iltasyazilim
FD Üye
şte size gazalinin özgür iradeyi inkar ettiği yazısı
alıntı yaptığım kitap : kelam felsefeleri yazar: H Austryn Wolfson sayfa: 538 burada Gazali'nin ihya ulum al din adlı kitabından alıntı var arapça baskı kitabuttevbe bölümü türkçe baskılarda bu bölüme bakın
Eğerdersen ki: insanın fiilde ve fiilden kaçınmada ihtiyarı yok mudur? Vardır derim, fakat bu bizim herşeyin Allah'ın yaratmasıyla olduğu iddiamızla çelişmez, çünkü ihtiyarın kendisi de Allah'ın yaratmasıyladır ve insan yaptığı seçime mecburdur
yorumum şu: Gazali, itikadda Eşari mezhebindendir Eşarilik de ise insan iradesi kabul edilir, ama kulun bu iradesi ( düşünce, seçim ) Allah tarafından yaratıldığı için hür iradeden yoksundur
Günahlar Allah’ın irade etmesi (dilemesi) sonucunda mı yoksa iradesi dışında mı meydana geldi?
Allah yapmayacağını bildiği bir şeyi yapmaya ve yapacağını bildiği bir şeyi yapmamaya kadir midir?
şer kimdendir?
zulmü yaratan kim?
Bir kimse Allah’ın kendisine rızık olarak vermediği bir şeyi yiyebilir mi? “Hayır derseniz, haram yiyenlere bunu rızık olarak Allah’ın verdiğini mi söylüyorsunuz ? Son peygamber hür irademiz yok dedi inanmazsan kader hadislerine bak Allah zorla günah işletiyo gördün mü, Bilgi için ara: googleden: kursatotcu
İmandan dolayı kim övgüyü hak ediyor? Allah mı yoksa mümin kul mu? “Allah derseniz, diğerlerine iman vermedi öyle mi?
1 Rızık Allah’tan mı? İçki içmek rızık mı? İçki içmek Allah’tan mı? (Haramda rızıktır Maturidilere göre)
2 Herşey Allah’ın dilemesiyle mi olur? Zina yapanlar var, Allah’a sövenler var Bunlarda mı Allah’ın dilemesiyle oldu?
3 Allah günahların işlenmesini diler mi? Günahlar işleniyor mu? O halde dünyada Allah’ın dilemesinin, iradesinin dışında bir şey mi oluyor?
4 Kadere hayrın ve şerrin Allah’tan geldiğine inanıyor musunuz? Zina yapmak şer midir? Zina yapmak Allah’tan mıdır? Hani, hayır ve şer Allah’tandı ya
5 Allah’ım bizi kötü yola düşürme, yolumuzu saptırmadiye dua ediyor musunuz? Demek ki bizi kötü yola düşüren ve yolumuzu saptıran kimmiş?
6 Allah şerri irade eder mi? İster mi, diler mi? “Hayır dersen, Allah’ın dilemesi dışında mı oluyor bu şerler?
7 İnsan kadere mi bağlıdır, yoksa hür müdür?
8 Şimdi, senin bu yazıları okuman kader mi?
9 Allah dilemeseydi sen bu yazıları okuyabilecek miydin?
10 Önünde iki meyve var, elma ve çilek; seç birini Senin bu seçimin Allah’ın iradesiyle mi oldu yoksa iradesi dışında mı oldu?
11 İnsan Allah’ın murad ettiği (istediği, dilediği) şeye muhalif bir şey yapabilir mi?
12 Bir insan çalıntı yiyeceklerle yaşarsa, bunlar ona Allah’ın verdiği rızık mıdır?
13 Allah mahlukatının (yaratıklarının) kendisine itaat etmeden önce, itaat edecek olmalarını ve O'na isyan etmeden önce isyan edecek olmalarını irade etmiş miydi? Bu soruya “hayır derseniz, Allah’ın iradesinin ezeli olduğunu reddetttiniz demektir
14 Siz bu yazıları okumadan önce Allah bu yazıyı okuyacağınızı biliyor muydu, bilmiyor muydu? “Biliyordu derseniz, soruyorum: Bildiği gibi olmasını mı diledi yoksa bildiğinin aksine olmasını mı diledi? Bildiği gibi olmasını dilediderseniz, sizin bu yazıyı okumanızı Allah’ın irade etmiş olduğunu kabul ettiniz demektir ve siz Allah’ın irade ettiği bir fiili, hareketi engelleyebilir misiniz? Hayır engelleyememderseniz, demek ki siz bu yazıları Allah’ın zorlamasıyla, mecburen, tıpış tıpış okudunuz Ne dersiniz bu işe?
