeye çalışalım:
Çocuk vaktinde yatmalı ve zamanında kalkmalıdır
Üç yaşındaki bir çocuk gece saat 7'den sabah saat yediye kadar 12 saat; gündüz 22,5 saat uyumalıdır
Diğer esas alışkanlıkların başlıcalarını da şöyle düzenlemek mümkündür
Edep kuralları,
Büyüklerini ve küçüklerini selamlama alışkanlığı,
Sevgi, saygı ve güven ilişkilerinin geliştirilmesi;
Egzersiz ve meslek başarma alışkanlığının kazandırılması;
Yalnız aile bireylerine karşı değil çevresindeki büyük ve minik insanlara aleyhinde da terbiye kurallarına uyması alışkanlığının kazandırılması;
Kendi kendine giyinip soyunması alışkanlıklarının kazandırılması;
Temizlik, düzen ve düzen alışkanlıkları:
Giysilerini temiz tutma,
El yüz yıkama,
Dişlerini fırçalama,
Tuvalet alışkanlığı ve taharetlenme,
Eşya ve oyuncaklarını temiz ve tertipli bulundurma
Bütün bu etkinliklerin zamanlı, planlı, programlı, sistemli ve sürekli olması alışkanlıkları kazandırılmalıdır
Okulda edinilecek ve devam ettirilecek alışkanlıklar:
Öğretmen ve arkadaşlarını selamlamak;
Başlık, palto ve manto gibi giysilerini yerine asmak,
Hitabe kurallarına uyarlamak,
Eşya ve oyuncaklarını başkasına hasar vermiyecek şekilde göstermek;
Oyun kurallarına adapte etmek,
Arkadaşlarına yardım etmek;
Kendi kendine yemek yemek yeme;
Çatal, kaşık bıçak faydalanma,
Yemekten sonra, el yıkamak, sabun uygulamak, havlu göstermek, muslukları açık bırakmamak;
Yemekten sonradan uyumak,
Sınıfın temizlik, tertip ve düzenine katkıda bulunmak
Okulun bu planlı ve sistematik alışılmışlık kazandırma çalışmaları ailelere de yansıtılmalıdır Aile ile okul birbirini tamamlayan ortak bir strateji uygulamalıdır Daha fazla mektep ailelere bilimsel rehberlikte bulunmalıdır Çünkü her aile aynı ölçüde bu işlere yatkın değildir *
Günümüzde manevi değerler kademeli olarak daha artı kıymetini yitiriyor Hayırseverlik, başkalarını umursamak, nezaket veya yükümlülük ifadeleri anlamsız kelimeler haline geldi Peki bu durumda çocuklarımıza 'teşekkür ederim', 'birşey yok' demeyi veya yalan söylememeyi nasıl öğreteceğiz? Belirli olan, dürüst ve yanlışın ne olduğunu bilmeyen çocukların ileride zorluk çekecekleri
Mektep öncesi çağı iyi değerlendirilirse iyi alışkanlıklar edinmenin en kullanışlı çağıdır
Bu çağda çocuklar yetişkinlerin davranışlarını aynen kopya etmeye çalışırlar Eğer okulda bulunuyorsa öğretmenin hareketleri onun için önemli bir değerinde ifade etmektedir
Lüzum sözlü ve gerekse hareketlerle gösterilen terbiye kuralları çocuk için iyi misal olacaklardır
Ağaç, yaş iken eğilirsözü hatırlanmalıdır
Bu yaş çocuklarının iyi alışkanlıklar kazanmasında en manâlı etmen süre faktörüdür
Çocuğun bütün davranışları zamanlı, planlı, programlı, sürekli ve daimi alışkanlıklar olmalıdır
Çocuğun gözünü açtığı ilk mekân aile ocağı olduğuna göre, iyi ve temel alışkanlıkları bu ocakta alması gerekir
O halde evde ne gibi alışkanlıklar edinmesi gerektiğini belirtmeye çalışalım:
Çocuk vaktinde yatmalı ve zamanında kalkmalıdır
Üç yaşındaki bir çocuk gece saat 7'den sabah saat yediye kadar 12 saat; gündüz 22,5 saat uyumalıdır
Diğer esas alışkanlıkların başlıcalarını da şöyle düzenlemek mümkündür
Edep kuralları,
Büyüklerini ve küçüklerini selamlama alışkanlığı,
Sevgi, saygı ve güven ilişkilerinin geliştirilmesi;
Egzersiz ve meslek başarma alışkanlığının kazandırılması;
Yalnız aile bireylerine karşı değil çevresindeki büyük ve minik insanlara aleyhinde da terbiye kurallarına uyması alışkanlığının kazandırılması;
Kendi kendine giyinip soyunması alışkanlıklarının kazandırılması;
Temizlik, düzen ve düzen alışkanlıkları:
Giysilerini temiz tutma,
El yüz yıkama,
Dişlerini fırçalama,
Tuvalet alışkanlığı ve taharetlenme,
Eşya ve oyuncaklarını temiz ve tertipli bulundurma
Bütün bu etkinliklerin zamanlı, planlı, programlı, sistemli ve sürekli olması alışkanlıkları kazandırılmalıdır
Okulda edinilecek ve devam ettirilecek alışkanlıklar:
Öğretmen ve arkadaşlarını selamlamak;
Başlık, palto ve manto gibi giysilerini yerine asmak,
Hitabe kurallarına uyarlamak,
Eşya ve oyuncaklarını başkasına hasar vermiyecek şekilde göstermek;
Oyun kurallarına adapte etmek,
Arkadaşlarına yardım etmek;
Kendi kendine yemek yemek yeme;
Çatal, kaşık bıçak faydalanma,
Yemekten sonra, el yıkamak, sabun uygulamak, havlu göstermek, muslukları açık bırakmamak;
Yemekten sonradan uyumak,
Sınıfın temizlik, tertip ve düzenine katkıda bulunmak
Okulun bu planlı ve sistematik alışılmışlık kazandırma çalışmaları ailelere de yansıtılmalıdır Aile ile okul birbirini tamamlayan ortak bir strateji uygulamalıdır Daha fazla mektep ailelere bilimsel rehberlikte bulunmalıdır Çünkü her aile aynı ölçüde bu işlere yatkın değildir *