Kaba Ozdekcilik Hakkında Bilgi
İnsan bilincini ozdeğe indirgeyen ozdekcilik
Kaba materyalizm ve vulger maddecilik deyimleriyle de dile getirilmektedir 19 yuzyılda Alman idealist felsefesine karşı olgucu bir nitelikte oluşmuştur Doğabilimlerindeki kendiliğinde ozdekcilik temeli ustunde geliştirilmiştir Başlıca temsilcileri İsvicreli duşunur Carl Vogt (18171895), Fransız doktoru ve duşunuru Pierre Cabanis (17571808) Alman fizyoloji bilgini ve duşunuru Jacob Moleschott (18221893) ve Buchner ’dir Yanlış ve zararlı bir ozdekcilik anlayışıdır Yanlışlığı bilinci ozdeğe, tum ruhsal surecleri fizyolojik sureclere indirgemesindedir Zararıysa idealizmin saldırılarına pek cok acık ve gucsuz kapılar bırakmasındadır Ustelik de felsefeyi yadsır ve felsefesel sorunların doğabilimsel araştırmalarla cozumlenebileceğini ilerisurer İnsan bilincinin toplumsal bir urun olduğunun farkında değildir duşunce ve duyguların, fizyolojik sureclerle belirlendiğini savunur Evrenin ozdeksel butunluğunu sezmek gibi buyuk bir başarıya ulaştığı halde bu vargısını, eytişimden yoksun bulunduğu icin zorunlu olarak idealizme duşmesinden oturu, aşırılığa vardırmış ve ust olanı alt olana indirgemiştir Kaba ozdekcilik anlayışı idealizme karşı cıktığı halde, idealist yapıdadır Ve metafizik duşunmenin tekyanlılık yanılgısını taşır Ruhsal faaliyeti butunuyle yadsır ve bunun sonucu olarak insan bilincini de ozdek sayar Orneğin Karl Vogt, ‘ ’tukuruk bezleri nasıl tukuruk ve ya da karaciğer nasıl safra salarsa beyin de oylece duşunce salar ’ ’, Moleschott ‘ ’duşunce, beyinden cıkan fosfordur ’ ’ derler Ludwig Buchner ve Erns Haeckel gibi mekanik anlayışlı ozdekciler de zorunlu olarak bu kaba ozdekciliğe duşmuşlerdir, orneğin Haeckel ‘ ’ruh, plazmadır ’ ’ der Bu bilimdışı kaba ozdekciliğin başlıca eksiklik ve yanılgıları şunlardır:
Bu ozdekcilikte mekanik yan ağır basıyor, kimya ve biyolojideki son gelişmeleri hesaba katmıyordu
Ne tarihsel, ne de eytişimseldi, antidiyalektik anlamda metafizikti ve gelişme anlayışına tutarlı ve kapsamlı bir bicimde bağlı değildi
İnsanın ozunu somut ve tarihsel olarak, tum toplumsal ilişkilerin urunu olarak değil de soyut olarak goruyor ve bu yuzden dunyayı sadece yorumluyordu, oysa bu bir değiştirme sorunuydu, eş deyişle devrimci pratik eylemin onemini kavramamıştı
Unlu bir diyalektikci de şoyle der: ‘ ’duşuncenin ozdeksel olduğunu soylemek, materyalizm ile idealizmi birbirine karıştırmaya doğru yanlış bir adım atmaktır ’ ’ Gercekten de duşunce ozdekten başka bir şey değilse ozdek de duşunceden başka bir şey değil demektir, eş deyişle aralarında hicbir fark yoktur Oysa bunlar farklı, hem de cok farklı şeylerdir Bilinc ozdeksel bir gelişmenin urunudur ama ozdek değildir Ozdekle bilinc, nasıl birbirlerinden ayrıştırılamazlarsa oylece de birbirleriyle aynılaştırılamazlar
İnsan bilincini ozdeğe indirgeyen ozdekcilik
Kaba materyalizm ve vulger maddecilik deyimleriyle de dile getirilmektedir 19 yuzyılda Alman idealist felsefesine karşı olgucu bir nitelikte oluşmuştur Doğabilimlerindeki kendiliğinde ozdekcilik temeli ustunde geliştirilmiştir Başlıca temsilcileri İsvicreli duşunur Carl Vogt (18171895), Fransız doktoru ve duşunuru Pierre Cabanis (17571808) Alman fizyoloji bilgini ve duşunuru Jacob Moleschott (18221893) ve Buchner ’dir Yanlış ve zararlı bir ozdekcilik anlayışıdır Yanlışlığı bilinci ozdeğe, tum ruhsal surecleri fizyolojik sureclere indirgemesindedir Zararıysa idealizmin saldırılarına pek cok acık ve gucsuz kapılar bırakmasındadır Ustelik de felsefeyi yadsır ve felsefesel sorunların doğabilimsel araştırmalarla cozumlenebileceğini ilerisurer İnsan bilincinin toplumsal bir urun olduğunun farkında değildir duşunce ve duyguların, fizyolojik sureclerle belirlendiğini savunur Evrenin ozdeksel butunluğunu sezmek gibi buyuk bir başarıya ulaştığı halde bu vargısını, eytişimden yoksun bulunduğu icin zorunlu olarak idealizme duşmesinden oturu, aşırılığa vardırmış ve ust olanı alt olana indirgemiştir Kaba ozdekcilik anlayışı idealizme karşı cıktığı halde, idealist yapıdadır Ve metafizik duşunmenin tekyanlılık yanılgısını taşır Ruhsal faaliyeti butunuyle yadsır ve bunun sonucu olarak insan bilincini de ozdek sayar Orneğin Karl Vogt, ‘ ’tukuruk bezleri nasıl tukuruk ve ya da karaciğer nasıl safra salarsa beyin de oylece duşunce salar ’ ’, Moleschott ‘ ’duşunce, beyinden cıkan fosfordur ’ ’ derler Ludwig Buchner ve Erns Haeckel gibi mekanik anlayışlı ozdekciler de zorunlu olarak bu kaba ozdekciliğe duşmuşlerdir, orneğin Haeckel ‘ ’ruh, plazmadır ’ ’ der Bu bilimdışı kaba ozdekciliğin başlıca eksiklik ve yanılgıları şunlardır:
Bu ozdekcilikte mekanik yan ağır basıyor, kimya ve biyolojideki son gelişmeleri hesaba katmıyordu
Ne tarihsel, ne de eytişimseldi, antidiyalektik anlamda metafizikti ve gelişme anlayışına tutarlı ve kapsamlı bir bicimde bağlı değildi
İnsanın ozunu somut ve tarihsel olarak, tum toplumsal ilişkilerin urunu olarak değil de soyut olarak goruyor ve bu yuzden dunyayı sadece yorumluyordu, oysa bu bir değiştirme sorunuydu, eş deyişle devrimci pratik eylemin onemini kavramamıştı
Unlu bir diyalektikci de şoyle der: ‘ ’duşuncenin ozdeksel olduğunu soylemek, materyalizm ile idealizmi birbirine karıştırmaya doğru yanlış bir adım atmaktır ’ ’ Gercekten de duşunce ozdekten başka bir şey değilse ozdek de duşunceden başka bir şey değil demektir, eş deyişle aralarında hicbir fark yoktur Oysa bunlar farklı, hem de cok farklı şeylerdir Bilinc ozdeksel bir gelişmenin urunudur ama ozdek değildir Ozdekle bilinc, nasıl birbirlerinden ayrıştırılamazlarsa oylece de birbirleriyle aynılaştırılamazlar