Bu soruları ne kadar bilgili olursa olsun “insanın hür iradesi olduğunu savunan kişilere sorarsanız, yüzü kıpkırmızı kesileceğini tahmin etmekteyim Gece uyuyamaz tahminime göre; sorun görün Defalarca söylediğim gibi peygamberin kader hadislerinde, insanın özgür iradesi olmadığı anlatılır Bu hadisleri de onlara sorarsanız yine kıpkırmızı olurlar Hadi sorun artık! Cüzi irade vardır, bizim tercihlerimiz vardır, ama bunlar sonuçta düşüncedir ve düşüncelerimiz de Allah’ın yaratmasıyla oluşur; dolayısıyla aslında biz de Allah hangi düşünceyi yaratırsa, biz o düşünceyi düşünebiliriz
Allah hırsızlara, yemelerini yasakladığı çalıntı malları rızık yapıp, bu adamların kendilerine rızık olarak verdiği şeylerden yemelerini yasaklamış mıydı?
Allah cisim mi yani şekli var mı? yok derseniz deliliniz nedir? kimseye benzemeyen bir cisimdir denemezmi
Kötülük Allah’ın kaza ve kaderiyle midir
Bütün olaylar kader midir
şer (kötülük) allahtansa zinadamı Allahtan
olaylar önceden belli olduğuna göre neden dua edilsin ki
allah insanın ne dua edeceğini de ezeli olarak mı irade etmişti?
dua etmek kaderden midir?evet dersen dua etmek yanlış olmuyor mu
kader ile dua bağdaşır mı?
“Allahım beni saptırma diye dua ediyon mu, demek ki kim saptırıyo seni? “şeytan dersen, neden öyle dua ettin? “Allah şeytandan korusun diye dersen, allahın şeytandan korumadıkları da mı var o halde? Bu da ayrımcılık olmuyo mu acaba
Zamanın her zaman var olduğundan kuşku duyulabilir mi? Kuşku duyulursa zamanın olmadığı bir zamana inanmak gerekirdi,
Allaha sövenlerin bu yaptıkları kader mi, değil mi? Kaderse mecbur sövdüler ya, kader değilse bak inanmıyon kadere sen
Çocukları depremde öldüren kim? Demek ki kötülükte ondan geliyo öyle mi?
Allaha sövmedüşüncesini Allah bende yarattığı için mi ben bunu düşündüm? ya da bu düşünceyi ben mi yoksa şeytan mı yarattı? yoksa kendi kendine mi meydana geldi bu düşünce
sen diyormusun: “insanların yaptığı kötülüklerde Allahın dilemesiyle olur
yüzde kaç etkili Allahın iradesi senin yaptıklarında
Allah ne yapacağını sen yapmadan önce mi dilemişti
Herşey Allah’ın dilemesiyle mi olur? Zina yapanlar var, Allah’a sövenler var Bunlarda mı Allah’ın dilemesiyle oldu? Hani herşey Allahın dilemesiyle oluyodu ya
Kafirlik kader mi?
allah bizim hareketlerimizi ezeldemi takdir etti?
Allah günah işlememizi ezelde mi takdir etti
Allah neyi tercih edeceğimizi de ezelde mi (ezeli olarak) irade etmişti
Şerri (kötülük) allahmı yaptırıyo? Yani zinayıda hemi? Hani hayır şer allahtandı?
son peygamber dedi ki: yapacaklarımız , cennetlik cehennemlik olduğumuz önceden ana karnında yazıldı dedi,
8129 Alemlerin Rabbi olan Allah dilemedikçe sizler bir şey dileyemezsiniz( Kuranda tekvir suresi 29 uncu ayet bu) bak işte Allah zorla günah işlettiriyo gördün mü
16 93 allah dilediğini saptırır, dilediğini doğru yola iletir, yaptığınız işlerden sorumlu tutulacaksınız ( kuranda nahl suresi 93 üncü ayet bu, bak hem saptırıyo hem de sorumlu tutuyo
7179 And olsun ki, cehennem için de birçok cin ve insan yarattık… ( kuranda araf suresi 179 uncu ayet bu,
27 Allah onların kalplerini ve kulaklarını mühürlemiştir, gözlerinde de perde vardır ve büyük azap onlar içindir ( kuranda bakara suresi 7 inci ayet bu, bak onları hem mühürlüyo hem de onlara iman etmeyi emrediyo
1746 (Kuran'ı) anlarlar diye kalplerine örtüler ve kulaklarına da ağırlık koyduk (kuranda isra suresi 46 ıncı ayet bu, kuranı anlamasınlar diye kalplerinin mühürlendiği söyleniyo ya, hem de onlara kurana inanmaları emrediliyo değil mi
