Japonya’da dijital ödemelerin artmasıyla beraber harcamalar konusunda çok tutucu davranan Japon tüketicilerin de davranışları değişim belirtileri gösteriyor.
Japon e-ticaret ve internet bankacılığı şirketi Rakuten’in sponsorluğundaki beyzbol takımı Tohoku Rakuten Golden Eagles, yeni sezonda stadyumunda yiyecek ve içecek satışlarında nakit kabul etmeme kararı aldı.
Reuters’te yer alan habere göre Rakuten’in pazarlama amacıyla aldığı bu önlem, tüketicilerin harcama alışkanlıklarında da hızlı bir değişime yol açtı. Nakit ödemelerin yasaklanmasının ardından bu yılın Nisan ve Mayıs aylarında stadyumdaki yiyecek ve içecek satışları bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 20 artış gösterdi.
Konu hakkında Reuters’a değerlendirmelerde bulunan uzmanlar, nakit kullanımının yaygın olduğu Japonya’da tüketicilerin bu tür harcamalarda nakit paranın cüzdanlarından çıktığını görmediğini ve tüketimin memnuniyet hissini duyduklarını, bunun da daha fazla harcamayı tetiklediğini belirtiyorlar.
Japonya’da dijital ödeme sistemlerinin harcamalarda yarattığı bu değişikliğin ülkedeki kronik tüketim düşüklüğünün de üstesinden gelebileceği belirtiliyor.
Japonya Merkez Bankası (BOJ) uzun bir süredir yüzde 2’lik enflasyon hedefini tutturabilmek için tüketimi teşvik edebilmek adına faizleri negatif alanda tutuyor. Bu hedefe ulaşabilmek adına 2013 yılından bu yana tahviller ve diğer varlıklara 3 trilyon dolar harcayan BOJ, Nisan ayında yaptığı toplantıda yüzde 2’lik faiz hedefine önümüzdeki 3 yıl boyunca ulaşmayı beklemediğini açıkladı.
Japonya’da ekonomi bakanlığı nakitsiz harcamaları 2025 itibariyle 120 trilyon yene (1.1 trilyon dolar) çıkarmayı hedefliyor. Bakanlığın nakitsiz harcamaları teşvik etmek için kurduğu ofisin başında bulunan Masamichi Ito konu hakkında yaptığı yorumda “Eğer para ödemek için kullandığımız yolları değiştirebilirsek, toplumun tamamını değiştirebiliriz” ifadelerini kullandı.
Nomura Araştırma Enstitüsü’nün raporlarına göre nakitsiz ödeme sistemleri kişi başına harcamayı yüzde 1,6 artırıyor.
Japonya hükümeti harcamalardan nakdin kaldırılmasının verimliliğe yapacağı katkıyla beraber bankaların kârlılığını artacağını ve işçi eksikliğinin de giderileceğini düşünüyor. Japonya’da işlemlerin yüzde 80’i nakit üzerinden, yüzde 20’si de kredi kartı ve mobil ödemeler üzerinden gerçekleşiyor.
Ülkedeki kasiyerler nakit idare etmeye günde 2 saat harcarken, bankalar da ATM’lerin bakımı ve nakit paranın taşınması için yılda 1 trilyon yen (9 milyar dolar) harcıyorlar.