iltasyazilim
FD Üye
Kabak kemane Türk müzik aletlerinden biridir
Kabak kemanenin en kayda değer özelliği;Türk Halk Müziği'nde kullanılan telli,yaylı ve deri kapaklı sazlarımızın tek örneğidirGeçmişi Orta Asya'ya dayanmaktadır Kabak kemane, Türkiye'de bilhassa Ege Bölgesi'nde yaygın olarak kullanılan bir sazdır Kabak, kabak kemane, rebap (Güneydoğu Anadolu ’da rubaba, Hatay yöresinde hegit) ve ıklığ gibi isimler ile bilinmektedir
Orta Asya Türkmenlerinin Gijek adını verdiği ve Azerbaycan millet müziğinde Kemança adıyla kullanılan enstrüman da aynı köktendir Gövdesi kabak ya da hindistan cevizi, göğsü cilt, iki ya da üç telli olan bir millet çalgısıdır Yörelere ve biçimlerine göre farklılık gösterir; Yay için at kılı kullanılması tercih edilir Su kabağı sap kısmından 13 oranında kesilir Bu bölüme tekne adı verilir ve üzeri vaktiyle tavşan, günümüzde ise kalp zarı ile kaplanır Tekne çapı takriben 1015 cm arasındadır tekneden daha sonra sap ve burgular gelir
Gövdenin en daha alçak kısmında, çalgıcının kabak kemaneyi dizine dayayıp çalması için demir çubuk vardır Bu çubuk bununla beraber kabak ile sapın birbirini tutmasını da sağlar Kemane perdesiz bir enstrüman olduğu için her türlü kromatik ve komalı ses elde edilebilir Ses genişliği, 2,5 oktavdır
Kabak kemane geçmişten günümüze dek otantik görünüşünü korumuş bir halk müziği çalgısıdır Türkler kemane ve kemençe kültürlerini üç kıta üzerine yaymışlardır “Iyık Altaylarda “Yançak komus, Kırgızlarda “Kıl Kıyak, Türkmenlerde “Gıcak gibi isimlerle anılmıştır Kabak kemane yapılırken Su kabağı yukarı doğru incelen boğum altından kesilir ve üstüne yürek zarı veya deri geçirilir sonra kabağa ağaçtan sap (kol) monte edilir Kemanenin aslı üç telli olup, daha geniş ses olmak için daha sonraları dördüncü bir tel ek edilmiştir Kabağın çapının büyük veya ufak olması elde edilecek sesin tiz veya pes olması sonucunu doğurur
İki eşik arası (üstteki ve daha alçak eşik) adi şartlarda 3233 cm uzunluğunda olmalıdır Oysa derinin eksik ya da fazla gergin olması bu uzaklığın değişmesinde etkendir hemen kemanede sıradan bağlama telleri (çelik ve sırma) kullanılmaktadır Ama kemanenin doğal yapısı ile orantılı olarak keman telleri de kullanılabilir Sazımız at kılıfından yapılmış yay ile çalınır İyi, kaliteli ve gür ses elde etmek için kıllar üstüne reçine sürülür Tizden peste doğru, bağlamaya göre 1Re, 2La, 3Re, 4Sol şeklinde akort edilir
*
Kabak kemanenin en kayda değer özelliği;Türk Halk Müziği'nde kullanılan telli,yaylı ve deri kapaklı sazlarımızın tek örneğidirGeçmişi Orta Asya'ya dayanmaktadır Kabak kemane, Türkiye'de bilhassa Ege Bölgesi'nde yaygın olarak kullanılan bir sazdır Kabak, kabak kemane, rebap (Güneydoğu Anadolu ’da rubaba, Hatay yöresinde hegit) ve ıklığ gibi isimler ile bilinmektedir
Orta Asya Türkmenlerinin Gijek adını verdiği ve Azerbaycan millet müziğinde Kemança adıyla kullanılan enstrüman da aynı köktendir Gövdesi kabak ya da hindistan cevizi, göğsü cilt, iki ya da üç telli olan bir millet çalgısıdır Yörelere ve biçimlerine göre farklılık gösterir; Yay için at kılı kullanılması tercih edilir Su kabağı sap kısmından 13 oranında kesilir Bu bölüme tekne adı verilir ve üzeri vaktiyle tavşan, günümüzde ise kalp zarı ile kaplanır Tekne çapı takriben 1015 cm arasındadır tekneden daha sonra sap ve burgular gelir
Gövdenin en daha alçak kısmında, çalgıcının kabak kemaneyi dizine dayayıp çalması için demir çubuk vardır Bu çubuk bununla beraber kabak ile sapın birbirini tutmasını da sağlar Kemane perdesiz bir enstrüman olduğu için her türlü kromatik ve komalı ses elde edilebilir Ses genişliği, 2,5 oktavdır
Kabak kemane geçmişten günümüze dek otantik görünüşünü korumuş bir halk müziği çalgısıdır Türkler kemane ve kemençe kültürlerini üç kıta üzerine yaymışlardır “Iyık Altaylarda “Yançak komus, Kırgızlarda “Kıl Kıyak, Türkmenlerde “Gıcak gibi isimlerle anılmıştır Kabak kemane yapılırken Su kabağı yukarı doğru incelen boğum altından kesilir ve üstüne yürek zarı veya deri geçirilir sonra kabağa ağaçtan sap (kol) monte edilir Kemanenin aslı üç telli olup, daha geniş ses olmak için daha sonraları dördüncü bir tel ek edilmiştir Kabağın çapının büyük veya ufak olması elde edilecek sesin tiz veya pes olması sonucunu doğurur
İki eşik arası (üstteki ve daha alçak eşik) adi şartlarda 3233 cm uzunluğunda olmalıdır Oysa derinin eksik ya da fazla gergin olması bu uzaklığın değişmesinde etkendir hemen kemanede sıradan bağlama telleri (çelik ve sırma) kullanılmaktadır Ama kemanenin doğal yapısı ile orantılı olarak keman telleri de kullanılabilir Sazımız at kılıfından yapılmış yay ile çalınır İyi, kaliteli ve gür ses elde etmek için kıllar üstüne reçine sürülür Tizden peste doğru, bağlamaya göre 1Re, 2La, 3Re, 4Sol şeklinde akort edilir
*