Resulullah dedi ki: “Hayrı (iyilik) ve şerri (kötülük) ile kadere iman etmeyen kimseyi Allah ateşte yakar (Ahmed bin hanbel
Peygamberimiz dedi ki: Biriniz kaderin hayrına da, şerrine de iman etmedikçe iman etmiş olmaz Başına gelecek olanın mutlaka geleceğini, başına gelmemesi mukadder olanın da mutlaka gelmeyeceğini bilmedikçe (iman etmiş sayılmaz) (Tirmizi
Peygamberimiz dedi ki: “Allah gökleri ve yeri yaratmadan ellibin yıl önce, Arşı su üzerindeyken yaratıkların kaderlerini yazmıştır (Tirmizi, Müslim
Peygamberimiz dedi ki: Kul yetmiş sene cennetliğin ameli gibi amel eder Hatta herkes onun cennetlik olduğunu söyler Öyle ki aralarında manen bir karış mesafe kalmaz Sonra mukadderatı galebe çalar da cehennem ehlinin işini yapar ve cehenneme girer (Buhari, Müslim
Peygamberimiz dedi ki: “Said ( cennetlik) annesinin karnında said olandır, bedbaht (cehennemlik)da annesinin karnında bedbaht ve şaki olandır (Müslim
Ömer “Ya Resulullah buna göre şimdi biz olmuş bitmiş, hükmü verilmiş bir şeye göre mi amel ediyoruz (çabalıyoruz), yoksa henüz hükmü verilmemiş bir şeye göre mi amel ediyoruz? Bunun üzerine Hz Peygamber de “Yazılıp) bitirilmiş bir şeye göre ey Ömer Kalemler (onu yazıp) kurumuş, kaderler onunla cereyan etmiş (ona göre meydana gelmiş) Fakat her insana yaratıldığı şey kolaylaştırılır (Müslim
Peygamberimiz dedi ki: : “Kader) kalemi, kıyamete kadar olacak şeyleri yazıp kurumuştur (bitirmiştir)“ (Buhari
Peygamberimiz dedi ki: : “Allah var iken hiçbir şey yoktu Daha sonra O, Levhi yarattı ve kıyamete kadar gelecek olan bütün mahlukatın hallerini ona kaydetti (Buhari
“Müzeyne veya Cüheyne kabilesinden bir adam sordu: “Ey Allah’ın Resulü, hangi işi yapıyoruz, olup bitmiş (levhi mahfuza kaydı geçmiş) bir işi mi yoksa (henüz levhi mahfuza geçmemiş) şu anda yeni başlanacak olan bir işi mi? Resulullah: “Olup biten işi dedi Adam veya cemaatten biri yine sordu: “Öyleyse niye çalışılsın ki? Hz Peygamber şu açıklamada bulundu: Cennet ehli olanlara cennetliklerin ameli müyesser (kolaylaştırmak) kılınır, ateş ehli olanlara da cehennemliklerin ameli müyesser kılınır (Ebu Davud
İman, küfür, saptırma, mühürleme: Bakara 6,7, 21 , Araf 100, 158, 178,179, 186, En’am 107,109,110,111,148, Tevbe 55, 85, Yunus 100, Yusuf 101, İbrahim 35, Kehf 29, Taha 79, 85, Mülk 2, Zariyat 56, Nahl 93, Kasas 56, 64,68, Zümer 36,37, 41, Hacc 16, Tin 7, Muhammed 24 ; Son peygamber hür irademiz yok dedi inanmazsan kader hadislerine bak
Resulullah dedi ki: “Allah’ın dilediği oldu, dilemediği olmadı (Ebu Davud
Peygamberimiz dedi ki: Kul, hayrıyla (iyilik), şerriyle(kötülük) kadere inanmadıkça, kendine (hayır ve şerden) isabet edecek şeyi atlatamayacağını, (hayır ve şerden) kaçacak olan şeyi de yakalayamayacağını bilmedikçe iman etmiş olmaz
(Tirmizi)
Aişe anlatıyor: Bir çocuk ölmüştü Ben: Ne mutlu ona! Cennet kuşlarından bir kuş oldu!dedim Peygamber Sen Allah'ın cenneti de cehennemi de yarattığını, beriki için de öteki için de ahali yarattığını bilmiyor musun?dedi (Müslim)
Allah bizim ne yapacağımızı önceden biliyosa hiç böyle imtihan olur mu
Sonucu önceden belli olan şey için “sınav yapılıyor denebilir mi? Denemezse; Allah bizim yapacaklarımızı önceden biliyor ya, (yani ne olacağı belli) o halde böyle sınav olur mu? (mülk 2’ inci ayeti de biliyom ha!
Düşüncemizi allahmı yaratıyor? Evet diyorsan Allaha sövme düşüncesinide mi Allah yaratıyor
Allah kullarını haram ile rızıklandır mı? Allah ezelde müminleri ve kafirleri bilir mi? Allah kötülük yapan mıdır?
said nursinin kaderi inkarını içeren yazıtıkla, açılmıyosa kopyala ve yukarı yapıştır entere bas:
Allahın ilminin maluma tabi olmaması meselesi
Allahın ilmi ezelidir evvelden de izah edildiği gibi ezeli olanın sebebi olmaz halbuki ilim maluma tabidir denildiğinde; ilim, malumdan( bilinenden) etkilenen durumunda olmakta ve malum ilmi etkileyen konumda bulunuyor dolayısıyla etkileyen malum, etkilenen ilme sebep teşkil ediyor zira etkileyen etkilenene sebep konumundadır halbuki akli delille sabit ki ezeli olanın sebebi olmaz o halde Allahın ilmine ezeli diyenlerin: ilim maluma tabidirlafları yanlış olmaktadır Allahın ezeli ilmi asla başka bir şeye tabi değildir böyle oluncada cebr olduğu aşikardır etkilenmek demek etkileyen olduğu varsayılan ( düşünülen) şeyin etkilenene sebep teşkil ettiğini kabullenmek demektir
insanın özgür iradesini savunanların en çok kullandıkları laf olan Allah bildiği için yazdıifadesidir bununla şunu kasdederler mesela ben şimdi klavyede yazı yazıyorum ya hah diyorlar ki Allah ezeli ilmiyle senin bu saatte, bu vakitte bu yazıyı yazacağını bildiği için levhi mahfuza böyle yapmanı yazdı yoksa O, böyle yazdığı için sen böyle yapıyor değilsin yani yine insanın özgür iradesi vardır derler buraya kadar tamam mı anladınız mı? devam ediyorum sonra şunu diyorlar: ilim maluma(bilinen) tabidiryani Allahın ezeli ilmi sonradan olacak olan bilinen fiillere, hareketlere tabidir derler bununla da şunu kasdederler: yani Allahın ilmi, bilmesi sonradan olacaklara tesirli değildir düşüncesini savunurlar işte bu düşünceyi anlatmak isterler yani Allahın evvelden hadiseleri bilmesi bizi cebr altında bırakmaz biz yine hürüz derler tamam mı? yani Allahın ezeli ilmi, sonradan olacak olaylara tabidir derler tamam mı? şimdi çooooooooooooook dikkat ediniz: tabi olan, tabi olunandan zaman bakımından önce mi gelir, beraber midirler, yoksa zaman bakımından sonra mı gelir? iyi düşünün evet cevap şu: tabi olan, tabi olunandan zaman bakımından sonra gelir bu aklen açıktır şimdi duruma bakalım: bunlar ne demişti? Allahın ezeli ilmi, sonradan olacak şeylere tabidir soruyorum: ezeli olan şey, hiç sonradan olan şeye tabi olur mu? olmaz eeeeee bu ne o zaman? ne olacak kandırma üç kağıt yüzyıllardır süren pek çok üçkağıttan biri ezeli olan şey başka şeyden sonra olamaz başka şeyden sonra olsa zaten ona ezeli ( öncesiz, başlangıcı olmayan) denilmezdi demek ki onların ilim maluma tabidirlafları yalan dolandır dolayısıyla insanın özgür iradesini savunan biri Allahın ilmi ezeli dediğinde ne dediğini bilmiyor demektir dolayısıyla şunu şiddetle bildiriyorum ki: insanın özgür iradesi vardır diyen Allah hadiseleri olmadan önce bilmiyordu, hadiseler olurken bildi demek durumunda kalır ve bunu dediğinde de Kuran daki kıyamet vaktinin sadece Allahın bildiğini ifade edenayeti de inkar etmiş olur yaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
evet bu başlıkta bunu konuşalım yani Allahın ilmi ve bu ezeli ilim sonuçta kulun özgür iradesi kalmaz bunu konuşalım ne diyeceksiniz bakalım mesela benim son zamanlarda okuduğum metin özdemir diye üniversite hocasının Allahın ilmi ile ilgili kitabı var orada ezeli ilim kabul edilirse ve Allah hadiseleri önceden bilir denirse kulun özgürlüğü kalmadığını yazar anlıyor ve kendince çözüm arıyor halden hale geçiyor yani basit değil bu işler hadi bakalım
açılmayan linkleri kopyala ve üst satıra yapıştır entere bas
allah düşüncelerimizi yarattığı içinmi öle düşünürüz
iman etmeyeceği Allah tarafından önceden bilinen bir insanın mümin olma kudreti varmıdır
öldürülen biri eceliyle öldüyse öldüren onu mecburen öldürmüş olmadımı
allah alemi yaratmak için bekledimi, beklemediyse aleminde allah gibi ezeli olması gerekmezmi
gerekmezmi
alemin yokluğu zaman aldımı
allah alemi yaratmak için bekledimi
alemin yokluğunun öncesinde zaman geçtimi
allah alemin varlığının zaman olarak öncesinde miydi
alıntı yaptığım kitap : kelam felsefeleri yazar: H Austryn Wolfson sayfa: 538 burada Gazali'nin ihya ulum al din adlı kitabından alıntı var arapça baskı kitabuttevbe bölümü türkçe baskılarda bu bölüme bakın
Eğerdersen ki: insanın fiilde ve fiilden kaçınmada ihtiyarı yok mudur? Vardır derim, fakat bu bizim herşeyin Allah'ın yaratmasıyla olduğu iddiamızla çelişmez, çünkü ihtiyarın kendisi de Allah'ın yaratmasıyladır ve insan yaptığı seçime mecburdur
yorumum şu: Gazali, itikadda Eşari mezhebindendir Eşarilik de ise insan iradesi kabul edilir, ama kulun bu iradesi ( düşünce, seçim ) Allah tarafından yaratıldığı için hür iradeden yoksundur
Günahlar Allah’ın irade etmesi (dilemesi) sonucunda mı yoksa iradesi dışında mı meydana geldi?
Allah yapmayacağını bildiği bir şeyi yapmaya ve yapacağını bildiği bir şeyi yapmamaya kadir midir?
şer kimdendir?
zulmü yaratan kim?
Bir kimse Allah’ın kendisine rızık olarak vermediği bir şeyi yiyebilir mi? “Hayır derseniz, haram yiyenlere bunu rızık olarak Allah’ın verdiğini mi söylüyorsunuz ? Son peygamber hür irademiz yok dedi inanmazsan kader hadislerine bak Allah zorla günah işletiyo gördün mü, Bilgi için ara: googleden: kursatotcu
İmandan dolayı kim övgüyü hak ediyor? Allah mı yoksa mümin kul mu? “Allah derseniz, diğerlerine iman vermedi öyle mi?
1 Rızık Allah’tan mı? İçki içmek rızık mı? İçki içmek Allah’tan mı? (Haramda rızıktır Maturidilere göre)
2 Herşey Allah’ın dilemesiyle mi olur? Zina yapanlar var, Allah’a sövenler var Bunlarda mı Allah’ın dilemesiyle oldu?
3 Allah günahların işlenmesini diler mi? Günahlar işleniyor mu? O halde dünyada Allah’ın dilemesinin, iradesinin dışında bir şey mi oluyor?
4 Kadere hayrın ve şerrin Allah’tan geldiğine inanıyor musunuz? Zina yapmak şer midir? Zina yapmak Allah’tan mıdır? Hani, hayır ve şer Allah’tandı ya
5 Allah’ım bizi kötü yola düşürme, yolumuzu saptırmadiye dua ediyor musunuz? Demek ki bizi kötü yola düşüren ve yolumuzu saptıran kimmiş?
6 Allah şerri irade eder mi? İster mi, diler mi? “Hayır dersen, Allah’ın dilemesi dışında mı oluyor bu şerler?
7 İnsan kadere mi bağlıdır, yoksa hür müdür?
8 Şimdi, senin bu yazıları okuman kader mi?
9 Allah dilemeseydi sen bu yazıları okuyabilecek miydin?
10 Önünde iki meyve var, elma ve çilek; seç birini Senin bu seçimin Allah’ın iradesiyle mi oldu yoksa iradesi dışında mı oldu?
11 İnsan Allah’ın murad ettiği (istediği, dilediği) şeye muhalif bir şey yapabilir mi?
12 Bir insan çalıntı yiyeceklerle yaşarsa, bunlar ona Allah’ın verdiği rızık mıdır?
13 Allah mahlukatının (yaratıklarının) kendisine itaat etmeden önce, itaat edecek olmalarını ve O'na isyan etmeden önce isyan edecek olmalarını irade etmiş miydi? Bu soruya “hayır derseniz, Allah’ın iradesinin ezeli olduğunu reddetttiniz demektir
14 Siz bu yazıları okumadan önce Allah bu yazıyı okuyacağınızı biliyor muydu, bilmiyor muydu? “Biliyordu derseniz, soruyorum: Bildiği gibi olmasını mı diledi yoksa bildiğinin aksine olmasını mı diledi? Bildiği gibi olmasını dilediderseniz, sizin bu yazıyı okumanızı Allah’ın irade etmiş olduğunu kabul ettiniz demektir ve siz Allah’ın irade ettiği bir fiili, hareketi engelleyebilir misiniz? Hayır engelleyememderseniz, demek ki siz bu yazıları Allah’ın zorlamasıyla, mecburen, tıpış tıpış okudunuz Ne dersiniz bu işe?
Bu soruları ne kadar bilgili olursa olsun “insanın hür iradesi olduğunu savunan kişilere sorarsanız, yüzü kıpkırmızı kesileceğini tahmin etmekteyim Gece uyuyamaz tahminime göre; sorun görün Defalarca söylediğim gibi peygamberin kader hadislerinde, insanın özgür iradesi olmadığı anlatılır Bu hadisleri de onlara sorarsanız yine kıpkırmızı olurlar Hadi sorun artık! Cüzi irade vardır, bizim tercihlerimiz vardır, ama bunlar sonuçta düşüncedir ve düşüncelerimiz de Allah’ın yaratmasıyla oluşur; dolayısıyla aslında biz de Allah hangi düşünceyi yaratırsa, biz o düşünceyi düşünebiliriz
Allah hırsızlara, yemelerini yasakladığı çalıntı malları rızık yapıp, bu adamların kendilerine rızık olarak verdiği şeylerden yemelerini yasaklamış mıydı?
Allah cisim mi yani şekli var mı? yok derseniz deliliniz nedir? kimseye benzemeyen bir cisimdir denemezmi
Kötülük Allah’ın kaza ve kaderiyle midir
Bütün olaylar kader midir
şer (kötülük) allahtansa zinadamı Allahtan
olaylar önceden belli olduğuna göre neden dua edilsin ki
allah insanın ne dua edeceğini de ezeli olarak mı irade etmişti?
dua etmek kaderden midir?evet dersen dua etmek yanlış olmuyor mu
kader ile dua bağdaşır mı?
“Allahım beni saptırma diye dua ediyon mu, demek ki kim saptırıyo seni? “şeytan dersen, neden öyle dua ettin? “Allah şeytandan korusun diye dersen, allahın şeytandan korumadıkları da mı var o halde? Bu da ayrımcılık olmuyo mu acaba
Zamanın her zaman var olduğundan kuşku duyulabilir mi? Kuşku duyulursa zamanın olmadığı bir zamana inanmak gerekirdi,
Allaha sövenlerin bu yaptıkları kader mi, değil mi? Kaderse mecbur sövdüler ya, kader değilse bak inanmıyon kadere sen
Çocukları depremde öldüren kim? Demek ki kötülükte ondan geliyo öyle mi?
Allaha sövmedüşüncesini Allah bende yarattığı için mi ben bunu düşündüm? ya da bu düşünceyi ben mi yoksa şeytan mı yarattı? yoksa kendi kendine mi meydana geldi bu düşünce
sen diyormusun: “insanların yaptığı kötülüklerde Allahın dilemesiyle olur
yüzde kaç etkili Allahın iradesi senin yaptıklarında
Allah ne yapacağını sen yapmadan önce mi dilemişti
Herşey Allah’ın dilemesiyle mi olur? Zina yapanlar var, Allah’a sövenler var Bunlarda mı Allah’ın dilemesiyle oldu? Hani herşey Allahın dilemesiyle oluyodu ya
Kafirlik kader mi?
allah bizim hareketlerimizi ezeldemi takdir etti?
Allah günah işlememizi ezelde mi takdir etti
Allah neyi tercih edeceğimizi de ezelde mi (ezeli olarak) irade etmişti
Şerri (kötülük) allahmı yaptırıyo? Yani zinayıda hemi? Hani hayır şer allahtandı?
son peygamber dedi ki: yapacaklarımız , cennetlik cehennemlik olduğumuz önceden ana karnında yazıldı dedi,
8129 Alemlerin Rabbi olan Allah dilemedikçe sizler bir şey dileyemezsiniz( Kuranda tekvir suresi 29 uncu ayet bu) bak işte Allah zorla günah işlettiriyo gördün mü
16 93 allah dilediğini saptırır, dilediğini doğru yola iletir, yaptığınız işlerden sorumlu tutulacaksınız ( kuranda nahl suresi 93 üncü ayet bu, bak hem saptırıyo hem de sorumlu tutuyo
7179 And olsun ki, cehennem için de birçok cin ve insan yarattık… ( kuranda araf suresi 179 uncu ayet bu,
27 Allah onların kalplerini ve kulaklarını mühürlemiştir, gözlerinde de perde vardır ve büyük azap onlar içindir ( kuranda bakara suresi 7 inci ayet bu, bak onları hem mühürlüyo hem de onlara iman etmeyi emrediyo
1746 (Kuran'ı) anlarlar diye kalplerine örtüler ve kulaklarına da ağırlık koyduk (kuranda isra suresi 46 ıncı ayet bu, kuranı anlamasınlar diye kalplerinin mühürlendiği söyleniyo ya, hem de onlara kurana inanmaları emrediliyo değil mi
Resulullah dedi ki: “Hayrı (iyilik) ve şerri (kötülük) ile kadere iman etmeyen kimseyi Allah ateşte yakar (Ahmed bin hanbel
Peygamberimiz dedi ki: Biriniz kaderin hayrına da, şerrine de iman etmedikçe iman etmiş olmaz Başına gelecek olanın mutlaka geleceğini, başına gelmemesi mukadder olanın da mutlaka gelmeyeceğini bilmedikçe (iman etmiş sayılmaz) (Tirmizi
Peygamberimiz dedi ki: “Allah gökleri ve yeri yaratmadan ellibin yıl önce, Arşı su üzerindeyken yaratıkların kaderlerini yazmıştır (Tirmizi, Müslim
Peygamberimiz dedi ki: Kul yetmiş sene cennetliğin ameli gibi amel eder Hatta herkes onun cennetlik olduğunu söyler Öyle ki aralarında manen bir karış mesafe kalmaz Sonra mukadderatı galebe çalar da cehennem ehlinin işini yapar ve cehenneme girer (Buhari, Müslim
Peygamberimiz dedi ki: “Said ( cennetlik) annesinin karnında said olandır, bedbaht (cehennemlik)da annesinin karnında bedbaht ve şaki olandır (Müslim
Ömer “Ya Resulullah buna göre şimdi biz olmuş bitmiş, hükmü verilmiş bir şeye göre mi amel ediyoruz (çabalıyoruz), yoksa henüz hükmü verilmemiş bir şeye göre mi amel ediyoruz? Bunun üzerine Hz Peygamber de “Yazılıp) bitirilmiş bir şeye göre ey Ömer Kalemler (onu yazıp) kurumuş, kaderler onunla cereyan etmiş (ona göre meydana gelmiş) Fakat her insana yaratıldığı şey kolaylaştırılır (Müslim
Peygamberimiz dedi ki: : “Kader) kalemi, kıyamete kadar olacak şeyleri yazıp kurumuştur (bitirmiştir)“ (Buhari
Peygamberimiz dedi ki: : “Allah var iken hiçbir şey yoktu Daha sonra O, Levhi yarattı ve kıyamete kadar gelecek olan bütün mahlukatın hallerini ona kaydetti (Buhari
“Müzeyne veya Cüheyne kabilesinden bir adam sordu: “Ey Allah’ın Resulü, hangi işi yapıyoruz, olup bitmiş (levhi mahfuza kaydı geçmiş) bir işi mi yoksa (henüz levhi mahfuza geçmemiş) şu anda yeni başlanacak olan bir işi mi? Resulullah: “Olup biten işi dedi Adam veya cemaatten biri yine sordu: “Öyleyse niye çalışılsın ki? Hz Peygamber şu açıklamada bulundu: Cennet ehli olanlara cennetliklerin ameli müyesser (kolaylaştırmak) kılınır, ateş ehli olanlara da cehennemliklerin ameli müyesser kılınır (Ebu Davud
İman, küfür, saptırma, mühürleme: Bakara 6,7, 21 , Araf 100, 158, 178,179, 186, En’am 107,109,110,111,148, Tevbe 55, 85, Yunus 100, Yusuf 101, İbrahim 35, Kehf 29, Taha 79, 85, Mülk 2, Zariyat 56, Nahl 93, Kasas 56, 64,68, Zümer 36,37, 41, Hacc 16, Tin 7, Muhammed 24 ; Son peygamber hür irademiz yok dedi inanmazsan kader hadislerine bak
Resulullah dedi ki: “Allah’ın dilediği oldu, dilemediği olmadı (Ebu Davud
Peygamberimiz dedi ki: Kul, hayrıyla (iyilik), şerriyle(kötülük) kadere inanmadıkça, kendine (hayır ve şerden) isabet edecek şeyi atlatamayacağını, (hayır ve şerden) kaçacak olan şeyi de yakalayamayacağını bilmedikçe iman etmiş olmaz
(Tirmizi)
Aişe anlatıyor: Bir çocuk ölmüştü Ben: Ne mutlu ona! Cennet kuşlarından bir kuş oldu!dedim Peygamber Sen Allah'ın cenneti de cehennemi de yarattığını, beriki için de öteki için de ahali yarattığını bilmiyor musun?dedi (Müslim)
Allah bizim ne yapacağımızı önceden biliyosa hiç böyle imtihan olur mu
Sonucu önceden belli olan şey için “sınav yapılıyor denebilir mi? Denemezse; Allah bizim yapacaklarımızı önceden biliyor ya, (yani ne olacağı belli) o halde böyle sınav olur mu? (mülk 2’ inci ayeti de biliyom ha!
Düşüncemizi allahmı yaratıyor? Evet diyorsan Allaha sövme düşüncesinide mi Allah yaratıyor
Allah kullarını haram ile rızıklandır mı? Allah ezelde müminleri ve kafirleri bilir mi? Allah kötülük yapan mıdır?
said nursinin kaderi inkarını içeren yazıtıkla, açılmıyosa kopyala ve yukarı yapıştır entere bas:
Allahın ilminin maluma tabi olmaması meselesi
Allahın ilmi ezelidir evvelden de izah edildiği gibi ezeli olanın sebebi olmaz halbuki ilim maluma tabidir denildiğinde; ilim, malumdan( bilinenden) etkilenen durumunda olmakta ve malum ilmi etkileyen konumda bulunuyor dolayısıyla etkileyen malum, etkilenen ilme sebep teşkil ediyor zira etkileyen etkilenene sebep konumundadır halbuki akli delille sabit ki ezeli olanın sebebi olmaz o halde Allahın ilmine ezeli diyenlerin: ilim maluma tabidirlafları yanlış olmaktadır Allahın ezeli ilmi asla başka bir şeye tabi değildir böyle oluncada cebr olduğu aşikardır etkilenmek demek etkileyen olduğu varsayılan ( düşünülen) şeyin etkilenene sebep teşkil ettiğini kabullenmek demektir
insanın özgür iradesini savunanların en çok kullandıkları laf olan Allah bildiği için yazdıifadesidir bununla şunu kasdederler mesela ben şimdi klavyede yazı yazıyorum ya hah diyorlar ki Allah ezeli ilmiyle senin bu saatte, bu vakitte bu yazıyı yazacağını bildiği için levhi mahfuza böyle yapmanı yazdı yoksa O, böyle yazdığı için sen böyle yapıyor değilsin yani yine insanın özgür iradesi vardır derler buraya kadar tamam mı anladınız mı? devam ediyorum sonra şunu diyorlar: ilim maluma(bilinen) tabidiryani Allahın ezeli ilmi sonradan olacak olan bilinen fiillere, hareketlere tabidir derler bununla da şunu kasdederler: yani Allahın ilmi, bilmesi sonradan olacaklara tesirli değildir düşüncesini savunurlar işte bu düşünceyi anlatmak isterler yani Allahın evvelden hadiseleri bilmesi bizi cebr altında bırakmaz biz yine hürüz derler tamam mı? yani Allahın ezeli ilmi, sonradan olacak olaylara tabidir derler tamam mı? şimdi çooooooooooooook dikkat ediniz: tabi olan, tabi olunandan zaman bakımından önce mi gelir, beraber midirler, yoksa zaman bakımından sonra mı gelir? iyi düşünün evet cevap şu: tabi olan, tabi olunandan zaman bakımından sonra gelir bu aklen açıktır şimdi duruma bakalım: bunlar ne demişti? Allahın ezeli ilmi, sonradan olacak şeylere tabidir soruyorum: ezeli olan şey, hiç sonradan olan şeye tabi olur mu? olmaz eeeeee bu ne o zaman? ne olacak kandırma üç kağıt yüzyıllardır süren pek çok üçkağıttan biri ezeli olan şey başka şeyden sonra olamaz başka şeyden sonra olsa zaten ona ezeli ( öncesiz, başlangıcı olmayan) denilmezdi demek ki onların ilim maluma tabidirlafları yalan dolandır dolayısıyla insanın özgür iradesini savunan biri Allahın ilmi ezeli dediğinde ne dediğini bilmiyor demektir dolayısıyla şunu şiddetle bildiriyorum ki: insanın özgür iradesi vardır diyen Allah hadiseleri olmadan önce bilmiyordu, hadiseler olurken bildi demek durumunda kalır ve bunu dediğinde de Kuran daki kıyamet vaktinin sadece Allahın bildiğini ifade edenayeti de inkar etmiş olur yaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
evet bu başlıkta bunu konuşalım yani Allahın ilmi ve bu ezeli ilim sonuçta kulun özgür iradesi kalmaz bunu konuşalım ne diyeceksiniz bakalım mesela benim son zamanlarda okuduğum metin özdemir diye üniversite hocasının Allahın ilmi ile ilgili kitabı var orada ezeli ilim kabul edilirse ve Allah hadiseleri önceden bilir denirse kulun özgürlüğü kalmadığını yazar anlıyor ve kendince çözüm arıyor halden hale geçiyor yani basit değil bu işler hadi bakalım
açılmayan linkleri kopyala ve üst satıra yapıştır entere bas
allah düşüncelerimizi yarattığı içinmi öle düşünürüz
iman etmeyeceği Allah tarafından önceden bilinen bir insanın mümin olma kudreti varmıdır
öldürülen biri eceliyle öldüyse öldüren onu mecburen öldürmüş olmadımı
allah alemi yaratmak için bekledimi, beklemediyse aleminde allah gibi ezeli olması gerekmezmi
gerekmezmi
alemin yokluğu zaman aldımı
allah alemi yaratmak için bekledimi
alemin yokluğunun öncesinde zaman geçtimi
allah alemin varlığının zaman olarak öncesinde miydi